Swagg klarade det – första textiltryckeriet i Sverige med GOTS-certifiering

swagg1

Swagg Screen & Textil har nu fått sin GOTS-certifiering som man kämpat intensivt med de senaste månaderna. Det här betyder att Swagg är först i Sverige med att kunna erbjuda tryck och brodyr på textil som lever upp till GOTS-certifieringen.

– Det räcker inte med att själva plagget är GOTS-certifierat om det är tryck på så måste även trycket vara certifierat för att du ska få kalla det en GOTS-produkt, annars måste man ta bort etiketten förklarar Dean Lax, vd på Swagg.

Det är delvis tack vare Covid-19 man lyckats ro det i hamn, då pandemin friat upp lite tid för företaget, Scott Moran som är produktionschef på Swagg har jobbat extra intensivt med att få allt på plats de senaste tre månaderna.

Det rör sig bland annat om egen dokumentation över hela tillverkningsprocessen, helt eliminera skadliga kemikalier och utbildning av all personal.

Scott har jobbat som tryckare i 21 år med allt från storformatsbilder på 18 meter till offsettryck och såklart textil de senaste åren. Han började sin karriär som lärling i Australien där han kommer ifrån, för elva år sedan åkte han på semester till Sverige och blev kvar, han har jobbat på Swagg sedan dess. När vi pratar med Scott har han nyligen gått igenom en digital inspektion från GOTS, slutprovet för att få certifieringen.

– Mötet tog fyra timmar de hade 14 frågor, allt från en presentation av företaget till en detaljerad genomgång av vårt arbetsflöde och en komplett lista på våra leverantörer. Förutom organiskt material och giftfria kemikalier är socialt ansvar en viktig aspekt, Swagg skänker varje år kläder till välgörenheten Ljusglimten som hjälper fattiga pensionärer, Dean sitter med i styrelsen där. Och så trycker vi gratis åt Sopköket och Trygga barnen. Men det är också viktigt hur de anställda på företaget har det, vi är nio personer som jobbar på Swagg och vi är som en familj, ibland bråkar vi men oftast håller vi sams, berättar Scott.

Fem färgleverantörer att välja mellan

scott moran

Den print-rutinerade Scott Moran som är produktionschef på Swagg har spelat en vital roll i att ro GOTS-certifieringen i land.

Swagg använde redan en miljövänlig färg, men den var inte certifierad av GOTS. Totalt finns det enligt Scott fem olika färgvarumärken att välja på som är certifierade av GOTS.

Swagg valde att samarbeta med leverantören Lancer, och färgen man numera jobbar med för GOTS-produkterna är en hybrid mellan vatten och plastisol, men klassificeras som en vattenbaserad färg.

– Färgen känns lite mjukare och är enklare att jobba med för tryckaren. Det här har varit en game changer för oss, vi har fått upp ögonen för både bra och dålig färg som finns ute på marknaden. Den nya färgen har också gjort det möjligt för oss att börja trycka på lite fler produkter. Färgen vi hade innan var också bra, den blev testad en gång när vi tryckte åt Nike, de skickade in vår färg på test och vi klarade det, berättar Scott och fortsätter:

Annons

– Ingen färg i Sverige idag får innehålla PFC eller ftalater, jag tror vissa fuskar med det här och köper billigare färg utomlands, exempelvis en billigare vit och tror att ingen kommer märka skillnaden. Men faktum är att det blir billigare att använda bra färg, kvaliteten blir högre, det är mycket bättre för miljön, och ekonomiskt är det nästan ingen skillnad. Systemet vi använder idag har 14 blandfärger, innan hade vi 18, så där sparar vi in pengar.

En miljon kronor och 60 timmar

tvatt

En miljon kronor och 60 timmar kan låta mycket, eller väldigt lite. Men cirka en miljon kronor är det Swagg investerat i ny utrustning, inte minst i en ramtvätt med slutet system för att kunna återanvända vattnet och kemikalierna. Samt i en computer-till-screen (CTS) som printar med vax och som gör det möjligt att sätta motivet direkt på screenen, vilket betyder ett steg mindre i processen och en plastartikel mindre vid produktion.

Och 60 intensiva timmar är det Scott Moran lagt sedan i december på att få all dokumentation på plats inför certifieringen. Och på att utbilda all personal i de nya färgerna och maskinerna och hur de ska arbeta för att leva upp till GOTS krav.

Man har också skapat ett slutet system för allt som har med GOTS-produktionen att göra, allt material kontrolleras redan vi dörren innan det kommer in i fastigheten. Man tittar så att certifikaten och volymerna stämmer. Därefter flyttar man allt GOTS-certifierat material till ett eget lagerutrymme och så trycks det i en printer dedikerad till GOTS-produktion.

