Swedish Match söker originalare

Är du den vi söker?
Vill du vara med och skapa en värld utan cigaretter? Vi på Swedish Match in-housebyrå – Creative Development – söker dig som har erfarenhet av Final Art/originalframställning inom FMCG-kategorin och som är van att producera material för hela kundresan. Creative Development består av ett team på 8 personer som samarbetar nära över avdelningsgränserna och ställer höga krav på kvalitet, effektivitet och ägarskap. Vi utför många olika uppdrag men i centrum står våra rökfria njutningsprodukter – snus och nikotinpåsar. I den här rollen är det viktigt med känsla för starka varumärken och att kunna arbeta både kreativt och operativt. Du behöver framför allt kunna se kreativa möjligheter inom ramen för de utmaningar som lagstiftningen kring tobaksprodukter innebär.

Arbetsbeskrivning
I denna roll kommer du att arbeta med både visualisering av koncept och framför allt med originalframställning av butiksmaterial och behöver kunna hantera stora produktioner effektivt med hög kvalitet. Då vi även arbetar med digital produktion är det ett stort plus om du också har erfarenhet av bannerproduktion.

Konkret blir dina arbetsuppgifter framför allt:

• Layout av kampanjenheter utifrån framtagna kommunikationskoncept

• Originalframställning utifrån enhetslistor

• Färdigställa tryckfiler och leverera till tryck • Bildhantering

Din profil
Önskad kompetens:
• Minst 3 års erfarenhet som Final Art på reklambyrå, in-housebyrå eller marknadsavdelning och är väl insatt i produktionsprocessen

• Erfarenhet av att jobba med butiks- och tradematerial

• Erfarenhet av originalproduktion för butiksenheter och förpackningsoriginal

• Erfarenhet av tryckprocesser och kontakt med tryckerier

Som person är du:

• Engagerad, nyfiken och öppen

• Driven och kan arbeta sjävständigt och ta eget ansvar • Strukturerad och noggrann i ditt arbetssätt

• En utpräglad lagspelare som älskar att lösa problem och leverera god service

Om företaget
Swedish Match är en internationell och börsnoterad koncern som utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken. Vår vision är ”En värld utan cigaretter” och det är mycket tack vare snuset som vi i Sverige röker minst i EU. Swedish Match tror på öppenhet och att erbjuda människor ett säkert sätt att njuta av tobak och nikotin. Som medarbetare på Swedish Match upptäcker du snart att vi verkligen menar allvar med vår vision och våra värderingar passion, ägarskap, innovation och kvalitet. Ett exempel på detta är att du mäts på värderingarna vid din årliga prestationsutvärdering.

Som en del av Swedish Match vinnande lag förväntas du vara en engagerad, motiverad och högpresterande medspelare. Därför har vi bra förmåner och erbjuder marknadsmässiga löner. Ett vinnande lag består av rätt person på rätt position. För att lyckas med detta arbetar vi bland annat aktivt med jämställdhet, hos oss jobbar ingen liten gumma eller gubbe utan däremot oerhört stolta och professionella medarbetare som tillsammans arbetar mot samma mål – en värld utan cigaretter. Varmt välkommen till ett vinnande lag!

Övrigt
Denna tjänst är placerad på Swedish Match kontor i Stockholm. Utifrån rådande situation och gällande rekommendationer avseende Covid-19, sker arbetet mer eller mindre på distans utifrån överenskommelse med arbetsgivaren. Tjänsten är tillsvidare på heltid. Sista ansökningsdag är 26 april, men intervjuer sker löpande

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt

Temo byggde nytt tryckeri mitt i pandemin – ”Vi ska vara en produktionshubb i tryckeribranschen”

Under 18 år växte man kontinuerligt i sina gamla lokaler i Vällingby men till slut gick det inte längre. Nu har man flyttat in i en helt ny anläggning i Järfälla norr om Stockholm och samtidigt investerat stort i ytterligare en offsetpress, fyra kuverteringsmaskiner, en digitalpress och en ctp.

Kraftigt höjda fasta kostnader och en investering på tio miljoner kronor mitt i en global pandemi. Nervöst kan man tänka sig? 

– Nu är det roligt att gå till jobbet igen, svarar bröderna Magnus och Johan Forsberg som driver Temo Mailer.

Nu har man dessutom anställt en ny säljare som ska jobba mer aktivt med försäljning till alla tryckerier.

– Valet att vara kvar på gamla stället fanns inte. Vi hade aldrig kunnat utvecklas där så vi var tvungna att göra något. Vi hade enpallslager och inte ens en lastkaj – det gick helt enkelt inte, säger Magnus Forsberg.

