Sveriges nya stortryckeri heter By Wind

Koncernen får två verksamhetsområden – By Wind och Gbgt Box.
Koncernen får två verksamhetsområden – By Wind och Gbgt Box.

Sammanslagna Danagårdlitho och Göteborgstryckeriet byter namn till By Wind. Förpackningsdelen ska växa internationellt i egen verksamhet.

Namnet är direkt kopplat till att man äger egna vindkraftverk som producerar mer el än man själva förbrukar.

Läs också: Göteborgstryckeriet och Danagårdlitho bildar ny tryckerikoncern

Göteborgstryckeriet Box&Display byter namn till GBGT Box. Koncernbolaget får namnet By Wind Group. Ny webbplats finns på bywind.se.

– Redan 1994 investerade vi i vindkraft och 2018 blev vi Sveriges första tryckeri med ursprungsmärkt el från egna vindkraftverk. I dagsläget producerar våra vindkraftverk ca 29,7 GWh. Vår koncern förbrukar endast ca 2 GWh. Våra vindkraftverk producerar alltså så mycket el att vi faktiskt tillför 27,7 GWh till stadsnätet. Power By Wind, helt enkelt, säger koncernchef Peter Hjelm.

De nya namnen har tagits fram i samarbete med varumärkesbyrån Happy F&B.

Så här skriver man i ett pressmeddelande:

”Det räcker inte att vara Nordens främsta kvalitetstryckeri. Det räcker heller inte att vara ett av Nordens mest miljömedvetna tryckerier. Du måste vara båda. Samtidigt. Därför introduceras nu By Wind, Nordens främsta kvalitetstryckeri, självförsörjande på egen, ursprungsmärkt el från vindkraftverk.”

– Vi har tagit med oss det bästa av våra två etablerade varumärken och företagskulturer och fört samman det till något helt nytt som klarar att möta framtida krav och efterfrågan från våra kunder, säger Maria Iversén, marknadschef.

Förpackningssidan bryts loss

I oktober medverkade man, för andra året i rad, på förpackningsmässan Luxepack i Monaco. Man säger sig vara rustade för fortsatt expansion och har i skrivandets stund driftsatt en ny Komori LED-UV för ”high-end printing”.

– Att särskilja förpackningsverksamheten från tryckeriverksamheten har varit ett naturligt steg att ta, säger Magnus Iversén, vd på GBGT Box och ordförande i By Wind Group. Marknaden och processerna skiljer sig mycket åt. Och det är framför allt på den internationella marknaden som kundtillströmningen på förpackningssidan sker. Vi växer i båda våra affärsområden, rigid boxes och kapslar, avslutar Magnus Iversén.

Tre affärsområden i By Wind

By Wind får tre olika affärsområden som täcker in de tidigare verksamheterna.

  • Art Printing By Wind (tidigare Göteborgstryckeriets högkvalitativa tryck av bland annat böcker)
  • Commercial Printing By Wind (ett brett erbjudande av trycksaksproduktion)
  • Architecture Printing By Wind (produktion av inredningar och dekorer)

Halva Brandfactory i konkurs

Brandfactory ansöker om konkurs för affärsområdet Printhouse – affärsområdena Signs & Graphics Sverige och Norge samt Logistics påverkas inte, skriver företaget i ett pressmeddelande.

– Vi måste välja att fokusera på de delar av verksamheten som visar lönsamhet, säger Jakob Söderbaum, vd Brandfactory.

Kvarvarande verksamhet innefattar 97 tjänster och i verksamheten som omfattas av konkurs finns 102 tjänster.

Även Brandfactory Holding går i konkurs. Brandfactory Signs & Graphics i Sverige och Norge är lönsamma och drivs vidare i befintlig form, det gör också Brandfactory Logistics. Ägandet av koncernen kommer tillfälligt att förvaltas av konkursförvaltaren och förhoppningen är att delar eller hela verksamheten ska förvärvas, skriver man.

”BrandFactory Printhouse AB har försökt att parera nedgången genom besparingsprojekt som har givit effekt, men samtidigt har marknaden fallit snabbare än förväntat. Nuvarande ägare har under de senaste åren investerat betydande belopp i verksamheten. Styrelsen kan nu konstatera att någon vändning inte är i sikte och att pågående kostnadsbesparingsprojekt inte kommer att ta bolaget till lönsamhet. Därför har bolaget fattat beslut om att affärsområdet Printhouse, som utgörs av tidigare förvärvade INEKO, ansöker om konkurs.”

redaktionen@branschkoll.se

Avyttring av liten tryckeriverksamhet

Auktion av utrustning.

redaktionen@branschkoll.se

Svårt för konsumenter att avslöja greenwashing

CO2 greenwash SK

”17 procent tror att en vara som är klimatneutral har producerats utan klimatutsläpp, vilket är både falskt och omöjligt.”

redaktionen@branschkoll.se

En viktig seger för det tryckta mediet

DK minister

✔️Miljöpåverkan är liten i förhållande till nyttan som trycksakerna skapar ✔️Bidrar till sammanhållning och gemenskap i samhället ✔️Särskilt viktigt för mindre företag ✔️Klimatpåverkan minimal

redaktionen@branschkoll.se

Nu höjer de priserna på finpapper

För att möta den pågående kostnadsinflationen.

redaktionen@branschkoll.se

De har bäst lönsamhet bland branschens profilåterförsäljare (small cap)

SMALL CAP PROMOTION

Vi har djupdykt i vår ekonomi-databas och plockat fram de tio återförsäljare som 2022 hade bäst marginal i sitt omsättningspann.

redaktionen@branschkoll.se

PF skrotar katalogen ”efter noggrant övervägande”

katalog

Profilleverantören hänvisar till miljön och effektiviteten.

redaktionen@branschkoll.se

Välkänd svensk företagsledare ska leda banbrytande internationellt textiltech-bolag

frisk och kollega

Patrik Frisk var under ett par år vd för Under Armour en av världens största klädleverantörer, nu har han ett nytt spännande uppdrag.

redaktionen@branschkoll.se

NS System investerar i ny textilprinter – ”vi trycker direkt på tyget”

Pressemeddelelse Teknologi muliggor print direkte på tekstil Niels Rask
Ämnen i artikeln: NS System

Investering som medför flera nya möjligheter.

Ämnen i artikeln: NS System
redaktionen@branschkoll.se

De vill ta sina grafiska kunskaper från TV-rutan och sälja digitala visitkort

radmedmobil

Duktiga på teknik och grafik – nu söker de samarbeten i profilbranschen.

redaktionen@branschkoll.se