Tema: Profilkläder under förändring – kopplas upp och inspireras av spelbranschen

Tema Klader

I den här månadens tema tar vi upp ämnet kläder, artikeln behandlar bland annat de senaste trenderna inom profilkläder och kläders tekniska utveckling. Och såklart en hel del annat, god läsning!

När vi pratar om kläder, och då såklart främst kläder som på ett eller annat sätt har med promotion att göra, så finns det just nu två faktorer som sticker ut lite extra. Först ut är det tillverkning, hur ett klädesplagg går från idé till färdig produkt är under ständig utveckling och förändring. Den andra faktorn vi måste ta i beaktning är funktion, hur och till vad man använder kläder är just nu inne i ett skifte, där det blir allt mer angeläget att förvandla kläder till något mer än ett skydd för kroppen.

Tillverkningen tar nya former, tröjor med snäva budskap eller unika motiv designas och trycks inte längre på badrummet hemma hos hippies och säljs på marknader eller i anslutning till demonstrationer. De designas i datorn hemma hos de grafiskt kunniga (eller okunniga), sen trycks de och säljs via företag som Amazon Merch eller Spreadshirt.

Kläderna sys åtminstone fortfarande i Asien, men även det kan vara på väg att ändras. För ett par veckor sedan så skrev vi om en produktionslinje i USA som kan spotta ut tre t-shirtar i minuten, från tygbit till färdig produkt, och till en tillverkningskostnad av knappt 2,50 kronor per t-shirt, mer om det här

Senaste trenderna inom profilkläder – låt användaren bära upp plagget med stolthet

Sport- och utomhuskläder är de produktområdena som växer mest, eller växer över huvudtaget. En artikel från The Street berättar att försäljningen av modekläder i USA förra året sjönk med fyra procent medan aktivitetskläder ökat med två procent. Vidare så har sportiga utomhuskläder ökat med strax över tre procent.

En av orsaker bakom utomhuskläders tillväxt sägs vara relationen mellan företag och kund. Dessa klädföretag drivs ofta av entusiaster, som har en sann passion för att campa, hajka, åka skidor eller något annat. Det här resonerar väl med milleniegenerationen som vill ha och till och med kräver uppriktighet och välvilja av sina valda varumärken.

Fjallraven
Ryggsäck från Fjällräven

Ett tydligt exempel på det här är klädföretaget Patagonia, som gjorde ett uttalande emot USAs president Donald Trump och hans planer på att kraftigt förminska två nationalparker i Utah. Så att storföretag ska kunna borra efter olja och gas, samt gräva upp mineraler. Uttalandet möttes av hyllningar och företagets försäljning sköt i höjden, såklart. Eftersom företagets kunder, som gillar friluftsliv också tycker det är en god idé att värna om miljön. Men också för att uttalandet kändes äkta snarare än som ett PR-stunt.

Vidare så ger Patagonia bort en procent av sin totala försäljning till miljöorganisationer varje år, något som ytterligare stärker företagets ethos. I artikeln så nämns fem heta företag som är verksamma inom utomhuskläder, och på andra plats nämns svenska fjällräven.

Fjällräven som funnits sedan 60-talet har definitivt fått ett uppsving de senaste åren och är ett tydligt exempel på ett svenskt företag som människor känner tillit till.

Annons

Ska vi lyssna på H&M så är det jeans i alla dess former som gäller till våren. I deras nya kollektion “Denim for all” så är det jackor, byxor och skjortor av jeansmaterial som gäller. Och som en artikel från Promo Marketing pekar ut, så måste promotionbranschen hålla ett öga på modeindustrin eftersom slutkunden måste gilla och känna sig bekväm i sitt plagg. Framförallt pekar de ut jeansjackan som en produkt många gillar att personifiera genom att sy på exempelvis tygmärken. Och vem är bättre lämpad att personifiera och märka en produkt än promotionbranschen?

Denim for all
Jeanskollektion från H&M (Bild: H&M)

Kläder med flera användningsområden

Nyligen så skrev vi om en promotionkampanj där ett par skor också fungerade som färdbevis för passagerarna i Berlins lokaltrafik. Skorna var tillverkade av Adidas på begäran av Berlins lokaltrafik och gjordes endast i 500 exemplar, de sålde i princip slut innan affären som sålde dem hann öppna. Dessa skor var i en och samma produkt:
skydd för fötterna, exklusiv status- och samhörighetssymbol, årskort till lokaltrafiken och ett riktigt kap eftersom ett årskort i vanliga kostar tre gånger mer än skorna.

