Svenskar känner sig förföljda av reklam på nätet
Svenska folket handlar allt mer på nätet – och känner sig förföljda på köpet, visar en ny studie från Demoskop, i samarbete med intresseorganisationen Sveriges Annonsörer. Tre av fem uppger att de, efter att ha köpt en produkt eller tjänst, exponerats för samma typ av vara i snitt 9,5 gånger under 2,4 veckors tid. Fyra av fem av de som sett reklamen menar dessutom att reklamen de sett varit för exakt samma produkt/tjänst som de redan köpt.
Retargeting annonsering (även kallat remarketing), är reklam som riktas till användaren som varit inne på en sajt och tittat på eller köpt en produkt eller tjänst. Annonsformen har blivit allt mer intressant och vanligt för annonsörer att använda sig av i takt med en ökad e-handel.
Tre av fyra är negativa till reklamen på nätet
Den allmänna inställningen till reklamen är också låg. Tre av fyra är negativa till ”remarketing” och medelvärdet bland samtliga svarande är 2,68 på en 7-gradig skala (1; mycket negativ inställning, 7; mycket positiv inställning). Vanligaste orden för att beskriva reklamen är ”förföljd”, ”bevakad” och ”onödig då jag redan köpt samma sak”.
– Det här är oroväckande siffror som vi som bransch måste ta till oss. Att vi skapar reklam som är efterhängsen och irriterar spär på reklamtröttheten som finns. Reklamen online måste bli smartare och mer relevant, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer i ett pressmeddelande.
15 procent uppger att de har installerat en reklamblockerare som ett resultat av den efterhängsna reklamen och 21 procent att de har funderat på att installera en som ett resultat av denna reklam.
I undersökningen framkommer att 85 procent av den svenska allmänheten 18-80 år köpt en produkt eller tjänst på webben under de senaste sex månaderna. Men reklamen som följer efter köpet irriterar. 57 procent svarar att de sett reklamannonser på webben där samma produkter/tjänster som de tidigare köpt utannonserats. 80 procent av de som sett reklamen menar dessutom att det varit reklam för exakt samma produkt/tjänst som de köpt. I genomsnitt har de sett annonser 9,5 gånger efter köp under så länge som 2,4 veckors tid.
Summering svenskarnas inställning till retargeting annonsering:
- 85 % av svenska folket har handlat online under senaste halvåret.
- 57 % uppger att de sett reklamannonser på webben där samma produkter/tjänster som de tidigare köpt utannonserats.
- 80 % som sett denna reklam uppger att reklamen de såg var för exakt samma produkt eller tjänst som de redan sett.
- I genomsnitt har svensken sett reklam för samma produkt/tjänst 9,5 gånger efter köp, under 2,4 veckors tid.
- Genomsnittliga betyget på reklamen var 2,68 på en 7-gradig skala.
- 15 % uppger att de har installerat en reklamblockerare som ett resultat av denna reklam och 21 % att de har funderat på att installera en.
Här kan du ta del av hela rapporten.