Sustainability Becoming a Way of Life

It used to be that the market leader in an industry was the company with the biggest market share and the greatest financial clout. But times are changing and sustainability policy is part of the new barometer.

Some manufacturers serving the printing and publishing industries have long been heavy on the sustainability message. Ricoh and Canon for instance, both generous supporters of Verdigris, have a persistent voice, and Xerox’s is getting louder. These companies have a heavy presence in the wider office sector, so the breadth of their impacts is larger than the likes of Heidelberg, manufacturers whose interests are very sector specific. However Heidelberg and Komori are unique amongst the press manufacturing behemoths in that they publish annual sustainability reports.

It has only been in the last couple of years that Heidelberg has been so committed to reducing its environmental impact. It has for instance a policy to make all trade show activities carbon neutral, and now delivers carbon neutral presses for environmentally aware customers. Heidelberg is building a cogeneration plant for its factory in Wieslock, Germany. Its foundry site in Amstetten, which produces the side frames, cylinders, and bases for Heidelberg presses, is now certified to ISO 50001. This standard ISO 50001 outlines the requirements for energy management systems providing a framework for industrial plants across industry and government facilities. According to ISO, this standard could affect up to 60 % of worldwide energy use.

Tangible efforts are obviously important to encourage the market for print media and confound its detractors. But the intangible message in a sustainability report such as Heidelberg’s, and its supporting policies are almost more important. They are harbingers for industry’s direction, for how corporate values are changing and for how companies erving print see their role as environmental guardians. This in turn starts to influence customer and consumer perceptions, encouraging a change in underlying environmental values. Awareness of the three Rs: reduce, reuse and recycle, starts to become a mark of a developed society.

Establishing a company’s sustainability policy starts with a series of defined objectives for the enterprise, along with a few milestones and deadlines for achieving them, loose or otherwise. The implementation might begin with an environmental management standard such as ISO 14001 holistically applied, or it could be a simple policy document clearly communicated to staff and customers. First steps can be teensy weensy, because ultimately it all leads to reduced environmental impact. The starting point is now.

/Laurel Brunner

The Verdigris supporters who made it possible to write this article are: Agfa GraphicsCanon EuropeDigital Dots,drupaEFIEcoPrintFespaHPPragati OffsetRicohSplash PRUnity PublishingXeikon and Xerox.

This work by The Verdigris Project is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivs 3.0 Unported License.

Nordic Carton har siktet inställt på Europa

IMG 1344 1800
Ämnen i artikeln: Nordic Carton

:heavy_check_mark:Ny treårsplan spikad :heavy_check_mark:Nu har steg tagits för att växa utanför Norden :heavy_check_mark:Ny maskinpark är på plats

Ämnen i artikeln: Nordic Carton
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Epsons nya etikettpress attraherar nordiska tryckerier – tre har redan investerat

Richard Garp Epson 1800
Ämnen i artikeln: Epson

Epson har nyligen lanserat sin etikettpress SurePress L-4733AW i Norden. En maskin med vattenbaserat bläck som riktar sig mot de lite mindre tryckvolymerna där hög detaljkvalitet är avgörande.

Med pressen vänder man sig dels till tryckerier som vill minska sitt beroende av externa leverantörer och få möjligheten att producera etiketter i egen regi. Men också till varumärkesägare som vill ta hand om sin egen etikettproduktion.

– Med en stor färgrymd och tryck med extra färger som grönt, orange och vitt täcker maskinen upp till 96 procent av Pantoneskalan, berättar Richard Garp på Epson.

– Även om den har en lägre hastighet än vissa andra modeller, erbjuder den hög tillförlitlighet och enkel användning – perfekt för företag som vill hantera små serier med anpassad produktion och hållbara lösningar.

Framgång på den nordiska marknaden

Epson har redan sålt tre enheter av Surepress L-4733AW i Norden under 2024, vilket överträffar företagets försäljningsmål. Tidtryck i Uppsala kommer att installera sin maskin i november, vilket gör dem till Epsons svenska referensinstallation.

På Island har Prentmet Oddi nyligen installerat sin press för att möta en växande efterfrågan på lokala etikettlösningar. Dessutom har Empaka Kartonnage i Danmark investerat i samma press.

Ämnen i artikeln: Epson
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte på wellbolag

Han tar över som interim-vd.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

17 anställda sägs upp på wellpappfabrik

MBL-förhandlingar är avslutade.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bewi och Stok Emballage går samman inom livsmedelsförpackningar

bewi 1800
Ämnen i artikeln: Bewi
Ämnen i artikeln: Bewi
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Världens första läkemedelsflaska av delvis träbaserad plast

plastflaska tra

UPM Biochemicals, Selenis och Bormioli Pharma har utvecklat en läkemedelsflaska med delvis träbaserad PET-plast.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso säkrar materialförsörjningen till förpackningsanläggning

Ämnen i artikeln: Stora Enso

Stora Enso har tecknat avtal om att förvärva Junnikkala Oy, ett finskt sågverksföretag, för upp till 137 miljoner euro.

Ämnen i artikeln: Stora Enso
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kartongbruk vill permittera – om efterfrågan inte förbättras

Omfattar totalt 1 100 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny forskning på papper–aluminium-laminat för förpackningar

images large ao4c05798 0014

Mer miljövänligt alternativ till plast i förpackningar som kräver ett aluminiumskikt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska studenter prisas för elegant och funktionell förpackningsdesign

Pack lappstift

”Den nya generationens kreativa lösningar inom hållbar förpackning”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons