Tema: Profilkläder under förändring – kopplas upp och inspireras av spelbranschen

Tema Klader

I den här månadens tema tar vi upp ämnet kläder, artikeln behandlar bland annat de senaste trenderna inom profilkläder och kläders tekniska utveckling. Och såklart en hel del annat, god läsning!

När vi pratar om kläder, och då såklart främst kläder som på ett eller annat sätt har med promotion att göra, så finns det just nu två faktorer som sticker ut lite extra. Först ut är det tillverkning, hur ett klädesplagg går från idé till färdig produkt är under ständig utveckling och förändring. Den andra faktorn vi måste ta i beaktning är funktion, hur och till vad man använder kläder är just nu inne i ett skifte, där det blir allt mer angeläget att förvandla kläder till något mer än ett skydd för kroppen.

Tillverkningen tar nya former, tröjor med snäva budskap eller unika motiv designas och trycks inte längre på badrummet hemma hos hippies och säljs på marknader eller i anslutning till demonstrationer. De designas i datorn hemma hos de grafiskt kunniga (eller okunniga), sen trycks de och säljs via företag som Amazon Merch eller Spreadshirt.

Kläderna sys åtminstone fortfarande i Asien, men även det kan vara på väg att ändras. För ett par veckor sedan så skrev vi om en produktionslinje i USA som kan spotta ut tre t-shirtar i minuten, från tygbit till färdig produkt, och till en tillverkningskostnad av knappt 2,50 kronor per t-shirt, mer om det här

Senaste trenderna inom profilkläder – låt användaren bära upp plagget med stolthet

Sport- och utomhuskläder är de produktområdena som växer mest, eller växer över huvudtaget. En artikel från The Street berättar att försäljningen av modekläder i USA förra året sjönk med fyra procent medan aktivitetskläder ökat med två procent. Vidare så har sportiga utomhuskläder ökat med strax över tre procent.

En av orsaker bakom utomhuskläders tillväxt sägs vara relationen mellan företag och kund. Dessa klädföretag drivs ofta av entusiaster, som har en sann passion för att campa, hajka, åka skidor eller något annat. Det här resonerar väl med milleniegenerationen som vill ha och till och med kräver uppriktighet och välvilja av sina valda varumärken.

Ryggsäck från Fjällräven

Ett tydligt exempel på det här är klädföretaget Patagonia, som gjorde ett uttalande emot USAs president Donald Trump och hans planer på att kraftigt förminska två nationalparker i Utah. Så att storföretag ska kunna borra efter olja och gas, samt gräva upp mineraler. Uttalandet möttes av hyllningar och företagets försäljning sköt i höjden, såklart. Eftersom företagets kunder, som gillar friluftsliv också tycker det är en god idé att värna om miljön. Men också för att uttalandet kändes äkta snarare än som ett PR-stunt.

Vidare så ger Patagonia bort en procent av sin totala försäljning till miljöorganisationer varje år, något som ytterligare stärker företagets ethos. I artikeln så nämns fem heta företag som är verksamma inom utomhuskläder, och på andra plats nämns svenska fjällräven.

Fjällräven som funnits sedan 60-talet har definitivt fått ett uppsving de senaste åren och är ett tydligt exempel på ett svenskt företag som människor känner tillit till.

Ska vi lyssna på H&M så är det jeans i alla dess former som gäller till våren. I deras nya kollektion “Denim for all” så är det jackor, byxor och skjortor av jeansmaterial som gäller. Och som en artikel från Promo Marketing pekar ut, så måste promotionbranschen hålla ett öga på modeindustrin eftersom slutkunden måste gilla och känna sig bekväm i sitt plagg. Framförallt pekar de ut jeansjackan som en produkt många gillar att personifiera genom att sy på exempelvis tygmärken. Och vem är bättre lämpad att personifiera och märka en produkt än promotionbranschen?

