Tema: Profilkläder under förändring – kopplas upp och inspireras av spelbranschen

Tema Klader

I den här månadens tema tar vi upp ämnet kläder, artikeln behandlar bland annat de senaste trenderna inom profilkläder och kläders tekniska utveckling. Och såklart en hel del annat, god läsning!

När vi pratar om kläder, och då såklart främst kläder som på ett eller annat sätt har med promotion att göra, så finns det just nu två faktorer som sticker ut lite extra. Först ut är det tillverkning, hur ett klädesplagg går från idé till färdig produkt är under ständig utveckling och förändring. Den andra faktorn vi måste ta i beaktning är funktion, hur och till vad man använder kläder är just nu inne i ett skifte, där det blir allt mer angeläget att förvandla kläder till något mer än ett skydd för kroppen.

Tillverkningen tar nya former, tröjor med snäva budskap eller unika motiv designas och trycks inte längre på badrummet hemma hos hippies och säljs på marknader eller i anslutning till demonstrationer. De designas i datorn hemma hos de grafiskt kunniga (eller okunniga), sen trycks de och säljs via företag som Amazon Merch eller Spreadshirt.

Kläderna sys åtminstone fortfarande i Asien, men även det kan vara på väg att ändras. För ett par veckor sedan så skrev vi om en produktionslinje i USA som kan spotta ut tre t-shirtar i minuten, från tygbit till färdig produkt, och till en tillverkningskostnad av knappt 2,50 kronor per t-shirt, mer om det här

Senaste trenderna inom profilkläder – låt användaren bära upp plagget med stolthet

Sport- och utomhuskläder är de produktområdena som växer mest, eller växer över huvudtaget. En artikel från The Street berättar att försäljningen av modekläder i USA förra året sjönk med fyra procent medan aktivitetskläder ökat med två procent. Vidare så har sportiga utomhuskläder ökat med strax över tre procent.

En av orsaker bakom utomhuskläders tillväxt sägs vara relationen mellan företag och kund. Dessa klädföretag drivs ofta av entusiaster, som har en sann passion för att campa, hajka, åka skidor eller något annat. Det här resonerar väl med milleniegenerationen som vill ha och till och med kräver uppriktighet och välvilja av sina valda varumärken.

Ryggsäck från Fjällräven

Ett tydligt exempel på det här är klädföretaget Patagonia, som gjorde ett uttalande emot USAs president Donald Trump och hans planer på att kraftigt förminska två nationalparker i Utah. Så att storföretag ska kunna borra efter olja och gas, samt gräva upp mineraler. Uttalandet möttes av hyllningar och företagets försäljning sköt i höjden, såklart. Eftersom företagets kunder, som gillar friluftsliv också tycker det är en god idé att värna om miljön. Men också för att uttalandet kändes äkta snarare än som ett PR-stunt.

Vidare så ger Patagonia bort en procent av sin totala försäljning till miljöorganisationer varje år, något som ytterligare stärker företagets ethos. I artikeln så nämns fem heta företag som är verksamma inom utomhuskläder, och på andra plats nämns svenska fjällräven.

Fjällräven som funnits sedan 60-talet har definitivt fått ett uppsving de senaste åren och är ett tydligt exempel på ett svenskt företag som människor känner tillit till.

Ska vi lyssna på H&M så är det jeans i alla dess former som gäller till våren. I deras nya kollektion “Denim for all” så är det jackor, byxor och skjortor av jeansmaterial som gäller. Och som en artikel från Promo Marketing pekar ut, så måste promotionbranschen hålla ett öga på modeindustrin eftersom slutkunden måste gilla och känna sig bekväm i sitt plagg. Framförallt pekar de ut jeansjackan som en produkt många gillar att personifiera genom att sy på exempelvis tygmärken. Och vem är bättre lämpad att personifiera och märka en produkt än promotionbranschen?

Jeanskollektion från H&M (Bild: H&M)

Kläder med flera användningsområden

Nyligen så skrev vi om en promotionkampanj där ett par skor också fungerade som färdbevis för passagerarna i Berlins lokaltrafik. Skorna var tillverkade av Adidas på begäran av Berlins lokaltrafik och gjordes endast i 500 exemplar, de sålde i princip slut innan affären som sålde dem hann öppna. Dessa skor var i en och samma produkt:
skydd för fötterna, exklusiv status- och samhörighetssymbol, årskort till lokaltrafiken och ett riktigt kap eftersom ett årskort i vanliga kostar tre gånger mer än skorna.

Allt detta kunde dessutom realiseras utan en enda elektronisk komponent eftersom Berlins lokaltrafik inte kräver att du blippar dig förbi en spärr. Men ny teknik, och framförallt elektronik är på väg till kläderna, och intresset för detta är stort hos allmänheten. Förmodligen är intresset för att utveckla nya funktioner i kläder baserat dels på att tekniken börjat att möjliggöra det.

Men kanske framförallt för att känns som ett naturligt nästa steg, nästan alla har ju kläder på sig majoriteten av dygnets timmar. Och visst, de kan få oss att känna oss vackra eller sprida budskap som vi tror på, men vore det inte häftigt om vi kunde flyga, ladda mobilen eller per automatik betala för oss i affären. Många försöker skapa och ännu fler väntar på ett nytt och oumbärligt användningsområde för kläder, det är bara att ingen riktigt har kommit på det ännu. Nedan följer några av de försök som har gjorts.

Elektroniska kläder

Smart jacka från Google och Levi Strauss

En smart jacka har tagits fram i ett samarbete mellan Google och Levi Strauss. Jackan kostar runt 2750 kronor och marknadsförs som en pendlarjacka. Det tog dessa jättebolag nästan två år att utveckla jackan och tyvärr är den inte så smart som man kunde önska sig. Du kopplar jackan till din telefon och när något händer i telefonen så vibrerar jackan och lyser lite.

Vidare så kan du genom att smeka ärmen på jackan kontrollera din telefon, och kontrollera i det här fallet betyder ungefär att du kan byta låt på Spotify. Dessutom finns det en baksida, jackan klarar bara tio tvättar, sen är den inte så smart längre, skriver The Guardian.

Och tio tvättar för en jacka låter kanske mycket, men då måste du ta i beaktning att den är tillverkad främst för “den urbana cyklisten”. Och urbana cyklister tenderar att bli smutsiga rätt fort. Mer om jackan kan du läsa här.

För ett tag sedan skrev vi också om forskare som kommit på ett nytt koncept för hur man kan använda elektroniska kretsar i kläder, genom att använda grafen. Upptäckten kommer leda till att elektronik i kläder blir mer resistent mot vatten, och dessa kläder kan initialt klara upp emot 20 tvättar, dessutom så har tekniken högt utvecklingspotential. Dessa kläder kommer i framtiden kunna ha både skärmar och sensorer, mer om det kan du läsa här.

Men exemplet ovan gäller alltså “framtiden”, vad går att göra idag? Längst inom smarta kläder har förmodligen spelbranschen kommit. Det japanska startup-bolaget Xenoma har tagit fram så kallade “E-skin” tröjor som läser av kroppsrörelser och översätter dessa till spelkaraktärer som i sin tur rör sig på skärmen, skriver BGR.

Ett annat häftigt projekt är en så kallad “Teslasuit”, som låter den som bär dräkten känna av både värme, kyla och explosioner. Den är dessutom fullt möjligt att koppla ihop dräkten med både Virtual Reality och Augmented Reality-prylar. Dräkten utvecklas av Tesla Studios (finns ovanligt nog ingen koppling till Elon Musk) och mer om hur dräkten fungerar kan du se i videon här nedan. Vem vet, kanske är det mot spelbranschen vi ska snegla för att få uppslag och idéer kring hur vi kan arbeta med smarta- och elektroniska kläder.

Annons

Hot Screen installerar trycklinje #8 och funderar på att trycka på knappen för #9

Hot Screen Produktion Transfer

”Det är full rulle hos Hot Screen och vi har ökat med 30 procent sedan semestern” berättar bolagets vd Fredrik Skanselid för Branschkoll.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vasaloppet fyller 100 – Craft släpper hyllningskollektion

Vasalopp profilkläder merchandise

Ännu en vinter står framför oss och ännu en gång släpper Craft en kollektion till Vasaloppet.

– Jubileumskollektionen 2022 är inspirerad av Vasaloppets alla åkare de senaste hundra åren. På de mönstrade accessoarerna kan man se åkare i knästrumpor och toppluvor, såväl motionärer som elitåkare. Även Gustav Vasa finns med på ett hörn. För att lyfta Dalarna och jubileumskänslan vävs allt ihop med kurbits samt snöflingor och detaljer från årets jubileumsprofil, säger Mia Olofsson, som har designat kollektionen, i ett pressmeddelande.

”Varit mycket populära”

Eva Hörwing som är sponsorchef på Vasaloppet berättar att:

– Vasaloppskollektionen har varit mycket populär de senaste åren och denna jubileumskollektion har alla förutsättningar att bli minst lika framgångsrik.

Kollektionen släpptes 24 november och finns att köpa online hos Stadium och direkt hos Craft. Den kommer också säljas i Sälen och Mora under Vasaloppets vintervecka.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Padelstatistik – så stor är sporten i Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Black Hill anställer branschveteran som ny säljare

Blackhill/WSI har anställtP-O Jonsson som ska jobba ”ute på fältet”, P-O beskrivs som en erfaren säljare med mycket branschkännedom. Tidigare har ha varit påPF Concept och Textilgrossisten/Toni Lee, han har även jobbat iåterförsäljarledet.

Nu kommer han alltså jobba på Black Hill och han slängs rätt in i hetluften.

– P-O kommer att synas på Nordic Profile Fair i Jönköping och kommer sedan att vara ute och besöka våra kunder runt om i Sverige, säger Örjan Boström till Branschkoll.

P-O börjar sin nya roll den 10 januari 2022.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny butiksäljare till Myshkin

Den NWP-ansluta återförsäljaren Myshkin med bas i Karlstad har anställt Emil Eriksson i rollen som butikssäljare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Felestad anställer teamleader till backoffice

Felestad har anställt Rebecca Larsson i rollen som teamleader till derasbackoffice.

Passande nog dyker hon in här hos oss nu i juletider. Hon typ älskar julen. Rebecca lägg nu inte beslag på för mycket julgåvor…lämna några åt oss andra också, skriver man i ett Facebook-inlägg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Geiger öppnar kontor i Tyskland

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ansluter sig även Vinga till No to PFAS

Allt fler ansluter sig till rörelsen som vill förbjuda / fasa ut högflourerande ämnen, nu har turen kommit till den Västkust-baserade leverantören Vinga.

– Förra veckan anslöt vi oss till Chemsecs initiativ PFAS Movement och signade ”No to PFAS”. Förbjudna eller icke, PFAS-ämnen måste bort! Skriver Vingas hållbarhetschef Mia Marecek på Linkedin.

Vinga är i gott sällskap tillsammans med företag som Houdini och Fjällräven. Ur ett workwear-perspektiv är bland annat Alligo, Tranemo och Paul Brunngård ansluta sedan tidigare. Mer om PFAS och vilka som skrivit under kan du läsa här.

LÄS OCKSÅ: Intersport skriver på ”No to PFAS”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ahlsell förvärvar en av Sveriges största digitala verktygs- och yrkesbutiker

yrkeskläder hantverk inspiration
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Z-Profil får tillgång till hyllat kök

mat julkasse delikatess
redaktionen@branschkoll.se
Annons