Logga in

Svenskarna föredrar fortfarande fysiska julkort – minskade ”bara” med 9 procent

08 januari, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Enligt Postens prognos delade brevbärarna ut 20,5 miljoner vykort runt om i landet 2017. 

Svensken föredrar enligt Posten fortfarande att få ett fysiskt julkort, 74 procent vill ha sitt julkort i brevlådan och 6 av 10 sa innan jul att de tänkte skicka sina julhälsningar med posten, skriver Posten i ett pressmeddelande.

Jämfört med 2016 skickades 9 procent färre julkort julen 2017.

– Även i åldersgruppen 20-29 så föredrar de flesta att skicka julkort via posten framför digitala alternativ, säger Anders Holm, chef för Postnord i Sverige.

Men trots att fysiska julhälsningar är fortsatt populära så minskar volymerna, jämfört med 2016 skickades det det nio procent färre julkort 2017.

Något som däremot ökar är att inköpen av julklappar på nätet. Inför julen 2017 köpte svensken 11 procent av alla julklappar online, till ett värde av 6,2 miljarder. Vilket i sin tur är en ökning med 25 procent jämfört med 2016.

Fotogigant bygger ”tech hub”

Photobox Group, som har flera olika tjänster inom tryckta personaliserade fotoprodukter, öppnar det man kallar ”Tech hub”

Nytt namn och ny profil för skyltföretag

Skyltföretaget Focusneo, tidigare Focus Neon, tar ”ett kliv in i framtiden” med nytt namn, logotyp och grafisk profil. (mer…)

Hon vill göra produktmedia av böcker

Anna Benson vill introducera sina välgörenhets-böcker i produktmedia-landskapet. Böckerna handlar om allt från prostatacancer till jordgubbar.

Så här investerar svenska företag i marknadsföring – bransch för bransch

Komori i startgroparna att beta-testa sin Landapress

Japanska Komori ska börja testa Impremia NS40 – Komoris Landapress – ”ute på fältet” under våren 2019.

De gör bästa kartongen – enligt varumärkesägarna och konverterarna

The Origin Box är gjord av tre sorters pappersmaterial varav två, Invercote och Incada, tillverkas av Iggesund Paperboard som har ett av branschens mest värdefulla varumärken enligt en ny undersökning. (Bild: Iggesund Paperboard)

Iggesund och Stora Enso – med Billerudkorsnäs som utmanare – det är företagen som har de mest värdefulla varumärkena inom kartongförpackningar i Europa.

Mediebyråbarometern: Tufft för fackpress och direktreklam i september

Siffrorna visar en extra tuff månad för fackpress, direktreklam, dagspress och bio.

Därför skall du som arbetar med prepress och produktion komma till Grafkom Workflow Summit

För många som jobbar nära eller i grafisk produktion är det en utmaning att hitta tid att lära sig nya sätt att jobba. När nätverket Grafkom nu arrangerar Workflow Summit är det ett av problemen man vill lösa – och därför finns ett eget spår med föredrag fyllt av tips och idéer för att få till smartare arbetsflöden med både befintliga och nya verktyg. (mer…)

Digitalt jagar screentryck – ”break even”-nivåerna flyttas allt längre bort

Hur mycket mer får lokal och hållbar produktion kosta?