Svenskarna vill läsa recept och historier på mjölkpaketet

Pressmeddelande 2011-05-31

Svenskarna vill allra helst läsa spännande recept på baksidan av mjölkpaketet enligt en undersökning gjord av Grafiska Företagens Förbund i samarbete med Power of Print.

I den undersökning som Grafiska Företagens Förbund tillsammans med Power of Print låtit göra om svenska folkets attityd till förpackningar framkom att det är mjölkkartongen som är svenskarnas absoluta favoritförpackning.

Informationstexterna på mjölkpaketen har stor genomslagskraft. En stor majoritet av de svarande i undersökningen, 82 procent, instämde dessutom i att informationen på förpackningar i allmänhet blir allt viktigare i framtiden. Och på frågan vad man helst skulle läsa på mjölkpaketet när man exempelvis äter frukost svarar nästan var fjärde spännande recept. Tätt därefter kommer historiska händelser och roliga historier.

– Recept, historiska händelser och roliga historier lockar mest till läsning vid frukostbordet och står för totalt 65 procent av svaren. Men att nästan var tionde helst skulle läsa innehållsförteckningen är kanske lite mer anmärkningsvärt, säger Maria Wikström på Power of Print.

Topplistan på vad svenskarna helst läser på mjölkförpackningen

1. Spännande recept

2. Om historiska händelser

3. Roliga historier

4. Mjölkfakta

5. Innehållsförteckningen

6. Om kossor och lantbruk

7. Annat

Undersökningen visade att mjölkkartongen som förpackning är omtyckt av både kvinnor och män, men också att kvinnor och män har skilda preferenser när de ska utse sin favoritförpackning. Mjölk-kartongen och flyttkartongen uppskattas mer av män, medan skokartongen är favorit hos fler kvinnor.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av United Minds på uppdrag av Grafiska Företagens Förbund www.grafiska.se och Power of Print,www.powerofprint.se. Den baseras på svaren från ett kvoterat slumpmässigt urval av 1042 svenskar i åldrarna 18 år och äldre. Datainsamlingen gjordes i form av en digital enkät. De svarande utgör ett riksrepresentativt urval av svenska folket vad avser kön, ålder och regional spridning.

 

Team Workwear växer med ännu en medlem

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sandryds hållbarhetschef lämnar

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Webrand anställer två

Webrand har anställt två nya medarbetare vid namn Magdalen Morris och Melker Holmberg, bägge i rollen som projektledare.

Magdalena Morris har gedigen erfarenhet av profilbranschen och kommer senaste från Olsson & Co där hon jobbat i fem år och dessförinnan 3PR i cirka nio år.

Melker Holmberg är mer junior i profilbranschen och kommer senast från Space Stockholm.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lager 157 öppnar ny butik i Stockholm

Den 18 augusti slår Lager 157 upp portarna till sin senaste så kallade fullkoncepts-butik i Kista i Stockholm

– Det är roligt att äntligen få öppna i Kista Galleria där vi länge haft en ambition att vilja etablera. Vi vill komma närmare våra befintliga kunder och nå ut till ännu fler, säger Johanna Winther, Internationell försäljningschef på Lager 157, i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tipe expanderar till Norge

Godisleverantören Tipe expanderar nu till Norge genom Unitedprofiles plattform.

– För oss är det spännande att expandera till Norge genom Unitedprofile, det är en lösning som förenklar rollen för oss som grossist och vi ser fram emot att visa upp vårt sortiment för nya kunder säger Tipe Produkters vd Robert Jönsson, i ett nyhetsinlägg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lyreco publicerar kundcases med flera tunga varumärken

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Amfori släpper sin rapport för 2021

Amfori, en företagsorganisation som jobbar för en mer hållbar global handel, har släppt sin årliga rapport där de sammanfattar året 2021. I Sverige finns det runt 120 företag som är engagerade i Amfori.

Under året genomförde organisationen strax över 25.000 inspektioner, mest inspektioner skedde i Kina, Bangladesh, Indien, Turkiet och Vietnam.

En milstolpe under året var implementeringen av German Supply Chain Act (GSCA) ett juridiskt regelverk som väntas komma i fler länder inom en snart framtid.

Du hittar rapporten sin helhet här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fjärde nordiska tryckeriet med C2C-certifiering

Ämnen i artikeln: C2C

Fortfarande är inget svenskt tryckeri certifierat.

Ämnen i artikeln: C2C
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stibo utökar egen grafisk utbildning – tar in tio elever i år

Ämnen i artikeln: KompetensförsörjningStibo

Kompetensbristen är stor i branschen – Stibo tar saken i egna händer.

Att hitta utbildade personer att anställa i de grafiska företagen blir allt knepigare. Som vi skrivit om tidigare, grafiska branschen planerar 1.000 nyanställningar, så är behovet stort i branschen.

Danska tryckeriet Stibo Complete, med en svensk anläggning i Katrineholm, har tagit problemet på allvar och har startat egna utbildningsprogram i sin anläggning i Horsens på södra Jylland.

Målet är att få in tio elever 2022, året innan började tre elever att gå programmet. Eleverna har en månadslön under utbildningen, ca 14.000 danska kronor, och efter examen har samtliga elever blivit erbjudna fast anställning.

– Vi är det största grafiska företaget i Skandinavien. Är det någon som har skyldighet att utbilda anställda så är det vi.

Frank Sørensen, operativ chef Stibo Complete

Utbildningens längd varierar mellan 2,5 och 4 år, beroende på vilken gren man väljer att studera.

Man har tro olika program – Grafisk tekniker, Industrioperatör och Industrioperatör Produktivitet.

Mer om utbildningen finns att läsa på Stibos sajt. Tidningen Notion har gjort ett längre reportage om projektet.

Stibo Complete har totalt 520 anställda i Danmark, Sverige och Norge.

37 timmars arbetsvecka och lön under utbildningen erbjuder Stibo.
Ämnen i artikeln: KompetensförsörjningStibo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så här gick det för Norges största tryckerikoncern 2021

Ämnen i artikeln: 07 MediaBodoniLundeby

Nybildade Media og Logistikk Invest, som är en sammanslagning av 07, Bodoni och Lundeby GF har lämnat proforma-bokslut för 2021 – och det ser ganska bra ut.

Ämnen i artikeln: 07 MediaBodoniLundeby
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]