Sverige och Frankrike vill förbjuda över tusen allergiframkallande ämnen i textil och läder

Gemensamt så föreslår Sverige och Frankrike ett EU-förbud mot mer än 1.000 allergiframkallande ämnen som återfinns i bland annat kläder och skor. Enligt de förslag som lämnats in till EU så ska varor med ämnen över en viss gräns inte få säljas till konsumenter.

– Vi vill skydda alla konsumenter från att drabbas av hudallergier. I dag är det svårt att undvika att bli utsatt för allergiframkallande ämnen som kan finnas i textil och läder. När man väl har utvecklat en hudallergi så är det ett livslångt problem, säger Helena Dorfh, utredare på Kemikalieinspektionen.

Över hundra ämnen kan förekomma i handeln i dagsläget

Bakom förslaget, som nyligen lämnats in till EUs kemikaliemyndighet Echa, står Kemikalieinspektionen och franska motsvarigheten Anses. Många av kemikalierna används inte i dagsläget utan står med på listan i förebyggande syfte. Men ett hundratal av kemikalierna, alltså cirka 10 procent, kan användas i dagsläget.

Hudallergi är ett omfattande problem enligt uppskattningar från de bägge myndigheterna bakom förslaget så är fyra till fem miljoner av EU:s invånare allergiska mot kemikalier i textil och läder och ytterligare Mellan 45.000 och 180.000 människor i EU beräknas varje år utveckla en sådan allergi.

Nu ska ett beslut fattas och ett eventuellt förbud skulle kunna implementeras om drygt två år.

Annons

Så här påverkar pappers-strejken leveranserna till svenska tryckerier

Pappersleverantörer säger dagligen nej till beställningar – prisuppgången ligger nu på runt 50 procent på ett år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storaffär på danska etikettmarknaden

I höstas gick två danska etikettryckerier samman – nu slukas de av etikett- och förpackningsjätte med 3.000 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ettiketto formar ny koncern och förvärvar igen

Ettiketto Group, som ägs av Volati, har slutfört förvärv av av norska etikettproducenten Skipnes Etikett.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debatt om återvinning och återanvändning av plast – eldas upp istället för att återvinnas

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Analytiker: ”Priset på pappersmassa bör sjunka under 2022”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Etikettbranschen berörs svårt av materialbrist – ”det är brist på allt”

En ny rapport visar att 56 procent av företagen inom etikett- och flexopack har stora problem med materialförsörjning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kartong kan återvinnas minst 25 gånger

En ny studie slår fast att kartong kan återvinnas med bibehållen funktion betydligt fler gånger än man tidigare trott.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pulpac hämtar varumärkesstrateg från it-branschen

Pulpac förstärker teamet med Emelie Andersson i en ny roll som Brand and Creative Manager.

Emelie ska driva varumärkesutveckling och tillväxt i takt med att Pulpac fortsätter att skala upp sin verksamhet. Emelie har 15 års erfarenhet av varumärkeskommunikation med fokus på strategiska och kreativa processer.

Hon kommer närmast från Paradigm Brand Consultancy, en del av Consid, ett stort nordiskt it- och techföretag.

– Det är precis i rätt tid för Emelie att börja hos oss nu säger Ann Dynehäll, kommunikationschef på Pulpac.

– Med sin stora erfarenhet kommer Emelie att bidra till att göra Pulpac till ett ledande varumärke för hållbara förpackningar, avslutar Ann.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Afry anställer två välrenommerade förpackningskonsulter

Afry Packaging Development växer vidare och expanderar med två nya konsulter inom förpackningsområdet placerade på kontoret i Malmö.

– Vi har fullt upp just nu med många uppdrag och förfrågningar från varumärkesägare som behöver hjälp med sina utmaningar gällande hållbara förpackningar säger Niclas Björkholtz som är chef för Packaging Development. Dessa nyrekryteringar ökar våra möjligheter att hjälpa kunderna och fortsätta vår starka tillväxt.

Emmie Olausson tog examen 2014 som Civilingenjör Bioteknik från Lunds Tekniska Högskola och har därefter arbetat på AR Packaging Systems i Lund som tillverkar livsmedelsförpackningar och maskinsystem till dessa.
Senaste rollen som Quality Manager har inneburit fokus på kvalitet, miljö och livsmedelssäkerhetsfrågor.

Magnus Christensen började sin karriär på IKEA 1998 som förpackningsutvecklare och blev kvar där i 16 år på lite olika avdelningar. Under några år var han ansvarig inom förpackningsområdet i Sydostasien innan han avslutade med 4 år på IKEA Food.

Efter sin karriär på IKEA så startade han upp sitt eget företag och drev det i några år för att sedan börja jobba för Husqvarna/Gardena. Närmast kommer han från Bergendahl Food där han har utvecklat deras EMV förpackningar för bland annat City Gross.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förpackningsjätte installerar 47.000 kvadratmeter solceller

redaktionen@branschkoll.se
Annons