Tema: Augmented Reality inom B2B

Augmented reality

2017 var året då Augmented Reality (AR) fick sitt genombrott. Med hjälp av mobilen och en app kan användaren föra in digitala föremål i det fysiska rummet, eller vice versa. Det här kan vara användbart i en mängd olika sammanhang och i den här artikeln tar vi upp några exempel på hur AR kan användas inom olika verksamhetsområden.

Augmented Reality till effektivisering och utbildning

Förpackningsbolaget DS Smith är en global aktör som använt AR för att förenkla arbetet för de runt om i världen som jobbar med deras förpackningar, främst inom bilindustrin. Innan appen var packare tvungna att förlita sig på att relevanta instruktioner, på rätt språk, fanns tillgängligt. Eller fick de leta upp en PDF-fil i en databas någonstans. Det här blev såklart extra problematiskt vid nya, eller enstaka förpackningar, som packare inte hade någon erfarenhet av.

Men nu, tack vare AR, är allt en osäker packare behöver göra att rikta sin mobil mot förpackningen för att omedelbart få tillgång till animationer som visar hur förpackningen sätts ihop på ett korrekt sätt.

I ett pressmeddelande om företagets nya AR-app säger Peter Foot, ansvarig för marknadsföring och innovation på DS Smith i Storbritannien:
– Det är snabbt, enkelt och ett utmärkt exempel på hur det går att använda ny teknik för att effektivisera.  

DS Smith AR e1516009945622

En annan aktör som fattat tycke för AR är posten i Norge. De introducerade sin AR-app i november och den första funktion möjliggjorde att den som väntar på paket kan få upp en digital version av paketet i mobilen. På så sätt får man en tydlig överblick av hur stort paketet är och kan avgöra om man måste ta bil eller om det räcker med cykel för att få med sig paketet hem.

Men därefter var idéerna till synes slut, så de vände sig till allmänheten, och allmänheten svarade. Totalt fick posten i Norge in 330 förslag på hur de skulle kunna använda sin nya AR-app. En vinnare för bästa idé utsågs, men idén avslöjades inte. Istället berättade de bara att de fått in många bra idéer och att de kommer jobba vidare med vissa av dem, skriver Posten Norge i pressmeddelande.

Annons

Posten Norge AR

AR underlättar inom B2B

Storbildsfabriken hoppade också på tåget, vilket Branschkoll skrev om i höstas, och de erbjuder numera sina kunder att i förhand kunna uppleva sin kommande kampanj, monter på mässan eller sin inredning före allt produceras.

Antingen kan kunden se det färdiga resultatet i sin dator/mobil, via statiska bilder eller 360-graders filmer. Dessa filmer kan också spelas upp via VR-glasögon, vilket såklart adderar ytterligare en dimension till förhandstitten.

Och så släppte engelska Grafenia sin AR-app via sitt webbföretag Nettl. som visar upp hur tyg-displayer kan se ut i sin verkliga miljö.

Appen som fått namnet “BeholdAR” gör det möjligt att se 3D-modeller av tyg-displayer, skräddarsydda möbler och utställningsskärmar. Peter Gunning, vd för Grafenia, säger i ett uttalande att:
– Den här teknologin hjälper våra kunder att se hur tyg-displayer skulle kunna se ut på kundens kontor eller affär, att endast se på foton av dessa skyltningar skulle inte göra dem rättvisa.

Sist men inte minst, så klev Ikea in i den förstärkta verkligheten, som AR kallas på svenska. I höstas skrev Branschkoll om Ikeas nya app “Ikea Place” som låter dig placera datorgenererade möbler och andra produkter från Ikea, direkt i det tilltänkta rummet.

AR Tyg

Skärmdump från BeholdAR

Hur kan ditt företag använda sig utav AR?

AR är såklart fenomenalt när det gäller att visa upp produkter och låta kunder testa färg och form innan de slutligen bestämmer sig för en produkt som passar dem. Men det finns fler användningsområden än så. AR kan användas vid distanssamarbete för att skapa ett effektivare möte mellan medarbetare som befinner sig på olika platser.

Vidare kan AR användas vid utbildning av nya medarbetare, komplicerade instruktioner kan tydligt brytas ner i steg för steg med en replay-funktion. Och när en syssla utförs korrekt kan AR-appen ge feedback som bekräftar det här. AR kan också användas vid reparationer av maskiner eller produkter. Relevanta instruktioner kan ges utifrån specifika fel, vilket kan underlätta enormt för en reparatör som inte är bekant med en maskinen eller produkt sen tidigare.

AR kommer fortsätta att växa och fler användningsområden kommer dyka upp. I ett inte allt för långsökt framtidsscenario kommer kanske våra hem och arbetsplatser vara inredda med hjälp av AR.

Annons

Här är nyheterna i Landas uppgraderade pressar

Landa Inkish 1800
Ämnen i artikeln: Landa

Landas tryckpressar ska återigen visas upp för branschen på en Drupamässa. Här får du en förhandsvisning av vad som väntar av de uppgraderade modellerna.

Ämnen i artikeln: Landa
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kartongbolaget har växt över 100 procent på fem år

IMG 0196 2 1800
Ämnen i artikeln: Kartongbolaget

Etikettgruppens vårmöte inleddes med ett studiebesök hos Kartongbolaget på Långeberga industriområde dit företaget flyttade 2019.

Ämnen i artikeln: Kartongbolaget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Besök på spännande tillväxtföretag när Etikettgruppen höll vårmöte

Etikettgruppen2
Ämnen i artikeln: Etikett

✔️”Vi ska veta vad kunden vill ha om fem år” ✔️Lektion i AI ✔️Förpackningsföretag i tillväxt

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Matproducent går över till flergångsförpackning

Gordon circular

Levererar nu mat i förpackningar som snabbt får lägre klimatpåverkan jämfört med alternativ av papper.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Planerad utbyggnad av svensk förpackningsfabrik stoppas

Pure Fibre 0118 – Salad bowl with hand and herbal tray 1800

Den planerade investeringen i kraftigt ökad produktion av formad fiber avbryts.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Höjer priserna på förpacknings- och etikettmaterial

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu pantar vi ännu mer

panta
Ämnen i artikeln: Återvinning

Stockholmare är sämst på att panta – Värmlänningar bäst!

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Det går åt rätt håll – kunskap om källsortering ökar

Kallsortera 1800
Ämnen i artikeln: Återvinning

Tre av fyra känner till att de har skyldighet att källsortera och lämna förpackningar till återvinning. Och betydligt fler än tidigare har koll på miljö- och klimatskälen till att återvinna, enligt en undersökning från Avfall Sverige.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han säljer lönsamt tryckeri efter 42 år

tillsalu

✔️”Jag är den enda i Sverige på detta” ✔️Maskinpark för att producera frakthandlingar till flera större kunder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk bokbindare vill ha ny märkning av trycksaker – ”vi står vid ett vägskäl”

Mattias Nya Aros

Förra hösten startade Mattias Carlsson upp Nya Aros Bokbinderi i Västerås. För Branschkoll berättar han hur det går och vad han ser som kritiskt för att svensk grafisk produktion ska kunna fungera.

Bokbinderiet i Västerås har en lång historia med flera olika ägare och konkurser bakom sig – men nu ägs och drivs det av en mångårig anställd som har sitt hjärtat i den grafiska branschen.

– Vi startade ett helt nytt bolag och det finns ingenting kvar av det som varit tidigare, säger Mattias Carlsson.

Lokalen och maskinerna, som Mattias Carlsson hyr, har samma ägare sedan förr-förra ägaren av bokbinderiet.

Ville inte driva igenom ännu en omstart som platschef

Mattias hade varit platschef de fem senaste åren och när det var dags för en ny omstrukturering hade han fått nog.

– Jag var platschef ville faktiskt inte stå för en göra samma sak med uppsägningar och omstart en vända till, det var min fru som frågade mig om det inte skulle vara bättre att driva det själv istället.

Och så blev det. Den första september i fjol var allt igång och fram till nu har man varit 13 anställda.

– Vi städade bort allt, både juridiskt och fysiskt så att det kunde kännas som en riktig nystart.

Laminering är det enda som saknas

Personalen är samma sedan väldigt många år tillbaka. Alla har varit med sedan det var Bengt Perssons bokbinderi. Så erfarenheten av att driva verksamheten är stor – flera hundra år faktiskt.

– Vi som är här nu har jobbat ihop i minst 20 år och jag är själv den som anställdes sist, säger Mattias Carlsson är utbildad tryckare vilket han jobbade som innan han kom till bokbinderiet.

Nya Aros Bokbinderi erbjuder nästan allt man kan tänka sig av bokbinderitjänster. Från trådhäftning av böcker med hård- och mjukband till klamring, limning, registerhugg och inplastning samt distribution av tidskrifter och mer därtill.

– Det enda vi saknar av det kunderna efterfrågar är laminering, säger Mattias och fortsätter.

– Styrkan är att vi gör allt i huset så kunderna slipper skicka runt sina produkter till olika ställen.

Och kunderna är till allra största delen svenska tryckerier, från norr till söder, som inte har egen kapacitet.

När det kommer till bindning av böcker så står det för runt 30 procent av bokbinderiets verksamhet idag. Av dessa så är det en fördelning på 50/50 mellan trådhäftning och limbindning. 

Svalare marknad tvingar till varsel

Sedan årsskiftet har marknaden varit svalare och det som har minskat mest är trådbindning av böcker. Och med anledning av detta har man nu tvingats varsla tre personer och man ska därmed bli tio totalt på företaget.

– Det var inget jag tänkte vi skulle behöva göra men när marknaden går ner måste vi anpassa oss, säger Mattias.

Efterlyser märkning av svenskproducerade trycksaker

Mattias är en stor förespråkare för svensk produktion och har sedan länge haft en idé om att ta fram en officiell märkning av trycksaker som är producerade i Sverige. Detta är något som har drivits framgångsrikt i Norge under flera år och det finns även initiativ i både Danmark och Finland.

– Nu är det ett bra läge att få in en märkning, som man har i till exempel Norge, att man bevisar att en produkt är producerad i Sverige och av företag som har schyssta villkor.

Med ökat intresse för hållbarhetsfrågor, där transporter är en viktig komponent, så blir argumenten för kunderna att köpa lokal produktion starkare. Det kommer också en skolboksreform som driver på att det ska finnas fler tryckta böcker i skolorna – men hur får man förlagen att producera dessa i Sverige?

Annons

– Jag har pratat med branschorganisationen om att de ska ta fram en märkning som vi kan använda, vi får se om det blir något.

Kan flytta fokus lite från pris

Mattias säger att det är de anslutna företagen som ska marknadsföra och skapa efterfrågan för en sådan märkning, men den måste tas fram av branschen gemensamt för att bli trovärdig.

– Just nu blir det bara en prisfråga, med en märkning kan man tillföra ett nytt värde till den tryckta produkten som bara vi i Sverige kan erbjuda.

Andelen fristående bokbinderier har minskat snabbt och frågan är hur framtiden inom branschen kommer att se ut. Det krävs både stor kunskap och maskinell utrustning för att driva ett bokbinderi och frågan är hur denna del av branschen kommer att utvecklas framöver. Bara för några veckor sedan gick ett mindre bokbinderi i Mälardalen i konkurs.

Mattias Nya Aros 2

Enligt Mattias Carlsson måste alla delar av branschens finnas i landet för att det ska kunna fungera långsiktigt.

Vad krävs för att svensk grafisk industri ska frodas?

– Vi måste hjälpas åt att bevara den grafiska branschen, även de fristående bokbinderierna behövs, man saknar inte hästen för än spiltan är tom, menar Mattias.

Det krävs kompetens för att driva ett bokbinderi och det är svårt att behålla den om det inte finns specialiserade bolag. 

– Det är nog bra att höja blicken lite, alla tryckerier kan inte göra alla de specialgrejer som ett specialiserat bokbinderi gör.

När det kommer till kompetens så är det en stor fördel att ha flera hundra års erfarenhet kring vad som fungerar och vad som inte gör det.

– Vår styrka är att vi vet som som fungerar med både form, funktion och hållbarhet när det kommer till olika material och produkter.

Som utbildad tryckare har Mattias också koll på hur det fungerar på ett tryckeri.

– Jag vet hur processerna går till på ett tryckeri och vad som kan bli fel och du måste gå på en del minor för att lära dig allt det vi har kunskap om i vårt företag.

Är Svensk bokkonst verkligen svensk?

En annan käpphäst som Mattias kommer tillbaka till är tävlingen Svensk Bokkonst. Det senaste årtiondet så har det varit en stor andel av böckerna som anses vara Sveriges vackraste böcker som är producerade helt i utlandet.

LÄS OCKSÅ: Tryckerierna som producerat Sveriges vackraste böcker 2022

För att få vara med så krävs det att minst två av det man kallar för ”produktionsfaktorerna” ska vara utförda i Sverige. Till produktionsfaktorer räknas formgivning, förlag, tryck/bindning samt repro och därmed räcker det att boken ges ut av ett svenskt förlag och har formgivits i Sverige för att kunna vara med i tävlingen.

Enligt Mattias borde det inte få kallas för Svensk Bokkonst. 

– Det är absolut bokkonst, men det är inte svensk bokkonst när nästan allt är producerat i utlandet.

Detta är något som en märkning också skulle kunna hjälpa till att förändra hoppas Mattias.

Men om man tittar framåt så menar Mattias att vi står vid ett vägskäl. 

– Frågan är vart vi är på väg? Hur många bokbinderier har försvunnit de senaste tio åren? Om vi ska ha en bra grafisk bransch i Sverige som kunderna kan lita på så måste vi fundera på hur den ska se ut.

– Kunderna måste veta att svensk produktion fungerar, och lyckas vi inte med det så vänder de sig någon annan stans.

redaktionen@branschkoll.se
Annons