Svekon söker Employer Branding och Marknadsföringsansvarig

Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla varumärket SVEKON. Målet är att stärka varumärket hos våra befintliga och framtida kunder samt även hos våra befintliga och framtida medarbetare.

Jag som rekryterar till den här tjänsten heter Martin Frisk. Jag tror på det coachande ledarskapet där individen får utrymme att växa och utvecklas. För mig är det viktigt att SVEKON är ett företag som präglas av omtanke och gemenskap men även av stort engagemang och kundfokus. Tillsammans bidrar vi till att utveckla Svekon och våra kunder.

Som anställd på Svekon kommer du i huvudsak att verka i våra helt nya lokaler i Solna. Din uppgift är att fortsätta utveckla varumärket SVEKON både med hjälp av digital marknadsföring och med Employer branding. Vår personal är det viktigaste vi har och vi brukar lite skämtsamt säga att ”värdet på SVEKON går hem klockan fem”. Att få våra medarbetare att trivas och vara stolta över varumärket SVEKON kommer att vara en central del i ditt arbete.

VI ERBJUDER
SVEKON är ett företag under ständig utveckling. Vi erbjuder dig en spännande resa tillsammans med oss där du har stor möjlighet att påverka hur din arbetsroll utvecklas framåt. Din kreativitet kommer att tas till vara hos oss. Vi vill att vår personal ska trivas och genomför därför många personalaktiviteter och erbjuder bra villkor och förmåner.

TJÄNSTEN
I rollen som Employer branding och marknadsföringsansvarig kommer du att ha två fokusområden som hänger ihop med varandra. Employer branding samt marknadsföring. Marknadsföringsdelen är främst digital marknadsföring. Tjänsten avser en heltid. Du mäts på inkomna ansökningar, medarbetarnöjdhet och leads som genereras in i vår försäljningsprocess.

Digital Marknadsföring
Kunskap och intresse av digital marknadsföring. Du har god erfarenhet av att skapa och redigera ”content” för att generera fler följare i sociala medier samt mer trafik in på svekon.se. Viktigt för SVEKON är kvalitet före kvantitet. Vi önskar ha relevanta följare och besökare som förhoppningsvis genererar framtida affärer eller medarbetare. Som en del i den digitala marknadsföringen behöver man ha grundläggande kunskaper i följande system:

WordPress
FB
LinkedIn
Youtube
Google Ads
Google Analytics
Google My Business

Till din hjälp har du SVEKONs Marknadsgrupp och SVEKONs PR-byrå. Tillsammans med dessa ansvarar du för att ta fram en marknadsföringsplan som sedan du ansvarar för att driva i mål. Planen kan t.ex. innehålla målsättningar för att skapa content, skapa referenscase, filmmaterial, olika kampanjer m.m. Din roll behöver inte nödvändigtvis vara att ta fram materialet, det viktigaste är att du ser till att materialet som tas fram håller rätt kvalitet.

Employer branding – Personalen är SVEKONs styrka
Hos oss på SVEKON är det väldigt viktigt att personalen trivs och har roligt på arbetet. Vi ser att du är en del i att bidra till detta genom att hjälpa SVEKONs ledning med att ta hand om olika praktiska saker som tillför personalen väldigt mycket. Vi ser att du gillar att planera och ordna olika typer av event samt har en vilja att hjälpa personalen med praktiska saker som underlättar deras arbete. Exempel på sådana uppgifter:

Planera och boka personalevent
Planera och boka kundevent
Framtagning av profilprodukter
Hjälpa till med företagspresentationer
Planera, upphandla och följa upp externa leverantörer och tjänster
Planera följa upp och verkställa trivsel- och personalplan

KVALIFIKATIONER
Som person ska du vilja ta ansvar, du är resultatorienterad, nyfiken, lyhörd, engagerad och har lätt för att samarbeta med andra. Tjänsten innebär att du behöver vara en social och utåtriktad person som sätter kunden i fokus oavsett om kunden är extern eller intern. Vi arbetar i huvudsak på svenska och engelska. Du har minst ett par års erfarenhet av arbete med utveckling av varumärke, gärna i form av just digital marknadsföring och employer branding. Du har även minst ett års relevant eftergymnasial utbildning.

Varmt välkommen med din ansökan snarast då urval och intervjuer kommer att ske löpande!

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt

Temo byggde nytt tryckeri mitt i pandemin – ”Vi ska vara en produktionshubb i tryckeribranschen”

Under 18 år växte man kontinuerligt i sina gamla lokaler i Vällingby men till slut gick det inte längre. Nu har man flyttat in i en helt ny anläggning i Järfälla norr om Stockholm och samtidigt investerat stort i ytterligare en offsetpress, fyra kuverteringsmaskiner, en digitalpress och en ctp.

Kraftigt höjda fasta kostnader och en investering på tio miljoner kronor mitt i en global pandemi. Nervöst kan man tänka sig? 

– Nu är det roligt att gå till jobbet igen, svarar bröderna Magnus och Johan Forsberg som driver Temo Mailer.

Nu har man dessutom anställt en ny säljare som ska jobba mer aktivt med försäljning till alla tryckerier.

– Valet att vara kvar på gamla stället fanns inte. Vi hade aldrig kunnat utvecklas där så vi var tvungna att göra något. Vi hade enpallslager och inte ens en lastkaj – det gick helt enkelt inte, säger Magnus Forsberg.

Johan Forsberg tillsammans med Johan Engkvist som är ny säljare sedan en tid tillbaka.

Satsar med ny säljare

Nu ska man kunna bli upp mot 30 personer i de nya lokalerna där man idag kör ett skift så det finns plats att växa vidare. Men då gäller det att bli mer aktiv på marknaden. Med anledning av detta har en veteran i branschen tagits in – Johan Engkvist som under väldigt många år bara har jobbat som säljare mot andra tryckerier på olika företag i branschen. 

– Johans uppdrag är att göra Temo mer kända hos tryckerierna i hela landet, säger Magnus och Johan.

Det handlar om allt från små copyshops till alla de största tryckerierna. Ingen är för stor eller för liten för att jobba med Temo.

– Potentialen är jättestor och jag ska se till så att det känns enkelt och tryggt att använda oss som underleverantör, säger Johan Engkvist.

Budskapet till branschen är: Tryck det ni vill själva – vi tar hand om resten.

Lastkajen ligger mitt i fastigheten – detta är något man inte hade på det gamla stället.

Självklart med offset

Investeringar har man historiskt nästan alltid prickat ”fel” som exempelvis 2009 – när man mitt i finanskrisen – investerade i en 8-färgare rulloffsetpress. Så att den här flytten skulle ske under ett krisår tänker bröderna Forsberg inte är så förvånande.

Inför flytten den här gången investerade man i ytterligare en 8-färgare rulloffsetpress – en begagnad press som är upprustad till toppskick. 

– Livslängden är en helt annan för offsetpressar så det är mycket billigare i längden, säger Johan Forsberg.

– Vi övervägde självklart inkjet men det kräver en helt annan affärsmodell, tillägger Magnus.

Temo Mailer producerar alla typer av trycksaker och kuvert, i och med flytten, har man nu också investerat i kuvertering och mer efterbearbetning. I det nya huset fick man också plats att ta in företaget TM Bokbinderi och därmed har man nu det mesta inhouse för alla typer av trycksaker.

– Vi är bra på alla korta puckar inom reklam- och kontorstryck men också utskick, både ADR och ODR, för detta har vi nu allt som behövs i huset.

Förutom de stora rulloffsetpressarna har man också flera digitalpressar från Ricoh och en uppsjö av utrustning för efterbehandling och kuvertering.

– Ledtiderna är väldigt korta idag och där måste man kunna vara väldigt snabb för att serva kunderna så de blir nöjda.

På digitaltrycksidan har man två Ricoh-maskiner som bland annat trycker kuvert utfallande.

Stor produktionspartner till branschen

Den största delen av verksamheten bygger på att man är underleverantör till andra tryckerier, printföretag och trycksaksförmedlare. Det finns en del direktkunder men detta är inte en marknad man bearbetar aktivt.

– Vi har med flit aldrig marknadsfört oss och vi fyller våra maskiner till stor del genom att jobba med andra tryckerier och förmedlare. 

– Och nu har vi för första gången anställt en säljare i Johan Engkvist som ska bearbeta tryckerierna runt om i landet, säger Johan Forsberg.

Kuverttryck är också en stor del av verksamheten och de trycker man till stor del i de specialanpassade offsetpressarna men också digitalt. Därför var det naturligt att också investera i kuvertering.

Lagom är bäst inom automatisering

För Temo skapar automatisering ibland stora problem eftersom felaktiga dokument kommer in i produktionen

– Alla säger att om man inte gör allt automatiserat så funkar det inte – för oss är det tvärt om – om vi inte lägger manuell tid på jobben så funkar det inte, säger Magnus.

– Vi upptäcker när kunderna missar saker. Det är en stor del av vår service.

”Vi kan göra allt”

– Vi printar också mer storskaligt med digitaltryck direkt på kuvert. Eller adressering med inkjet på kuvert och brevpapper. Eller personifierat direkt i digitalpressarna, säger Johan.

I den nya anläggningen finns nu totalt sett en väldigt bred produktionsapparat.

– Drar vi igång alla maskiner kan vi trycka allt, efterbearbeta och kuvertera på mindre än en dag. Gärna med en stans eller perforering också.

– Vi blir en väldigt snabb och flexibel produktionspartner till våra kunder helt enkelt, avslutar Magnus.

redaktionen@branschkoll.se

Branschkoll växer med nytt bevakningsområde

Idag lanserar Branschkoll sin senaste satsning – “Pack & Etikett” – omvärldsbevakning för branscherna förpackning och etikett.

redaktionen@branschkoll.se

Packnorth: Tre förpackningstrender från Afry

redaktionen@branschkoll.se

Rapport från en digital förpackningsmässa

redaktionen@branschkoll.se