Allt detta kunde dessutom realiseras utan en enda elektronisk komponent eftersom Berlins lokaltrafik inte kräver att du blippar dig förbi en spärr. Men ny teknik, och framförallt elektronik är på väg till kläderna, och intresset för detta är stort hos allmänheten. Förmodligen är intresset för att utveckla nya funktioner i kläder baserat dels på att tekniken börjat att möjliggöra det.

Men kanske framförallt för att känns som ett naturligt nästa steg, nästan alla har ju kläder på sig majoriteten av dygnets timmar. Och visst, de kan få oss att känna oss vackra eller sprida budskap som vi tror på, men vore det inte häftigt om vi kunde flyga, ladda mobilen eller per automatik betala för oss i affären. Många försöker skapa och ännu fler väntar på ett nytt och oumbärligt användningsområde för kläder, det är bara att ingen riktigt har kommit på det ännu. Nedan följer några av de försök som har gjorts.

Elektroniska kläder

Jacka Google Levis
Smart jacka från Google och Levi Strauss

En smart jacka har tagits fram i ett samarbete mellan Google och Levi Strauss. Jackan kostar runt 2750 kronor och marknadsförs som en pendlarjacka. Det tog dessa jättebolag nästan två år att utveckla jackan och tyvärr är den inte så smart som man kunde önska sig. Du kopplar jackan till din telefon och när något händer i telefonen så vibrerar jackan och lyser lite.

Vidare så kan du genom att smeka ärmen på jackan kontrollera din telefon, och kontrollera i det här fallet betyder ungefär att du kan byta låt på Spotify. Dessutom finns det en baksida, jackan klarar bara tio tvättar, sen är den inte så smart längre, skriver The Guardian.

Och tio tvättar för en jacka låter kanske mycket, men då måste du ta i beaktning att den är tillverkad främst för “den urbana cyklisten”. Och urbana cyklister tenderar att bli smutsiga rätt fort. Mer om jackan kan du läsa här.

För ett tag sedan skrev vi också om forskare som kommit på ett nytt koncept för hur man kan använda elektroniska kretsar i kläder, genom att använda grafen. Upptäckten kommer leda till att elektronik i kläder blir mer resistent mot vatten, och dessa kläder kan initialt klara upp emot 20 tvättar, dessutom så har tekniken högt utvecklingspotential. Dessa kläder kommer i framtiden kunna ha både skärmar och sensorer, mer om det kan du läsa här.

Men exemplet ovan gäller alltså “framtiden”, vad går att göra idag? Längst inom smarta kläder har förmodligen spelbranschen kommit. Det japanska startup-bolaget Xenoma har tagit fram så kallade “E-skin” tröjor som läser av kroppsrörelser och översätter dessa till spelkaraktärer som i sin tur rör sig på skärmen, skriver BGR.

Ett annat häftigt projekt är en så kallad “Teslasuit”, som låter den som bär dräkten känna av både värme, kyla och explosioner. Den är dessutom fullt möjligt att koppla ihop dräkten med både Virtual Reality och Augmented Reality-prylar. Dräkten utvecklas av Tesla Studios (finns ovanligt nog ingen koppling till Elon Musk) och mer om hur dräkten fungerar kan du se i videon här nedan. Vem vet, kanske är det mot spelbranschen vi ska snegla för att få uppslag och idéer kring hur vi kan arbeta med smarta- och elektroniska kläder.

Annons

International Paper vinner kampen om DS Smith

IP DS Smith

Kommer att omsätta 28 miljarder dollar och har tillsammans 70 000 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stort tryckeri växer med bokbinderiföretag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fujifilm och Konica Minolta ingår samarbete och startar gemensamt inköpsbolag

Fujifilm KM

Det finns långtgående planer för ett strategiskt partnerskap för säkrad leveranskedja av råvarumaterial, effektivare produktion och utveckling av toner.

Fujifilm business innovation och Konica Minolta meddelar att de planerar att samarbeta kring sina respektive printverksamheter. Parterna har skrivit ett avtal om ett så kallat joint venture, ett strategiskt partnerskap, som omfattar företagens affärssegment inom produktionsskrivare, multifunktionsskrivare (MFP) och kontorsskrivare. Det skriver båda företagen i ett gemensamt pressmeddelande.

Bildar gemensamt bolag

Samarbetet syftar till att etablera en solid leveranskedja för produkter. Dels för inköp av råmaterial och maskindelar, dels för utveckling och produktion av toner. Det planeras också att starta ett gemensamt bolag för inköp där Fujifilm ska stå som huvudägare. Tidsplanen är att joint venture-samarbetet träder i kraft i sommar.

Utöka affärer tillsammans

Fujifilm och Konica Minolta aviserar också att de kommer att ha fortsatta diskussioner framöver för att ytterligare utöka sina affärer tillsammans, enligt pressmeddelandet.

– De pågående diskussionerna om denna affärsallians är oerhört viktiga eftersom vi strävar efter att stärka vår konkurrenskraft och utöka vår globala närvaro för att ta ett stort steg framåt. Vi är övertygade om att detta partnerskap kommer att skapa ett nytt ramverk för att förbättra vår leveranskedja och bygga en robust affärsgrund, säger Naoki Hama, vd och koncernchef för Fujifilm business innovation, i ett pressuttalande.

Aviserade nyligen sparpaket

Nyheten om samarbetet kommer kort efter att Konica Minolta aviserat ett större sparpaket globalt med bland annat varsel av 2 400 anställda, något Branschkoll tidigare berättat om.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon byter bransch – blir ny tryckare i byn

Mia Vindelhed 1800

Mia Vindelhed gör en nystart i livet och satsar på tryckeri i nytt namn.

Mia Vindelhed gör en omstart i livet och ger sig in i tryckbranschen. Hon har köpt enmanstryckeriet Kaffe, Skog och Tryck i Västerbottniska Vindeln. I och med ägarbytet passar hon samtidigt på att byta namn på företaget till Mias tryck och konsulting AB. Det nya bolaget registrerades hos Bolagsverket 9 april.

– Jag köper hennes (förre ägaren) grejer så att jag kan trycka på kläder, göra skyltar och branda bilar, förklarar Mia Vindelhed.

En familjehistoria bakom

Både Mias morfar och pappa har huserat i lokalerna med sina respektive fotoverksamheter. Några ägarskiften senare på adressen i Vindeln flyttade tryckeriet och pappershandeln Kaffe, Skog och Tryck in.

Hur kommer det sig att du ger dig in i tryckbranschen?

– Jag hörde att hon skulle sälja och tänkte att någon i byn måste ju förvalta det här. Om någon inte gör det så får jag göra det. Jag hade en annan anställning och funderade ganska länge vad man skulle kunna göra och kom fram till att det passade ganska bra att ta över.

En blandad mix

Hon säger att det finns mycket företagare och industrier i Vindelns kommun:

Annons

– Jag skulle gärna vilja konsulta till mässor så att jag kan sälja mer till mässor och event. Men också göra mer branding så att man får ett helt paket. Det finns också massa småföretag som kanske vill ha dekaler till bilen, kepsar eller så. Och snart kommer studenten. Då kommer jag göra skyltar till privatpersoner. Så det kommer att var lite blandat.

Hur långt har du kommit i starten?

– Jag är snart igång. De beställningar jag får de gör jag. Men sedan har jag inte börjat marknadsföra mig än. Jag känner att jag måste lära mig mer och bli mer skillad, säger hon och tillägger att hon får hjälp i uppstarten av förre ägaren.

Ska flytta tryckeriet

Själv har Mia tidigare varit på Cranab och närmast kommer hon från en tjänst som verksamhetsledare på Tegnässkidan. I båda rollerna har hon jobbat en hel del med grafisk design och produktion.

– Det har alltid funnits ett intresse hos mig för form och färg.

Tryckeriet kommer dock inte fortsätta husera i hennes morfars och pappas gamla lokaler.

– Det var lite nostalgi att vara där, men vi har just byggt ett garage med en övervåning och då passar det ypperligt att kunna flytta det till Tvärålund, 1,5 mil utanför Vindeln.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tabs konkurs: Slutdatum för anbud skjuts fram

Jorgen W v tab 2
Ämnen i artikeln: V-TAB

✔️Deadline för att buda på V-tab sattes till tisdag 16 april ✔️Efter önskemål från anbudsgivare skjuts datumet upp ✔️Då tror konkursförvaltaren att en uppgörelse med köpare är klar

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stockholmstryckeri växer med retuschavdelning och nyanställningar

N2A4564 1800 800

Företaget fortsätter rekrytera på säljsidan. Och efter att ha tagit över delar av ett konkursbo kan nu också provtrycksproduktionen leva vidare i tryckeriets regi.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Det blir tryckeriernas viktigaste investeringar på Drupa

Kollage 1800

Åker tryckerierna till Drupa, eller inte? Hur ska de utveckla sina verksamheter och vad ligger i nästa investeringsrunda enligt plan. Branschkoll har pratat med tolv svenska tryckerier från norr till söder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckerikoncern förvärvar expoaktör – ska omsätta 100 miljoner redan 2025

Aksell Moelven scaled 1

Samlar verksamheten i egen juridisk enhet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norskt mediehus investerar i egen tryckpress – ”ger enorm flexibilitet”

ogo 20200603 20340

Blir billigare att trycka själva – och värdet på produkten ökar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så mycket har tryckerierna kvar i uppskjuten skatt

skatteverket cut

Och så här går det med återbetalningarna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons