Logga in

Svenskproducerade trycksaker är bäst för miljön – ”blir standard för att beräkna CO2-avtryck för trycksaker”

29 november, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Åtta.45 är det första svenskägda tryckeriet att certifieras för användning av Climate Calc – som beräknar en trycksaks CO2-avtryck. Nu ska många fler följa efter.

Climate Calc har funnits i flera år, främst i Danmark, och har nu ”lanserats” i Sverige. Verktyget sprids också vidare över Europa och kommer att kunna gynna den svenska grafiska branschen när och om användandet tar fart. Det finns andra sätt att göra detta på men nu ska Climate Calc bli branschstandarden som får många fler att jobba med CO2-avtryck.

Sörmlands Printing Solutions i Katrineholm (tidigare Sörmlands Grafiska) – som ägs av danska Stibo – har sedan tidigare en certifiering eftersom ägaren Stibo har certifieringen hemma i Danmark. Totalt har 40 företag i dagsläget en certifiering – vilka de är kan du enkelt få fram på Climate Calcs webbplats.

– Climate Calc kommer att bli det system som standardiserar CO2-avtrycket i branschen och det är dessa siffror som kunderna kommer att efterfråga i takt med att fler certifierar sig, säger branschkonsulten Magnus Brolin som driver Altamont Media.

Magnus Brolin ska hjälpa svenska företag med Climate Calc.

Magnus Brolin har varit med från början av projektet i Sverige och enligt honom kommer många att haka på nu när det finns ett enkelt verktyg att använda.

– Jag tror att vi inom ett år kommer att ha 15 till 20 svenska tryckerier med certifiering, säger Magnus Brolin. Systemet sprider sig nu ut i Europa i takt med att allt fler trycksaksköpare efterfrågar data runt CO2-avtryck.

Tillvägagångssätt

Allt startade med ett projekt inom branschföreningen SGM (en del av Grafiska Företagen) där Magnus Brolin har hjälpt till att anpassa verktyg och processer för den svenska marknaden. Och nu är allt klart för att man ska kunna certifiera de svenska tryckerier som vill ta ett steg till i sitt klimatarbete.

Man börjar med att beräkna CO2-avtryck för hela sitt företaget. När det är klart så kan man också göra beräkningen för den enskilda trycksaken. För ett företag som redan har ett ledningssystem så kan arbetet med en certifiering, enligt Magnus Brolin, gå så snabbt som på bara ett par veckor från start till mål.

– Det kan tyckas omfattande vid en första anblick men är inte så svårt när man väl sätter sig in i det. Om man har en Svanen-licens så kan man hämta mycket data som redan finns och har man ett miljöledningssystem blir arbetet ännu enklare, säger Magnus.

Det handlar bland annat om att plocka in klimatredovisningar från sitt el-företag och pappersleverantörer och sedan mata in dessa i Climate Calc. För företaget tittar man också på hur medarbetare reser till och från jobbet och på leveranser av material.

Använder man en underleverantör som inte är certifierad så får man räkna på hur det skulle bli om man gjorde det själv och lägga till leveranserna.

Sverige kommer stå sig starkt

Den svenska elmixen har som de flesta vet ett lågt CO2-avtryck och därför kommer trycksaker producerade i Sverige att få fördelaktiga värden i Climate Calc. Så i takt med att verktyget nu sprider sig över Europa och handeln av trycksaker blir mer internationell så kommer det att gynna de svenska tryckerierna.

– El och papper är de största komponenterna och därför blir det så att svensk grafisk industri står sig väldigt bra eftersom vår el har ett lågt CO2-avtryck, säger Magnus.

När det gäller el-mixen så används följande värden i Climate Calc – och eftersom el påverkar en stor del av det totala CO2-avtrycket för en trycksak så ligger Sverige mycket bra till. Skillnaden är stor till Danmark och nästan gigantisk till Polen.

  • Sverige: 0,054 kg CO2 eq/kWh.
  • Danmark: 0,312 kg CO2 eq/kWh
  • Tyskland: 0,637 kg CO2eq/kWh
  • Polen: 1,069 kg CO2 eq/kWh

Hur blir man certifierad?

Climate Calc ägs gemensamt av den europeiska grafiska branschen och drivs av danska branschföreningen Grakom. Det finns olika sätt att nå en certifiering.

Antingen gör man grundarbetet själv direkt mot Grakom i Danmark och då kostar det runt 18.000 kronor för certifieringen plus en årlig licensavgift. Till sin hjälp har man Climate Calcs manual för arbetet.

Man kan också ta hjälp av Magnus Brolin som leder flera projekt i branschen just nu och eftersom han är en så kallad ”certifierad Climate Calc-konsult” så sänks certifieringsavgiften för de projekt som han har drivit från 18.000 till cirka 10.000 kronor.

Magnus Brolin erbjuder mot en fast avgift på 15.000 kronor att hjälpa till att styra upp ett projekt genom att leda arbetet och förklara vad som krävs. Men arbetet med att samla in alla siffror måste göras av respektive företag som känner sin egen verksamhet.

Företag som är medlem i Grafiska Företagen får rabatt på licensavgiften till Climate Calc.

– Climate Calc är ett relativt enkelt sätt att skaffa sig ett verktyg som dels ger ett mått på ditt företags klimatpåverkan men också något som i allt högre grad kommer att efterfrågas av kunderna, säger Magnus.

Danagårdlitho, Göteborgstryckeriet och Scandbook är några av de företag som idag kommit en bit på väg eller är nära en certifiering med Climate Calc. Utöver dessa berättar Magnus Brolin att han för diskussioner med ytterligare fem tryckerier som vill komma igång.

Grundaren lämnar Lasertryk – ska satsa vidare på pizzabranschen

Duon som startade Lasertryk skiljs nu åt, i alla fall som tryckeriägare, när Anders Grønborg (t.h.) lämnar bolaget. (Bild: Lasertryk)

Anders Grønborg lämnar sina poster på Lasertryk och Scandinavian Print Group som han grundade tillsammans Esben Mols Kabell för över 20 år sedan.

Elanders och Universeum ska folkutbilda om IT-avfall

Elanders i samarbete med Universeum i Göteborg. (Bilder: Pexels och Universeum)

Elanders har inlett ett samarbete med Universeum som är Sveriges nationella vetenskapscenter,

Nu säljer Stordalen (nästan) rubbet till Bonnier

Nu säljer Petter Stordalen 70 procent av sitt bokförlag Strawberry Publishing till Bonnier Books och menar att de är den perfekta partnern för fortsatt tillväxt.

Svensk Direktreklam landar ÖoB och flera andra stora kunder

Henrik Olsson, SDR.

Print och TV starka tillsammans. (mer…)

Vill du fortsätta sälja B2B? Det här måste du göra för att nå fram till kunderna

B2B-affärer görs nu allt mer digitalt. Nya sätt att effektivare göra affärer växer fram i pandemins spår. Hoppar du på tåget?

Ingen ska behöva dö av ett elakt virus bara för att näringslivet ska komma på fötter igen. Ingen måste tillbaka till exakt samma arbetssätt för att få sitt företag att blomstra när pandemin dragit förbi. Branschkoll tar dig med på en resa till andra sidan pandemin och på vägen får du fakta som kan hjälpa dig ta viktiga beslut. Den som ser möjligheter istället för problem kommer att gå vinnande ur krisen. 

–> Visa hänsyn och investera i de bästa verktygen för digital försäljning. Det kommer att ta dig, dina medarbetare och ditt företag till en ny framtid med fler, större och smartare affärer.

Billes går ”all in” på CO2-kompensering – alla trycksaker blir klimatneutrala

Niklas Bille, vd för Billes Tryckeri, jobbar kontinuerligt med att sänka sitt företags klimatpåverkan.

Billes Tryckeri i Göteborg tar nu steget fullt ut och ser till att alla produktioner blir klimatneutrala oavsett om kunden efterfrågar det eller inte. (mer…)

Danagårdlitho går över till grönare transporter

Peter Hjelm, vd för Danagårdlitho.

Danagårdlitho går över till transporter med lägre miljöpåverkan. ”Vi angriper ett väsentligt miljömål”.

Här är branschens 21 superföretag inom print och promotion

Några av de företag som kvalat in på Bisnodes lista över svenska superföretag.

Branschkoll har ännu en gång gått igenom den långa listan över ”superföretag” och letat upp de bolag som verkar i de branscher vi har koll på så att säga. Hör företagen berätta om vad som står bakom framgångarna.

De har tryckt Sveriges bästa trycksaker – 80 procent av vinnarna i Publishingpriset producerade i Sverige

Publishingpriset är avgjort och här är alla vinnande trycksaker. Ljungbergs Tryckeri i Klippan tar hem segern som det tryckerier som tryckt flest av vinnarna.