Svenskproducerade trycksaker är bäst för miljön – ”blir standard för att beräkna CO2-avtryck för trycksaker”

ClimateCalc

Åtta.45 är det första svenskägda tryckeriet att certifieras för användning av Climate Calc – som beräknar en trycksaks CO2-avtryck. Nu ska många fler följa efter.

Climate Calc har funnits i flera år, främst i Danmark, och har nu ”lanserats” i Sverige. Verktyget sprids också vidare över Europa och kommer att kunna gynna den svenska grafiska branschen när och om användandet tar fart. Det finns andra sätt att göra detta på men nu ska Climate Calc bli branschstandarden som får många fler att jobba med CO2-avtryck.

Sörmlands Printing Solutions i Katrineholm (tidigare Sörmlands Grafiska) – som ägs av danska Stibo – har sedan tidigare en certifiering eftersom ägaren Stibo har certifieringen hemma i Danmark. Totalt har 40 företag i dagsläget en certifiering – vilka de är kan du enkelt få fram på Climate Calcs webbplats.

– Climate Calc kommer att bli det system som standardiserar CO2-avtrycket i branschen och det är dessa siffror som kunderna kommer att efterfråga i takt med att fler certifierar sig, säger branschkonsulten Magnus Brolin som driver Altamont Media.

magnus brolin sq

Magnus Brolin ska hjälpa svenska företag med Climate Calc.

Magnus Brolin har varit med från början av projektet i Sverige och enligt honom kommer många att haka på nu när det finns ett enkelt verktyg att använda.

– Jag tror att vi inom ett år kommer att ha 15 till 20 svenska tryckerier med certifiering, säger Magnus Brolin. Systemet sprider sig nu ut i Europa i takt med att allt fler trycksaksköpare efterfrågar data runt CO2-avtryck.

Tillvägagångssätt

Allt startade med ett projekt inom branschföreningen SGM (en del av Grafiska Företagen) där Magnus Brolin har hjälpt till att anpassa verktyg och processer för den svenska marknaden. Och nu är allt klart för att man ska kunna certifiera de svenska tryckerier som vill ta ett steg till i sitt klimatarbete.

Man börjar med att beräkna CO2-avtryck för hela sitt företaget. När det är klart så kan man också göra beräkningen för den enskilda trycksaken. För ett företag som redan har ett ledningssystem så kan arbetet med en certifiering, enligt Magnus Brolin, gå så snabbt som på bara ett par veckor från start till mål.

– Det kan tyckas omfattande vid en första anblick men är inte så svårt när man väl sätter sig in i det. Om man har en Svanen-licens så kan man hämta mycket data som redan finns och har man ett miljöledningssystem blir arbetet ännu enklare, säger Magnus.

Det handlar bland annat om att plocka in klimatredovisningar från sitt el-företag och pappersleverantörer och sedan mata in dessa i Climate Calc. För företaget tittar man också på hur medarbetare reser till och från jobbet och på leveranser av material.

Annons

Använder man en underleverantör som inte är certifierad så får man räkna på hur det skulle bli om man gjorde det själv och lägga till leveranserna.

Sverige kommer stå sig starkt

Den svenska elmixen har som de flesta vet ett lågt CO2-avtryck och därför kommer trycksaker producerade i Sverige att få fördelaktiga värden i Climate Calc. Så i takt med att verktyget nu sprider sig över Europa och handeln av trycksaker blir mer internationell så kommer det att gynna de svenska tryckerierna.

– El och papper är de största komponenterna och därför blir det så att svensk grafisk industri står sig väldigt bra eftersom vår el har ett lågt CO2-avtryck, säger Magnus.

När det gäller el-mixen så används följande värden i Climate Calc – och eftersom el påverkar en stor del av det totala CO2-avtrycket för en trycksak så ligger Sverige mycket bra till. Skillnaden är stor till Danmark och nästan gigantisk till Polen.

  • Sverige: 0,054 kg CO2 eq/kWh.
  • Danmark: 0,312 kg CO2 eq/kWh
  • Tyskland: 0,637 kg CO2eq/kWh
  • Polen: 1,069 kg CO2 eq/kWh

Hur blir man certifierad?

Climate Calc ägs gemensamt av den europeiska grafiska branschen och drivs av danska branschföreningen Grakom. Det finns olika sätt att nå en certifiering.

Antingen gör man grundarbetet själv direkt mot Grakom i Danmark och då kostar det runt 18.000 kronor för certifieringen plus en årlig licensavgift. Till sin hjälp har man Climate Calcs manual för arbetet.

Man kan också ta hjälp av Magnus Brolin som leder flera projekt i branschen just nu och eftersom han är en så kallad ”certifierad Climate Calc-konsult” så sänks certifieringsavgiften för de projekt som han har drivit från 18.000 till cirka 10.000 kronor.

Magnus Brolin erbjuder mot en fast avgift på 15.000 kronor att hjälpa till att styra upp ett projekt genom att leda arbetet och förklara vad som krävs. Men arbetet med att samla in alla siffror måste göras av respektive företag som känner sin egen verksamhet.

Företag som är medlem i Grafiska Företagen får rabatt på licensavgiften till Climate Calc.

– Climate Calc är ett relativt enkelt sätt att skaffa sig ett verktyg som dels ger ett mått på ditt företags klimatpåverkan men också något som i allt högre grad kommer att efterfrågas av kunderna, säger Magnus.

Danagårdlitho, Göteborgstryckeriet och Scandbook är några av de företag som idag kommit en bit på väg eller är nära en certifiering med Climate Calc. Utöver dessa berättar Magnus Brolin att han för diskussioner med ytterligare fem tryckerier som vill komma igång.

Annons

International Paper vinner kampen om DS Smith

IP DS Smith

Kommer att omsätta 28 miljarder dollar och har tillsammans 70 000 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stort tryckeri växer med bokbinderiföretag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fujifilm och Konica Minolta ingår samarbete och startar gemensamt inköpsbolag

Fujifilm KM

Det finns långtgående planer för ett strategiskt partnerskap för säkrad leveranskedja av råvarumaterial, effektivare produktion och utveckling av toner.

Fujifilm business innovation och Konica Minolta meddelar att de planerar att samarbeta kring sina respektive printverksamheter. Parterna har skrivit ett avtal om ett så kallat joint venture, ett strategiskt partnerskap, som omfattar företagens affärssegment inom produktionsskrivare, multifunktionsskrivare (MFP) och kontorsskrivare. Det skriver båda företagen i ett gemensamt pressmeddelande.

Bildar gemensamt bolag

Samarbetet syftar till att etablera en solid leveranskedja för produkter. Dels för inköp av råmaterial och maskindelar, dels för utveckling och produktion av toner. Det planeras också att starta ett gemensamt bolag för inköp där Fujifilm ska stå som huvudägare. Tidsplanen är att joint venture-samarbetet träder i kraft i sommar.

Utöka affärer tillsammans

Fujifilm och Konica Minolta aviserar också att de kommer att ha fortsatta diskussioner framöver för att ytterligare utöka sina affärer tillsammans, enligt pressmeddelandet.

– De pågående diskussionerna om denna affärsallians är oerhört viktiga eftersom vi strävar efter att stärka vår konkurrenskraft och utöka vår globala närvaro för att ta ett stort steg framåt. Vi är övertygade om att detta partnerskap kommer att skapa ett nytt ramverk för att förbättra vår leveranskedja och bygga en robust affärsgrund, säger Naoki Hama, vd och koncernchef för Fujifilm business innovation, i ett pressuttalande.

Aviserade nyligen sparpaket

Nyheten om samarbetet kommer kort efter att Konica Minolta aviserat ett större sparpaket globalt med bland annat varsel av 2 400 anställda, något Branschkoll tidigare berättat om.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon byter bransch – blir ny tryckare i byn

Mia Vindelhed 1800

Mia Vindelhed gör en nystart i livet och satsar på tryckeri i nytt namn.

