Tacopressar, snusdosor, egengjutna Airpod-fodral och vatten från Röfors – Nordic Profile Fair 2023 dag 1

Branschkoll har minglat på Nordic Profile Fair – hör om det senaste från utställarna själva.
Branschkoll har minglat på Nordic Profile Fair – hör om det senaste från utställarna själva.

Ännu en upplaga av hybridversionen av Nordic Profile Fair har gått av stapeln och utifrån de Branschkoll pratat med så var uppfattningen att det kom mest besökare under onsdagen, det var även då branschfesten och prisutdelningen av Produktmediabiet ägde rum, men mer om det i en annan artikel!

Candab gör gigantiska uppblåsbara flaskor

candab dennis anderberg
Candabs senaste produkterbjudande är stora uppblåsbara flaskor och burkar, här står Dennis Anderberg vd på Candab bredvid en Powerade-flaska.

Candab, kanske mest kända för sina ballonger visar upp en ny produkt på mässan, ”uppblåsbara gigantiska flaskor” (och även burkar) bland kunderna finns Coca-Cola till vilka man tillverkade en 7,5 meter hög svävande colaflaska till festivalen Lollapalooza i somras.

– Eventbolag är vår största kund på den här typen av produkter som används vid bland annat idrottsevenemang och som butiksinredning. Tillverkningen sker i bland annat Tyskland, Kina och Malaysia, säger Anderberg.

Snusdosor av eloxerad aluminum frästa i ett stycke

trademark partner daniel
Daniel Lundqvist på Trademark Partner uppmanar till mer snusning så man kan lägga prillorna i en lasergraverad dosa. Till vänster i förgrunden syns bolagets nya laddpuckar där man ser kopparspolen och till höger syns snusdosorna.

Hos Trademark Partner, som ställer ut på mässan för andra gången, står Daniel Lundqvist och visar upp en mängd produkter inte minst snusdosor i eloxerad aluminium som går att få lasergraverade. Daniels egen dosa har trädet Yggdrasil lasergraverat.

Bland nyheterna finns läckra genomskinliga puckar för trådlös laddning och när jag frågar Daniel vilka produkter de säljer mest av så svarar han att Trademark Partner är stora inom dryckssegementet med bland annat flera olika vattenflaskor.

trademark laddpuckar
Närbild på laddpuckarna från Trademark Partners.

”Jag älskar kataloger”

simon rosner
Simon Rosner på Collection 12 glider runt med sin senaste skörd av kataloger som han ska använda för att hålla sig ajour och hjälpa sina kunder kommande år.

På mässgolvet stöter vi ihop med Simon Rosner på Collection 12 som berättar att han älskar kataloger!

– Jag är katalognörd och har redan varit och tömt väskan i bilen en gång, jag älskar kataloger! På nätet måste man veta vad man letar efter men i katalog kan man bara bläddra fritt och låta sig inspireras, katalogen är ett viktigt arbetsredskap för att jag ska kunna hjälpa mina kunder hitta rätt produkter, förklarar Simon Rossner.

Hur många kataloger har du då?

– Här på mässan tar jag de som finns och hemma på skrivbordet har jag ”såhär många” säger Simon och sträcker ut sina händer i en gest.

Flera hundra alltså?

– Ja minst och sen har jag ett skåp med de jag använder mer sällan.

Vad utgör en bra katalog?

– En bra katalog har stor text!

Vi hjälper återförsäljarna att förpacka sina produkter

fredric Nordahl
Fredric Nordahl är tredje generationen Nordahlare. Nu jobbar han som produktansvarig på bolaget som erbjuder förpackningslösningar åt retail-, men även e-handel- och profilbranschen.

Fredric Nordahl berättar att det är andra gången som man ställer ut på Nordic Profile Fair, då bolaget har flera kunder i branschen.

Bolaget är från början ett familjeföretag grundat av Fredrics farfar Åke Nordahl, men för cirka två år sedan sålde man bolaget till Packoplock, en koncern med drygt 500 miljoner i omsättning.

– Vår huvudnisch är retail och även e-handel, påsar och kartonger är det vi gör mest av och vi kan tillverka från 250 upp mot en halv miljon, berättar Fredric Nordahl för Branschkoll.

Vattenleverantör satsar brett

purewell
Denise Thorell och Humla Byrsjö på Purewell ställer ut på Nordic Profile Fair och hoppas hitta nya återförsäljare av sitt vatten.

Relativt nystartade vattenleverantören Purewell har sin produktion i Röfors strax utanför Örebro, där tappar man vattnet, smaksätter och trycker etiketter. Bolaget är startat av fyra vänner med kompletterande kompetenser och nu hoppas man hitta nya återförsäljare i profilbranschen.

– Vi har en kollega som jobbat i branschen och som kan produktion och så har vi en kollega till som kan ekonomi och vi kan marknadsföring och sälj så vi kompletterar varandra väl, säger Humla Byrsjö på Purewell till Branschkoll.

Förutom vatten på flaska säljer bolaget även ”Pureshot” som är olika typer av shots med hälsofördelar.

Annons

”Jag har inga produkter i sortimentet som jag själv inte skulle använda”

ctwo two
Helene Liljedahl och Jörgen Carlsson på CTWO berättar om de senaste nyheterna och om hur produkt-letandet går till.

I CTWOs monter är det full fart och när jag frågar vd Jörgen Carlsson om han har något extra roligt i år så säger han att många som besökt montern fastnat lite extra för deras egendesignade fodral för Airpods.

– Det är en produkt som många gillat lite extra, det började med att vi fick en en förfrågan på ett vanligt skal och så började jag fundera på om vi inte kunde gjuta egna. Vi gjuter ju redan powerbanks och usbsladdar så varför inte gjuta cases tänkte jag, berättar CTWOs vd Jörgen Carlsson för Branschkoll.

Hur går det till när du hittar nya produkter?

– Jag tittar överallt! På Tiktok, i köpcenter runt om i världen och så har jag en sparringpartner i Tyskland som jag brukar bolla idéer med. När jag ser en produkt jag gillar börjar hjärnan ganska snabbt snurra kring hur man kan förbättra produkten ytterligare. Utgångspunkten är att det ska vara en användbar produkt och jag har inga produkter i sortimentet som jag själv inte skulle använda.

Två andra heta produkter från CTWO är deras putsduk och deras musmatta av återvunna bildäck i kombination med stenpapper.

– Putsduken är helt outstanding, den tar bort smutsen istället för att bara glida runt, alla som testat den beställer. Och musmattan av återvunna bildäck från Tyskland i kombination med stenpapper tickar många boxar när det kommer till cirkularitet avslutar Jörgen Carlsson.

case airpods
Specialdesignade Airpod-cases från CTWO, här i form av en glasbägare från Ben & Jerry.

”Var tredje norskt hushåll äger en köttfärshackare!”

stefan undercover
Stefan Egerstad på Undercover Scandinavia som bland annat säljer premiumpennor och klockor.

Här tittar vi in hos Undercover Scandinavia som säljer pennor i premiumsegmentet bland annat från Hugo Boss och schweiziska Burger Pen, men som under pandemin precis som många andra fått syssla lite med skyddsprodukter.

Bolagets ägare Stefan Egerstad ”Råkade köpa bolaget på några bananskal” 2018, dessförinnan var han i försäkringsbranschen.

– Jag hade precis fått iordning på bolaget och blivit varm i kläderna i branschen när pandemin svepte in, då fick vi börja sälja skyddsprodukter istället för att överleva, ordrarna på pennor tog helt stopp. Vi har omsatt 30 miljoner senaste två åren men det har mestadels kommit från skyddsprodukterna. Men nu börjar vi säljer pennor igen och lite andra produkter, säger Stefan Egerstad och pekar på en produkt, ”kan du gissa vad det där är?”

hackit

– Ehm en äpple-delare kanske?

Det är en köttfärshackare, en så kallad hackit! Klumpar i köttfärsen är ett minne blott, den här funkar verkligen. I Norge är den hur populär som helst, den har sålt i 1,3 miljoner exemplar där, var tredje norskt hushåll har en, förklarar Egerstad.

Letar säljare

Undercover Scandinavia består i dagsläget av Stefan Egerstad och kollegan Sara Vagnemark som varit på bolaget i två år och som främst jobbar med backoffice, men man är just nu på jakt efter en säljare till. Sara, som jobbat på bolaget sen hon tog studenten ger sin syn på branschen.

– Jag tycker det är kul att lära mig om exponering och hur de fungerar bakom kulisserna innan produkterna kommer ut i samhället och man får uppleva det som konsument istället, det ligger så mycket bakom exponerings-produkterna som man inte tänker på som vanlig konsument, säger Sara Vagnemark.

Plastprint stolta över sin svensk produktion

plastprint skohorn npf
Ett skohorn i träkomposit tillverkat i Småland av Plastprint.

Hos Plastprint får vi bland annat lära oss om hur det funkar när man blandar träkomposit med bioplast för att göra produkter. Och så berättar bolagets vd Lars Rubensson att man är väldigt nöjda med mässan och att branschen börjar få upp ögonen för att Plastprint tillverkar majoriteten av sina produkter själva.

– Sjukt bra mässa tycker vi, branschen förstår allt mer vilka fördelar det finns när man samarbetar direkt med tillverkaren. Nyligen har vi också investerat i ett system för att göra det enkelt att visa upp de kemikalier som finns i våra produkter, vilka riskklasser de har, hur de ska återvinnas och så vidare, berättar Lars Rubensson för Branschkoll

Champagne och doftljus hos MEC Profil

mec profil
Johan Staaf, Dinamar Pehlic och Evert Grahn.

Dagens sista besök blev hos MEC Profil där tre herrar välkomnar oss, i mitten syns Dinamar Pehlic nyanställd trainee i MEC-koncernen. ”Han ska bli något” säger Evert bestämt.

Produkten i montern som fått mest uppmärksamhet är doftljus som varit ”jättepopulärt”, med möjlighet att förädla dem på samma sett som muggar.

Senare på kvällen var det dags för branschfest och prisutdelning av Produktmediabiet – mer om det kan du läsa här.


Saknar du reportaget om dig? Senast nästa vecka kommer berättelserna från de utställare vi pratade med under mässans tredje och sista dag!

Annons

International Paper vinner kampen om DS Smith

IP DS Smith

Kommer att omsätta 28 miljarder dollar och har tillsammans 70 000 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stort tryckeri växer med bokbinderiföretag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fujifilm och Konica Minolta ingår samarbete och startar gemensamt inköpsbolag

Fujifilm KM

Det finns långtgående planer för ett strategiskt partnerskap för säkrad leveranskedja av råvarumaterial, effektivare produktion och utveckling av toner.

Fujifilm business innovation och Konica Minolta meddelar att de planerar att samarbeta kring sina respektive printverksamheter. Parterna har skrivit ett avtal om ett så kallat joint venture, ett strategiskt partnerskap, som omfattar företagens affärssegment inom produktionsskrivare, multifunktionsskrivare (MFP) och kontorsskrivare. Det skriver båda företagen i ett gemensamt pressmeddelande.

Bildar gemensamt bolag

Samarbetet syftar till att etablera en solid leveranskedja för produkter. Dels för inköp av råmaterial och maskindelar, dels för utveckling och produktion av toner. Det planeras också att starta ett gemensamt bolag för inköp där Fujifilm ska stå som huvudägare. Tidsplanen är att joint venture-samarbetet träder i kraft i sommar.

Utöka affärer tillsammans

Fujifilm och Konica Minolta aviserar också att de kommer att ha fortsatta diskussioner framöver för att ytterligare utöka sina affärer tillsammans, enligt pressmeddelandet.

– De pågående diskussionerna om denna affärsallians är oerhört viktiga eftersom vi strävar efter att stärka vår konkurrenskraft och utöka vår globala närvaro för att ta ett stort steg framåt. Vi är övertygade om att detta partnerskap kommer att skapa ett nytt ramverk för att förbättra vår leveranskedja och bygga en robust affärsgrund, säger Naoki Hama, vd och koncernchef för Fujifilm business innovation, i ett pressuttalande.

Aviserade nyligen sparpaket

Nyheten om samarbetet kommer kort efter att Konica Minolta aviserat ett större sparpaket globalt med bland annat varsel av 2 400 anställda, något Branschkoll tidigare berättat om.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon byter bransch – blir ny tryckare i byn

Mia Vindelhed 1800

Mia Vindelhed gör en nystart i livet och satsar på tryckeri i nytt namn.

Mia Vindelhed gör en omstart i livet och ger sig in i tryckbranschen. Hon har köpt enmanstryckeriet Kaffe, Skog och Tryck i Västerbottniska Vindeln. I och med ägarbytet passar hon samtidigt på att byta namn på företaget till Mias tryck och konsulting AB. Det nya bolaget registrerades hos Bolagsverket 9 april.

– Jag köper hennes (förre ägaren) grejer så att jag kan trycka på kläder, göra skyltar och branda bilar, förklarar Mia Vindelhed.

En familjehistoria bakom

Både Mias morfar och pappa har huserat i lokalerna med sina respektive fotoverksamheter. Några ägarskiften senare på adressen i Vindeln flyttade tryckeriet och pappershandeln Kaffe, Skog och Tryck in.

Hur kommer det sig att du ger dig in i tryckbranschen?

– Jag hörde att hon skulle sälja och tänkte att någon i byn måste ju förvalta det här. Om någon inte gör det så får jag göra det. Jag hade en annan anställning och funderade ganska länge vad man skulle kunna göra och kom fram till att det passade ganska bra att ta över.

En blandad mix

Hon säger att det finns mycket företagare och industrier i Vindelns kommun:

Annons

– Jag skulle gärna vilja konsulta till mässor så att jag kan sälja mer till mässor och event. Men också göra mer branding så att man får ett helt paket. Det finns också massa småföretag som kanske vill ha dekaler till bilen, kepsar eller så. Och snart kommer studenten. Då kommer jag göra skyltar till privatpersoner. Så det kommer att var lite blandat.

Hur långt har du kommit i starten?

– Jag är snart igång. De beställningar jag får de gör jag. Men sedan har jag inte börjat marknadsföra mig än. Jag känner att jag måste lära mig mer och bli mer skillad, säger hon och tillägger att hon får hjälp i uppstarten av förre ägaren.

Ska flytta tryckeriet

Själv har Mia tidigare varit på Cranab och närmast kommer hon från en tjänst som verksamhetsledare på Tegnässkidan. I båda rollerna har hon jobbat en hel del med grafisk design och produktion.

– Det har alltid funnits ett intresse hos mig för form och färg.

Tryckeriet kommer dock inte fortsätta husera i hennes morfars och pappas gamla lokaler.

– Det var lite nostalgi att vara där, men vi har just byggt ett garage med en övervåning och då passar det ypperligt att kunna flytta det till Tvärålund, 1,5 mil utanför Vindeln.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tabs konkurs: Slutdatum för anbud skjuts fram

Jorgen W v tab 2
Ämnen i artikeln: V-TAB

✔️Deadline för att buda på V-tab sattes till tisdag 16 april ✔️Efter önskemål från anbudsgivare skjuts datumet upp ✔️Då tror konkursförvaltaren att en uppgörelse med köpare är klar

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stockholmstryckeri växer med retuschavdelning och nyanställningar

N2A4564 1800 800

Företaget fortsätter rekrytera på säljsidan. Och efter att ha tagit över delar av ett konkursbo kan nu också provtrycksproduktionen leva vidare i tryckeriets regi.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Det blir tryckeriernas viktigaste investeringar på Drupa

Kollage 1800

Åker tryckerierna till Drupa, eller inte? Hur ska de utveckla sina verksamheter och vad ligger i nästa investeringsrunda enligt plan. Branschkoll har pratat med tolv svenska tryckerier från norr till söder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckerikoncern förvärvar expoaktör – ska omsätta 100 miljoner redan 2025

Aksell Moelven scaled 1

Samlar verksamheten i egen juridisk enhet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norskt mediehus investerar i egen tryckpress – ”ger enorm flexibilitet”

ogo 20200603 20340

Blir billigare att trycka själva – och värdet på produkten ökar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så mycket har tryckerierna kvar i uppskjuten skatt

skatteverket cut

Och så här går det med återbetalningarna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons