Tema: Profilkläder under förändring – kopplas upp och inspireras av spelbranschen

Tema Klader

I den här månadens tema tar vi upp ämnet kläder, artikeln behandlar bland annat de senaste trenderna inom profilkläder och kläders tekniska utveckling. Och såklart en hel del annat, god läsning!

När vi pratar om kläder, och då såklart främst kläder som på ett eller annat sätt har med promotion att göra, så finns det just nu två faktorer som sticker ut lite extra. Först ut är det tillverkning, hur ett klädesplagg går från idé till färdig produkt är under ständig utveckling och förändring. Den andra faktorn vi måste ta i beaktning är funktion, hur och till vad man använder kläder är just nu inne i ett skifte, där det blir allt mer angeläget att förvandla kläder till något mer än ett skydd för kroppen.

Tillverkningen tar nya former, tröjor med snäva budskap eller unika motiv designas och trycks inte längre på badrummet hemma hos hippies och säljs på marknader eller i anslutning till demonstrationer. De designas i datorn hemma hos de grafiskt kunniga (eller okunniga), sen trycks de och säljs via företag som Amazon Merch eller Spreadshirt.

Kläderna sys åtminstone fortfarande i Asien, men även det kan vara på väg att ändras. För ett par veckor sedan så skrev vi om en produktionslinje i USA som kan spotta ut tre t-shirtar i minuten, från tygbit till färdig produkt, och till en tillverkningskostnad av knappt 2,50 kronor per t-shirt, mer om det här

Senaste trenderna inom profilkläder – låt användaren bära upp plagget med stolthet

Sport- och utomhuskläder är de produktområdena som växer mest, eller växer över huvudtaget. En artikel från The Street berättar att försäljningen av modekläder i USA förra året sjönk med fyra procent medan aktivitetskläder ökat med två procent. Vidare så har sportiga utomhuskläder ökat med strax över tre procent.

En av orsaker bakom utomhuskläders tillväxt sägs vara relationen mellan företag och kund. Dessa klädföretag drivs ofta av entusiaster, som har en sann passion för att campa, hajka, åka skidor eller något annat. Det här resonerar väl med milleniegenerationen som vill ha och till och med kräver uppriktighet och välvilja av sina valda varumärken.

Ryggsäck från Fjällräven

Ett tydligt exempel på det här är klädföretaget Patagonia, som gjorde ett uttalande emot USAs president Donald Trump och hans planer på att kraftigt förminska två nationalparker i Utah. Så att storföretag ska kunna borra efter olja och gas, samt gräva upp mineraler. Uttalandet möttes av hyllningar och företagets försäljning sköt i höjden, såklart. Eftersom företagets kunder, som gillar friluftsliv också tycker det är en god idé att värna om miljön. Men också för att uttalandet kändes äkta snarare än som ett PR-stunt.

Vidare så ger Patagonia bort en procent av sin totala försäljning till miljöorganisationer varje år, något som ytterligare stärker företagets ethos. I artikeln så nämns fem heta företag som är verksamma inom utomhuskläder, och på andra plats nämns svenska fjällräven.

Fjällräven som funnits sedan 60-talet har definitivt fått ett uppsving de senaste åren och är ett tydligt exempel på ett svenskt företag som människor känner tillit till.

Ska vi lyssna på H&M så är det jeans i alla dess former som gäller till våren. I deras nya kollektion “Denim for all” så är det jackor, byxor och skjortor av jeansmaterial som gäller. Och som en artikel från Promo Marketing pekar ut, så måste promotionbranschen hålla ett öga på modeindustrin eftersom slutkunden måste gilla och känna sig bekväm i sitt plagg. Framförallt pekar de ut jeansjackan som en produkt många gillar att personifiera genom att sy på exempelvis tygmärken. Och vem är bättre lämpad att personifiera och märka en produkt än promotionbranschen?

Jeanskollektion från H&M (Bild: H&M)

Kläder med flera användningsområden

Nyligen så skrev vi om en promotionkampanj där ett par skor också fungerade som färdbevis för passagerarna i Berlins lokaltrafik. Skorna var tillverkade av Adidas på begäran av Berlins lokaltrafik och gjordes endast i 500 exemplar, de sålde i princip slut innan affären som sålde dem hann öppna. Dessa skor var i en och samma produkt:
skydd för fötterna, exklusiv status- och samhörighetssymbol, årskort till lokaltrafiken och ett riktigt kap eftersom ett årskort i vanliga kostar tre gånger mer än skorna.

Allt detta kunde dessutom realiseras utan en enda elektronisk komponent eftersom Berlins lokaltrafik inte kräver att du blippar dig förbi en spärr. Men ny teknik, och framförallt elektronik är på väg till kläderna, och intresset för detta är stort hos allmänheten. Förmodligen är intresset för att utveckla nya funktioner i kläder baserat dels på att tekniken börjat att möjliggöra det.

Men kanske framförallt för att känns som ett naturligt nästa steg, nästan alla har ju kläder på sig majoriteten av dygnets timmar. Och visst, de kan få oss att känna oss vackra eller sprida budskap som vi tror på, men vore det inte häftigt om vi kunde flyga, ladda mobilen eller per automatik betala för oss i affären. Många försöker skapa och ännu fler väntar på ett nytt och oumbärligt användningsområde för kläder, det är bara att ingen riktigt har kommit på det ännu. Nedan följer några av de försök som har gjorts.

Elektroniska kläder

Smart jacka från Google och Levi Strauss

En smart jacka har tagits fram i ett samarbete mellan Google och Levi Strauss. Jackan kostar runt 2750 kronor och marknadsförs som en pendlarjacka. Det tog dessa jättebolag nästan två år att utveckla jackan och tyvärr är den inte så smart som man kunde önska sig. Du kopplar jackan till din telefon och när något händer i telefonen så vibrerar jackan och lyser lite.

Vidare så kan du genom att smeka ärmen på jackan kontrollera din telefon, och kontrollera i det här fallet betyder ungefär att du kan byta låt på Spotify. Dessutom finns det en baksida, jackan klarar bara tio tvättar, sen är den inte så smart längre, skriver The Guardian.

Och tio tvättar för en jacka låter kanske mycket, men då måste du ta i beaktning att den är tillverkad främst för “den urbana cyklisten”. Och urbana cyklister tenderar att bli smutsiga rätt fort. Mer om jackan kan du läsa här.

För ett tag sedan skrev vi också om forskare som kommit på ett nytt koncept för hur man kan använda elektroniska kretsar i kläder, genom att använda grafen. Upptäckten kommer leda till att elektronik i kläder blir mer resistent mot vatten, och dessa kläder kan initialt klara upp emot 20 tvättar, dessutom så har tekniken högt utvecklingspotential. Dessa kläder kommer i framtiden kunna ha både skärmar och sensorer, mer om det kan du läsa här.

Men exemplet ovan gäller alltså “framtiden”, vad går att göra idag? Längst inom smarta kläder har förmodligen spelbranschen kommit. Det japanska startup-bolaget Xenoma har tagit fram så kallade “E-skin” tröjor som läser av kroppsrörelser och översätter dessa till spelkaraktärer som i sin tur rör sig på skärmen, skriver BGR.

Ett annat häftigt projekt är en så kallad “Teslasuit”, som låter den som bär dräkten känna av både värme, kyla och explosioner. Den är dessutom fullt möjligt att koppla ihop dräkten med både Virtual Reality och Augmented Reality-prylar. Dräkten utvecklas av Tesla Studios (finns ovanligt nog ingen koppling till Elon Musk) och mer om hur dräkten fungerar kan du se i videon här nedan. Vem vet, kanske är det mot spelbranschen vi ska snegla för att få uppslag och idéer kring hur vi kan arbeta med smarta- och elektroniska kläder.

Annons

Storaffär på danska etikettmarknaden

I höstas gick två danska etikettryckerier samman – nu slukas de av etikett- och förpackningsjätte med 3.000 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ettiketto formar ny koncern och förvärvar igen

Ettiketto Group, som ägs av Volati, har slutfört förvärv av av norska etikettproducenten Skipnes Etikett.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debatt om återvinning och återanvändning av plast – eldas upp istället för att återvinnas

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Analytiker: ”Priset på pappersmassa bör sjunka under 2022”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Etikettbranschen berörs svårt av materialbrist – ”det är brist på allt”

En ny rapport visar att 56 procent av företagen inom etikett- och flexopack har stora problem med materialförsörjning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kartong kan återvinnas minst 25 gånger

En ny studie slår fast att kartong kan återvinnas med bibehållen funktion betydligt fler gånger än man tidigare trott.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pulpac hämtar varumärkesstrateg från it-branschen

Pulpac förstärker teamet med Emelie Andersson i en ny roll som Brand and Creative Manager.

Emelie ska driva varumärkesutveckling och tillväxt i takt med att Pulpac fortsätter att skala upp sin verksamhet. Emelie har 15 års erfarenhet av varumärkeskommunikation med fokus på strategiska och kreativa processer.

Hon kommer närmast från Paradigm Brand Consultancy, en del av Consid, ett stort nordiskt it- och techföretag.

– Det är precis i rätt tid för Emelie att börja hos oss nu säger Ann Dynehäll, kommunikationschef på Pulpac.

– Med sin stora erfarenhet kommer Emelie att bidra till att göra Pulpac till ett ledande varumärke för hållbara förpackningar, avslutar Ann.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Afry anställer två välrenommerade förpackningskonsulter

Afry Packaging Development växer vidare och expanderar med två nya konsulter inom förpackningsområdet placerade på kontoret i Malmö.

– Vi har fullt upp just nu med många uppdrag och förfrågningar från varumärkesägare som behöver hjälp med sina utmaningar gällande hållbara förpackningar säger Niclas Björkholtz som är chef för Packaging Development. Dessa nyrekryteringar ökar våra möjligheter att hjälpa kunderna och fortsätta vår starka tillväxt.

Emmie Olausson tog examen 2014 som Civilingenjör Bioteknik från Lunds Tekniska Högskola och har därefter arbetat på AR Packaging Systems i Lund som tillverkar livsmedelsförpackningar och maskinsystem till dessa.
Senaste rollen som Quality Manager har inneburit fokus på kvalitet, miljö och livsmedelssäkerhetsfrågor.

Magnus Christensen började sin karriär på IKEA 1998 som förpackningsutvecklare och blev kvar där i 16 år på lite olika avdelningar. Under några år var han ansvarig inom förpackningsområdet i Sydostasien innan han avslutade med 4 år på IKEA Food.

Efter sin karriär på IKEA så startade han upp sitt eget företag och drev det i några år för att sedan börja jobba för Husqvarna/Gardena. Närmast kommer han från Bergendahl Food där han har utvecklat deras EMV förpackningar för bland annat City Gross.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förpackningsjätte installerar 47.000 kvadratmeter solceller

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sun Chemical köper Sapici

redaktionen@branschkoll.se
Annons