Svenska förlag får fjärdeklassare att läsa

Årets upplaga av Den stora läsutmaningen leds av Ylva Hällen.
Årets upplaga av Den stora läsutmaningen leds av Ylva Hällen. Vänster: Adlibris / Höger: Peter Hagström

En fjärdedel av Sveriges fjärdeklassare har redan anmält sig till Den stora läsutmaningen i höst.

Den stora läsutmaningen är ett initiativ från ett gäng svenska förlag som tillsammans med Adlibris ska förbättra det man kallar ”läskondisen” hos unga.

– Varför diskuteras inte denna viktiga demokratifråga mer i valrörelsen? Läsförmåga och ordförståelse är grunden för att våra barn ska förstå samhället och omvärlden. Med Den stora läsutmaningen vill vi ge alla barn chansen att öka sin läskondis och därmed locka fram läslusten, säger Ylva Hällen, tävlingsledare för Den stora läsutmaningen 2022 i ett pressmeddelande.

Under hösten tävlar fler än 1.500 klasser om att läsa mest – och därmed vinna en resa för hela klassen till Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby. Och det går fortfarande att anmäla sig.

Att det just är årskurs 4 som valts ut beror på att utredningar visar att barns läsintresse sjunker dramatiskt i tioårsåldern och att det är en avgörande ålder för att skapa framtida läsvanor och därmed även lärande och kunskapsintag.

Skolbiblioteken på väg att dö

Enligt en färsk undersökning från Lärarstiftelsen har endast 39 procent av landets elever tillgång till ett skolbibliotek. Idag finns bara fyra kommuner i Sverige där alla elever har tillgång till ett skolbibliotek och skillnaderna mellan kommuner och privata skolor är dramatiska. I den kommunala grundskolan har 30 procent av eleverna tillgång till skolbibliotek medan samma siffra för eleverna i fristående grundskolor är 18 procent. För landets gymnasieelever är skillnaderna ännu större.  

Den stora läsutmaningen är ett gemensamt initiativ från Adlibris, Bonnier Carlsen, Natur & Kultur och Rabén & Sjögren med målet att skapa ökad läskondis och bidra till att läsning blir en vardagsvana. 

Annons

Nästa generations förpackningspress från HP och Koenig & Bauer kommer 2023

Ämnen i artikeln: HPKoenig & Bauer

För digitaltryck på både wellpapp och falskartong.

Ämnen i artikeln: HPKoenig & Bauer
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersförpackningen till Vogue får pris för hållbar design

Ämnen i artikeln: Stora EnsoTävling

Magasinet Vogue Scandinavia vinner ytterligare ett desingpris för sin förpackning till magasinet som man startade upp under 2021. Förpackningen är tillverkad av Ensocoat, ett papper från Stora Enso.

Tidigare har man vunnit Red Dot Design Award och nu får man också en utmärkelse i Pentawards där man belönas med brons i kategorin Sustainable Design.

Alla vinnare i årets Pentawards finns här.

Läs också: Nya Vogue Scandinavia får förpackning av papper

Läs också: Packade tidningen i pappersförpackning – nu vinner man designpris

Ämnen i artikeln: Stora EnsoTävling
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Designpris till lock i formpressad fiber

Ämnen i artikeln: Formed Fiber

Den prestigefulla designtävlingen Pentawards har nyligen avgjorts och för det nordiska samarbetet mellan Picadeli och Stora Ensos del blev det en fin utmärkelse – en bronsstatyett.

Picadelis nya plastfria lock i formpressad fiber fick priset i kategorin hållbar design.

Det nya locket är framtaget i samarbete med Stora Enso och är plast- och PFAS-fritt, förnybart, återvinningsbart, biologiskt nedbrytbart och minskar plastavfallet med ungefär 120 ton per år.

Läs också: Pappersbruk i samarbete med salladsjätte – får bort 120 ton plast

Annons

Locken tillverkas av Stora Ensos Purefiber, ett material som tillverkas av träbaserad formpressad fiber och har upp till 75 procent lägre koldioxidavtrycket jämfört med alternativa material som plast eller bagass. De är dessutom återvinningsbara och biologiskt nedbrytbara, skriver man i ett pressmeddelande.

De nya locken togs fram genom ett samarbete mellan Picadelis marknadsavdelning och Stora Ensos förpackningsdesigner. Picadeli skapade den grafiska utformningen av locket och Stora Enso ansvarade för den strukturella designen.

Ämnen i artikeln: Formed Fiber
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ecovadis silver till Nordvalls

Ämnen i artikeln: EtikettNordvalls
Ämnen i artikeln: EtikettNordvalls
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Neh investerar i nytt evenemangsbolag och anställer vd till detsamma

Ämnen i artikeln: Neh

Neh fortsätter fördjupa sina satsningar på eventbranschen.

Ämnen i artikeln: Neh
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Voky satsar på trycksaker – anställer fyra pers från ett tryckeri

”Kunderna ska inte behöva kontakta olika leverantörer för att få sina produkter.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ahlsell förvärv ännu en yrkesbutik i Norge

Ämnen i artikeln: Ahlsell
Ämnen i artikeln: Ahlsell
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De har köpt Norges första Coloreel

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Först papper, nu pennor – Halmstad kommun gör sig av med fysiska kommunikationskanaler

Ämnen i artikeln: Plast

”Vi ska göra vad vi kan för att stoppa BIC-pennan”.

Ämnen i artikeln: Plast
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lager 157 bygger ut lagret och går in i Danmark

Ämnen i artikeln: Lager 157
Ämnen i artikeln: Lager 157
redaktionen@branschkoll.se
Annons