Swagg först i Norden som ”official dealer” av Stanley/Stella – ”Enorm möjlighet både för kollegor och kunder”

Dean Lax till vänster, vd för Swagg. Johan Fredborg till höger, nordisk försäljningschef på Stanley/Stella.
Dean Lax till vänster, vd för Swagg. Johan Fredborg till höger, nordisk försäljningschef på Stanley/Stella.

Branschkoll har träffat Swaggs vd Dean Lax och Stanley/Stellas försäljningschef i Norden Johan Fredborg för att höra mer om vad samarbetet betyder och hur det går till.

Stanley/Stella har sedan starten 2012 haft en begränsad verksamhet i de nordiska länderna, men det ska det bli ändring på nu, med Johan Fredborg som ny försäljningschef och med konceptet av ”official dealers”.

För att bli en så kallad official dealer till Stanley/Stella krävs det dels utbildning inom varumärkets produkter och miljöarbete, samt att man har ett flertal certifikat. Swagg har jobbat hårt för att få alla bitarna på plats.

– Vi har jobbat hårt mot det här, vi har varit den överlägset största återförsäljaren av Stanley/Stella ett par år i Sverige nu, det är fantastiska produkter att jobba med. Att vi nu blir official dealer innebär att vi får mer av en distributörsroll, andra profilföretag i branschen kommer kunna köpa produkterna via oss förklarar Dean Lax och fortsätter:

– Jag hoppas att det här partnerskapet ska leda till fler samarbeten med stora företag och att många andra i profilbranschen ska vilja samarbeta med oss. Hos oss kan andra ÅF köpa produkterna, med tryck och brodyr gjort inhouse till en bra prisbild. Det är en enorm möjlighet både för kollegor och kunder, så min förhoppning är helt enkelt att det kommer generera fler, bättre och mer hållbara affärer.

Åtta års arbete ligger bakom

När Stanley/Stella startade 2012 var Dean tillsammans med ett 50-tal andra personer från Norden inbjudna till en träff med företaget, Dean och en dansk aktör var de enda som tog chansen att åka ner.

– Jag var 27 bast och tyckte det verkade spännande med en ny och annorlunda produkt som kunde ge mig lite edge här hemma, när jag kom dit var jag enda svensken där. Men jag träffade massor med duktiga och inspirerande tryckare i Europa, jag satt bara och lyssnade och tog in de europeiska kollegornas erfarenhet. Jag kände redan då väldigt starkt att om de här duktiga aktörerna är inblandade så vill jag vara en del av det här. När jag kom hem började jag jobba med några av produkterna från Stanley/Stella, och även om försäljningen gick bra så var vi inte redo att bli official dealer då. Utan det här är något som vuxit fram i takt med att Swagg har utvecklats som bolag, mycket tack vare mina fantastiska kollegor som verkligen brinner för hållbarhet och som hela tiden pushat oss att ta nästa steg och nu är vi äntligen framme.

GOTS-certifering på trycket i sikte

Förutom det arbete som krävts för att bli official dealer har Swagg även jobbat hårt för att få sitt tryckeri GOTS-certifierat, en process som nästan är i hamn och väntas vara klar Q1 2021. När det väl är på plats så kommer Swagg kunna erbjuda en produkt som är GOTS-certifierad genom hela ledet, tack vare Stanley/Stellas produktion i kombination med Swaggs förädling.

– Det har varit en otrolig hjälp att ha Stanley/Stella med oss som en mentor och morot i omställningen. De är otroligt kunniga och tack vare deras redan färdiga modell som styrs centralt från Bryssel så har vi kunnat följa de ramverk de har byggt upp. Annars hade det blivit mycket svårare för oss att få alla de här miljösatsningarna på plats. Vi har gjort flera investeringar, bland annat i bättre sömnadsmaskiner, nya pre-press-maskiner och en ramtvätt med slutet system för att kunna återanvända vattnet och kemikalierna. Tack vare Stanley/Stella blir vi ett bättre bolag helt enkelt.

Moderna kunder

Delar av sortimentet från Stanley/Stella.

Swagg samarbetar idag bland annat med Youtube-profilen Margaux Dietz, andra influencers och flera stora företag som han inte vill nämna vid namn. Vad alla har gemensamt är att det är hållbara produkter som gäller om det ska bli affär.

– Med produkter från Stanley/Stella, som är ett så kallat ”no label brand” och alltså inte har någon egen märkning i nacken, i kombination med de investeringar och satsningar vi på Swagg gjort, gör att vi nu i princip kan erbjuda kunden sitt eget varumärke från hundra enheter, förklarar Dean och fortsätter:

– Vi producerar åt stora företag som gett upp sin produktion i exempelvis Portugal, det skiljer inte särskilt mycket i pris, du får minst lika bra kvalitet och slipper krångla med utlandet och långa leveranser. Både små indie-varumärken och stora företag väljer oss.

Johan Fredborg flikar in att:

– Jag har en dotter som är 17, när jag fick hem senaste kollektionen från Stanley/Stella försökte hon mer eller mindre sno åt sig hela uppsättningen. Om du kollar på de som är födda på 00-talet och börjar bli klara med sina studier nu så är miljö den viktigaste frågan. Greta Thunberg har inte fel, vi måste göra en förändring, och det är därför Stanley/Stella existerar. För att bli en official dealer måste du besöka våra fabriker i Bangladesh när världsläget tillåter. Så att du får se hur vi jobbar, när kunden frågar varför våra t-shirts kostar 20 kronor mer, så ska Dean kunna förklara precis vart de pengarna går, det är en kompensering för klimat- och arbetsförhållanden.

Två nya samarbeten på gång i Norge och Finland

Just nu är alltså Swagg ”ensamma på tronen” i Norden som Johan uttrycker det, men fler samarbeten är på gång. Man har kommit långt i processen med ett företag i Stavanger och ett i Helsingfors. På sikt tror Johan att det kommer finnas cirka 20 official dealers för Stanley/Stella i Norden.

För att bli official dealer krävs det dels en ekonomisk investering, men inte till Stanley/Stella, utan i utbildning och hållbarhetsarbete. Det är heller inget måste att ha sin egen produktion/förädling, men då måste den produktionspartnern man samarbetar med bli certifierad istället.

– Vårt mål är att ha ett antal official dealers som vi knyter tight till oss, de får investera i certifikat och utbildning. Att Dean blev den första beror på att han som samarbetat några år med Stanley/Stella redan hade det mesta på plats. Det allra viktigaste är att företaget i fråga delar samma värderingar som vår grundare Jean Chabert. Stanley/Stella vet att Norden ligger i framkant när det kommer till hållbarhet och kommer nu satsa på att få ut sina produkter på rätt sätt här. För att det ska lyckas så är det helt avgörande att vi har official dealers. De förfrågningar vi får in nu centralt i Bryssel från Norden kommer gå till Dean, när fler partners är på plats så kommer man samarbeta kring dessa projekt, det är det hållbarhet handlar om – att samarbeta, avslutar Johan Fredborg.

Annons

Adobe lanserar ny lösning för AI-genererade bilder

Oavsett erfarenhet kan alla skapa bilder, ljud, vektorer, videor och 3D-grafik. Det är revolutionernade!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Roland lanserar budget-flatbäddsskrivare i Europa

Ämnen i artikeln: Roland

”Utmärkt balans mellan funktionalitet och pris.”

Roland meddelade nyligen lanseringen av EU-1000MF, en storformat UV-LED flatbäddsskrivare, på den europeiska marknaden.

EU-1000MF klarar av att trycka på ett brett spektrum av material, upp till 95 mm tjocka, för en mängd olika tillämpningar, inklusive skyltgrafik, event- och butiksdisplayer, inredning och små upplagor av högkvalitativa specialanpassade varor som kan utöka kundernas tryckverksamhet.

Tony Miller, chef för den globala försäljnings- och marknadsföringsdivisionen, säger:

– EU-1000MF är en produkt med utmärkt balans mellan funktionalitet och pris. Hittills har EU-1000MF endast sålts i vissa regioner. Genom att utöka försäljningsområdet till den europeiska regionen syftar vi till att skapa nya möjligheter för att hjälpa våra kunder att expandera sina verksamheter och öka försäljningen.

EU-1000MF finns i två modeller, 4-färg eller 6-färg, med skrivhuvuden i en förskjuten formation för utskrift upp till 27,6 m2/h i 720 x 600 dpi CMYK-läge, vilket gör det möjligt att hantera cirka nio styva 1.220 x 2.440 mm skivor per timme.

UV-bläcket torkar direkt, vilket gör det snabbtorkande och möjligheten att trycka direkt på en mängd olika material såsom akryl, PETG, PVC, skum, PC, trä och aluminiumkompositplattor.

Ämnen i artikeln: Roland
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ätbar biljett med hampa vann guld i Cannes reklamtävling

”Buy the ticket, take the ride”

Minns ni Berlins lokaltrafik (Berliner Verkehrsbetriebe) i folkmun BVG som för sisådär fem år sedan tog fram en sko tillsammans med Adidas som fungerade som årskort?

Nu har man om möjligt överträffat sig själva när man tagit fram en ätbar biljett, bestruken med hampaolja för att ”hjälpa resenärerna hantera julstressen”.

Biljetten och dess tillhörande reklamfilm har vunnit guld i Cannes Lion, ett av reklamvärldens mest prestigefyllda priser.

– En ätbar biljett bestruken med hampaolja för en lugn åktur är ett roligt sätt att använda trycksaker, för att citera Hunter S Thompson ”Buy the ticket, take the ride”.

Jens Waernes, en av jurymedlemmarna, motiverade beslutet.

Se hur det fungerar i den välgjorde reklamfilmen här nedan.

Printpower.eu har skrivit om den vinnande biljetten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

UF-företag vann ”årets innovation” för sin smarta förpackning

”Kan ha stora affärsmöjligheter på lång sikt.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hemlighetsfullt samarbete för att ta fram en helt ny produkt eller råvara från skogen

Det finska samarbetet ska vara i mål med sitt projekt senast 2027.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Firar 87 världscupssegrar med specialförpackning i limited editon

Barilla hyllar Mikaela Shiffrins historiska 87:e världscupseger i alpin skidåkning med ett specialdesignat pastapaket i begränsad upplaga.

Förpackningen innehåller pasta i form av siffrorna ”8” och ”7” och totalt har 87 specialutgåvor av paketet producerats, varav 86 kommer att signeras av Mikaela Shiffrin inför auktionen och försäljningen.

Paketen kommer auktioneras ut till förmån för välgörenhet via plattformen Charity Stars, där intäkterna går till ideella organisationen Food for Soul. Barilla har haft ett långvarigt partnerskap med Shiffrin och lanserar även en 87 sekunder lång film för att fira hennes prestationer, skriver man i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Apak publicerar hållbarhetsredovisning: Fokuserar på samarbete med kunder och leverantörer

Ska nå nettonollutsläpp utan klimatkompensation.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

2,5 miljoner ton förpackningar till återvinning de senaste fem åren – ökning med 15 procent

Ämnen i artikeln: ÅtervinningFTI

Återvinningstrenden i Sverige fortsätter att stärkas, med en ökning på 15 procent i insamlingen av förpackningar sedan 2018.

Hushållen har blivit bättre på att sortera ut plastförpackningar, och de senaste fem åren har mängden insamlade plastförpackningar motsvarat 1,5 varv runt jorden med uppradade diskmedelsflaskor, enligt Förpackningsinsamlingen (FTI).

Under 2022 lämnades 530.000 ton förpackningar in till återvinning, vilket motsvarar 50,4 kg per invånare. Insamlingen av pappersförpackningar ökade mest, med 28 procent, medan plastförpackningar ökade med 22 procent. Insamlingen av metall- och glasförpackningar ökade med sex respektive fyra procent.

Insamlingsstatistik från FTI

MaterialGlasPapperPlastMetallTotalt
202222,217,59,01,750,4
201821,814,17,61,745,2
201319,512,45,31,638,8
FTI:s insamlingsstatistik – översikt (kg per invånare).
Ämnen i artikeln: ÅtervinningFTI
redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPM påskyndar nedläggning av tidningspappersbruk

Ämnen i artikeln: UPM

UPM meddelar planer på att minska kapaciteten för tidningspapper i Tyskland och Österrike.

Ämnen i artikeln: UPM
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordvalls ställer ut på Interpack

Ämnen i artikeln: EtikettNordvalls
Ämnen i artikeln: EtikettNordvalls
redaktionen@branschkoll.se
Annons