Logga in

Svanen skruvar åt miljökraven för trycksaker – här är förslagen till nya kriterier

03 april, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Nordisk Miljömärkning som står bakom miljömärket Svanen har publicerat ett nytt förslag till kriterier för tryckerier och trycksaker. Större krav på kontrollerat papper och man vill också införa begränsningar för användandet av UV-färger både i offset och digitalt. Nya krav på att trycksaker ska kunna avfärgas finns också.

Man föreslår flera och delvis stora förändringar. Bland annat:

  • Kravet på mängden kontrollerat papper (ex Svanenmärkt eller EU Ecolabelled) som man använder i tryckeriet höjs från 25 procent till minst 70 procent.
  • Om man tillverkar förpackningar måste dessa i de nya kriterierna vara tillverkade av pappersbaserade material.
  • Nya regler för UV-bläck, UV-färger och UV-lacker som används i inkjet-maskiner och tryckpressar. Möjlighet att använda UV-bläck, UV-färger och UV-lack begränsas.
  • Tryckfärger, toner, bläck, lack och lim måste testas för avsvärtning enligt INGEDE och ha en positiv poäng enligt EPRC (De-inkability Scorecard).
  • Alla förslag finns i remissförslaget som går att hämta på Svanens hemsida.

Med anledning av situationen med coronaviruset i Europa har remisstiden förlängts med två månader. Ta chansen att lämna dina synpunkter senast den 30 juni 2020.

Remissförslaget finns i sin helhet på Svanens hemsida.

Så här ska Messe Düsseldorf Covidsäkrar Drupa – ansiktsmask blir obligatorisk

(Bild: Drupa)

Drupa gör nu allt för att kunna genomföra mässan.

Heidelberg överger Drupa

Heidelberg ställer in sitt deltagande på Drupa nästa år.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)