Sustainability Becoming a Way of Life

It used to be that the market leader in an industry was the company with the biggest market share and the greatest financial clout. But times are changing and sustainability policy is part of the new barometer.

Some manufacturers serving the printing and publishing industries have long been heavy on the sustainability message. Ricoh and Canon for instance, both generous supporters of Verdigris, have a persistent voice, and Xerox’s is getting louder. These companies have a heavy presence in the wider office sector, so the breadth of their impacts is larger than the likes of Heidelberg, manufacturers whose interests are very sector specific. However Heidelberg and Komori are unique amongst the press manufacturing behemoths in that they publish annual sustainability reports.

It has only been in the last couple of years that Heidelberg has been so committed to reducing its environmental impact. It has for instance a policy to make all trade show activities carbon neutral, and now delivers carbon neutral presses for environmentally aware customers. Heidelberg is building a cogeneration plant for its factory in Wieslock, Germany. Its foundry site in Amstetten, which produces the side frames, cylinders, and bases for Heidelberg presses, is now certified to ISO 50001. This standard ISO 50001 outlines the requirements for energy management systems providing a framework for industrial plants across industry and government facilities. According to ISO, this standard could affect up to 60 % of worldwide energy use.

Tangible efforts are obviously important to encourage the market for print media and confound its detractors. But the intangible message in a sustainability report such as Heidelberg’s, and its supporting policies are almost more important. They are harbingers for industry’s direction, for how corporate values are changing and for how companies erving print see their role as environmental guardians. This in turn starts to influence customer and consumer perceptions, encouraging a change in underlying environmental values. Awareness of the three Rs: reduce, reuse and recycle, starts to become a mark of a developed society.

Establishing a company’s sustainability policy starts with a series of defined objectives for the enterprise, along with a few milestones and deadlines for achieving them, loose or otherwise. The implementation might begin with an environmental management standard such as ISO 14001 holistically applied, or it could be a simple policy document clearly communicated to staff and customers. First steps can be teensy weensy, because ultimately it all leads to reduced environmental impact. The starting point is now.

/Laurel Brunner

The Verdigris supporters who made it possible to write this article are: Agfa GraphicsCanon EuropeDigital Dots,drupaEFIEcoPrintFespaHPPragati OffsetRicohSplash PRUnity PublishingXeikon and Xerox.

This work by The Verdigris Project is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivs 3.0 Unported License.

Annons

Återvunnen fiber ger bättre barriär hos Pulpac

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rapport: Produktionen av bioplast ska tredubblas på fem år

En rapport från organisationen European Bioplastics (EUBP) och tyska Nova-Institute spår att den globala bioplastproduktionen förväntas tredubblas under de kommande fem åren.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

”Prioritera återanvändning – att ersätta plast är inte alltid bästa lösningen”

”Att säkerställa retur- och återvinningshanteringen är viktigare än att minska vissa materialtyper”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Projektet Circ Pack ska hjälpa förpackningstillverkare att öka plaståtervinningen

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stor investering ökar dunkkapaciteten

dunk förpackning plast packaging

Nu installerar Emballator Mellerud en av Skandinaviens största maskiner för tillverkning av fyra- och femlitersdunkar i plast.

– Efterfrågan är stor och vi gör den här investeringen för att kunna växa, säger Joakim Johannesson, vd för Emballator Mellerud.

Den nya blåsformningsmaskinen har en kapacitet på fyra plus fyra dunkar och har därmed dubbla kapaciteten jämfört med de maskiner som finns i produktionen i dag. Den kommer inte att ersätta befintliga produktionslösningar utan blir ett rent kapacitetstillskott.

– Det här är ett naturligt steg i tillväxtresan tillsammans med våra kunder – en investering som kommer att öka vår konkurrenskraft, säger Joakim Johannesson som berättar att maskinen blir en av de största på den skandinaviska marknaden.

Produktionen i den nya formblåsningsmaskinen blir både effektiv och miljövänlig.

– Eftersom maskinen är elektrisk och inte hydraulisk så sparar vi mycket el, vilket är en stor fördel ur ett hållbarhetsperspektiv och detta är något som prioriteras av både oss och våra kunder.

Källa: emballator.com

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Etikettdesignprogram uppdaterat

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Elpriset slår hårt mot industrin – investering i förpackningsbranschen kan stoppas

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förpackningsföretag investerar i automatiserat skärbord

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Investerar i snabbare förpackningsutveckling med 3D-simulering

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fler plastförpackningar blir pantningsbara

Helsingborgsbaserade producentorganisationen Sydgrönt inleder ett samarbete med återvinningsinnovatören Bower och sätter pant på plastförpackningar. Med hjälp av Bower-appen skannas den tomma förpackningen och konsumenten belönas när de återvinner sina plastförpackningar vid återvinningsstationen.

Som en del i omställningen med att minska klimatavtrycket är Sydgrönt nu den första grönsaksproducenten i Sverige som tillsammans med Bower gjort sina plastförpackningar pantbara.

Med några enkla steg i en app belönas konsumenterna när de återvinner sina förpackningar vid vanliga återvinningsstationer.

– Vad vi måste göra för att uppnå den cirkulära ekonomin är att se till att saker som vi producerar samlas in och blir något nytt, och det är den uppgiften vi vill hjälpa till med, förklarar Suwar Mert, vd på Bower.

– Hållbarhet och kvalitet är viktiga ledstjärnor för Sydgrönt, någonting som konkretiseras gentemot deras konsumenter när de nu ansluter sig till vårt system för återvinning. Det ska bli spännande att följa upp samarbetet och vår gemensamma utveckling, säger Texas Kiiskinen, Bower i ett pressmeddelande.

Plastförpackningarnas enskilt viktigaste uppgift är att skydda grönsakerna och frukterna under transporten, men även skydda produkterna i konsumentens hem. Skulle grönsakerna inte ha något skydd är det risk att hållbarheten förkortas avsevärt och att matspillet ökar.

– Som användare av förpackningar har vi ett ansvar att underlätta för att den plast vi använder för att skydda råvaran också sorteras rätt och kan återanvändas till nytt material, säger Anette Ekstrand, produkt- och marknadschef Sydgrönt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons