T-shirt.se har köpt en Kornit och blivit GOTS-certifierade – ”Vi tror att detta är framtiden inom textilt tryckeri”

T-shirt.se satsar på digital och miljövänligare produktion.
T-shirt.se har inte legat på latsidan det senaste året, bland annat så har man investerat i en DTG-printer från Kornit, fått sin tryckprocess GOTS-certifierade och blivit official dealer av Stanley/Stellas produkter.
T-shirt.se (Hobby Reklam AB) fyllde faktiskt hela 60 år som företag under 2021 och nu för tiden så drivs det av syskonen Niclas Axelsson och Ingela Axelsson Svenson. Trots pandemin bestämde sig syskonen för att man skulle ”Investera och säkra verksamheten för framtiden”. Genom att få på plats en mer hållbar produktion och ett större ekologiskt sortiment är planen att generera nya affärer för bolaget.
LÄS OCKSÅ: Liketoppen: Tshirt.se fyller 60 år (och lanserar ny sajt)
Köpt en Kornit
En nyckelkomponent i satsningen är såklart den DTG-printer från Kornit, närmare bestämt en Storm HD6 Lite, man fick på plats i slutet av 2021. Kornit är textiltryckarnas Rolls Royce och det är en av få printers från märket som finns I Sverige som vi på Branschkoll känner till.
Från att vara ett renodlat Screentryckeri i 60 år har man nu utökat med en helt digital produktionslina. I den digitala Kornitmaskinen kommer enbart GOTS-certifierade plagg att tryckas, med certifierade färger. Under 2021 har arbetet med att ställa om delar av fastigheten till den nya produktionslinan gjorts, inklusive ombyggt lager och mer renodlade produktionsytor för digitalt tryck. En stor investering för bolaget, skriver man i ett pressmeddelande.
– Vi tror att detta är framtiden inom textilt tryckeri och reklambranschen, och det är något vi känner starkt för. Det möjliggör ett snabbare produktionssätt, med möjligheter till mindre serier och en tydligare grön profil, säger Ingela Axelsson Svenson, delägare.
Maskinen köptes av Kornits svenska återförsäljare Indukta i Borås och har varit operativ sedan november. I videon nedan trycker man t-shirts till Flipper-SM.
Certifierade enligt GOTS
Det var nu i dagarna som den sista pusselbiten föll på plats för företaget med global certifiering enligt GOTS-standarden.
– Riktig kul, och spännande. Vi har tittat på flera certifieringar och med vår satsning på klädmärket Stanley/Stella föll det naturligt att även GOTS-certifiera vår tryckproduktion. Nu kan vi erbjuda en marknadsledande digital trycktjänst som dessutom är hållbarhetscertifierad, säger Niclas Axelsson, delägare för Hobby Reklam AB.
Och det är inte bara hållbarhetsfördelarna som spelar in utan det här är funderingar och satsningar som man funderat på och velat göra i flera år.
– Vårt miljöfokus ihop med setup för webshopslösningar gör att vi blir en unik totalleverantör, vi löser allt från digital styckvis produktion till det traditionella screentrycket vid större volymer, avslutar Niclas Axelsson.