Johan Forsberg tillsammans med Johan Engkvist som är ny säljare sedan en tid tillbaka.

Satsar med ny säljare

Nu ska man kunna bli upp mot 30 personer i de nya lokalerna där man idag kör ett skift så det finns plats att växa vidare. Men då gäller det att bli mer aktiv på marknaden. Med anledning av detta har en veteran i branschen tagits in – Johan Engkvist som under väldigt många år bara har jobbat som säljare mot andra tryckerier på olika företag i branschen. 

– Johans uppdrag är att göra Temo mer kända hos tryckerierna i hela landet, säger Magnus och Johan.

Det handlar om allt från små copyshops till alla de största tryckerierna. Ingen är för stor eller för liten för att jobba med Temo.

– Potentialen är jättestor och jag ska se till så att det känns enkelt och tryggt att använda oss som underleverantör, säger Johan Engkvist.

Budskapet till branschen är: Tryck det ni vill själva – vi tar hand om resten.

Lastkajen ligger mitt i fastigheten – detta är något man inte hade på det gamla stället.

Självklart med offset

Investeringar har man historiskt nästan alltid prickat ”fel” som exempelvis 2009 – när man mitt i finanskrisen – investerade i en 8-färgare rulloffsetpress. Så att den här flytten skulle ske under ett krisår tänker bröderna Forsberg inte är så förvånande.

Inför flytten den här gången investerade man i ytterligare en 8-färgare rulloffsetpress – en begagnad press som är upprustad till toppskick. 

– Livslängden är en helt annan för offsetpressar så det är mycket billigare i längden, säger Johan Forsberg.

– Vi övervägde självklart inkjet men det kräver en helt annan affärsmodell, tillägger Magnus.

Temo Mailer producerar alla typer av trycksaker och kuvert, i och med flytten, har man nu också investerat i kuvertering och mer efterbearbetning. I det nya huset fick man också plats att ta in företaget TM Bokbinderi och därmed har man nu det mesta inhouse för alla typer av trycksaker.

– Vi är bra på alla korta puckar inom reklam- och kontorstryck men också utskick, både ADR och ODR, för detta har vi nu allt som behövs i huset.

Förutom de stora rulloffsetpressarna har man också flera digitalpressar från Ricoh och en uppsjö av utrustning för efterbehandling och kuvertering.

– Ledtiderna är väldigt korta idag och där måste man kunna vara väldigt snabb för att serva kunderna så de blir nöjda.

På digitaltrycksidan har man två Ricoh-maskiner som bland annat trycker kuvert utfallande.

Stor produktionspartner till branschen

Den största delen av verksamheten bygger på att man är underleverantör till andra tryckerier, printföretag och trycksaksförmedlare. Det finns en del direktkunder men detta är inte en marknad man bearbetar aktivt.

– Vi har med flit aldrig marknadsfört oss och vi fyller våra maskiner till stor del genom att jobba med andra tryckerier och förmedlare. 

– Och nu har vi för första gången anställt en säljare i Johan Engkvist som ska bearbeta tryckerierna runt om i landet, säger Johan Forsberg.

Kuverttryck är också en stor del av verksamheten och de trycker man till stor del i de specialanpassade offsetpressarna men också digitalt. Därför var det naturligt att också investera i kuvertering.

Lagom är bäst inom automatisering

För Temo skapar automatisering ibland stora problem eftersom felaktiga dokument kommer in i produktionen

– Alla säger att om man inte gör allt automatiserat så funkar det inte – för oss är det tvärt om – om vi inte lägger manuell tid på jobben så funkar det inte, säger Magnus.

– Vi upptäcker när kunderna missar saker. Det är en stor del av vår service.

”Vi kan göra allt”

– Vi printar också mer storskaligt med digitaltryck direkt på kuvert. Eller adressering med inkjet på kuvert och brevpapper. Eller personifierat direkt i digitalpressarna, säger Johan.

I den nya anläggningen finns nu totalt sett en väldigt bred produktionsapparat.

– Drar vi igång alla maskiner kan vi trycka allt, efterbearbeta och kuvertera på mindre än en dag. Gärna med en stans eller perforering också.

– Vi blir en väldigt snabb och flexibel produktionspartner till våra kunder helt enkelt, avslutar Magnus.

redaktionen@branschkoll.se

Branschkoll växer med nytt bevakningsområde

Idag lanserar Branschkoll sin senaste satsning – “Pack & Etikett” – omvärldsbevakning för branscherna förpackning och etikett.

redaktionen@branschkoll.se

Packnorth: Tre förpackningstrender från Afry

redaktionen@branschkoll.se

Rapport från en digital förpackningsmässa

redaktionen@branschkoll.se