Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck
Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.
Svenska bryggerier minskar sitt klimatavtryck i nästan alla förpackningsslag, enligt den senaste livscykelanalysen (LCA) från Sveriges Bryggerier, genomförd av forskningsinstitutet RISE baserat på 2022 års data.
Bryggerinäringen har länge arbetat med återvinning och utveckling av nya förpackningstyper. Enligt Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier, har fokus på förnybara och återvunna material lett till betydande minskningar i klimatpåverkan. Ett exempel är större PET-flaskor, som har minskat sin klimatpåverkan med 32 procent sedan 2018.
Rapporten visar att branschen använder mer återvunnet material och mindre mängd material totalt, vilket har ökat fyllnadsgraden i transporter. Detta bidrar till en starkare cirkulär ekonomi där varje förpackning är utformad för att skydda drycken och återvinnas.
Sveriges Bryggerier fortsätter att investera i teknologi och infrastruktur för att nå sina ambitiösa miljömål och är optimistiska inför framtiden trots kvarstående utmaningar, vilket man skriver i ett pressmeddelande.
Ladda ner LCA-rapporten här.
Fredrik Lethin ny vd för Boxon AB
Spritjätten: Pappersflaskan kommer att spela en viktig roll framöver – som komplement
Elin Furulid, global innovationschef på The Absolut Company om förpackningens roll i hållbarhetsperspektivet: ”Förpackning och ingredienser, det är det som driver CO2”
Förpackningsproducent byter namn efter produktionsflytt utomlands
I veckan blev det klart med nya namnet för aktören som nu har flyttat all produktion utomlands.
Leverantör bildar nytt bolag för etikettverksamheten
Delar verksamheten i delar.
Först i Norden med ny sublimeringsprinter
Svenska storformatstryckeriet har skaffat sig ökad tryckkapacitet.
Nilssons Tryckeri gör förvärv
– Vi ska flytta tillverkningen till Bjärnum, säger vd:n Anders Jacobsson om förvärvet av LK:s Grafiska och deras speciella produktion.
Nilssons tryckeri har köpt LK:s Grafiska i Åstorp.
Anders Jacobsson, vd på Nilssons Tryckeri i Bjärnum, bekräftar för Branschkoll att affärsöverlåtelsen är klar.
– Vi ska flytta tillverkningen till Bjärnum, säger han och fortsätter:
– Det är för att fylla ut med produkter som jag tror passar hos oss.
Såg artikel på Branschkoll
Den första gången Nilssons Tryckeri tog upp diskussionen om att göra upp en affär tog vid för 8-10 år sedan. Då var inte LK:s Grafiska intresserade. Företagen har genom åren fortsatt att handla en del av varandra. När Anders Jacobsson läste Branschkolls artikel i mitten av maj – att LK:s Grafiska var till salu och att 78-årige vd:n Kenneth Wikstrand gick i långtgående tankar på att pensionera sig – tog Anders Jacobsson upp kontakten igen.
– Helt klart är det så att när det stod i Branschkoll så pratade jag med Kenneth igen, vi träffades och så blev det så.
En speciell produktion
Kenneth Wikstrand som drivit LK:s Grafiska i 42 år berättade i en intervju med Branschkoll att han på cirka 1 000 kvadratmeter hade Gallus-maskiner och äldre maskiner från 1970-talet. Den stora delen, specialitén i LK Grafiskas produktion, är att producera frakthandlingar, kartonglappar med hålförstärkning. ”Jag är den enda i Sverige på detta.”, sa han då.
– Det är något som kan passa i vår produktion, säger Anders Jacobsson.
När kommer hela maskinparken flyttas?
– Det blir lite successivt, kanske någon maskin innan jul. Annars blir det i januari vi flyttar det, säger han och tillägger att Nilssons gjort en tillbyggnad på 1500 kvadratmeter senaste åren:
– Så det är delar av lokalen som är tänkt för detta.
Kunder i Norden
LK:s Grafiskas kunder har haft sina kunder i Sverige, Norge och Danmark. En kundbas som Anders Jacobsson hoppas de ska kunna bygga vidare på:
– Tanken är att utveckla dem och göra mer med dem än vad de (LK:s Grafiska) har kunnat göra innan. Men det vet man, ofta är det svårt, man har inkörda kanaler på mycket. Det är mycket udda produkter de gör och det finns en viss marknad för det. Jag tror vi kommer att utnyttja tiden bättre än vad de har lyckats med, säger han och poängterar att LK:s Grafiska har haft för mycket att göra i produktionen ena vecka och mindre den andra vilket blir svårt när de bara varit två i personalen
LK:s Grafiska omsatte 4,5 miljoner kronor i senaste bokslutet och hade en rörelsemarginal på drygt sju procent.
Här finns fler företag som är till salu.
Väletablerat reklam- och eventföretag till salu
Levererar projekt inom eventproduktion både i Sverige och internationellt.
Skyltaktör startar ny fabrik med tryck och tillverkning
Utökar med tryckeri och tillverkning av displaysystem i Småland.
Kommun går ut med stor upphandling av tryckt material – värde 33,5 miljoner
Upphandlingen är indelad i två anbudsområden.
Så går det för 20 house of brands-leverantörer i grafiska branschen
Vi har listat ett tjugotal svenska återförsäljare av maskiner och material – så här går det för dem.