Svenska förlag får fjärdeklassare att läsa

Årets upplaga av Den stora läsutmaningen leds av Ylva Hällen.
Årets upplaga av Den stora läsutmaningen leds av Ylva Hällen. Vänster: Adlibris / Höger: Peter Hagström

En fjärdedel av Sveriges fjärdeklassare har redan anmält sig till Den stora läsutmaningen i höst.

Den stora läsutmaningen är ett initiativ från ett gäng svenska förlag som tillsammans med Adlibris ska förbättra det man kallar ”läskondisen” hos unga.

– Varför diskuteras inte denna viktiga demokratifråga mer i valrörelsen? Läsförmåga och ordförståelse är grunden för att våra barn ska förstå samhället och omvärlden. Med Den stora läsutmaningen vill vi ge alla barn chansen att öka sin läskondis och därmed locka fram läslusten, säger Ylva Hällen, tävlingsledare för Den stora läsutmaningen 2022 i ett pressmeddelande.

Under hösten tävlar fler än 1.500 klasser om att läsa mest – och därmed vinna en resa för hela klassen till Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby. Och det går fortfarande att anmäla sig.

Att det just är årskurs 4 som valts ut beror på att utredningar visar att barns läsintresse sjunker dramatiskt i tioårsåldern och att det är en avgörande ålder för att skapa framtida läsvanor och därmed även lärande och kunskapsintag.

Skolbiblioteken på väg att dö

Enligt en färsk undersökning från Lärarstiftelsen har endast 39 procent av landets elever tillgång till ett skolbibliotek. Idag finns bara fyra kommuner i Sverige där alla elever har tillgång till ett skolbibliotek och skillnaderna mellan kommuner och privata skolor är dramatiska. I den kommunala grundskolan har 30 procent av eleverna tillgång till skolbibliotek medan samma siffra för eleverna i fristående grundskolor är 18 procent. För landets gymnasieelever är skillnaderna ännu större.  

Den stora läsutmaningen är ett gemensamt initiativ från Adlibris, Bonnier Carlsen, Natur & Kultur och Rabén & Sjögren med målet att skapa ökad läskondis och bidra till att läsning blir en vardagsvana. 

Annons

Utomhuskampanj med dubbla tryck

Marabou 7
Ämnen i artikeln: Havelle Media

För att lansera den nya förpackningen för Marabous chokladkakor går just nu en utomhuskampanj i Sverige storstäder.

Det är reklambyrån Ingo och mediabyrån Publicis som på uppdrag av Mondelez tagit fram kampanjen som går på Clear Channels stortavlor. Tanken var att den gamla förpackningen kläs av för att bli till den nya.

Produktionen står Havelle för som tagit hjälp av Gigantprint för trycket av både den utvändiga förpackningen och affischen inne i skåpet.

Man gjorde totalt tio stycken (5 i Stockholm, 3 i Malmö och 2 i Göteborg), berättar Tobbe Christell på Havelle för Branschkoll.

Ämnen i artikeln: Havelle Media
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Grafiska branschens skatteskuld minskar

skatt print 0324
Ämnen i artikeln: Skatteanstånd

Så här mycket betalade branschen tillbaka senaste månaden.

Ämnen i artikeln: Skatteanstånd
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandrafts vd: ”Fått möjlighet att satsa framåt och expanderar trots lågkonjunktur”

Anders Trillkott ny 1800

Scandraft är i förändring. Branschkoll intervjuar Scandrafts vd Anders Trillkott om vart den nya koncernen är på väg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte för tryckerikoncern

magnus andersson 1800

I kölvattnet av stora omstruktureringar och nedläggningar. Nu byts vd:n ut efter knappt ett år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Robot tar över hanteringen av 73.000 tryckplåtar på danskt tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Det går långsamt med skatteåterbetalningarna för profilbranschen

skatt promo 0324
Ämnen i artikeln: Skatteanstånd

Det tillfälliga anståndet med skatten som företag kunde ansöka om under pandemin och fram till förra hösten, spökar för svenska företag när räntan har höjts och återbetalningarna ska göras.

Ämnen i artikeln: Skatteanstånd
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Workwear-aktör lanserar tjänst för reparation av arbetskläder

repair textile

”Vi lanserar en utökad reparationstjänst för utvalda kunder”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

YP satsar i Skellefteå med förvärv och större butik

Blåkläders dedikerade yrkesbutik gör satsning i Norra Sverige.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska leverera arbetskläder till 4.000 anställda

vattenfall workwear

Vattenfall har valt leverantör av arbetskläder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilplagg för 8 miljoner ska eldas upp efter tvist

klader eld

Två branschaktörer och ett byggföretag är inblandade i den tragiska historien.

redaktionen@branschkoll.se
Annons