Swagg först i Norden som ”official dealer” av Stanley/Stella – ”Enorm möjlighet både för kollegor och kunder”

Dean Lax till vänster, vd för Swagg. Johan Fredborg till höger, nordisk försäljningschef på Stanley/Stella.
Dean Lax till vänster, vd för Swagg. Johan Fredborg till höger, nordisk försäljningschef på Stanley/Stella.

Branschkoll har träffat Swaggs vd Dean Lax och Stanley/Stellas försäljningschef i Norden Johan Fredborg för att höra mer om vad samarbetet betyder och hur det går till.

Stanley/Stella har sedan starten 2012 haft en begränsad verksamhet i de nordiska länderna, men det ska det bli ändring på nu, med Johan Fredborg som ny försäljningschef och med konceptet av ”official dealers”.

För att bli en så kallad official dealer till Stanley/Stella krävs det dels utbildning inom varumärkets produkter och miljöarbete, samt att man har ett flertal certifikat. Swagg har jobbat hårt för att få alla bitarna på plats.

– Vi har jobbat hårt mot det här, vi har varit den överlägset största återförsäljaren av Stanley/Stella ett par år i Sverige nu, det är fantastiska produkter att jobba med. Att vi nu blir official dealer innebär att vi får mer av en distributörsroll, andra profilföretag i branschen kommer kunna köpa produkterna via oss förklarar Dean Lax och fortsätter:

– Jag hoppas att det här partnerskapet ska leda till fler samarbeten med stora företag och att många andra i profilbranschen ska vilja samarbeta med oss. Hos oss kan andra ÅF köpa produkterna, med tryck och brodyr gjort inhouse till en bra prisbild. Det är en enorm möjlighet både för kollegor och kunder, så min förhoppning är helt enkelt att det kommer generera fler, bättre och mer hållbara affärer.

Åtta års arbete ligger bakom

När Stanley/Stella startade 2012 var Dean tillsammans med ett 50-tal andra personer från Norden inbjudna till en träff med företaget, Dean och en dansk aktör var de enda som tog chansen att åka ner.

– Jag var 27 bast och tyckte det verkade spännande med en ny och annorlunda produkt som kunde ge mig lite edge här hemma, när jag kom dit var jag enda svensken där. Men jag träffade massor med duktiga och inspirerande tryckare i Europa, jag satt bara och lyssnade och tog in de europeiska kollegornas erfarenhet. Jag kände redan då väldigt starkt att om de här duktiga aktörerna är inblandade så vill jag vara en del av det här. När jag kom hem började jag jobba med några av produkterna från Stanley/Stella, och även om försäljningen gick bra så var vi inte redo att bli official dealer då. Utan det här är något som vuxit fram i takt med att Swagg har utvecklats som bolag, mycket tack vare mina fantastiska kollegor som verkligen brinner för hållbarhet och som hela tiden pushat oss att ta nästa steg och nu är vi äntligen framme.

GOTS-certifering på trycket i sikte

Förutom det arbete som krävts för att bli official dealer har Swagg även jobbat hårt för att få sitt tryckeri GOTS-certifierat, en process som nästan är i hamn och väntas vara klar Q1 2021. När det väl är på plats så kommer Swagg kunna erbjuda en produkt som är GOTS-certifierad genom hela ledet, tack vare Stanley/Stellas produktion i kombination med Swaggs förädling.

– Det har varit en otrolig hjälp att ha Stanley/Stella med oss som en mentor och morot i omställningen. De är otroligt kunniga och tack vare deras redan färdiga modell som styrs centralt från Bryssel så har vi kunnat följa de ramverk de har byggt upp. Annars hade det blivit mycket svårare för oss att få alla de här miljösatsningarna på plats. Vi har gjort flera investeringar, bland annat i bättre sömnadsmaskiner, nya pre-press-maskiner och en ramtvätt med slutet system för att kunna återanvända vattnet och kemikalierna. Tack vare Stanley/Stella blir vi ett bättre bolag helt enkelt.

Moderna kunder

stanley

Delar av sortimentet från Stanley/Stella.

Swagg samarbetar idag bland annat med Youtube-profilen Margaux Dietz, andra influencers och flera stora företag som han inte vill nämna vid namn. Vad alla har gemensamt är att det är hållbara produkter som gäller om det ska bli affär.

– Med produkter från Stanley/Stella, som är ett så kallat ”no label brand” och alltså inte har någon egen märkning i nacken, i kombination med de investeringar och satsningar vi på Swagg gjort, gör att vi nu i princip kan erbjuda kunden sitt eget varumärke från hundra enheter, förklarar Dean och fortsätter:

– Vi producerar åt stora företag som gett upp sin produktion i exempelvis Portugal, det skiljer inte särskilt mycket i pris, du får minst lika bra kvalitet och slipper krångla med utlandet och långa leveranser. Både små indie-varumärken och stora företag väljer oss.

Johan Fredborg flikar in att:

– Jag har en dotter som är 17, när jag fick hem senaste kollektionen från Stanley/Stella försökte hon mer eller mindre sno åt sig hela uppsättningen. Om du kollar på de som är födda på 00-talet och börjar bli klara med sina studier nu så är miljö den viktigaste frågan. Greta Thunberg har inte fel, vi måste göra en förändring, och det är därför Stanley/Stella existerar. För att bli en official dealer måste du besöka våra fabriker i Bangladesh när världsläget tillåter. Så att du får se hur vi jobbar, när kunden frågar varför våra t-shirts kostar 20 kronor mer, så ska Dean kunna förklara precis vart de pengarna går, det är en kompensering för klimat- och arbetsförhållanden.

Två nya samarbeten på gång i Norge och Finland

Just nu är alltså Swagg ”ensamma på tronen” i Norden som Johan uttrycker det, men fler samarbeten är på gång. Man har kommit långt i processen med ett företag i Stavanger och ett i Helsingfors. På sikt tror Johan att det kommer finnas cirka 20 official dealers för Stanley/Stella i Norden.

För att bli official dealer krävs det dels en ekonomisk investering, men inte till Stanley/Stella, utan i utbildning och hållbarhetsarbete. Det är heller inget måste att ha sin egen produktion/förädling, men då måste den produktionspartnern man samarbetar med bli certifierad istället.

– Vårt mål är att ha ett antal official dealers som vi knyter tight till oss, de får investera i certifikat och utbildning. Att Dean blev den första beror på att han som samarbetat några år med Stanley/Stella redan hade det mesta på plats. Det allra viktigaste är att företaget i fråga delar samma värderingar som vår grundare Jean Chabert. Stanley/Stella vet att Norden ligger i framkant när det kommer till hållbarhet och kommer nu satsa på att få ut sina produkter på rätt sätt här. För att det ska lyckas så är det helt avgörande att vi har official dealers. De förfrågningar vi får in nu centralt i Bryssel från Norden kommer gå till Dean, när fler partners är på plats så kommer man samarbeta kring dessa projekt, det är det hållbarhet handlar om – att samarbeta, avslutar Johan Fredborg.

Annons

Här är profilbolagen med mest skuld kvar av det tillfälliga anståndet

skatt promo

Vi tittar på vilka som har mest kvar att betala av, branschens totala skuld, återbetalningstakten och vilka regler som gäller.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Toppchef på Stricker startar upp ny leverantör

aodaci bild

En ny leverantör uppbackad av ett investmentbolag med tydliga mål inom hållbarhet och produkterbjudande lanseras just nu på den europeiska marknaden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stor aktör inom återvunnen textil tvingas i konkurs

Textilaktör i konkurs.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

En inblick i en profilprodukt-designers vardag – ”Jag vill kunna påverka från insidan”

victor pf
Ämnen i artikeln: PF Concept

Branschkoll har pratat med Victor Caristan som till vardags jobbar som designer på PF Concept och han berättar om vad som sker bakom kulisserna när man ska ta fram en ny produkt eller kollektion.

Ämnen i artikeln: PF Concept
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ejendals byter ut sin skokartong för Jalas

jalas utube
Ämnen i artikeln: Ejendals
Ämnen i artikeln: Ejendals
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordvalls går in i internationellt partnerskap

nordvalls patrik jenemark samarbete
Ämnen i artikeln: Nordvalls

Nordvalls, holländska Geostick och franska Stratus Packaging har tecknat ett samarbetsavtal. Tillsammans omsätter man 2,6 miljarder kronor.

Samarbetet syftar till att bibehålla och stärka gemensamma marknadsandelar på en kraftigt konkurrensutsatt marknad.

– Vårt gemensamma DNA omfattas av entreprenörskap och långsiktiga värderingar som säkerställer en trygghet för anställda, kunder och leverantörer, säger Nordvalls Patrik Jenemark.

Tillsammans har man 900 anställda, 15 produktionsanläggningar och producerar 159 miljoner kvadratmeter självhäftande material varje år. De tre bolagen omsatte tillsammans 236 miljoner euro under 2023.

Samarbete kring teknik och affärer

Patrik Jenemark säger till Branschkoll att det bland annat handlar om utbyte av kunskap inom tryckteknik, materialkunskap och processer. Man kommer också att kunna dela affärsmöjligheter i framtiden.

– Hållbara lösningar kommer stå i centrum för samarbetet där delad kunskap ger stora fördelar.

Bolagen konkurrerar inte alls med varandra.

– Vi är på helt olika marknader det vill säga ingen konkurrens, säger Patrik Jenemark.

Det finns inget delägarskap inblandat i avtalet utan man kommer fortsatt vara tre fristående företag.

Om de tre bolagen

Geostick verkar i Benelux-regionen och tillverkar självhäftande etiketter, flexibla förpackningar och säljer utskrifts- och etikettlösningar. Man har tre produktionsenheter, varav två i Uithoorn och en i Heumen.

Stratus Packaging Group har 460 anställda med sju fabriker i Frankrike och en i Schweiz. I erbjudandet ingår allt från självhäftande etiketter till shrink sleeves, stretch sleeves och in mould labels till kunder inom livsmedel, hygien och skönhet, kosmetika, läkemedel och industri.

Nordvalls Etikett har produktionsenheter i svenska Sjöbo, Bjuv, Mölnlycke och Nässjö och verksamhet i Norge. Helägda dotterbolag inom Nordvalls Label Group är brittiska Watermill Press och tyska Kölle Etiketten Gmbh. Gruppen har en årlig omsättning på 1,100 MSEK (2023) och cirka 300 anställda. Nordvalls ingår i PID (POSSEHL Identification Solutions) Group.

Ämnen i artikeln: Nordvalls
redaktionen@branschkoll.se
Annons

70 tjänster bort hos SCA

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandinavian Print Group har varit till salu – men planerna är skrinlagda och man tittar på nya förvärv

esben mols kabell

Det har varit färre förvärv än vanligt för danska Scandinavian Print Group (Lasertryk) den senaste tiden. Nu förklarar vd Esben Mols Kabell varför i en intervju med den danska tidningen Signprintpack.

– Det sista stora förvärvet var Cool Gray, men det gångna året har präglats av att våra ägare har övervägt en vidareförsäljning av SPG. Det är nu avfärdat och vi är redo att accelerera igen. Vi fortsätter att ha vårt fokus på Danmark och Sverige och kommer i ökande grad också att se mot Nordtyskland, speciellt området från Hamburg och upp till gränsen. Det ligger bra till i förhållande till vår logistiklinje mellan Århus och Szczecin (Polen), säger Esben Mols Kabell.

LÄS OCKSÅ: Scandinavian Print Group köper stort Köpenhamnstryckeri

I intervjun berättar Esben Mols Kabell också att han har avsatt en vecka för att vara på Drupa och titta på nya lösningar för effektiv produktion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Webbinarium: Planera ditt Drupa-besök

Drupa webbsem ny 1800

Nätverket Grafkom bjuder in till ett webbinarium den 12 april. Få koll på det du behöver veta för att få till ett lyckat mässbesök.

Grafkom har bjudit in Morten Reitoft från Inkish för att få veta allt om de viktigaste utställarna på årets Drupa. Morten är antagligen den person som allra bäst har koll på vad som händer på årets mässa.

Morten kommer att ge dig en guide till vad som kan förväntas av årets mässa och berätta vad du inte får missa – och vad du kan lägga mindre tid på.

Under seminariet ges också kort information om ”Super Content Group”, ett initiativ från Inkish och som Grafkom är en del av. Magnus Thorkildsen och Ola Karlsson informerar kort.

Seminariet vänder sig till medlemmar i Grafkom och är 45 minuter och startar kl 11. Läs mer och anmäl dig här.

Det är åtta år sedan förra Drupa och mässan kommer att bli en viktig värdemätare på hur branschen och alla leverantörer mår. Som besökare kommer du ha stora möjligheter att se in i framtiden för den grafiska branschen. Datum för Drupamässan är 28 maj till 7 juni.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Marcus Erlandsson är ny Service Manager på Visutech

Marcus Erlandsson and Johan Lidstrom 1800
Ämnen i artikeln: Visutech

Kommer senast från samma position hos Ricoh.

Visutech meddelar att man värvat Marcus Erlandsson som ny Service Manager för den nordiska serviceorganisation, en av de största inom grafisk bransch.

Marcus kommer med stor erfarenhet och kompetens och hans senaste position var som Service Manager för Ricoh Graphic Communications, skriver man i ett pressmeddelande.

– Marcus Erlandsson har en gedigen erfarenhet och beprövad framgång inom ledarskap, han har erhållit mycket positiva resultat inom personalutveckling, kundnöjdhet och lojalitet. Hans kompetenser och engagemang gör honom till en stark ledare att föra fram Visutechs serviceteam till nya framgångar. Marcus börjar 19 februari 2024, då han tar över ansvaret från Lars Renneby, som har beslutat att trappa ner från den dagliga driften.

Ämnen i artikeln: Visutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons