Svenska tryckeriers miljöcertifieringar kartlagda

Branschkoll har sammanställt vilka olika miljömärkningar som de svenska tryckerierna är certifierade för att använda. Listor finns på tryckerier som använder Svanen, FSC, PEFC och klimatneutralitet.

Av: Ola Karlsson, Branschkoll

(Artikeln uppdaterades den 1 juli 2010 – se märkt avsnitt nedan.)

Den 19 juni 2010 fanns det totalt 154 företag som hade 202 certifieringar. De fördelar sig enligt nedan:

Fördelning miljöcertifieringar på svenska tryckerier

(Klicka på bilden för att förstora)

25 procent av företagen har fler än en certifiering – Svanen och FSC är den vanligaste kombinationen.

Antal certifieringar per företag

(Klicka på bilden för att förstora)

Tillägg 2010-07-01

En del frågor har kommit in angående statistiken där en handlar om hur stor del av de svenska  tryckerierna som har en viss märkning. Enligt SCBs oficiella statistik fanns det 1004 tryckerier 2009  (tidskriftstryckerier, boktryckerier och övriga tryckerier) med 1 eller fler anställda. Dagstidningstryckerier är borträknade.

Det skulle innebära att 15% av de svenska tryckerierna har en eller flera miljöcertifieringar och 5 % är FSC-certifierade. 13 % är certifierade för Svanen.

I statistiken finns ytterligare 1100 tryckerier som har 0 anställda som jag inte har räknat med ovan.

Svanen

Svanen är den mest spridda märkningen bland tryckerierna. Idag har 133 svenska civiltryckerier licens att svanenmärka trycksaker. Utöver det är 10 utländska tryckerier och 29 dagstidningstryckerier och övriga företag certifierade.

Se hela listan här.

FSC

FSC-certifieringarna har ökat kraftigt i antal senaste tre åren – Grafen nedan visar ökningen år från år och idag är 54 tryckerier certifierade.

Se hela listan här.

Kraftig ökning av FSC-certifierade tryckerier

(Klicka på bilden för att förstora)

PEFC

PEFC har inte alls haft samma framgångar och det finns idag 11 svenska tryckerier som får använda märkningen. Det är dock PEFC som har den störta ceritifierade skogsarealen.

Se hela listan här.

Vill du läsa mer om fakta och skillnaderna mellan de två märkningarna har PEFC tagit fram en skrift som beskriver detta. Ladda hem ”Fakta om certifiering av skogsbruk” om du vill läsa mer.

Klimatneutralitet

Klimatneutrala tryckerier är fortfarande ovanliga. Det finns flera olika sätt att nå en certifiering – Respect Europe och CO2Focus är två företag som kan hjälper till med arbetet. Det finns också exempel på företag som lagt in klimatneutralitet som ett miljömål i arbetet med 14001.

Eftersom det finns flera sätt att jobba med klimatneutralitet så är det coskå svårare att sammanställa en lista. Branschkoll har hittat fem svenska tryckerier.

Se hela listan här.

Har du synpunkter eller är du intresserad av fler detaljer kring undersökningen är det bara att kontakta Branschkoll.

Annons

Åtta45 har ny platschef för tryckeriet i Falun

Marcus Wassborn har anställts som verksamhetsutvecklare och ny platschef på Åtta45 i Falun. Han kommer senast från rollen som försäljningschef på Strömberg där han jobbat på olika positioner sedan 2009.

– Det ska bli oerhört roligt och utmanande att få driva och utveckla enheten i Falun. För att få logistiken att fungera kommer jag bo och jobba varannan vecka i Falun och varannan veckan från Nyköping/Stockholm, säger Marcus Wassborn i en kommentar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Visutech tar Kyoceras inkjet till Finland

Ämnen i artikeln: KyoceraVisutech

Visutech är nu återförsäljare för Kyoceras inkjet-press – Taskalfa Pro 15000c – i Finland.

Ämnen i artikeln: KyoceraVisutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

En miljon hushåll har ljudboksabonnemang

Ämnen i artikeln: Ljudböcker

Antal hushåll med ljudboksabonnemang passerar för första gången en miljon, enligt en undersökning från Mediavision.

Ämnen i artikeln: Ljudböcker
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Båstadgruppens väg framåt – ska bli mer av en one-stop-shop

Branschkoll har haft ett långt samtal med Båstadgruppens vd Jonas Cedås om vad som står i fokus på bolaget just nu om deras väg framåt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

ÅF installerade två padelbanor på nya kontoret – nu flockas kunderna

Padel Rickard

En återförsäljare i Stockholm har installerat två padelbanor i anslutning till sitt kontor och därmed fått både nya och gamla kunders uppmärksamhet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte hos leverantör

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Först i världen med GOTS-certifierade knappar

buttons knappar
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Blir en norsk mässa i augusti också

Den norska branschförening för profilreklam NBR berättar i ett nyhetsmeddelande att deras branschmässa på Scandic Sjølyst ska hållas i augusti i år.

Mässan har inte ägt rum sedan pandemin bröt ut och kommer hålla på 23-24 augusti från 09 till 16, branschfesten/prisutdelningen Blekksprutens kommer även den genomföras, den firar dessutom 20 års jubileum, mer om festen här.

Ej öppet för slutkund vi förväntar oss att alla respekterar det

I den engelska versionen av nyhetsinlägget om mässan skriver man att:

Det här är en viktig och effektiv mötesplats för hela profilbranschen så skicka inbjudningar till era norska distributörer. Men kom ihåg att bara bjuda in distributörer det här är viktigt och vi förväntar oss att alla respekterar det.

Mer information om mässan samt anmälan hittar du här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Peter ”Foppa” Forsberg köper Rizzos skoverksamhet

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten forsätter satsa på pingisen – ska börja tillverka priser

glasblåsning

Svenska Bordtennisförbundet och New Wave Group utökar nu sitt samarbete och tecknar två nya avtal därDestination Kosta blir ”Official Championship Partner” och ”Official Trophy Partner”. Och NWG kommer stödjaSvenska Bordtennisförbundets landslagsverksamhet i form av lägerverksamhet samt priser till tävlingsverksamheten

– Det känns naturligtvis spännande att förstärka banden ytterligare med New Wave Group. Våra landslag har efter senaste tidens framgångar ett ökat exponeringsvärde och då ligger det rätt i tiden med den här typen av partnersamarbete där vi hjälper varandra utveckla våra respektive verksamheter. New Wave Group med bland annat varumärkena Kosta Boda och Destination Kosta känns mycket intressanta och med tanke på SBTF:s långsiktiga målsättning att nå nya målgrupper och växa bordtennisen ser jag stor potential och ett flertal lovande synergieffekter, säger Dennis Lindahl, Svenska Bordtennisförbundets ordförande.

LÄS OCKSÅ: Craft ska klä svenska bordtennis-landslaget

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]