Logga in

Svenska konsumenter vill ha förpackningar av papper

01 juni, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Organisationen Two Sides, som verkar för att främja den grafiska branschen och lyfta papprets hållbarhet, har genomfört en ny omfattade studie där man frågat europeiska konsumenter om deras förpackningspreferenser.

I studien har man pratat med 5.900 konsumenter runt om i Europa varav 350 är svenska och resultaten är tydliga. Pappersbaserade förpackningar är det som konsumenten gillar bäst i de flesta fall.

Papper bäst, plast sämst, glas mittemellan

Pappersbaserade förpackningar vann bland annat kategorierna: ”Bättre för miljön” ”Enklare att återvinna” ”Enklare att öppna och stänga” ”Väger mindre” och ”Kostar mindre”.

Glas slog papper på fingrarna i några kategorier, bland annat ”Bättre skydd” och ”Föredrar känslan/utseendet”.

Plast kom inte överest i någon av kategorierna.

Rapporten i sin helhet hittar du här.

– Konsumenter blir allt mer medvetna om förpackningsalternativen för produkterna de köper, vilket i sin tur sätter press på företag, inte minst inom retail. Den kultur som funnits av att “tillverka, använda, slänga” håller sakta på att förändras, säger Magnus Thorkildsen, Country Manager för Two Sides Nordics.

Så här tycker konsumenten land för land

51 procent av svenskarna skulle kunna tänka sig att inte handla hos någon som inte aktivt försöker får bort ej återvinningsbara plastförpackningar.

 

64 procent av svenskarna vill ha sina e-handlade produkter levererade i pappersförpackning framför plast.

 

43 procent av svenskarna kan tänka sig att betala mer för en produkt som är förpackad i hållbara material.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)

Även Finland kampanjar för inhemsk produktion

Den finska grafiska branschföreningen har tagit fram ett märke som visar på att en trycksak är producerad i Finland. Därmed följer man efter Norge och Danmark med att ge tryckerierna i landet ett sätt att visa att produktionen är lokal.

Största tryckeriupphandlingen närmar sig avgörande – 147 miljoner står på spel

Avgörande läge för svenska tryckerier – trycksaker för 147 miljoner kronor årligen står på spel. Här är tryckerierna som kan vinna – och försvinna från avtalet.