Swagg först i Norden som ”official dealer” av Stanley/Stella – ”Enorm möjlighet både för kollegor och kunder”

Dean Lax till vänster, vd för Swagg. Johan Fredborg till höger, nordisk försäljningschef på Stanley/Stella.
Dean Lax till vänster, vd för Swagg. Johan Fredborg till höger, nordisk försäljningschef på Stanley/Stella.

Branschkoll har träffat Swaggs vd Dean Lax och Stanley/Stellas försäljningschef i Norden Johan Fredborg för att höra mer om vad samarbetet betyder och hur det går till.

Stanley/Stella har sedan starten 2012 haft en begränsad verksamhet i de nordiska länderna, men det ska det bli ändring på nu, med Johan Fredborg som ny försäljningschef och med konceptet av ”official dealers”.

För att bli en så kallad official dealer till Stanley/Stella krävs det dels utbildning inom varumärkets produkter och miljöarbete, samt att man har ett flertal certifikat. Swagg har jobbat hårt för att få alla bitarna på plats.

– Vi har jobbat hårt mot det här, vi har varit den överlägset största återförsäljaren av Stanley/Stella ett par år i Sverige nu, det är fantastiska produkter att jobba med. Att vi nu blir official dealer innebär att vi får mer av en distributörsroll, andra profilföretag i branschen kommer kunna köpa produkterna via oss förklarar Dean Lax och fortsätter:

– Jag hoppas att det här partnerskapet ska leda till fler samarbeten med stora företag och att många andra i profilbranschen ska vilja samarbeta med oss. Hos oss kan andra ÅF köpa produkterna, med tryck och brodyr gjort inhouse till en bra prisbild. Det är en enorm möjlighet både för kollegor och kunder, så min förhoppning är helt enkelt att det kommer generera fler, bättre och mer hållbara affärer.

Åtta års arbete ligger bakom

När Stanley/Stella startade 2012 var Dean tillsammans med ett 50-tal andra personer från Norden inbjudna till en träff med företaget, Dean och en dansk aktör var de enda som tog chansen att åka ner.

– Jag var 27 bast och tyckte det verkade spännande med en ny och annorlunda produkt som kunde ge mig lite edge här hemma, när jag kom dit var jag enda svensken där. Men jag träffade massor med duktiga och inspirerande tryckare i Europa, jag satt bara och lyssnade och tog in de europeiska kollegornas erfarenhet. Jag kände redan då väldigt starkt att om de här duktiga aktörerna är inblandade så vill jag vara en del av det här. När jag kom hem började jag jobba med några av produkterna från Stanley/Stella, och även om försäljningen gick bra så var vi inte redo att bli official dealer då. Utan det här är något som vuxit fram i takt med att Swagg har utvecklats som bolag, mycket tack vare mina fantastiska kollegor som verkligen brinner för hållbarhet och som hela tiden pushat oss att ta nästa steg och nu är vi äntligen framme.

GOTS-certifering på trycket i sikte

Förutom det arbete som krävts för att bli official dealer har Swagg även jobbat hårt för att få sitt tryckeri GOTS-certifierat, en process som nästan är i hamn och väntas vara klar Q1 2021. När det väl är på plats så kommer Swagg kunna erbjuda en produkt som är GOTS-certifierad genom hela ledet, tack vare Stanley/Stellas produktion i kombination med Swaggs förädling.

– Det har varit en otrolig hjälp att ha Stanley/Stella med oss som en mentor och morot i omställningen. De är otroligt kunniga och tack vare deras redan färdiga modell som styrs centralt från Bryssel så har vi kunnat följa de ramverk de har byggt upp. Annars hade det blivit mycket svårare för oss att få alla de här miljösatsningarna på plats. Vi har gjort flera investeringar, bland annat i bättre sömnadsmaskiner, nya pre-press-maskiner och en ramtvätt med slutet system för att kunna återanvända vattnet och kemikalierna. Tack vare Stanley/Stella blir vi ett bättre bolag helt enkelt.

Moderna kunder

Delar av sortimentet från Stanley/Stella.

Swagg samarbetar idag bland annat med Youtube-profilen Margaux Dietz, andra influencers och flera stora företag som han inte vill nämna vid namn. Vad alla har gemensamt är att det är hållbara produkter som gäller om det ska bli affär.

– Med produkter från Stanley/Stella, som är ett så kallat ”no label brand” och alltså inte har någon egen märkning i nacken, i kombination med de investeringar och satsningar vi på Swagg gjort, gör att vi nu i princip kan erbjuda kunden sitt eget varumärke från hundra enheter, förklarar Dean och fortsätter:

– Vi producerar åt stora företag som gett upp sin produktion i exempelvis Portugal, det skiljer inte särskilt mycket i pris, du får minst lika bra kvalitet och slipper krångla med utlandet och långa leveranser. Både små indie-varumärken och stora företag väljer oss.

Johan Fredborg flikar in att:

– Jag har en dotter som är 17, när jag fick hem senaste kollektionen från Stanley/Stella försökte hon mer eller mindre sno åt sig hela uppsättningen. Om du kollar på de som är födda på 00-talet och börjar bli klara med sina studier nu så är miljö den viktigaste frågan. Greta Thunberg har inte fel, vi måste göra en förändring, och det är därför Stanley/Stella existerar. För att bli en official dealer måste du besöka våra fabriker i Bangladesh när världsläget tillåter. Så att du får se hur vi jobbar, när kunden frågar varför våra t-shirts kostar 20 kronor mer, så ska Dean kunna förklara precis vart de pengarna går, det är en kompensering för klimat- och arbetsförhållanden.

Två nya samarbeten på gång i Norge och Finland

Just nu är alltså Swagg ”ensamma på tronen” i Norden som Johan uttrycker det, men fler samarbeten är på gång. Man har kommit långt i processen med ett företag i Stavanger och ett i Helsingfors. På sikt tror Johan att det kommer finnas cirka 20 official dealers för Stanley/Stella i Norden.

För att bli official dealer krävs det dels en ekonomisk investering, men inte till Stanley/Stella, utan i utbildning och hållbarhetsarbete. Det är heller inget måste att ha sin egen produktion/förädling, men då måste den produktionspartnern man samarbetar med bli certifierad istället.

– Vårt mål är att ha ett antal official dealers som vi knyter tight till oss, de får investera i certifikat och utbildning. Att Dean blev den första beror på att han som samarbetat några år med Stanley/Stella redan hade det mesta på plats. Det allra viktigaste är att företaget i fråga delar samma värderingar som vår grundare Jean Chabert. Stanley/Stella vet att Norden ligger i framkant när det kommer till hållbarhet och kommer nu satsa på att få ut sina produkter på rätt sätt här. För att det ska lyckas så är det helt avgörande att vi har official dealers. De förfrågningar vi får in nu centralt i Bryssel från Norden kommer gå till Dean, när fler partners är på plats så kommer man samarbeta kring dessa projekt, det är det hållbarhet handlar om – att samarbeta, avslutar Johan Fredborg.

Annons

Priset på plast rekordhögt

‎För den som letar efter exempel på inflation i dag är råvaror ett bra ställe att börja på. Koppar, stål, trä och plast är antingen nära eller på rekordhöga nivåer.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenskt tryckeri startar postersajt mot nischad konsumentgrupp

Ska hjälpa föräldrar piffa till barnrummen

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska Posterland expanderar till Tyskland

Bara ett halvår efter starten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Posterföretag fick nästan 5 gånger mer betalt än väntat

Det svenska posterföretaget köptes upp av modeföretag.

redaktionen@branschkoll.se
Annons