Mia Vindelhed gör en omstart i livet och ger sig in i tryckbranschen. Hon har köpt enmanstryckeriet Kaffe, Skog och Tryck i Västerbottniska Vindeln. I och med ägarbytet passar hon samtidigt på att byta namn på företaget till Mias tryck och konsulting AB. Det nya bolaget registrerades hos Bolagsverket 9 april.

– Jag köper hennes (förre ägaren) grejer så att jag kan trycka på kläder, göra skyltar och branda bilar, förklarar Mia Vindelhed.

En familjehistoria bakom

Både Mias morfar och pappa har huserat i lokalerna med sina respektive fotoverksamheter. Några ägarskiften senare på adressen i Vindeln flyttade tryckeriet och pappershandeln Kaffe, Skog och Tryck in.

Hur kommer det sig att du ger dig in i tryckbranschen?

– Jag hörde att hon skulle sälja och tänkte att någon i byn måste ju förvalta det här. Om någon inte gör det så får jag göra det. Jag hade en annan anställning och funderade ganska länge vad man skulle kunna göra och kom fram till att det passade ganska bra att ta över.

En blandad mix

Hon säger att det finns mycket företagare och industrier i Vindelns kommun:

Annons

– Jag skulle gärna vilja konsulta till mässor så att jag kan sälja mer till mässor och event. Men också göra mer branding så att man får ett helt paket. Det finns också massa småföretag som kanske vill ha dekaler till bilen, kepsar eller så. Och snart kommer studenten. Då kommer jag göra skyltar till privatpersoner. Så det kommer att var lite blandat.

Hur långt har du kommit i starten?

– Jag är snart igång. De beställningar jag får de gör jag. Men sedan har jag inte börjat marknadsföra mig än. Jag känner att jag måste lära mig mer och bli mer skillad, säger hon och tillägger att hon får hjälp i uppstarten av förre ägaren.

Ska flytta tryckeriet

Själv har Mia tidigare varit på Cranab och närmast kommer hon från en tjänst som verksamhetsledare på Tegnässkidan. I båda rollerna har hon jobbat en hel del med grafisk design och produktion.

– Det har alltid funnits ett intresse hos mig för form och färg.

Tryckeriet kommer dock inte fortsätta husera i hennes morfars och pappas gamla lokaler.

– Det var lite nostalgi att vara där, men vi har just byggt ett garage med en övervåning och då passar det ypperligt att kunna flytta det till Tvärålund, 1,5 mil utanför Vindeln.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tabs konkurs: Slutdatum för anbud skjuts fram

Jorgen W v tab 2
Ämnen i artikeln: V-TAB

✔️Deadline för att buda på V-tab sattes till tisdag 16 april ✔️Efter önskemål från anbudsgivare skjuts datumet upp ✔️Då tror konkursförvaltaren att en uppgörelse med köpare är klar

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stockholmstryckeri växer med retuschavdelning och nyanställningar

N2A4564 1800 800

Företaget fortsätter rekrytera på säljsidan. Och efter att ha tagit över delar av ett konkursbo kan nu också provtrycksproduktionen leva vidare i tryckeriets regi.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Det blir tryckeriernas viktigaste investeringar på Drupa

Kollage 1800

Åker tryckerierna till Drupa, eller inte? Hur ska de utveckla sina verksamheter och vad ligger i nästa investeringsrunda enligt plan. Branschkoll har pratat med tolv svenska tryckerier från norr till söder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckerikoncern förvärvar expoaktör – ska omsätta 100 miljoner redan 2025

Aksell Moelven scaled 1

Samlar verksamheten i egen juridisk enhet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norskt mediehus investerar i egen tryckpress – ”ger enorm flexibilitet”

ogo 20200603 20340

Blir billigare att trycka själva – och värdet på produkten ökar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så mycket har tryckerierna kvar i uppskjuten skatt

skatteverket cut

Och så här går det med återbetalningarna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons