Svenska annonsörer satsar på DR och internetmedier

Klicka på bilden för att förstora

Trots negativa konjunkturrapporter avser svenska företag och organisationer – som är medlemmar i Sveriges Annonsörer – att investera i marknadskommunikation på samma nivåer nästa år som i år. Detta visar en undersökning som genomförts av företaget Novus på uppdrag av  Sveriges Annonsörer. Resultat från undersökningen i korthet Nästan 80 procent av företagen kommer att behålla…

Trots negativa konjunkturrapporter avser svenska företag och organisationer – som är medlemmar i Sveriges Annonsörer – att investera i marknadskommunikation på samma nivåer nästa år som i år. Detta visar en undersökning som genomförts av företaget Novus på uppdrag av  Sveriges Annonsörer.

Resultat från undersökningen i korthet

  • Nästan 80 procent av företagen kommer att behålla eller öka sina investeringar i marknadskommunikation 2013.
  • Den största ökningen kommer att ske inom internetmedier där 6 av 10 kommer att öka sina investeringar, och den näst största ökningen sker inom mobilmarknadsföring med 42 procent ökning.
  • Av de 64 procent som anger att de använder adresserad direktreklam (ADR) kommer 25 procent öka sina investeringar och nio procent kommer att minska.
  • Oadresserad DR minskar – men bara knappt.
  • Förlorarna är dagspress och tidskrifter där drygt en fjärdedel planerar att minska annonseringen inför 2013.

– Resultaten visar på en större optimism bland annonsörer än förväntat och vi ser en tydlig trend att medieinvesteringarna går från annonsering i tryckt press till internetannonsering och specifikt inom sociala medier, säger Erik Huss, kommunikationschef för Sveriges Annonsörer.

Med marknadskommunikation avses annonsering i dagspress, tidskrifter, bioreklam, butikspromotion, direktreklam, eventmarknadsföring, internetreklam, kataloger och andra vägledande medier, mobilmarknadsföring, mässor, pr, presentreklam, radioreklam, sponsring, tv­‐reklam, utomhusreklam samt byråarvoden.

Ännu ett år med minskande klimatpåverkan för Lessebo

redaktionen@branschkoll.se

Effektsystemet: Ny branschstandard för att mäta effekt av marknadsföring

Ett stort steg mot att kunna avgöra – och jämföra – vilka kanaler och marknadsinsatser som ger bäst avkastning.

redaktionen@branschkoll.se

De upphandlar trycksaker för upp till 11 miljoner

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat nätverk ska hjälpa företag med spårbarhetsfrågor

För alla som jobbar i värdekedjan med FSC- eller PEFC-märkta produkter.

Seose ska erbjuda expertis och rådgivning till ”virkesköpande” och ”träförädlande” företag för att säkerställa att man kommer rätt när det gäller spårbarhet och andra faktorer.

Företag som vill erbjuda produkter som är märkta med FSC och/eller PEFC behöver kunna visa att träråvaran har ett kontrollerat ursprung i certifierat skogsbruk. Men regelverket, det vill säga standarderna för spårbarhetscertifieringen uppfattas av de flesta som krångligt och svårt att tillämpa, skriver man på sin webbplats.

– Vi vet genom erfarenhet att många sitter ensamma med ansvaret för spårbarhetsfrågorna ute i industrin. Vi vill därför erbjuda expertstöd och ett nätverk av människor som också kan hjälpa varandra med tolkning av standardkrav, ”best practice” och ge varandra konkreta råd och tips på hur man kan undvika misstag och onödigt arbete, säger Emilia Bröms Axelsson, verksamhetsledare på Seose, i ett pressmeddelande.

Seose vänder sig till alla företag i kedjan, exempelvis: avverkningsorganisationer, sågverk, massabruk, bygghandlare, snickerier, leksakstillverkare, byggnadsentreprenörer, tryckerier och etikettillverkare.

Under sommaren och hösten kommer man hålla minst fyra nätverksträffar, flera av dem digitala. Mer information om dessa träffar hittar du här.

redaktionen@branschkoll.se