Team Workwear lanserar egen kollektion med varselkläder

Två av produkterna från Team Workwears nya varselkollektion.
Två av produkterna från Team Workwears nya varselkollektion.

Under Team Workwears egna varumärke Durables har man nu lanserat en egen varselkollektion.

– Vi ser ett alltmer ökat behov och efterfrågan av varselkläder inom flera olika kundgrupper. Man märker att allt fler företag börjar ta säkerhetsfrågan på allvar. Med vår egen varselkollektion kan våra medlemsbutiker nu erbjuda sina slutkunder bra och prisvärda alternativ, säger Per Spett, kedjeledare på Team Workwear, i ett pressmeddelande.

Stärker sitt erbjudande i upphandlingar

LÄS OCKSÅ: Nu är det officiellt – Gosh blir Team Workwear

Team Workwear drog igång satsningen på det egna varumärke Durables under 2019.

– Vi jobbade redan med de bästa leverantörerna och varumärkena inom arbetskläder men med egna märkesvaror kunde vi komplettera vårt utbud med prisvärda basprodukter. Därmed kan vi nu stärka våra medlemsbutikers konkurrenskraft mot kunder och i upphandlingar där priset är en viktig faktor, avslutar Per Spett.

Utredning: Inkjet för dagstidningstryck

”Dagens inkjetpressar är inte i närheten av vad moderna coldsetpressar klarar av att producera idag och de kan därför inte ersätta coldset vid tryckning av stora upplagor. Däremot är det ett alternativ vid tryck av mindre lokala upplagor.” Detta skriver Pernilla Erikson, Högskolan i Dalarna, i examensarbetet med titeln ”Variabeltryck med inkjet i dagspress: Möjligheten att införa anpassade upplagor” som är gjort på uppdrag av Tidningsutgivarna.

Exemansarbetet ger en bra överblick över dagens lösningar för digitaltryck av dagstidningar. Det färdigställdes under våren och sommaren 2012 och på grund av den snabba utvecklingen finns det redan nya projekt som inte finns beskrivna (ex Centro Stampa Quotidiani i Italien)

Hela exemensarbetet finns att ladda ner via uppsatser.se.

redaktionen@branschkoll.se

Marknaden för surfplattor på väg jämnas ut

redaktionen@branschkoll.se

Driftstörningar på branschkoll.se lösta

De driftproblem som har drabbat branschkoll.se sedan i fredags är nu helt lösta (måndag kväll). Publicering av innehåll startar igen under tisdagen och veckobrevet till prenumeranter kommer att skickas ut en dag senare än normalt (onsdag morgon).

/Ola Karlsson

redaktionen@branschkoll.se

”Patentskrammel höjer temperaturen inom Crossmedia”

Gästkrönikör Ulf Sunnberg

Gästkrönika: DirectSmile är först ut med att skramla vapen på en allt tuffare mjukvarumarknad i grafisk bransch. Det är inte längre bara de största bolagen som Kodak, Apple och Samsung som använder patent för att försvara sina investeringar och se till att konkurrenterna håller sig på mattan.

Gästkrönika: DirectSmile är först ut med att skramla vapen på en allt tuffare mjukvarumarknad i grafisk bransch. Det är inte längre bara de största bolagen som Kodak, Apple och Samsung som använder patent för att försvara sina investeringar och se till att konkurrenterna håller sig på mattan.

Även i vår bransch, och även mindre företag, behöver se till att bevaka sitt intellektuella kapital och tillse att konkurrenterna inte kan använda deras uppfinningar.

Den 5:e oktober i år  meddelade det tyska mjukvaruföretaget DirectSmile att de fått ett patent på att ”generera bilder med realistiskt textsättnning” godkänt i USA. (United States Patent US 8,121,338 B2 for generating images with realistic text insertion) DirectSmile berättar samtidigt att de har ytterligare ett patent under behandling som rör företagets CrossMedia-lösning.

Även om inget mer konkret framkommer i själva pressmeddelandet är detta en tydlig markering mot konkurrenterna XMPIE (dotterbolag till Xerox), och PTI (ägs till 30% av Ricoh). Personaliserade bilder är som bekant en nischprodukt i sig självt och används främst inte isolerat utan i kampanjer i flera samtidiga medier, dvs Crossmedia. Att på detta sätta skramla med vapnen framför konkurrenterna på deras hemmaplan i USA ger oss all anledning att tro att detta bara är första steget på en större offensiv från DirectSmiles sida.

Vi får invänta och se vad det andra patent inom CrossMedia innebär men enligt obekräftade rykten kan det vara klart under första halvåret 2013 och utan tvekan höjer det temperaturen kring området Crossmedia.

Det är bara positivt om andra leverantörer nu tvingas höja sig ett eller flera snäpp och snabbare få fram enklare och flexiblare lösningar. Det behövs mer än någonsin så att fler grafiska företag kan komma igång med att erbjuda sina kunder lösningar för flerkanals-kommunikation.

/Ulf Sunnberg

Ulf Sunnberg (LinkedIn) jobbar som konsult inom publishing och grafisk kommunikation sedan 2005 i bolaget South Bridge/Clear Edge. Ulf har tidigare arbetat på bland annat Statskonsult, Aldus, Adobe och EFI.
redaktionen@branschkoll.se