Svenska bilar blir grönare – redovisar klimatavtrycket på förpackningen

Bilar Ahlgrens Gröna

Blandar in växtbaserad plast i förpackningen. Mål om minskad påverkan certifierat via SBTi.

Sveriges mest sålda bil vill vara mer än ett gott godis – den ska göra gott också. Ahlgrens bilar går över till en förpackning med lägre klimatavtryck.

– Genom lanseringen av Gröna bilar vill markera starten på vår resa mot en mer hållbar godisframtid, säger Clara Salomon, Senior Brand Manager på Cloetta. Gröna bilar är den första bilmodellen som rullar ut i en förpackning tillverkad av Plantpack, ett förpackningsmaterial som består av upp till 50 procent växtbaserad plast.

– Vi har ambitiösa klimatmål för att minska utsläppen av växthusgaser i linje med Parisavtalet, mål som godkänts av Science Based Targets Initiative. En väg för att uppnå våra mål är att beräkna våra produkters klimatavtryck, där Ahlgrens bilar Gröna bilar är först ut. På förpackningen finns information om produktens beräknade klimatavtryck och hur detta avtryck fördelar sig på odling, fabrik, transport och förpackning. Klimatavtrycket är beräknat genom CarbonClouds plattform och gör det tydligt i vilka steg de största utsläppen finns och inom vilka områden vi kan förbättra oss, säger Marielle Carlsson, Sustainability Manager på Cloetta i ett pressmeddelande.

Redaktören själv måste gå in till sist och berömma färgvalet på bilarna. Grönt och vitt är ju fina färger.

Annons

Sia vinner internationellt pris för sin merch-kampanj framtagen av Marc

Ämnen i artikeln: Marc

Sias omåttligt populära ”Glassbåten” har vunnit priser för de produktmedia-baserade kampanjer bolaget gjorde i somras med hjälp av Marc.

Sia Glass har vunnit ett internationellt branschpris, alltså en glasspris! Närmare bestämt så har namnhärliga The International Ice Cream Consortium utsett bolagets kampanjSommarglassbåten till årets bästa marknadskampanj.

Kampanjen hade två beståndsdelar, dels så släppte man en ny smak på glassbåten i smaken Hallon & Vit Choklad, det här gjordes i kombination med en kollektion av merch som Göteborgsbaserade bolaget Marc och reklambyrån Welcome hjälpt Sia att ta fram. Där inte minst en lyxig badrock var en del av den lyckade kollektionen.

– Det är kul att något så unikt svenskt kan vinna fina priser ute i världen, det känns väldigt hedersamt och prestigefyllt, säger Dan Bengtsson på Sia i ett pressmeddelande.

Hör Charlotte Ericsson vd på Marc berätta mer om arbetet bakom kampanjen i Branschkollpodden:

Ämnen i artikeln: Marc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PODD: Tredje generationens produktmedia – Charlotte Ericson, vd och projektledare på Marc

Ämnen i artikeln: Marc

I det senaste avsnittet av Branschkollpodden pratar vi med Charlotte Ericson som tillsammans med sin bror Johan driver produktmediabyrån Marc i Göteborg. Man är den tredje generationen i bolaget som grundades på 30-talet.

Vi pratar bland annat om hur man utvecklar den nya tidens hållbara produkter och Charlotte berättar om många spännande och inspirerande uppdrag och hur man jobbar med dessa.

Lyssna nedan, på Spotify eller Apple Podcasts.

Ämnen i artikeln: Marc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny matchmaking-site för småföretagare – ”som Tinder”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska svenska hamnar uppdateras – för ett fossilfritt transportsystem

Ämnen i artikeln: Logistik

90 procent av Sveriges import/export passerar en hamn.

Ämnen i artikeln: Logistik
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ger sig Greenpeace på reklambyråer som hjälper varumärken med greenwashing

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten planerar att bygga stor idrottshall i Kosta

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Region upphandlar konsult för inköp av profilprodukter och trycksaker

Uppdraget består av rådgivning och leverans av tryckeriprodukter, profilprodukter samt give aways. I tryckeriprodukter ingår även kuvert och blanketter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dansk print- och profilaktör startar i Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rise anordnar kostnadsfri kurs – ta reda på vad dina produkter innehåller

Den 8 december håller Rise en kostnadsfri grundkurs för dig som vill lära dig mer om kemikalier i dina varor/produkter.

Kursen är digital och är 3,5 timmar.

Som företag är det ditt ansvar att veta om de produkter du sätter på marknaden innehåller skadliga kemikalier. Men hur vet du om en vara innehåller farliga ämnen? Vilka kemikalier är det egentligen som ska fasas ut? Substitutionscentrums grundkurs är till för dig som vill komma igång och arbeta med kemikalier i dina varor

Läs mer och anmäl dig här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fyra av fem nordbor litar inte på grön marknadsföring enligt ny studie

Även oberoende tredjepartscertifieringar har problem med tilliten. Så här tycker konsumenter i Norden om hållbar konsumtion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons