Svenskt nytänkande ska bespara världen plastlock

Liplid - nytt lock
Liplid - nytt lock Unicup Scandinavia

Varje år används över 300 miljarder plastlock vilket motsvarar 1.500.000 ton plast. Detta är uppgifter som kommer från svenska Unicup Scandinavia som vill ändra på det med det träbaserade locket Liplid.

I över 20 år har grundarna Lars Bendix och Håkan Löfholm arbetat med utvecklingen av produkter för mat och dryck on-the-go. Under dessa år har de sett och upplevt stora problem som är förknippat med plastlock som sätts på dryckesbägarna.

Locket är svårt att få på ordentligt. Man spiller lätt ut drycken över sig. Det är svårt att dricka ur och att göra drycken svalare. Dessutom är locken ett stort miljöproblem eftersom de ofta produceras av plast.

Annons

Men nu har de kommit med ett förslag på lösning av problemen.

– Vi har utvecklat ett miljövänligt lock som sitter inuti muggen. Därmed ökar stabiliteten och hela dryckesupplevelsen blir mycket bättre, säger de. Man dricker från kanten av bägaren istället för locket, slipper bränna sig och det smakar inte plast eller papper.

Samarbete med Pulpac

Locket är helt återvinningsbart och görs av biobaserat fibermaterial från svensk råvara, gran och tall, i ett samarbete med Pulpac som det berättas mer om här.

– Vi ser redan idag att det finns en stor marknad för Liplid. Vi har kontakt med stora kedjor som är väldigt intresserade av att köpa locket, säger Jesper Berthold vd på Unicup, vilka står bakom Liplid, i ett pressmeddelande.

Liplid är utvecklat tillsammans med Linköpings universitet och Research Institute of Sweden (RISE).

Locket kommer att produceras i Sverige.

Annons

Påhlsons Daylight gör storsatsning i Nyköping

Fasad liggande
Ämnen i artikeln: Påhlsons Daylight

Nya lokaler och nytt utbud i ett attraktivt område.

Ämnen i artikeln: Påhlsons Daylight
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon har kallats profilbranschens bästa inköpschef – nu jobbar hon på Swagg

jessicakayaswagg
Ämnen i artikeln: Swagg

”Det får stå för de som har sagt det”.

Ämnen i artikeln: Swagg
redaktionen@branschkoll.se
Annons

We Do Merch börjar jobba med secondhand

secondhand11
Ämnen i artikeln: We Do Merch

Blir andra branschaktören som hoppar på trenden att erbjuda profilerade secondhand-plagg.

Ämnen i artikeln: We Do Merch
redaktionen@branschkoll.se
Annons

New Wave Group rasade efter rapport som inte föll marknaden i smaken

q3 2024 nwg
Ämnen i artikeln: New Wave Group

Torsten är inte nöjd med kvartalet och aktien tog stryk tvåsiffrigt.

Ämnen i artikeln: New Wave Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Voky landar ännu en upphandling

Ämnen i artikeln: Voky
Ämnen i artikeln: Voky
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Formac förvärvar kollega i Norge

norway flag
Ämnen i artikeln: Formac

Formac, som är specialiserade på produktmedia inom fordonsindustrin, har gjort ett förvärv i Norge.

Ämnen i artikeln: Formac
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Presentshop till salu

Ämnen i artikeln: Till salu

Säljer presenter både B2C och B2B.

Ämnen i artikeln: Till salu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordic Carton har siktet inställt på Europa

IMG 1344 1800
Ämnen i artikeln: Nordic Carton

:heavy_check_mark:Ny treårsplan spikad :heavy_check_mark:Nu har steg tagits för att växa utanför Norden :heavy_check_mark:Ny maskinpark är på plats

Ämnen i artikeln: Nordic Carton
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Epsons nya etikettpress attraherar nordiska tryckerier – tre har redan investerat

Richard Garp Epson 1800
Ämnen i artikeln: Epson

Epson har nyligen lanserat sin etikettpress SurePress L-4733AW i Norden. En maskin med vattenbaserat bläck som riktar sig mot de lite mindre tryckvolymerna där hög detaljkvalitet är avgörande.

Med pressen vänder man sig dels till tryckerier som vill minska sitt beroende av externa leverantörer och få möjligheten att producera etiketter i egen regi. Men också till varumärkesägare som vill ta hand om sin egen etikettproduktion.

– Med en stor färgrymd och tryck med extra färger som grönt, orange och vitt täcker maskinen upp till 96 procent av Pantoneskalan, berättar Richard Garp på Epson.

– Även om den har en lägre hastighet än vissa andra modeller, erbjuder den hög tillförlitlighet och enkel användning – perfekt för företag som vill hantera små serier med anpassad produktion och hållbara lösningar.

Framgång på den nordiska marknaden

Epson har redan sålt tre enheter av Surepress L-4733AW i Norden under 2024, vilket överträffar företagets försäljningsmål. Tidtryck i Uppsala kommer att installera sin maskin i november, vilket gör dem till Epsons svenska referensinstallation.

På Island har Prentmet Oddi nyligen installerat sin press för att möta en växande efterfrågan på lokala etikettlösningar. Dessutom har Empaka Kartonnage i Danmark investerat i samma press.

Ämnen i artikeln: Epson
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte på wellbolag

Han tar över som interim-vd.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
Annons