Jeanskollektion från H&M (Bild: H&M)

Kläder med flera användningsområden

Nyligen så skrev vi om en promotionkampanj där ett par skor också fungerade som färdbevis för passagerarna i Berlins lokaltrafik. Skorna var tillverkade av Adidas på begäran av Berlins lokaltrafik och gjordes endast i 500 exemplar, de sålde i princip slut innan affären som sålde dem hann öppna. Dessa skor var i en och samma produkt:
skydd för fötterna, exklusiv status- och samhörighetssymbol, årskort till lokaltrafiken och ett riktigt kap eftersom ett årskort i vanliga kostar tre gånger mer än skorna.

Allt detta kunde dessutom realiseras utan en enda elektronisk komponent eftersom Berlins lokaltrafik inte kräver att du blippar dig förbi en spärr. Men ny teknik, och framförallt elektronik är på väg till kläderna, och intresset för detta är stort hos allmänheten. Förmodligen är intresset för att utveckla nya funktioner i kläder baserat dels på att tekniken börjat att möjliggöra det.

Men kanske framförallt för att känns som ett naturligt nästa steg, nästan alla har ju kläder på sig majoriteten av dygnets timmar. Och visst, de kan få oss att känna oss vackra eller sprida budskap som vi tror på, men vore det inte häftigt om vi kunde flyga, ladda mobilen eller per automatik betala för oss i affären. Många försöker skapa och ännu fler väntar på ett nytt och oumbärligt användningsområde för kläder, det är bara att ingen riktigt har kommit på det ännu. Nedan följer några av de försök som har gjorts.

Elektroniska kläder

Smart jacka från Google och Levi Strauss

En smart jacka har tagits fram i ett samarbete mellan Google och Levi Strauss. Jackan kostar runt 2750 kronor och marknadsförs som en pendlarjacka. Det tog dessa jättebolag nästan två år att utveckla jackan och tyvärr är den inte så smart som man kunde önska sig. Du kopplar jackan till din telefon och när något händer i telefonen så vibrerar jackan och lyser lite.

Vidare så kan du genom att smeka ärmen på jackan kontrollera din telefon, och kontrollera i det här fallet betyder ungefär att du kan byta låt på Spotify. Dessutom finns det en baksida, jackan klarar bara tio tvättar, sen är den inte så smart längre, skriver The Guardian.

Och tio tvättar för en jacka låter kanske mycket, men då måste du ta i beaktning att den är tillverkad främst för “den urbana cyklisten”. Och urbana cyklister tenderar att bli smutsiga rätt fort. Mer om jackan kan du läsa här.

För ett tag sedan skrev vi också om forskare som kommit på ett nytt koncept för hur man kan använda elektroniska kretsar i kläder, genom att använda grafen. Upptäckten kommer leda till att elektronik i kläder blir mer resistent mot vatten, och dessa kläder kan initialt klara upp emot 20 tvättar, dessutom så har tekniken högt utvecklingspotential. Dessa kläder kommer i framtiden kunna ha både skärmar och sensorer, mer om det kan du läsa här.

Men exemplet ovan gäller alltså “framtiden”, vad går att göra idag? Längst inom smarta kläder har förmodligen spelbranschen kommit. Det japanska startup-bolaget Xenoma har tagit fram så kallade “E-skin” tröjor som läser av kroppsrörelser och översätter dessa till spelkaraktärer som i sin tur rör sig på skärmen, skriver BGR.

Ett annat häftigt projekt är en så kallad “Teslasuit”, som låter den som bär dräkten känna av både värme, kyla och explosioner. Den är dessutom fullt möjligt att koppla ihop dräkten med både Virtual Reality och Augmented Reality-prylar. Dräkten utvecklas av Tesla Studios (finns ovanligt nog ingen koppling till Elon Musk) och mer om hur dräkten fungerar kan du se i videon här nedan. Vem vet, kanske är det mot spelbranschen vi ska snegla för att få uppslag och idéer kring hur vi kan arbeta med smarta- och elektroniska kläder.

Annons

Billes stärker upp med flera nyanställningar

Billes anställer fyra

Billes Tryckeri har under hösten och just innan årsskiftet anställt två nya säljare och två projektledare.

Med de fyra nyrekryteringarna får man in massor av branscherfarenhet. Det handlar både om att ersätta några som har slutat men också nyrekryteringar.

– Vi har även rekryterat lite inom produktion, så vi är några fler nu i inledningen av 2023 mot för ett år sedan, säger Niklas Bille.

My Persson har börjat som säljare på Billes och kommer senast från Exakta i Malmö när hon nu flyttar hem till Göteborg igen där hon vuxit upp.

My har en bakgrund i retail, främst uppstart och drift av olika butikskoncept, inköp och styling. 
Att jobba i tryckeribranschen var inte planerat men så blev det 2017.

– Det visade sig snabbt vara en lyckoträff på flera plan, med drivet för sälj och affärsutveckling kombinerat med min passion och erfarenhet för varumärkesbyggnad, är det med stolthet jag lyfter den analoga marknadsföringen gång på gång, säger My Persson i en kommentar.

Den grafiska Boråsprofilen Jan ”Linus” Linusson lämnade Vindspelet (som sedan flera år ägts av Exakta) i höstas och startade upp en egen konsultverksamhet. Nu står det klart att han ska jobba för Billes Tryckeri med försäljning.

– Jag är väldigt glad för att åter få se och höra tryckmaskinerna producera grymma trycksaker, även på den digitala trycksidan som är fantastisk idag här på Billes Tryckeri, säger Linus i en kommentar.

Alexander Rönnerholm är ny projektledare på Billes som är uppvuxen på tryckeri i Småland men som senaste fyra åren jobbat på Göteborgstryckeriet – och nu alltså på Billes.

– Göteborg kanske kan vara något utav en mecka för dom som älskar tryckt material, säger Alexander.

Patrik Joelsson, också han ny projektledare men på Billes Stockholmskontor. Han kommer senast från Brandfactory där han varit de senaste 24 åren.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk print-startup söker entreprenörer och delägare – i Youtubeklipp

Ämnen i artikeln: Arifiq

Svenska Arifiq har utvecklat ett affärssystem med ett patenterat sätt att beräkna priser på trycksaker. Nu drar man igång Print in mind – en ny typ av marknadsplats för den grafiska branschen.

Till projektet söker man nu personer som vill vara med på resan – och på sikt vill man ta in externa investerare.

– Vi kommer att söka investerare och partners men i första hand just nu skulle vi vilja efterlysa entreprenörskollegor, medgrundare som är med och driver verksamheten, engagerade människor som satsar sin tid och kanske pengar i det här. Någon som tror lika mycket på det som vi gör, säger Eva Rosén till Branschkoll.

Smyglansering skedde redan i höstas på Print Next då man hade en workshop för intresserade aktörer. Man har nu börjat ta in grafiska producenter i systemet och planen är att öppna upp en e-handeln under våren.

Idén är att den nya marknadsplatsen ska skapa möjligheter för grafiska företag att erbjuda sina tjänster till en bred marknad samtidigt som man får en modern e-handelslösning inom B2B.

Söker investerare och partners

I en video berättar en av Arifiqs grundare, Eva Rosén, om satsnignen och att man nu söker partners, investerare och säljare till den nya satsningen.

Se filmen här:

Ämnen i artikeln: Arifiq
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Voky stormade Formex

Ämnen i artikeln: Voky
Ämnen i artikeln: Voky
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kläder från XD Connect, Importhandbok från AD Company och textiltryck i en Kornit – Dag 2 på Nordic Profile Fair

Ämnen i artikeln: ElmiaNordic Profile Fair

De officiella siffrorna har kommit in och mässan såg totalt 1.500 besökare och 101 utställare under Nordic Profile Fair Hybrid som ägde rum i Jönköping den 17-19 januari.

Nedan följer utdrag från de samtal Branschkoll hade med utställare och besökare under mässans tredje och sista dag.

”När man vill ha de riktiga grejerna kommer man hit”

Dan Öfring från Wernersson Ost visar upp deras två delikatesslådor fyllda av lyxiga ostar.

En bit till vänster från ingången står en man med ost, han heter Dan Öfring och kommer från Wernersson Ost med taglinen ”Ostmästare sedan 1930”. Han erbjuder mig att smaka, först på en parmesan men sen på den lite mer ovanliga Old Rotterdam. Han föreslår att jag ska ta lite marmelad på för en ännu starkare smakupplevelse, jag gör som jag blir tillsagd – och wow, vilken ost!

– Det är andra gången vi ställer ut här på mässan, vi kommer från detaljhandeln där omsätter vi en miljard men vi har länge haft en liten fot i profilbranschen. Nytt för i år är att vi kan erbjuda de här två delikatesslådorna med allehanda goda ostar från bland annat Holland och Frankrike, kexen kommer från Österlen och marmeladen är dansk, berättar Dan Öfring.

”Vi erbjuder YH-kurser för de som vill lära sig mer om hållbarhet och textil”

Alice Grahn jobbar som kommunikatör på Nordiska Textilakademin som erbjuder YH-utbildningar för den som vill lära sig mer om textil och hållbarhet.

– Vi håller YH-kurser inom cirkuläritet och hållbarhet i textilbranschen, kurserna är allt från åtta veckor till nio månader och på deltid så att man kunna jobba samtidigt. De riktar sig till folk i branschen som behöver extra kunskap om de här områdena, säger Alice Grahn på Nordiska Textilakademin till Branschkoll.

Vilka är trenderna i textilbranschen?

– Remake, alltså göra om gamla saker till nya är ju hett och så är det viktigt att försöka ta tillvara på överblivna tyger i produktionen och hitta ett användningsområde för dem också!

Mer information om kurserna Nordiska Textilakademin erbjuder hittar du här.

”Vi har släppt en bok, en importhandbok!”

Catrin Josefsson på AD Company visar upp deras nyutgivna ”importhandbok”.

En av de mer imponerade grejerna vi såg på mässan var en importhandbok som AD Company släppt där de sammanställer allt man bör ha kolla på när man ska importera produkter.

– Det är komplext att importera produkter och i den här boken går vi igenom allt från logistiska utmaningar till kemikaliekoll och olika förkortningar. Det finns också en checklista, så man kan kolla att man gjort allt som måste göras, säger Catrin Josefsson på AD Company och fortsätter:

– Det är jag, Jan och en annan kollega som tillsammans jobbat hårt för att ta fram den här boken som bygger på 50 års erfarenhet, resor runt om i Asien och vår förhoppning är att den ska vara utbildade och behjälplig.

Annons

Gjort tunga investeringar och specialiserar sig på färgglada och stora motiv

Helene och Oskar Wassborg på familjeföretaget Textilprint som specialiserar sig på avancerade tryck, gärna färglada med stora motiv.

Textilprint i Forserum håller till i just Forserum som ligger mellan Jönköping och Nässjö, bolaget kommer från början från sömnadsindustrin men började ganska snart med brodyr och 2009 köpte man in sin första textilprinter.

2016 slog man på stort och handlade in en Kornit Storm 2, då var man först i Sverige med en Kornit som av många anses vara Rolls Roycen inom textiltryck.

– Vi gillar färger och stora motiv med utfallande tryck, för den nördiga jobbar vi i alfakanal och gör vår egen vitbas. Vi hjälper ÅF med de mer komplicerade trycken och så gör vi en hel del merch till band som är extra kräsna, berättar Oskar Wassborg, som är ansvarig för just merchandsie på familjeföretaget.

Efter tryck så behåller produkten eventuella Oeko Tex och GOTS-certifieringar och färgen är vattenbaserad.

Oskar Wassborg visar på skillnaden i tryckkvalitet, till vänster syns trycket gjort med Textilprints egna vitbas.

Investerat i en Coloreel

I oktober förra året köpte bolaget in en Coloreel-enhet, och den är det Helen Wassborg som sköter. Bland annat kör man prover till Coloreel själva och såklart då till de kunder som vill ha brodyr.

XD Connects gör en satsning på kläder

Stefan Wendelin på XD Connects berättar om deras nya klädvarumärke Iqoniq.

Hos XD Connects är den stora nyheten klädvarumärket Iqoniq som är kläder i bomull, där 50 procent är återvunnen och 50 procent är ekologisk. Vidare så har sex av modellerna ingen infärgning utan färgas naturligt av bomullsfiber som blandas ner, vilket spar på både vatten och kemikalier.

– Vi gjorde en satsning på kläder för åtta år sedan, då var det i återvunnen polyester, nu satsar vi på 100 procent bomull istället. Textil är branschens största segment och det känns kul att vi kan utvecklas åt det hållet och vara med inom det segmentet, säger Stefan Wendelin på XD Connects till Branschkoll.

Kläderna sägs ha fått bra respons under mässan, speciellt de oinfärgade. Kan levereras med tryck från XD Connects egna tryckeri i Rumänien.

”Vi får inte ta in nya produkter utan återvunnet material i så stor utsträckning som möjligt”

Vidare berättar Stefan om deras stränga återvinningspolicy där XD Connects inte längre tar in nya produkter i sortimentet som inte har ”så mycket återvunnet material som möjligt”. Man håller också på att göra om alla sina bästsäljare så de ska tillverkas av återvunnet material.

På etiketterna står det om klädernas miljöpåverkan, här jämföras en infärgad hoodie med en oinfärgad.

Carlobolaget släpper två nya serier

Lasse Fröseth från Carlobolaget håller upp två väskor från deras nya serie Geneve.

Lasse Fröseth på Carobolaget berättar att man släppt två nya serier – Geneve som är i läder och så Uppsala som är av gjort av canvastyg med läderdetaljer.

– Den här ryggsäcken (till vänster i bild) har fått bra feedback, den tror vi mycket på. Den har också dragkedjan mot ryggen vilket gör det mycket svårare att komma åt och öppna för någon obehörig. Både serierna har mottagits väldigt väl, berättar Lasse Fröseth för Branschkoll.

Skräddarsydda tröjor och sockor

Tamara de Bruijn på Bosscher-International hoppas på en lika bra mässa i Sverige som man hade i Danmark.

Det nederländska bolaget Bosscher-International ställde ut för första gången på mässan efter att de haft en ”succémässa på Myvendo Fair förra året” så ville man nu prova lyckan i Sverige.

– Vi har några kunder i Sverige men det är första gången vi ställer ut. Vi är mest kända för snabb produktion och för att kunna fixa unika mönster på tröjor, strumpor, mössor med mera, berättar Tamara de Bruijn.

Tipe fyllde 70

Tipe fyllde 70 år och det firade man genom att lotta ut flera fina sprängfyllda guldfärgade påskägg. Här tar en lycklig vinnare emot just ett sådant ägg!

Tack för den här gången

Team PWA ergo Maria Olsson och Roger Nilsson, tar en sista sväng i mässhallen under torsdagseftermiddagen. Och hälsar alla välkomna åter till augustimässan.

De påminner också om att den digitala mässan fortfarande pågår och går att besöka till den 3 februari klockan 16.00 via mässplattformen på Nordicprofilefaironline.com, där går det bland annat att tävla om fina priser genom att svara på frågor!

Tävling med fina priser i mässportalen som är öppen fram till 3 februari.
Ämnen i artikeln: ElmiaNordic Profile Fair
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Papperna påskriva för Ahlsells nya lager – en miljardinvestering

Den 18 januari tecknade Ahlsell ett avtal med Hallsberg kommun om köp av mark för etablering av sitt nya lager.

Ahlsell kommer etablera en helt ny lagerverksamhet på den 280.000 kvm stora tomten, som ska komplettera bolagets befintliga logistikverksamhet i Hallsberg, enligt pressmeddelande. Investeringen är på drygt en miljard, mer om det kan du läsa nedan.

LÄS OCKSÅ: Ahlsell investerar en miljard i nytt lager som ska ligga bredvid det befintliga

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Leverantör återkallar arbetskläder – kan enkelt fatta eld

tröjor
Ämnen i artikeln: ArbetskläderWorkwear
Ämnen i artikeln: ArbetskläderWorkwear
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skottland överväger att bannlysa profilreklam för alkoholaktörer

Skottlands regering kikar nu på ett förslag kring att bannlysa bland annat profilprodukter för alkoholaktörer i landet för att stävja vad de anser vara en oroväckande utveckling av alkoholkonsumtion.

– Genom att begränsa alkoholreklam i Skottland hoppas vi reducera lockelsen med alkohol till våra unga befolkning, säger Maree Todd som är hälso- och sportminister, skriver ASI (låst artikel).

Än så länge är det bara under utvärdering och ingen lagstiftning är på plast, men den brittiska branschorganisationen (BPMA) håller ett nära öga på situationen och försöker stoppa förslaget innan det kommer längre.

– Varenda bryggeri i det här landet har sin egen merchandise som hjälper dem marknadsföra sina produkter, det är både bra för att stärka varumärket och en viktig inkomstkälla. Och så har vi whisky-industrin som omsätter miljontals pund, människor från hela världen reser hit för att besöka destillerier och se hur whiskyn görs. Och så vill de ha med sig en souvenir därifrån, det här skulle innebära slutet på glasen från Glencairn, brandade t-shirts, hoodies, nyckelringar med mera. Allt du skulle lämnas kvar med är känslan av att Skottland skäms över en ikonisk produkt som hela världen avundas, och det vore dumt, skriver den skotska journalisten Scott Begbie.

Framtiden får utvisa om förslaget går igenom.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reportage om textilåtervinning i Sveriges Radio

Sveriges Radio har gjort en djupdykning i textilåtervinningens fram- och baksidor, ett 45 min långt avsnitt där flera avantgarde-aktörer inom morgondagens textilåtervinning medverkar – lyssna här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu är Felestads och Påhlsons Daylights nya vd på plats

Ämnen i artikeln: Felestad

Nu är Joel Rönnemann officiellt på plats på vd-stolen hos Felestads och Påhlsons Daylight sedan den 24 januari enligt uppgifter från Bolagsverket.

Joel Rönnemann hade tidigare en toppostion på Kjell & Company, där han var kommersiell chef. Nu ska han leda Felestads och Påhlsons Daylights efter sammanslagning hösten 2021.

LÄS OCKSÅ: Felestad och Påhlsons Daylight anställer rutinerad vd från Kjell & Company

Ämnen i artikeln: Felestad
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PSI 2023 – ”Utställarna jublade”

Ämnen i artikeln: PSI

PSI, som ju tvingats ställa in två år i rad, firade nu sitt 60-års jubileum och det dök ”bara” upp 487 utställare jämfört med cirka 1.000 som det brukar vara. Däremot var besöksantalet detsamma som det brukar cirka 11.000 enligt PSI själva.

Kjell Harbom som var på plats räknade lite mer exakt på antalet besökare (10.590), han bedömer ändå mässan som en ”succé”.

– Det var 487 utställare från 47 länder och 10.590 besökare från 75 länder. Det betyder 23 besökare per  utställare en mycket bra siffra för en stängd fackmässa, så ja PSI var en succé. Hälften antal utställare mot vanliga fall men samma antal besökare som det brukar vara. Utställarna på plats jublade och de som inte var där bör ta sig en funderare, säger Kjell Harbom till Branschkoll.

Såg du några fler trender där nere Kjell?

– Hållbarhetstrenden har växt, den växer för varje mässa och allt fler slår mynt av det arbetet. Sen var det fler internationella utställare. Fler från Öststater och från Turkiet än det brukar och det är ju det man vill se på en mässa, nyheter!

1 miljard euro upp i rök

Petra Lassahn som är mässans verkställande direktör presenterade egna studier genomförda av den tyska branschförening som slog fast att 98 procent av alla tyskar som är över 14 år äger minst en produktmedia och 90 procent av dem använder den regelbundet.

Vidare har man tittat på storleken på den tyska markanden för produktmedia och den är nu i storleksordningen 2 miljarder euro, jämfört med 3 miljarder euro för pandemin.

– Våra förväntningar överträffades särskilt av den internationella närvaron med besökare som inte bara kom från Europa utan också från Nordamerika, Mellanöstern och Nordafrika. En av två besökare reste till PSI från utlandet. Särskilt imponerande var den innovativa kraften och smidigheten med vilken företag använde tiden för att anpassa sina produkter till de nuvarande kraven och trenderna med hållbara material och moderna tekniker, säger Barbara Leithner COO på mässarrangören RX Austria & Tyskland, skriver ASI.

Ämnen i artikeln: PSI
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]