Swagg klarade det – första textiltryckeriet i Sverige med GOTS-certifiering

swagg1

Swagg Screen & Textil har nu fått sin GOTS-certifiering som man kämpat intensivt med de senaste månaderna. Det här betyder att Swagg är först i Sverige med att kunna erbjuda tryck och brodyr på textil som lever upp till GOTS-certifieringen.

– Det räcker inte med att själva plagget är GOTS-certifierat om det är tryck på så måste även trycket vara certifierat för att du ska få kalla det en GOTS-produkt, annars måste man ta bort etiketten förklarar Dean Lax, vd på Swagg.

Det är delvis tack vare Covid-19 man lyckats ro det i hamn, då pandemin friat upp lite tid för företaget, Scott Moran som är produktionschef på Swagg har jobbat extra intensivt med att få allt på plats de senaste tre månaderna.

Det rör sig bland annat om egen dokumentation över hela tillverkningsprocessen, helt eliminera skadliga kemikalier och utbildning av all personal.

Scott har jobbat som tryckare i 21 år med allt från storformatsbilder på 18 meter till offsettryck och såklart textil de senaste åren. Han började sin karriär som lärling i Australien där han kommer ifrån, för elva år sedan åkte han på semester till Sverige och blev kvar, han har jobbat på Swagg sedan dess. När vi pratar med Scott har han nyligen gått igenom en digital inspektion från GOTS, slutprovet för att få certifieringen.

– Mötet tog fyra timmar de hade 14 frågor, allt från en presentation av företaget till en detaljerad genomgång av vårt arbetsflöde och en komplett lista på våra leverantörer. Förutom organiskt material och giftfria kemikalier är socialt ansvar en viktig aspekt, Swagg skänker varje år kläder till välgörenheten Ljusglimten som hjälper fattiga pensionärer, Dean sitter med i styrelsen där. Och så trycker vi gratis åt Sopköket och Trygga barnen. Men det är också viktigt hur de anställda på företaget har det, vi är nio personer som jobbar på Swagg och vi är som en familj, ibland bråkar vi men oftast håller vi sams, berättar Scott.

Fem färgleverantörer att välja mellan

scott moran

Den print-rutinerade Scott Moran som är produktionschef på Swagg har spelat en vital roll i att ro GOTS-certifieringen i land.

Swagg använde redan en miljövänlig färg, men den var inte certifierad av GOTS. Totalt finns det enligt Scott fem olika färgvarumärken att välja på som är certifierade av GOTS.

Swagg valde att samarbeta med leverantören Lancer, och färgen man numera jobbar med för GOTS-produkterna är en hybrid mellan vatten och plastisol, men klassificeras som en vattenbaserad färg.

– Färgen känns lite mjukare och är enklare att jobba med för tryckaren. Det här har varit en game changer för oss, vi har fått upp ögonen för både bra och dålig färg som finns ute på marknaden. Den nya färgen har också gjort det möjligt för oss att börja trycka på lite fler produkter. Färgen vi hade innan var också bra, den blev testad en gång när vi tryckte åt Nike, de skickade in vår färg på test och vi klarade det, berättar Scott och fortsätter:

– Ingen färg i Sverige idag får innehålla PFC eller ftalater, jag tror vissa fuskar med det här och köper billigare färg utomlands, exempelvis en billigare vit och tror att ingen kommer märka skillnaden. Men faktum är att det blir billigare att använda bra färg, kvaliteten blir högre, det är mycket bättre för miljön, och ekonomiskt är det nästan ingen skillnad. Systemet vi använder idag har 14 blandfärger, innan hade vi 18, så där sparar vi in pengar.

En miljon kronor och 60 timmar

tvatt

En miljon kronor och 60 timmar kan låta mycket, eller väldigt lite. Men cirka en miljon kronor är det Swagg investerat i ny utrustning, inte minst i en ramtvätt med slutet system för att kunna återanvända vattnet och kemikalierna. Samt i en computer-till-screen (CTS) som printar med vax och som gör det möjligt att sätta motivet direkt på screenen, vilket betyder ett steg mindre i processen och en plastartikel mindre vid produktion.

Och 60 intensiva timmar är det Scott Moran lagt sedan i december på att få all dokumentation på plats inför certifieringen. Och på att utbilda all personal i de nya färgerna och maskinerna och hur de ska arbeta för att leva upp till GOTS krav.

Man har också skapat ett slutet system för allt som har med GOTS-produktionen att göra, allt material kontrolleras redan vi dörren innan det kommer in i fastigheten. Man tittar så att certifikaten och volymerna stämmer. Därefter flyttar man allt GOTS-certifierat material till ett eget lagerutrymme och så trycks det i en printer dedikerad till GOTS-produktion.

Allt det här sammantaget gör nu alltså att Swagg kan sälja, trycka och brodera GOTS-certifierade produkter. Med hela kedjan spårbar från när bomullen plockas till att produkten kommer ut från tryckeriet. I varje steg kan man se var, hur och vilka kemikalier som använts.

Hopefully others will follow

Säger Scott med sin australiensiska accent, eller förhoppningsvis kommer andra följa efter som vi hade sagt på svenska.

– Det har skett en stor förändringen sedan jag började som lärling i Australien, då var allt giftigt. Vi använde kemikalier som orsakade cancer och hade ingen skyddsutrustning. De senaste 6-7 åren har det verkligen skett en förändring i hur branschen arbetar. Det vi har gjort nu borde öppna allas ögon, vi kan dela med oss av de lärdomar vi fått längs med vägen och förhoppningvis läser många det här och följer efter. Det finns så många fördelar med att ställa om, det är om inte billigare så samma pris, det är så mycket bättre för miljön och omvärlden. Så ta inte den snåla vägen, den är inte ens billigare. Och vissa kommer säg att de inte vill betala för att bli certifierade, men när man påbörjar den här resan inser man hur stor skillnad det faktiskt gör, säger Scott och fortsätter:

– Våra anställda tycker det är mycket roligare att jobba på det här sättet, man känner en stolthet när man använder bra färger eller när man packar ihop kläder som ska gå till välgörenhet. Du vet när vi hade vår digitala inspektion sa de att vi varit så väldigt transparenta och berättat om varenda detalj här på företaget. Jag svarade: Det finns inget att dölja.

– Scott har varit helt rätt person för det här uppdraget, han är extremt noggrann och duktig på allt som har med print att göra. Det känns fantastiskt att ha det här på plats nu, vi har redan fått gratulationer från större spelare och med GOTS på plats och samarbetet med Stanley/Stella har Swagg tagit några stora kliv framåt och ytterligare ökat vår seriositet som branschaktör, avslutar Dean Lax vd på Swagg.

Annons

Här är profilbolagen med mest skuld kvar av det tillfälliga anståndet

skatt promo

Vi tittar på vilka som har mest kvar att betala av, branschens totala skuld, återbetalningstakten och vilka regler som gäller.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Toppchef på Stricker startar upp ny leverantör

aodaci bild

En ny leverantör uppbackad av ett investmentbolag med tydliga mål inom hållbarhet och produkterbjudande lanseras just nu på den europeiska marknaden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stor aktör inom återvunnen textil tvingas i konkurs

Textilaktör i konkurs.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

En inblick i en profilprodukt-designers vardag – ”Jag vill kunna påverka från insidan”

victor pf
Ämnen i artikeln: PF Concept

Branschkoll har pratat med Victor Caristan som till vardags jobbar som designer på PF Concept och han berättar om vad som sker bakom kulisserna när man ska ta fram en ny produkt eller kollektion.

Ämnen i artikeln: PF Concept
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ejendals byter ut sin skokartong för Jalas

jalas utube
Ämnen i artikeln: Ejendals
Ämnen i artikeln: Ejendals
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordvalls går in i internationellt partnerskap

nordvalls patrik jenemark samarbete
Ämnen i artikeln: Nordvalls

Nordvalls, holländska Geostick och franska Stratus Packaging har tecknat ett samarbetsavtal. Tillsammans omsätter man 2,6 miljarder kronor.

Samarbetet syftar till att bibehålla och stärka gemensamma marknadsandelar på en kraftigt konkurrensutsatt marknad.

– Vårt gemensamma DNA omfattas av entreprenörskap och långsiktiga värderingar som säkerställer en trygghet för anställda, kunder och leverantörer, säger Nordvalls Patrik Jenemark.

Tillsammans har man 900 anställda, 15 produktionsanläggningar och producerar 159 miljoner kvadratmeter självhäftande material varje år. De tre bolagen omsatte tillsammans 236 miljoner euro under 2023.

Samarbete kring teknik och affärer

Patrik Jenemark säger till Branschkoll att det bland annat handlar om utbyte av kunskap inom tryckteknik, materialkunskap och processer. Man kommer också att kunna dela affärsmöjligheter i framtiden.

– Hållbara lösningar kommer stå i centrum för samarbetet där delad kunskap ger stora fördelar.

Bolagen konkurrerar inte alls med varandra.

– Vi är på helt olika marknader det vill säga ingen konkurrens, säger Patrik Jenemark.

Det finns inget delägarskap inblandat i avtalet utan man kommer fortsatt vara tre fristående företag.

Om de tre bolagen

Geostick verkar i Benelux-regionen och tillverkar självhäftande etiketter, flexibla förpackningar och säljer utskrifts- och etikettlösningar. Man har tre produktionsenheter, varav två i Uithoorn och en i Heumen.

Stratus Packaging Group har 460 anställda med sju fabriker i Frankrike och en i Schweiz. I erbjudandet ingår allt från självhäftande etiketter till shrink sleeves, stretch sleeves och in mould labels till kunder inom livsmedel, hygien och skönhet, kosmetika, läkemedel och industri.

Nordvalls Etikett har produktionsenheter i svenska Sjöbo, Bjuv, Mölnlycke och Nässjö och verksamhet i Norge. Helägda dotterbolag inom Nordvalls Label Group är brittiska Watermill Press och tyska Kölle Etiketten Gmbh. Gruppen har en årlig omsättning på 1,100 MSEK (2023) och cirka 300 anställda. Nordvalls ingår i PID (POSSEHL Identification Solutions) Group.

Ämnen i artikeln: Nordvalls
redaktionen@branschkoll.se
Annons

70 tjänster bort hos SCA

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandinavian Print Group har varit till salu – men planerna är skrinlagda och man tittar på nya förvärv

esben mols kabell

Det har varit färre förvärv än vanligt för danska Scandinavian Print Group (Lasertryk) den senaste tiden. Nu förklarar vd Esben Mols Kabell varför i en intervju med den danska tidningen Signprintpack.

– Det sista stora förvärvet var Cool Gray, men det gångna året har präglats av att våra ägare har övervägt en vidareförsäljning av SPG. Det är nu avfärdat och vi är redo att accelerera igen. Vi fortsätter att ha vårt fokus på Danmark och Sverige och kommer i ökande grad också att se mot Nordtyskland, speciellt området från Hamburg och upp till gränsen. Det ligger bra till i förhållande till vår logistiklinje mellan Århus och Szczecin (Polen), säger Esben Mols Kabell.

LÄS OCKSÅ: Scandinavian Print Group köper stort Köpenhamnstryckeri

I intervjun berättar Esben Mols Kabell också att han har avsatt en vecka för att vara på Drupa och titta på nya lösningar för effektiv produktion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Webbinarium: Planera ditt Drupa-besök

Drupa webbsem ny 1800

Nätverket Grafkom bjuder in till ett webbinarium den 12 april. Få koll på det du behöver veta för att få till ett lyckat mässbesök.

Grafkom har bjudit in Morten Reitoft från Inkish för att få veta allt om de viktigaste utställarna på årets Drupa. Morten är antagligen den person som allra bäst har koll på vad som händer på årets mässa.

Morten kommer att ge dig en guide till vad som kan förväntas av årets mässa och berätta vad du inte får missa – och vad du kan lägga mindre tid på.

Under seminariet ges också kort information om ”Super Content Group”, ett initiativ från Inkish och som Grafkom är en del av. Magnus Thorkildsen och Ola Karlsson informerar kort.

Seminariet vänder sig till medlemmar i Grafkom och är 45 minuter och startar kl 11. Läs mer och anmäl dig här.

Det är åtta år sedan förra Drupa och mässan kommer att bli en viktig värdemätare på hur branschen och alla leverantörer mår. Som besökare kommer du ha stora möjligheter att se in i framtiden för den grafiska branschen. Datum för Drupamässan är 28 maj till 7 juni.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Marcus Erlandsson är ny Service Manager på Visutech

Marcus Erlandsson and Johan Lidstrom 1800
Ämnen i artikeln: Visutech

Kommer senast från samma position hos Ricoh.

Visutech meddelar att man värvat Marcus Erlandsson som ny Service Manager för den nordiska serviceorganisation, en av de största inom grafisk bransch.

Marcus kommer med stor erfarenhet och kompetens och hans senaste position var som Service Manager för Ricoh Graphic Communications, skriver man i ett pressmeddelande.

– Marcus Erlandsson har en gedigen erfarenhet och beprövad framgång inom ledarskap, han har erhållit mycket positiva resultat inom personalutveckling, kundnöjdhet och lojalitet. Hans kompetenser och engagemang gör honom till en stark ledare att föra fram Visutechs serviceteam till nya framgångar. Marcus börjar 19 februari 2024, då han tar över ansvaret från Lars Renneby, som har beslutat att trappa ner från den dagliga driften.

Ämnen i artikeln: Visutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons