Svensk etiketthistoria: Branschkolls redaktör Åke hamnar på Strömsfors bruk och får sig en historielektion i svensk etikett-produktion

etikettpress
Etikettmaskinen Svenske var en storsäljare för 100 år sedan.

Så här när de flesta närmar sig sin semesterperiod med stormsteg så tänkte jag det kunde passa bra med ett tips om ett industrihistoriskt utflyktsmål.

Själv hamnade jag i Strömsfors bruk (beläget mellan Tranemo och Svenljunga) för en månad sedan av en slump i stort sett. Jag var på genomresa men imponerades av det stora huset, nästan ett slott ser det ut som från vägen, så jag var tvungen att stanna för att ta reda på vad det var för något pampigt som ligger mitt ute i den västsvenska skogen.

Då insåg jag att det inte bara var en villa utan en bit svensk industrihistoria jag kommit till. 1917 uppfanns nämligen etiketteringsmaskinen Svenske här. Den utvecklades i smedjan och det ledde till att den första Svenske levererades till AB Nya Centralbryggeriet i Vimmerby 1926 och drygt 30 år senare hade den 900:e Svenske levererats, och vid den tiden så fanns den över hela världen.

Men redan ett tiotal år innan Svenske blev klar så tillverkades förpackningar till cigarettmärkena Commerce och Fennia på Strömsfors bruk. Maskinerna var enligt uppgift lika snabba som 22 stycken flickor.

Så turistar ni i Sverige i sommar, stanna till då ni ser något uppseendeväckande. En intressant historia kan upptäckas både här och där. Och på köpet så kan man få en intressant middagsupplevelse. I grannbyn till Strömsfors bruk, Uddebo, åt jag min första pizza där fikonmarmelad var en av ingredienserna. Oväntat och överraskande gott.

Så nu får ni helt enkelt ta sommarledigt och leta efter branschrelaterade utflyktsmål. Och testa pizza med marmelad. Sedan hörs vi i augusti igen.

Ha en Trevlig Sommar.

/Åke Persson, redaktör Branschkoll Pack & Label

Strömfors bruk, en riktig svensk sommaridyll.
Annons

Förpackningar växer hos Ink n Art

Ämnen i artikeln: InknartScanpack

Scanpack: Hos Ink n Art träffar vi vd Jesper Hammarstand som har fullt med att inspirera nyfikna besökare i montern.

För några år sedan började Ink n Art bygga upp en förpackningsproduktion som nu är inkörd och på Scanpack möter man både nya och befintliga kunder.

”Nu är det rock n roll”, säger Jesper som bubblar av idéer kring hur man ska utveckla bolaget.

Den senaste tiden har produktionen av förpackningar verkligen gått varm hos Ink n Art. Jesper plockar upp telefonen och tar fram affärssystemet som visar att senaste månaden har över halva omsättningen kommit från just förpackningar. Tittar man på årsbasis så ligger det på runt en femtedel.

Man har en bred portfölj av tryckta produkter och jobbar med allt från vanliga trycksaker till expo, produktmedia och förpackningar.

– En grej som vi trycker lite extra på är möjligheterna till förädling, berättar Jesper som tar fram en ask fylld med exempel av lyxiga alternativ med folieringar, präglingar och tryck med guld och silver.

Inspiration från Ink n Art på Scanpack.
Ämnen i artikeln: InknartScanpack
redaktionen@branschkoll.se
Annons

IDÉs ”kronprins” Kjetil Amundsen talar på Print Next

Han leder sedan en tid tillbaka Nordens största profilaktör IDÉ House of Brands – nu delar han med sig av sina tankar om framtiden för fysisk kommunikation.

Kjetil Amundsen blev nyligen vice koncernchef på ett av Nordens största profil- och reklamföretag – Idé House of Brands med en omsättning en bra bit norr om 500 miljoner. Innan detta hade han samma roll på Norges största grafiska koncern 07 Media.

Nu kommer han till Print Next den 24 november i Stockholm och delar med sig av sina erfarenheter och idéer kring framtiden för både profil- och tryckbranschen och hur dessa kan jobba mer tillsammans.

Ett femtontal personer talare att dela med sig av sina erfarenheter och sin kunskap på de två scenerna och det är också stort fokus på nätverkande under dagens alla pauser.

Läs mer om Print Next och se alla talare på grafkom.io/printnext22

Print Next är en nätverksdag för alla som jobbar med visuell och fysisk kommunikation. Det arrangeras av nätverket Grafkom i samarbete med Grafiska Företagen.

Helloprint lanserar i Sverige

Under dagen kommer en av många talare från Helloprint som kommer att berätta om att man nyligen lanserat sina tjänster i Sverige och hur man ser på framtiden inom print-branschen. Man säljer en lång rad olika produkter inom tryck och profil baserat på ett nätverk av grafiska producenter.

ERBJUDANDE: Branschkoll är medarrangör till Print Next och ger alla som är betalande prenumeranter på Branschkoll möjlighet att gå på Print Next för medlemspris – ange Branschkoll i anmälan.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Craft och svenska handbollslandslaget släpper ny matchtröja

tröja Craft Sverige
Ämnen i artikeln: Craft

Det är andra generationens matchtröja genom samarbetet mellan Craft och handbollslandslaget som pågått sedan 2019.

– Vi har gjort om hela konstruktionen men använt samma typ av material som tidigare med hög slitstyrka och elasticitet, i syfte att optimera rörelsefrihet och prestationsförmåga. Vi har även lyft in mer gult i plagget samt flera svenska element, som till exempel en karta över Sverige i nacken. Förhoppningen är att den nya tröjan ska hjälpa Sverige till framgång i vinterns EM för damer och herrarnas VM på hemmaplan, berättar Christoffer Rehn, Product Manager på Craft i ett pressmeddelande.

Den nya tröjan kommer i slutet av oktober och replika-varianter kommer säljas i handbollslandslagets webbshopp.

Ämnen i artikeln: Craft
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Formac börjar redovisa koldioxid-utsläppen för sina profilprodukter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklammarknaden väntas överstiga 50 miljarder kronor för första gången

Men den svagare konjunkturen påverkar annonsmarknaden negativt 2023.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Printoz och Tsreklam blir ett varumärke

Ämnen i artikeln: Tsreklam
Ämnen i artikeln: Tsreklam
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Unitedprofile anställer försäljningschef

Ämnen i artikeln: Unitedprofile

Unitedprofiles senaste medarbetare heter SamuelLandin och ska axla rollen som försäljningschef. Samuel sägs ha lång erfarenhet både som tech-entreprenör och som chef inom detaljhandeln.

I sin tidigare roll som butikschef lyckades Samuel med konststycket att styra om sin butiks profil och huvudsakliga intäkt samtidigt som omsättningen konstant ökade. Innan dess grundade, utvecklade och drev han företaget GPS Coach, ett unikt statistikverktyg för fotbollstränare på individnivå, berättar Unitedprofile för Branschkoll.

– Unitedprofile växer hela tiden i både omsättning och personalstyrka, tack vare en fantastisk produkt. Men det kräver också att organisationen hänger med. Med Samuel som försäljningschef får vi in just den viktiga koordinerande och strategiska styrka som Unitedprofile behöver idag, säger vd Alexander Giers.

– Att Unitedprofile är så öppna för kreativitet är en stor del av deras framgångsfaktor och det passar mig perfekt. Jag tycker det är oerhört viktigt att tänka utanför boxen när man står inför en utmaning och våga prova det obeprövade, säger den nytillträdda försäljningschefen Samuel Landin.

Magnus Lindbland, tidigare försäljningsansvarig kommer nu helt att fokusera på försäljning och kundkontakt som är hans stora passion, skriver Unitedprofile till Branschkoll.

Ämnen i artikeln: Unitedprofile
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hemtjänstpersonal saknar arbetskläder – leverantören kan inte få fram kläderna

Ämnen i artikeln: ArbetskläderWorkwear

Tillverkningsproblem på grund av världsläget sägs ligga bakom.

Ämnen i artikeln: ArbetskläderWorkwear
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Craft ny sponsor till norsk skidstjärna

Craft har tecknat ett sponsoravtal med den norska skidstjärnan Johannes Høsflot Klæbo som bland annat vunnit tre OS-guld.

Craft är redan sponsor tillNorges Skidförbund, men det här är ett separat sponsoravtal för den unga norska stjärnan.

– Craft är en strategisk samarbetspartner för mig och tillsammans ska vi utveckla kläder för de olika träningsformer som vi som åker långdistansskidor utövar. Jag ser fram emot att få bidra när det kommer till design och kvalitet med mera, sägerJohannes Høsflot Klæbo i ett pressmeddelande.

Johannes vill inte kommentera storleken på sponsoravtalet men säger att det är ett av hans ”största och viktigaste”. Det är Johannes pappa och manager Haakon Klæbo som landat avtalet med Craft.

Förutom att vara en skidstjärna är Johannes lite av en influencer som publicerat vloggar på Yotube regelbundet sedan 2017, idag har han cirka 120.000 följare på sin Youtubekanal. Vidare har 25-åringen strax under en halv miljon följare på Instagram.

”Har ett kommersiellt värde även globalt”

– För oss är detta ett stort och viktigt avtal. Johannes är en riktigt stor och viktig profil inom skididrotten både i Norge och internationellt. Därför har vi velat få fram ett separat avtal med Johannes som nu är signerat. Under kommande år har vi många saker att se fram emot, inte minst skid-VM i Trondheim 2025, sägerTom Henriksen vd för New Wave Norge

– Vi har stora planera för att implementera Johannes i vår marknadsstrategi de kommande åren. Även om Craft är främst ett nordiskt varumärke så anser vi att Johannes har ett kommerisellt värde även globalt och de vill vi dra nytta av i våra internationella kampanjer, avslutar Crafts marknadschefCaroline Graham.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt rekord igen för Profeels välgörenhets-event

Den eskilstunabaserade profilaktören Profeel anordnade i dagarna sitt välgörenhets-event Feel for Life som genom främst auktioner samlar in pengar till Barncancerfonden.

Eventet slog sitt tidigare insamlingsrekord och samlade in precis under 1,3 miljoner kronor (tidigare rekordet låg på strax över 1 miljon kronor), pengarna går oavkortat tillBarncancerfonden, enligt ett Linkedin-inlägg.

Nedan kan du se en video från eventet.

LÄS OCKSÅ: Succé för Feel for Life – samlade in över 1 miljon

redaktionen@branschkoll.se
Annons