Svenska annonsörer satsar på DR och internetmedier

Klicka på bilden för att förstora

Trots negativa konjunkturrapporter avser svenska företag och organisationer – som är medlemmar i Sveriges Annonsörer – att investera i marknadskommunikation på samma nivåer nästa år som i år. Detta visar en undersökning som genomförts av företaget Novus på uppdrag av  Sveriges Annonsörer. Resultat från undersökningen i korthet Nästan 80 procent av företagen kommer att behålla…

Trots negativa konjunkturrapporter avser svenska företag och organisationer – som är medlemmar i Sveriges Annonsörer – att investera i marknadskommunikation på samma nivåer nästa år som i år. Detta visar en undersökning som genomförts av företaget Novus på uppdrag av  Sveriges Annonsörer.

Resultat från undersökningen i korthet

  • Nästan 80 procent av företagen kommer att behålla eller öka sina investeringar i marknadskommunikation 2013.
  • Den största ökningen kommer att ske inom internetmedier där 6 av 10 kommer att öka sina investeringar, och den näst största ökningen sker inom mobilmarknadsföring med 42 procent ökning.
  • Av de 64 procent som anger att de använder adresserad direktreklam (ADR) kommer 25 procent öka sina investeringar och nio procent kommer att minska.
  • Oadresserad DR minskar – men bara knappt.
  • Förlorarna är dagspress och tidskrifter där drygt en fjärdedel planerar att minska annonseringen inför 2013.

– Resultaten visar på en större optimism bland annonsörer än förväntat och vi ser en tydlig trend att medieinvesteringarna går från annonsering i tryckt press till internetannonsering och specifikt inom sociala medier, säger Erik Huss, kommunikationschef för Sveriges Annonsörer.

Med marknadskommunikation avses annonsering i dagspress, tidskrifter, bioreklam, butikspromotion, direktreklam, eventmarknadsföring, internetreklam, kataloger och andra vägledande medier, mobilmarknadsföring, mässor, pr, presentreklam, radioreklam, sponsring, tv­‐reklam, utomhusreklam samt byråarvoden.

Teko går med i Euratex

Teko har nu anslutit sig till Euratex som är det förbund som representerar den europeiska textil- och klädindustrins intressen i EU.

– Det kommer många lagstiftningar framöver som berör oss och våra medlemsföretag så det är viktigt att vi kan vara med och påverka så tidigt som möjligt på europeisk nivå. Till exempel The Green Deal som är EU:s färdplan för hållbar ekonomi där flera delar påverkar textil- och modeindustrin, säger Anne Ludvigson, styrelseordförande i Teko, i ett pressmeddelande.

EU är enligt uppgift världens näst största exportör av textilier och kläder. 2019 kom 24 respektive 29 procent av världens försäljning Från EU.

Euratex representerar omkring 160.000 företag med en omsättning på 162 miljarder euro och 1,5 miljoner arbetstagare. Mer information hittar du här.

redaktionen@branschkoll.se

Leverantör öppnar nytt showroom i centrala Stockholm tillsammans med två andra varumärken

redaktionen@branschkoll.se

Profilservice-bröderna utsedda till årets unga företagare

profilservice

Adam och Johan Zollner som tillsammans driver WDP Profilserivce har utsetts till årets unga företagare i Linköping, i den årliga tävlingen som Företgarna anordnar.

Delar av motiveringen lyder så här:

Kunderna är allt från enmansföretag till globala verksamheter och oavsett omfattning kan företaget leverera varor efter varje kunds förutsättningar. Detta tack vare att organisationen är skalbar och smart uppbyggd. Allt från egen tryckproduktion in-house till ansvarsfull handel med lokal närvaro i Asien. Man satsar hårt på, att så långt det är möjligt, arbeta med cirkulär ekonomi och leverantörerna måste arbeta med justa villkor och hållbarhet. 
År 2015 bildades koncernbolaget Zollner Group där Profilservice ingår tillsammans med systerföretaget Nordic Souvenir och som de också driver flera projekt och löpande samarbeten med.
.. läs mer här.

I och med det här går man nu vidare till regionfinalen.

I videon nedan kan du se en 2 minuter lång intervju med bröderna Zollner som Företagarna gjort.

redaktionen@branschkoll.se

Team Workwear fortsätter värva medlemmar – ny yrkesbutik hoppar på

yrkeskläder

Senaste medlemmen i Team Workwear är Total Skydd & Underhåll, en yrkesbutik med bas i Flen som anslöt sig nu i början av juni.

– Det känns väldigt kul och spännande. Att kunna driva kedjan tillsammans mot nya gemensamma mål ger en otrolig möjlighet till utveckling för oss alla. Och med en gemensam plattform för inköp och marknadsföring blir vi otroligt starka tillsammans, säger Anders Karlsson, vd på Total Skydd & Underhåll i ett pressmeddelande.

Total Skydd & Underhåll grundades år 2000 och 2019 tog de nuvarande ägarna Sandra Åslund och Anders Karlsson över, efter att dåvarande ägare gick i pension.

Företaget jobbar med försäljning av arbetskläder och hygienprodukter under eget varumärke samt skyddsutrustning. Och den största delen av försäljningen sägs ske till företag, stat och kommuner.

– Vi är mycket glada över att ha Total Skydd & Underhåll med som nya medlemmar i kedjan. Anders och Sandra har mycket energi, lång erfarenhet från branschen och av att driva butik. Det ska bli kul att jobba med dem i deras och våra gemensamma satsningar framöver, säger Per Spett, kedjeledare på Team Workwear.

LÄS OCKSÅ: Team Workwear knyter till sig tre nya butiker

Den som räknar vet att det här blir den fjärde nya butiken som ansluter sig till Team Workwear-kedjan i år. Intresset för medlemskap i kedjan är stort berättar kedjeledare Per Spett:

– Intresset är stort och det finns ett tydligt behov av en frivilligkedja inom workwear idag – en marknad med många fristående butiker som drivs av duktiga entreprenörer som vill fortsätta att driva och utveckla sitt företag. För dem är vi en perfekt partner för att kunna stärka affären gentemot de centralägda kedjorna.

redaktionen@branschkoll.se