Tema: Profilkläder under förändring – kopplas upp och inspireras av spelbranschen

Tema Klader

I den här månadens tema tar vi upp ämnet kläder, artikeln behandlar bland annat de senaste trenderna inom profilkläder och kläders tekniska utveckling. Och såklart en hel del annat, god läsning!

När vi pratar om kläder, och då såklart främst kläder som på ett eller annat sätt har med promotion att göra, så finns det just nu två faktorer som sticker ut lite extra. Först ut är det tillverkning, hur ett klädesplagg går från idé till färdig produkt är under ständig utveckling och förändring. Den andra faktorn vi måste ta i beaktning är funktion, hur och till vad man använder kläder är just nu inne i ett skifte, där det blir allt mer angeläget att förvandla kläder till något mer än ett skydd för kroppen.

Tillverkningen tar nya former, tröjor med snäva budskap eller unika motiv designas och trycks inte längre på badrummet hemma hos hippies och säljs på marknader eller i anslutning till demonstrationer. De designas i datorn hemma hos de grafiskt kunniga (eller okunniga), sen trycks de och säljs via företag som Amazon Merch eller Spreadshirt.

Kläderna sys åtminstone fortfarande i Asien, men även det kan vara på väg att ändras. För ett par veckor sedan så skrev vi om en produktionslinje i USA som kan spotta ut tre t-shirtar i minuten, från tygbit till färdig produkt, och till en tillverkningskostnad av knappt 2,50 kronor per t-shirt, mer om det här

Senaste trenderna inom profilkläder – låt användaren bära upp plagget med stolthet

Sport- och utomhuskläder är de produktområdena som växer mest, eller växer över huvudtaget. En artikel från The Street berättar att försäljningen av modekläder i USA förra året sjönk med fyra procent medan aktivitetskläder ökat med två procent. Vidare så har sportiga utomhuskläder ökat med strax över tre procent.

En av orsaker bakom utomhuskläders tillväxt sägs vara relationen mellan företag och kund. Dessa klädföretag drivs ofta av entusiaster, som har en sann passion för att campa, hajka, åka skidor eller något annat. Det här resonerar väl med milleniegenerationen som vill ha och till och med kräver uppriktighet och välvilja av sina valda varumärken.

Ryggsäck från Fjällräven

Ett tydligt exempel på det här är klädföretaget Patagonia, som gjorde ett uttalande emot USAs president Donald Trump och hans planer på att kraftigt förminska två nationalparker i Utah. Så att storföretag ska kunna borra efter olja och gas, samt gräva upp mineraler. Uttalandet möttes av hyllningar och företagets försäljning sköt i höjden, såklart. Eftersom företagets kunder, som gillar friluftsliv också tycker det är en god idé att värna om miljön. Men också för att uttalandet kändes äkta snarare än som ett PR-stunt.

Vidare så ger Patagonia bort en procent av sin totala försäljning till miljöorganisationer varje år, något som ytterligare stärker företagets ethos. I artikeln så nämns fem heta företag som är verksamma inom utomhuskläder, och på andra plats nämns svenska fjällräven.

Fjällräven som funnits sedan 60-talet har definitivt fått ett uppsving de senaste åren och är ett tydligt exempel på ett svenskt företag som människor känner tillit till.

Ska vi lyssna på H&M så är det jeans i alla dess former som gäller till våren. I deras nya kollektion “Denim for all” så är det jackor, byxor och skjortor av jeansmaterial som gäller. Och som en artikel från Promo Marketing pekar ut, så måste promotionbranschen hålla ett öga på modeindustrin eftersom slutkunden måste gilla och känna sig bekväm i sitt plagg. Framförallt pekar de ut jeansjackan som en produkt många gillar att personifiera genom att sy på exempelvis tygmärken. Och vem är bättre lämpad att personifiera och märka en produkt än promotionbranschen?

Jeanskollektion från H&M (Bild: H&M)

Kläder med flera användningsområden

Nyligen så skrev vi om en promotionkampanj där ett par skor också fungerade som färdbevis för passagerarna i Berlins lokaltrafik. Skorna var tillverkade av Adidas på begäran av Berlins lokaltrafik och gjordes endast i 500 exemplar, de sålde i princip slut innan affären som sålde dem hann öppna. Dessa skor var i en och samma produkt:
skydd för fötterna, exklusiv status- och samhörighetssymbol, årskort till lokaltrafiken och ett riktigt kap eftersom ett årskort i vanliga kostar tre gånger mer än skorna.

Allt detta kunde dessutom realiseras utan en enda elektronisk komponent eftersom Berlins lokaltrafik inte kräver att du blippar dig förbi en spärr. Men ny teknik, och framförallt elektronik är på väg till kläderna, och intresset för detta är stort hos allmänheten. Förmodligen är intresset för att utveckla nya funktioner i kläder baserat dels på att tekniken börjat att möjliggöra det.

Men kanske framförallt för att känns som ett naturligt nästa steg, nästan alla har ju kläder på sig majoriteten av dygnets timmar. Och visst, de kan få oss att känna oss vackra eller sprida budskap som vi tror på, men vore det inte häftigt om vi kunde flyga, ladda mobilen eller per automatik betala för oss i affären. Många försöker skapa och ännu fler väntar på ett nytt och oumbärligt användningsområde för kläder, det är bara att ingen riktigt har kommit på det ännu. Nedan följer några av de försök som har gjorts.

Elektroniska kläder

Smart jacka från Google och Levi Strauss

En smart jacka har tagits fram i ett samarbete mellan Google och Levi Strauss. Jackan kostar runt 2750 kronor och marknadsförs som en pendlarjacka. Det tog dessa jättebolag nästan två år att utveckla jackan och tyvärr är den inte så smart som man kunde önska sig. Du kopplar jackan till din telefon och när något händer i telefonen så vibrerar jackan och lyser lite.

Vidare så kan du genom att smeka ärmen på jackan kontrollera din telefon, och kontrollera i det här fallet betyder ungefär att du kan byta låt på Spotify. Dessutom finns det en baksida, jackan klarar bara tio tvättar, sen är den inte så smart längre, skriver The Guardian.

Och tio tvättar för en jacka låter kanske mycket, men då måste du ta i beaktning att den är tillverkad främst för “den urbana cyklisten”. Och urbana cyklister tenderar att bli smutsiga rätt fort. Mer om jackan kan du läsa här.

För ett tag sedan skrev vi också om forskare som kommit på ett nytt koncept för hur man kan använda elektroniska kretsar i kläder, genom att använda grafen. Upptäckten kommer leda till att elektronik i kläder blir mer resistent mot vatten, och dessa kläder kan initialt klara upp emot 20 tvättar, dessutom så har tekniken högt utvecklingspotential. Dessa kläder kommer i framtiden kunna ha både skärmar och sensorer, mer om det kan du läsa här.

Men exemplet ovan gäller alltså “framtiden”, vad går att göra idag? Längst inom smarta kläder har förmodligen spelbranschen kommit. Det japanska startup-bolaget Xenoma har tagit fram så kallade “E-skin” tröjor som läser av kroppsrörelser och översätter dessa till spelkaraktärer som i sin tur rör sig på skärmen, skriver BGR.

Ett annat häftigt projekt är en så kallad “Teslasuit”, som låter den som bär dräkten känna av både värme, kyla och explosioner. Den är dessutom fullt möjligt att koppla ihop dräkten med både Virtual Reality och Augmented Reality-prylar. Dräkten utvecklas av Tesla Studios (finns ovanligt nog ingen koppling till Elon Musk) och mer om hur dräkten fungerar kan du se i videon här nedan. Vem vet, kanske är det mot spelbranschen vi ska snegla för att få uppslag och idéer kring hur vi kan arbeta med smarta- och elektroniska kläder.

Annons

Skatteverket vill väcka branschens kunder om den nya momsen

Skatteverket kommunicerar nu med media om den nya trycksaksmomsen. Hittills har över en miljard kronor begärts tillbaka från hundratals tryckerier.

Idag skriver NyaAffärer om den nya trycksaksmomsen och Skatteverket uttalar sig kring frågan med två budskap.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Editas marginal pressas av minskad efterfrågan på tryck

Editakoncernen redovisade ett resultat för 2010 likt föregående år. Omsättningen låg kvar runt 110 miljoner euro och marginalen minskade till 2,5 procent. Det är byrå- och förlagstjänsterna som håller uppe omsättningen och vinsten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

DR och annonsblad ökade näst mest i januari

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Heidelberg vill ”lugna” svenska kunder

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Branschens PR-arbete kring miljöfrågor ger resultat

Idag publicerade DN en artikel om en tidskrifts klimatpåverkan. Det är studien som gjorts av skogens forskningsinstitut Innventia på uppdrag av Sveriges Tidskrifter som nu uppmärksammats av DN.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bongs resultat för 2010 – Kuvertmarknaden viker men förpackningsdelen förväntas växa

Rörelseresultat för Bong hamnade på -91 MSEK (65) för helåret 2010. Detta är inkluvive kostnader för samgåendet med Hamelins kuvertdivision på -127 MSEK. I resultatet finns också övriga engångskostnader på -30 MSEK för till exempel effektiviseringar i den nordiska organisationen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done växer snabbt och med lönsamhet

Total omsättning för året uppgår till 114 MSEK, vilket är en total tillväxt om 30 procent. Av det är 11 procent ett resultat av förvärvet av Ottoboni och 19 procent av befintlig verksamhet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Xerox lanserar inkjet i hög hastighet under 2012

På Hunkeler Innovationdays gav Xerox fler detaljer kring sin satsning på Inkjet i högre hastigheter. Konkurrenterna finns främst i Océ, HP och Kodak som alla har lanserat sina maskiner och finns på marknaden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Appelberg anpassar kundtidningarna till Ipad

Nu ger sig också Appelberg in i surfplattornas värld och först ut är den egna tidningen som ges ut i Ipad-version.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bästa inhouse-byråerna fick pris

Arkitektkopias nya tävling, Inhouse, för reklam som har producerats internt på företags marknadsavdelningar har avgjorts. 145 bidrag från 80 företag tävlade i fem kategorier. Över 300 personer fick resultatet på en gala på Berns.
I konkurrens med Ving, Leaf och Ejendals vann Telge priset för årets bästa marknadsavdelning.

Här är alla vinnarna:

Bästa expo

Tre: Victoria & Daniel

En vepa i marknivå utgjorde fonden när bröllopsvagnen passerade på Kungsgatan.

Juryn: Enkel och slagkraftig kidnappning av årets största folkfest. Hurra, hurra, hurra.

Silver: DHL: DHL Servicepoint

Brons: Telge AB: Kringelfestivalen 2010

Bästa marknadsavdelning

Telge: Anna Nilheimer

Telge vinner årets marknadsavdelning i konkurrens med Ving, Leaf och Ejendals.

Juryn: Aktiv och systematisk med en framåtanda man inte väntar sig av ett sådant bolag. Vilket säkert förklarar att så många höjt på ögonbrynen och ändrat sin uppfattning om varumärket.

Bästa kampanj

Leaf: Ahlgrens bilar lakrits

Luciatåg, mejlutskick, hyllmaterial och kundvagnsnycklar hjälpte till att lansera den nattsvarta nyheten.

Juryn: Så mycket mer än en gammaldags kampanj. Engagerar alla från sockerbagaren till munstopparen och når dokumenterat imponerande resultat.

Silver: Kanal 5: Lanseringen av Wipeout

Brons: IT Bolaget Pr & Per: Vi kan mobil utveckling!

Bästa trycksak

Ica: To Go

I början av förra året rullade Ica ut sitt nya butikskoncept, Ica to go.

Juryn: Välgjort, varumärkesbyggande och värdefullt. Så mycket mer än ”bara” en trycksak, något kunderna är glada att bära med sig, bokstavligt talat To Go.

Silver: Scanpix Kronprinsessbröllopet – en bildessä

Brons: Clas Ohlson Höst & Vinterkatalog

Bästa dr

TV4: ”Johan Falk”

TV4 skickar en klassisk snutfika, alltså en låda syltmunkar, till landets mediebyråer och nöjesjournalister.

Juryn: Välgjort, och målgruppsanpassat för en mycket uppvaktad skara mottagare som har ödet i sina händer.

Silver: Restauranggruppen AB & Restaurang Spessito

Brons: Ejendals: Tällbergshandskar

redaktionen@branschkoll.se
Annons