Allt det här sammantaget gör nu alltså att Swagg kan sälja, trycka och brodera GOTS-certifierade produkter. Med hela kedjan spårbar från när bomullen plockas till att produkten kommer ut från tryckeriet. I varje steg kan man se var, hur och vilka kemikalier som använts.

Hopefully others will follow

Säger Scott med sin australiensiska accent, eller förhoppningsvis kommer andra följa efter som vi hade sagt på svenska.

– Det har skett en stor förändringen sedan jag började som lärling i Australien, då var allt giftigt. Vi använde kemikalier som orsakade cancer och hade ingen skyddsutrustning. De senaste 6-7 åren har det verkligen skett en förändring i hur branschen arbetar. Det vi har gjort nu borde öppna allas ögon, vi kan dela med oss av de lärdomar vi fått längs med vägen och förhoppningvis läser många det här och följer efter. Det finns så många fördelar med att ställa om, det är om inte billigare så samma pris, det är så mycket bättre för miljön och omvärlden. Så ta inte den snåla vägen, den är inte ens billigare. Och vissa kommer säg att de inte vill betala för att bli certifierade, men när man påbörjar den här resan inser man hur stor skillnad det faktiskt gör, säger Scott och fortsätter:

– Våra anställda tycker det är mycket roligare att jobba på det här sättet, man känner en stolthet när man använder bra färger eller när man packar ihop kläder som ska gå till välgörenhet. Du vet när vi hade vår digitala inspektion sa de att vi varit så väldigt transparenta och berättat om varenda detalj här på företaget. Jag svarade: Det finns inget att dölja.

– Scott har varit helt rätt person för det här uppdraget, han är extremt noggrann och duktig på allt som har med print att göra. Det känns fantastiskt att ha det här på plats nu, vi har redan fått gratulationer från större spelare och med GOTS på plats och samarbetet med Stanley/Stella har Swagg tagit några stora kliv framåt och ytterligare ökat vår seriositet som branschaktör, avslutar Dean Lax vd på Swagg.

Annons

Rekordår för medieinvesteringar 2024

Medieinvesteringar Mediebyråbarometern
Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern

Starkt avslut på året – medieinvesteringarna för året som gick är på rekordnivå.

Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri vinner kommunavtal – värde 5 miljoner kronor

Totalt sex anbudsgivare deltog i upphandlingen – en tilldelades jobbet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandraft öppnar lager i Norge hos logistikpartner

Media 2 1800
Ämnen i artikeln: Scandraft

Satsningen kompletterar Scandrafts lager i Göteborg och ska ge snabbare leveranser, minskade ledtider och en stärkt position på den norska marknaden.

Scandraft, leverantören av grafiskt material, har öppnat ett nytt lager i Drøbak, Norge. Lagret är strategiskt placerat nära Oslo och transportleder för att minska ledtiderna och effektivisera leveranserna till norska kunder, meddelar företaget.

Kompletterar lagret i Göteborg

De norska kundleveranserna har hittills skett från lagret i Göteborg. Det nya lagret hos logistikpartnern Bring Warehouse kommer att komplettera företagets stora lager i Göteborg, som enligt Scandraft är Nordens största för grafiska material.

– Att ha ett lager i Drøbak i kombination med Bring Warehouse gör oss mer responsiva och ger oss en unik möjlighet att arbeta proaktivt med våra kunder. Vi strävar efter att förstå deras behov på djupet och hjälpa dem med de bästa lösningarna för deras verksamheter, säger Anders Trillkott, vd på Scandraft, i ett pressmeddelande.

scandraft 170822 0183 Redigera 2 1800
Anders Trillkott, vd för Scandraft i Sverige och Norge.

”Gör oss mer responsiva”

Enligt Scandraft är lageretableringen en del av företagets långsiktiga strategi för att stärka sin position på den norska marknaden. Satsningen ska förbättra servicenivån genom snabbare och mer flexibla logistiklösningar.

– Vår vision är att bli den självklara leverantören av grafiska material i Norge. Genom att ha lager och närvaro på plats tillsammans med en pålitlig logistikpartner som Bring Warehouse, kan vi skapa en närmare och mer effektiv relation med våra kunder. Det är en långsiktig satsning som ska göra oss ännu mer konkurrenskraftiga och bättre rustade att möta den ökande efterfrågan på grafiska produkter, säger Anders Trillkott, vd på Scandraft, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Scandraft
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lönsam e-handel med canvastavlor söker ny ägare

canvas 1800
Ämnen i artikeln: Till salu

Produktionen sker externt och avtal finns med tryckeri.

Ämnen i artikeln: Till salu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny ägare till konkursat textiltryckeri

Textilprint 1800

Nya ägaren om tryckeriet – slimmar organisationen, bibehåller kundfokus och lokaler och ser på sikt synergier med huvudsakliga verksamheten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Justnu köper centralt Stockholmstryckeri

Roy Blom och Martin Ghaoui 2 1800
Ämnen i artikeln: JustNu

”Ett litet grafiskt center, riktigt nära våra kunder”.

M-Kopia, beläget på Malmskillnadsgatan i centrala Stockholm, omvandlas till en Justnu-enhet och får det nya namnet ”Justnu Norrmalm”.

– Stockholm är ett av våra viktigaste områden och vi befäster genom detta förvärv Justnu:s position som den enda tryckerikedjan i centrala Stockholm, säger Justnu:s vd Martin Ghaoui, i ett pressmeddelande.

Tar över personal

Tryckerikedjan tar över både personalen och verksamheten, medan M-Kopias ägare, Roy Blom, går i pension.

– Det viktigaste för mig är att mitt livsverk får leva vidare, att personalen trivs och får fortsätta, samt att kunder kan fortsätta få sina produkter och service precis som vanligt. Sedan känns det bra att det är ett stabilt och välkänt företag som Justnu som har förvärvat M-Kopia. Jag vet att de alltid sätter kunden först och därför känns det tryggt att informera mina kunder om vilka det är som tagit över, säger Roy Blom i en kommentar.

Annons

Grafiskt center nära kunder

Under Justnu:s paraply kan M-Kopia utvecklas till en komplett trycksaksleverantör mitt i hjärtat av Stockholm, enligt Martin Ghaoui. Han säger att erbjudandet till befintliga kunder kommer att öka och framöver innehålla allt från trycksaker och grafisk formgivning till profil- och textilprodukter.

– Ett litet grafiskt center, riktigt nära våra kunder, som kan leverera snabbt och ge personlig service.

”Kommer fortsätta expandera”

Han säger vidare att det är glädjande att träffa duktiga företagare som Roy Blom:

– Han har drivit M-Kopia på ett föredömligt sätt vilket påverkat hela affären positivt. Vår målsättning är att vara nära våra kunder överallt, vi är Sveriges lokala tryckeri och vi kommer att fortsätta expandera, vi välkomnar därför alla tryckeriägare som är intresserade av att bli en del av Justnu att kontakta oss, säger Martin Ghaoui.

M-Kopia hade, enligt bokslutet som stängde i april 2023, en omsättning på 5,1 (3,3) miljoner kronor och cirka fyra anställda.

Ämnen i artikeln: JustNu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Produktportföljen växer hos nystartad grafisk leverantör – utökar med lasergravyr i Sverige

laser 1800

Tecknar distributörsavtal i Sverige: ”Detta är ett stort steg för oss”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Inkish stärker sin närvaro inom grafisk industri med strategiskt förvärv

Printing Connect Group Press Photo 1800
Ämnen i artikeln: Inkish.tv

Den grafiska tv-kanalen, och numera även nyhetssajt, bygger grafiskt community genom förvärv.

Inkish har köpt 50 procent av Resolve Business Management, företaget bakom de globala onlineplattformarna Printing-Expo.online och Printing-Connect.online. Enligt en avsiktsförklaring planerar Inkish även att förvärva ytterligare 30 procent av företaget inom två år.

Plattformarna når en stor publik inom tryckeribranschen och erbjuder tjänster som en 3D-mässa och en community-tjänst.

Henrik Klem Lassen, vd för Inkish, beskriver samarbetet som strategiskt:

– Matchningen mellan Inkish och dessa plattformar är perfekt och ligger i linje med våra långsiktiga mål.

Plattformarna kommer att fortsätta verka under sina egna varumärken, men uppdateringar av produkter och tjänster förväntas snart. Morten B. Reitoft blir chefredaktör för Printing-Connect.online och kommer att leda satsningen på utbildningsinnehåll, som tidigare erbjudits under Inkish varumärke. Fokus kommer att ligga på praktiska tips, utbildning och teknikanvändning för plattformens nästan 100 000 användare.

Ämnen i artikeln: Inkish.tv
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ahlsell expanderar inom workwear och profil – letar förvärv

peter skoglund ahlsell ww
Ämnen i artikeln: Ahlsell

Nyligen skrev Branschkoll om en butiksatsning hos Ahlsell som bland annat erbjuder 24/7-service och eget tryckeri. Men satsningar på workwear och profil stannar inte där.

Ämnen i artikeln: Ahlsell
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Z-Reklam i satsning mot profilåterförsäljare

Z Reklam 1800
Ämnen i artikeln: Z-reklam

Z-Reklam växer med återförsäljare av profilprodukter genom att erbjuda helhetslösningar för reklamprodukter. Med byråuppköpet, nya maskininvesteringar och rekryteringar ska de ta nya kliv.

Ämnen i artikeln: Z-reklam
redaktionen@branschkoll.se
Annons