Tar in kapital, Utnyttjar kraft i crossmedia och Nytt mångmiljonavtal

Hej,
Det extremt hajpade digitala projektet Blank Spot Project lanserar en papperstidning. ”Det är en fysisk produkt som man kan ta på vilket många medlemmar efterfrågat”.Papperstidning och dr-kampanjer skapas för att hålla kvar digitala läsare.

Grafkom drog fullt hus på nätverksträff i Stockholm
Grafkom samlade 160 personer från hela den grafiska branschen i Stockholm för att nätverka och dela med sig av kunskap. Här är de första rapporterna – och föreläsarnas presentationer.

Omikai ska ut i Europa – tar in kapital
Två miljoner kronor från bland annat affärsänglar med bakgrund i den globala affärssystemsjätten IFS ska hjälpa Omikai och det molnbaserade grafiska affärssystemet ut i Europa.

Bisnode utnyttjar kraften i crossmedia
”Vi upplevdes som väldigt struliga av våra kunder”, säger Bisnodes marknadschef. Och PÅ Media hjälpte dem få ordning på allt.

Tellogruppen gasar sig igenom generationsskiftet
Mitt i generationsskiftet tappade man största kunden – med öppenhet och samarbeten ska Tellogruppen fortsätta utvecklas.

Expohouse storsatsar på butikskoncept
Mäss- och eventproducenten Expohouse i Rosersberg strax norr om Stockholminleder en storsatsning på butikskoncept.

CA Andersson i nytt mångmiljonavtal
Efter flera överklaganden har nu Malmö Stad skrivit avtal med tryckerier. CA Andersson säger sig behöva anställa ”ett tiotal” för att möta ökade efterfrågan.

Tetab i Örebro i konkurs
Efter flera års ekonomiska problem har Tetab försatts i konkurs.

Gör nytt magasin för Svenska Mässan
Det nya magasinet ska kommunicera helhetserbjudandet. Trydells har tryckt.

Startar nordisk utbildning i content marketing
Contentbyrån Spoon startar nytt affärsområde – content marketing-utbildningar på den nordiska marknaden. Ett viktigt område för alla i trycksakens värdekedja.

I Korthet

Övrigt

Branschkoll på Twitter
Senaste på Twitter från @branschkoll. Lösa men ofta intressanta trådar att följa.

  • Schneidler och @storaenso i gemensam utbildningsinsats kring Re-board. Försäljningsökning för @Inekoab (Läs mer)
  • Månadens trycksak enligt @Arkitektkopiaab #tryckeri (Läs mer)
  • Till salu: Tryckeri i Höör med annonsblad (Läs mer)
  • New Print Technologies Help Art Books Survive in a Digital World #tryckeri#poweroftouch  (Läs mer)
  • “Print technologies have gotten so advanced … Things have gotten very exciting”  (Läs mer)

Bokslutsrapporterna är tillbaka nästa vecka. Frågor? Funderingar? Bar att maila eller ringa.
/Ola
070-566 09 52

Ettiketto köper in sig på den tyska marknaden

label
Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto

Ettiketto Group adderar 290 miljoner kronor i omsättning genom förvärvet.

Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Danskt etikettryckeri investerar i press från Bobst

1738669735377 1800
Ämnen i artikeln: BobstVisutech

”Detta kommer att stärka vår verksamhet avsevärt”.

Ämnen i artikeln: BobstVisutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Suzano höjer priserna på lövvedsmassa globalt

Eucalyptus 1800
Ämnen i artikeln: Suzano
Ämnen i artikeln: Suzano
redaktionen@branschkoll.se
Annons

SCA höjer priset på kraftliner

Ämnen i artikeln: SCA
Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Årets ”Kartongmatch” är igång – samlar barn kring återvinning och miljö med koppling till förpackningar

Kartongmatchen 1800
Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak

Tetra Pak har dragit igång Kartongmatchen 2024/2025, en återvinningstävling för barn i Sverige, Danmark och Finland.

Tävlingen är öppen för alla förskole- och skolbarn upp till 12 år och har anordnats i samarbete med ett flertal partners under de senaste 13 åren.

Det är med syftet att sprida kunskap och öka engagemanget bland ungdomar kring miljö och återvinning som Tetra Pak arrangerar Kartongmatchen med stöd av bland annat Arla, Skånemejerier, Norrmejerier, Fiskeby Board och Kiviks Musteri.

En av utmaningarna i årets tävling handlar om att göra en återvinningskampanj som kan uppmuntra människor att återvinna mer.

Kartongmatchen har inspirerat hundratusentals barn i Sverige, Danmark och Finland till att förstå vikten av att återvinna kartongförpackningar. Genom att främja en djupare förståelse och entusiasm för återvinning, formar vi nästa generations engagemang för hållbarhet. När kartongförpackningar återvinns blir de en värdefull resurs för nya produkter, och genom det här initiativet lär sig barnen inte bara bra miljöinitiativ utan blir också kraftfulla förespråkare för förändring i sina egna hem, säger Gustav Askman, Sustainability Manager Nordics på Tetra Pak.

Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nischad skyltaktör förvärvas av industrikoncern

handslag
Ämnen i artikeln: Skylt

Lönsam verksamhet inom skyltning och märkning får ny ägare.

Ämnen i artikeln: Skylt
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Packdesign byter namn till ULMA Packaging efter förvärvet

ULMA Packdesign
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Huhtamaki utser Axel Glade till chef för Flexible Packaging

huhtamaki axel glade
Ämnen i artikeln: Huhtamaki

Axel Glade har utsetts till chef för Flexible Packaging och medlem av Huhtamakis globala ledning. Han tillträder senast den 1 januari 2026 och rapporterar till vd Charles Héaulmé.

Glade kommer från Constantia Flexibles, där han varit chef för filmdivisionen. Han har lång erfarenhet inom förpackningsindustrin, bland annat från Sealed Air och Bischof + Klein.

Hans-Peter Edelbluth blir tillförordnad chef för Flexible Packaging från den 1 februari 2025 tills Axel Glade tillträder, enligt ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Huhtamaki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fedrigoni har nu avvecklat verksamheten inom kontorspapper

Ämnen i artikeln: Fedrigoni
Ämnen i artikeln: Fedrigoni
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han ska leda Canon i Europa

shinichi yoshida 169 white d9f6bde33dd548aaa4edf86e4b6ad7e6 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons