Svensk pappers- och förpackningsjätte får ny ägare – ska växa i Europa med fler förvärv

FSN Capital

Triton, Altor och Roosgruppen säljer Optigroup till FSN Capital som samtidigt också förvärvar holländska företaget Hygos (Hygas) för ”att skapa en stark europeisk distributionskoncern inom business-to-business”.

Optigroup – ägare av bland anna Papyrus, Pacson, Ekopack och Pacudo – har verksamhet i 16 länder över hela Europa. Tillsammans med Hygos får man en omsättning på över 13 miljarder kronor, enligt ett pressmeddelande från FSN Capital.

Optigroup jobbar i tre affärsområden som är ”Facility, Safety and food service”, ”Packaging” och ”Paper och Buisness Supplies” där den sistnämnda utgjorde 47 procent av omsättningen år 2020.

Börsnotering i sikte

I och med att man genom de nya ägarna får tillgång till mycket mer kapital är planen att växa kraftigt kommande år. Till Dagens Industri säger koncernchef Sören Gaardboe att planen är att dubbla intäkterna inom tre till fem år.

– Vi har identifierat 330 potentiella förvärv i Europa där vi är verksamma.

En börsnotering är ligger också på agendan för den nya ägaren.

– Det är ‘early days’ men självklart tror vi att det här skulle kunna vara en mycket intressant börskandidat inom 4-5 år. Det skulle vara ett ganska naturligt hem för ett bolag som Optigroup långsiktigt, säger Marcus Egelstig, ansvarig partner på FSN Capital till di.se.

FSN Capital kommer att vara den största aktieägaren i den sammanslagna koncernen och Optigroups befintliga aktieägare Altor, Triton och Roosgruppen kommer att kvarstå som minoritetsägare.

Den sammanslagna koncernen kommer att verka under namnet Optigroup och ha sitt huvudkontor i Mölndal, Sverige. Koncernchef blir Sören Gaardboe, för närvarande CEO för Optigroup.

Annons

Posterbolag bytte namn – nu är det i konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hållbarhetsevent i Stockholm

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Micro-tryckeri i Stockholm till salu

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Telias nya byrå

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Full fart på Borgstena – ”Mest stolta är vi över chokladen”

Ämnen i artikeln: Borgstena of Sweden

Borgstena of Sweden har arbetat flitigt för att ta fram nya produkter och koncept och jobba mer hållbart.

Ämnen i artikeln: Borgstena of Sweden
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Virginia överväger att förbjuda myndigheter att köpa profilprodukter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Texstar byter logotyp och släpper nytt koncept

Ämnen i artikeln: Texstar
Ämnen i artikeln: Texstar
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profeel i avtal med Stockholms Stadsmission

Ämnen i artikeln: Profeel

Profeel och Stadsmissionen har inlett ett samarbete med Stockholms Stadsmission där de ska leverera arbetskläder till Stadsmissionen genom en webbshopplösning, enligt Linkedin.

Ämnen i artikeln: Profeel
redaktionen@branschkoll.se
Annons

H&Ms och Ikeas trä-textil får eget labb i Göteborg

Ämnen i artikeln: H&MIkeaTextil

Treetotextile som grundades 2014 av H&M Group, Inter IKEA Group och Stora Enso med målsättningen att göra textilindustrin mer hållbar genom att ta fram en teknologi som möjliggör storskalig produktion av en ny hållbar textilfiber från trädbaserad cellulosa.

Nu ska man utveckla första egna labbet

Treetotextiles verksamhet flyttar nu in i ”GoCo House” i Mölndal där företagets första egna labb och demoanläggning kommer att finnas. Där kommer man genomföra forskning och utveckling för att öka produktionen med målet att ta fram hållbara textilfiber med lågt miljöavtryck.

– I takt med att den globala befolkningen ökar så ökar också behovet av alternativa textilfibrer som uppfyller kraven på låg miljöpåverkan till en låg kostnad. Textilier gjorda av cellulosa har stor potential för att möta både efterfrågan och göra hela textilindustrin mer hållbar. Vår teknologi grundar sig på en helt ny process som gör detta möjligt, säger Åsa Östlund, Head of R&D på Treetotextile, ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: H&MIkeaTextil
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Formex första vinnare i hållbarhetstävling: Doftljusrefill 

Mässarrangören Formex har utsett den första mottagaren av sin nyinstiftade pris, Formex Sustainability Award.

Vinnaren är Remoair, som prisas för sin innovativa och resurseffektiva doftljusrefill. Bland de många bidragen nominerades nio stycken som ställs ut i en miniutställning på Formex mässa.

Juryns motivering lyder:

”Med en enkel och smart produkt har doftljusmarknaden äntligen fått en refillösning som fungerar. Ett snyggt sätt att uppmuntra återbruk och skapa stämning i våra hem utan bismak av varken fossilindustri, animaliska restprodukter eller regnskogsskövling.”

Martin Jirverus, grundare av Remoair, tog emot priset i form av en glasstatyett formgiven av Marie-Louise Hellgren, och han säger: 

– Det känns oerhört hedrande. Jag är så glad! Priset sätter också en slags standard framåt och jag kommer fortsatt att värna om att fler fyller på istället för att köpa nytt.

Remoairs refillprodukt är en refillpåse som kan användas för vilket kärl som helst, och är inte begränsad till Remoairs produkter. Ljusrefillen består av ljusmassa av raps och kokos i en påse av 100 procent återvunnet papper med en liner av biologiskt nedbrytbar bioplast. Kunden smälter själv ljusmassan i vattenbad innan den hälls i valfritt kärl.

Formex hoppas att deras nyinstiftade pris skall sporra till fortsatt utveckling i hållbar riktning. 

Formex Sustainability Award instiftades för att lyfta goda exempel och främja en hållbar utveckling i branschen för nordisk inredningsdesign. Tanken är att priset ska delas ut årligen i samband med vårens Formexmässa.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]