Svenska annonsörer satsar på DR och internetmedier

Klicka på bilden för att förstora

Trots negativa konjunkturrapporter avser svenska företag och organisationer – som är medlemmar i Sveriges Annonsörer – att investera i marknadskommunikation på samma nivåer nästa år som i år. Detta visar en undersökning som genomförts av företaget Novus på uppdrag av  Sveriges Annonsörer. Resultat från undersökningen i korthet Nästan 80 procent av företagen kommer att behålla…

Trots negativa konjunkturrapporter avser svenska företag och organisationer – som är medlemmar i Sveriges Annonsörer – att investera i marknadskommunikation på samma nivåer nästa år som i år. Detta visar en undersökning som genomförts av företaget Novus på uppdrag av  Sveriges Annonsörer.

Resultat från undersökningen i korthet

  • Nästan 80 procent av företagen kommer att behålla eller öka sina investeringar i marknadskommunikation 2013.
  • Den största ökningen kommer att ske inom internetmedier där 6 av 10 kommer att öka sina investeringar, och den näst största ökningen sker inom mobilmarknadsföring med 42 procent ökning.
  • Av de 64 procent som anger att de använder adresserad direktreklam (ADR) kommer 25 procent öka sina investeringar och nio procent kommer att minska.
  • Oadresserad DR minskar – men bara knappt.
  • Förlorarna är dagspress och tidskrifter där drygt en fjärdedel planerar att minska annonseringen inför 2013.

– Resultaten visar på en större optimism bland annonsörer än förväntat och vi ser en tydlig trend att medieinvesteringarna går från annonsering i tryckt press till internetannonsering och specifikt inom sociala medier, säger Erik Huss, kommunikationschef för Sveriges Annonsörer.

Med marknadskommunikation avses annonsering i dagspress, tidskrifter, bioreklam, butikspromotion, direktreklam, eventmarknadsföring, internetreklam, kataloger och andra vägledande medier, mobilmarknadsföring, mässor, pr, presentreklam, radioreklam, sponsring, tv­‐reklam, utomhusreklam samt byråarvoden.

Annons

Därför är kläder av återvunnen PET en dålig idé

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ger även Linkedin upp – lämnar Kina

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Volvo släpper exklusiv och lyxig produktmedia

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Succé för Feel for Life – samlade in över 1 miljon

Största Feel for Life hittills samlade in över en miljon kronor till Barncancerfonden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Gildan positionerar sig som hållbara

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arbetskläder viktig del av den nya konceptbutiken ”alla” snackar om

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stadium vill bli ett Amazon för sportmode

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kornit släpper nytt – ”kommer förändra industrin för alltid”

I början av november på ”Kornit Fashion Show LA” kommer kungen inom digital textiltryck visa upp sin senaste textilpress ”Presto MAX”. Den beskrivs som nästa generations press och har bland annat stöd för neonfärger, Xdi-teknologi och 3D-dekorationer samt flera miljöfördelar.

– Presto Max kommer förändra textilindustrin för alltid genom att transformera digital till en katalysator för att modernisera företag och bryta barriärer mellan fantasi och fysiska applikationer. Att fullt ta till vara på digtaltryckets möjligheter att leverera både hållbarhet och lönsamhet utan avfall, sägerRonen Samuel, vd på Kornit, i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Antalis blir europeisk distributör av Arlons folier

Antalis Arlon Folier Johan Mellin

Antalis tecknar ett distributörsavtal i Europa med Arlon Graphics – en global tillverkare av självhäftande vinyl som man säljer till sign, display och grafisk industri.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Elanders årsredovisning vann Svenska Designpriset

Svenska Designpriset som är ”hela Sveriges tävling i design och kommunikation” och öppen för alla som arbetar med grafisk design, formgivning, kommunikation och inom liknande kreativa områden.

På årets prisutdelning vann Elanders kategorin ”Information – Årsredovisning – Noterade bolag”, skriver Elanders själva på sin sajt.

Juryns motivering: För ett gediget hantverk med färgharmoni och detaljomsorg som gör sifferexercisen till en pedagogisk och ovanligt trevlig resa.

Svenska Designprisets hemsida

Produktionsfakta:

  • Form: Narva.
  • Produktion: Elanders AB i samarbete med Narva.
  • Papper: Omslag: Arena Extra White Smooth 300 g. Inlaga: Arena Extra White Smooth 120 g.
  • Tryck: Schmid Druck + Medien GmbH, Tyskland.
redaktionen@branschkoll.se
Annons