Tema: Augmented Reality inom B2B

2017 var året då Augmented Reality (AR) fick sitt genombrott. Med hjälp av mobilen och en app kan användaren föra in digitala föremål i det fysiska rummet, eller vice versa. Det här kan vara användbart i en mängd olika sammanhang och i den här artikeln tar vi upp några exempel på hur AR kan användas inom olika verksamhetsområden.

Augmented Reality till effektivisering och utbildning

Förpackningsbolaget DS Smith är en global aktör som använt AR för att förenkla arbetet för de runt om i världen som jobbar med deras förpackningar, främst inom bilindustrin. Innan appen var packare tvungna att förlita sig på att relevanta instruktioner, på rätt språk, fanns tillgängligt. Eller fick de leta upp en PDF-fil i en databas någonstans. Det här blev såklart extra problematiskt vid nya, eller enstaka förpackningar, som packare inte hade någon erfarenhet av.

Men nu, tack vare AR, är allt en osäker packare behöver göra att rikta sin mobil mot förpackningen för att omedelbart få tillgång till animationer som visar hur förpackningen sätts ihop på ett korrekt sätt.

I ett pressmeddelande om företagets nya AR-app säger Peter Foot, ansvarig för marknadsföring och innovation på DS Smith i Storbritannien:
– Det är snabbt, enkelt och ett utmärkt exempel på hur det går att använda ny teknik för att effektivisera.  

En annan aktör som fattat tycke för AR är posten i Norge. De introducerade sin AR-app i november och den första funktion möjliggjorde att den som väntar på paket kan få upp en digital version av paketet i mobilen. På så sätt får man en tydlig överblick av hur stort paketet är och kan avgöra om man måste ta bil eller om det räcker med cykel för att få med sig paketet hem.

Men därefter var idéerna till synes slut, så de vände sig till allmänheten, och allmänheten svarade. Totalt fick posten i Norge in 330 förslag på hur de skulle kunna använda sin nya AR-app. En vinnare för bästa idé utsågs, men idén avslöjades inte. Istället berättade de bara att de fått in många bra idéer och att de kommer jobba vidare med vissa av dem, skriver Posten Norge i pressmeddelande.

AR underlättar inom B2B

Storbildsfabriken hoppade också på tåget, vilket Branschkoll skrev om i höstas, och de erbjuder numera sina kunder att i förhand kunna uppleva sin kommande kampanj, monter på mässan eller sin inredning före allt produceras.

Antingen kan kunden se det färdiga resultatet i sin dator/mobil, via statiska bilder eller 360-graders filmer. Dessa filmer kan också spelas upp via VR-glasögon, vilket såklart adderar ytterligare en dimension till förhandstitten.

Och så släppte engelska Grafenia sin AR-app via sitt webbföretag Nettl. som visar upp hur tyg-displayer kan se ut i sin verkliga miljö.

Appen som fått namnet “BeholdAR” gör det möjligt att se 3D-modeller av tyg-displayer, skräddarsydda möbler och utställningsskärmar. Peter Gunning, vd för Grafenia, säger i ett uttalande att:
– Den här teknologin hjälper våra kunder att se hur tyg-displayer skulle kunna se ut på kundens kontor eller affär, att endast se på foton av dessa skyltningar skulle inte göra dem rättvisa.

Sist men inte minst, så klev Ikea in i den förstärkta verkligheten, som AR kallas på svenska. I höstas skrev Branschkoll om Ikeas nya app “Ikea Place” som låter dig placera datorgenererade möbler och andra produkter från Ikea, direkt i det tilltänkta rummet.

Skärmdump från BeholdAR

Hur kan ditt företag använda sig utav AR?

AR är såklart fenomenalt när det gäller att visa upp produkter och låta kunder testa färg och form innan de slutligen bestämmer sig för en produkt som passar dem. Men det finns fler användningsområden än så. AR kan användas vid distanssamarbete för att skapa ett effektivare möte mellan medarbetare som befinner sig på olika platser.

Vidare kan AR användas vid utbildning av nya medarbetare, komplicerade instruktioner kan tydligt brytas ner i steg för steg med en replay-funktion. Och när en syssla utförs korrekt kan AR-appen ge feedback som bekräftar det här. AR kan också användas vid reparationer av maskiner eller produkter. Relevanta instruktioner kan ges utifrån specifika fel, vilket kan underlätta enormt för en reparatör som inte är bekant med en maskinen eller produkt sen tidigare.

AR kommer fortsätta att växa och fler användningsområden kommer dyka upp. I ett inte allt för långsökt framtidsscenario kommer kanske våra hem och arbetsplatser vara inredda med hjälp av AR.

Annons

Välkommen till nya Branschtorget

En plats för alla i branschen att hitta inspiration och nyheter kring material, maskiner, mjukvara och utbildningar för grafisk produktion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Roland DG utökar med sex nya modeller i Truevis-serien

Har nu tre olika bläck – och en helt ny 64-tums skrivare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Specialpappers-tillverkare ansöker om konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Crimson dubblar sin tryck-kapacitet – köper en HP Indigo

Proffsfotolabbet Crimson i Stockholm investerar i HP Indigo 7900.

Den nya pressen är en del i en större satsning där Crimson nu utvecklar den digitala verksamheten och introducera nya applikationer.

Med den nya pressen ökar Crimson både produktiviteten och flexibiliteten samt möter den tilltagande efterfrågan på mindre upplagor med snabba leveranstider. Pressen kommer att installeras av Visutech under mars månad, skriver företaget i ett meddelande.

– Vi har jobbat med HP Indigo tekniken och Visutech under många år, så valet av teknologi var enkelt när vi nu satsar och bredda vårt produktutbud, säger Mark Isaacson, vd på Crimson.

Digitaltryckta metallfärger

Med HP Indigo ElectroInk Silver kan Crimson producera tryck med metallfärg.

– Möjligheten att trycka metallfärger är en unik HP Indigo-funktion i den digitala tryckvärlden. HP Indigo Silver möjliggör inte bara silver utan ett brett utbud av metallfärger genom att helt enkelt och i en enda process trycka CMYK ovanpå silverlagret. Det gör att Crimson kan erbjuda exklusiv design av högt värde, samtidigt som de sparar in på kostsamt metallmaterial.

Tryckpressen har sju färgverk – de vanliga cyan, magenta, gul och svart – plus Orange, Violett och Grönt. Det gör att man till exempel kan simulera en stor andel av alla Pantone-färger.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nystartad tryckerikedja har redan 20 medlemmar

Centralt offsetryck, gemensamma inköp, klimatkompensering och bredare utbud. En ”perfect match” säger grundaren.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Exakta investerar i en Vutek i största formatet

Exakta startar det nya året med en nyinvestering inom skylt- och storformatsproduktionen.

”Vår senaste investering är på plats och utbildning pågår för fullt. Det är en EFI VUTEk H5 LED printer i största format, som tillför både högsta möjliga kvalitet och rejält med tillskott av kapacitet till vår redan fullt utvecklade storformatsavdelning.”, skriver man i ett inlägg på Facebook.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vill sälja tryckeriet och satsa på sitt IT-bolag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bostadsbolag upphandlar tryck för 6 miljoner

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Västra Götalandsregionen upphandlar produktionsprinter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han ska ansvara för marknadsföringen av Signcom

Magnus Eklund Thuné ansluter till Signcoms team i Borås.

Magnus ska jobba med varumärkesstärkande insatser, marknadsföring och kommunikation.

– Med sin bakgrund från en digitalbyrå och utbildning inom digital affärsutveckling, har Magnus ackumulerat en kompetens och erfarenhet som kommer att vara ovärderlig för Signcom. Han är dessutom en duktig strateg och kommunikatör med en förmåga att identifiera affärsmöjligheter och utveckla långsiktiga planer för att hjälpa oss nå våra mål, säger Robert Nyblom, vd på Signcom i en kommentar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]