Logga in

Svenskarna positiva till att använda skogen till klimatsmarta produkter

07 augusti, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Kläder, förpackningar och batterier är några av de saker som cirka 90 procent av befolkningen tycker det är bra att använda skogen till. 

I den undersökning som Skogsindustrierna (med hjälp av Demoskop) har gjort så tycker 57 procent av svenskarna att det är mycket bra att skogen används till ”klimatsmarta produkter och material” och 32 procent tycker det är ganska bra. Det här visar på att det finns en stor acceptans för att använda vår skog ifall den går till något positivt menar Skogsindustrierna.

– Det är väldigt glädjande att se att en så stor del av de tillfrågade tycker att det är bra att skogen används till hållbara, förnybara produkter som de kan använda i sin vardag. Det är den efterfrågan som kan driva tillväxten i världens bioekonomi, minska användningen av fossila råvaror och bidra till att vi når klimatmålen, säger Linda Eriksson, skogsdirektör på Skogsindustrierna, i ett pressmeddelande.

Skogen kommer behövas för ett fossilfritt samhälle

– Allmänheten har ett stort förtroende för hur svenska skogsägare sköter skogen. Det är ett kvitto på att skogen brukas på ett ansvarsfullt sätt. Om Sverige ska klara omställningen till ett fossilfritt och hållbart samhälle behöver vi ta tillvara på potentialen i skogen. En ansvarsfull förvaltning och utveckling av skogsråvaran är nyckeln dit, säger Palle Borgström, LRFs förbundsordförande.

Totalt har 1054 person över 18 år deltagit i undersökningen.

Enkätens två frågor och svar

  1. Sverige består till ca 70% av skog. Tycker du att det är bra eller dåligt att man använder den svenska skogen till tillverkning av klimatsmarta saker och material, som till exempel kläder, förpackningar och batterier?
    Svar:
    57% mycket bra, 32% ganska bra, 6 % varken eller, 1% ganska dåligt, 1% mycket dåligt, 3% vet ej
  1. Om skogsbruket garanterar att det återplanteras två träd för varje träd som avverkas, hur tycker du då det är att man använder den svenska skogen till att tillverka klimatsmarta saker och material?
    Svar:
    72% mycket bra, 21% ganska bra, 3% varken eller, 1% ganska dåligt, 0% mycket dåligt, 3% vet ej

Fotogigant bygger ”tech hub”

Photobox Group, som har flera olika tjänster inom tryckta personaliserade fotoprodukter, öppnar det man kallar ”Tech hub”

Nytt namn och ny profil för skyltföretag

Skyltföretaget Focusneo, tidigare Focus Neon, tar ”ett kliv in i framtiden” med nytt namn, logotyp och grafisk profil. (mer…)

Hon vill göra produktmedia av böcker

Anna Benson vill introducera sina välgörenhets-böcker i produktmedia-landskapet. Böckerna handlar om allt från prostatacancer till jordgubbar.

Så här investerar svenska företag i marknadsföring – bransch för bransch

Komori i startgroparna att beta-testa sin Landapress

Japanska Komori ska börja testa Impremia NS40 – Komoris Landapress – ”ute på fältet” under våren 2019.

De gör bästa kartongen – enligt varumärkesägarna och konverterarna

The Origin Box är gjord av tre sorters pappersmaterial varav två, Invercote och Incada, tillverkas av Iggesund Paperboard som har ett av branschens mest värdefulla varumärken enligt en ny undersökning. (Bild: Iggesund Paperboard)

Iggesund och Stora Enso – med Billerudkorsnäs som utmanare – det är företagen som har de mest värdefulla varumärkena inom kartongförpackningar i Europa.

Mediebyråbarometern: Tufft för fackpress och direktreklam i september

Siffrorna visar en extra tuff månad för fackpress, direktreklam, dagspress och bio.

Därför skall du som arbetar med prepress och produktion komma till Grafkom Workflow Summit

För många som jobbar nära eller i grafisk produktion är det en utmaning att hitta tid att lära sig nya sätt att jobba. När nätverket Grafkom nu arrangerar Workflow Summit är det ett av problemen man vill lösa – och därför finns ett eget spår med föredrag fyllt av tips och idéer för att få till smartare arbetsflöden med både befintliga och nya verktyg. (mer…)

Digitalt jagar screentryck – ”break even”-nivåerna flyttas allt längre bort

Hur mycket mer får lokal och hållbar produktion kosta?