Sundqvist och Top Swede är de senaste hästarna i Unitedprofiles stall

Det Göteborgsbaserade bolaget Top Swede som är en leverantör av yrkeskläder ansluter sig nu till Unitedprofile. Varumärket sägs bli ett starkt tillskott inom utbudet av arbetskläder och skyddsskor.

Top Swede är ett svensk varumärke av skyddskläder och finns beläget i Göteborg där design och utveckling sker tillsammans med produkttestare från olika yrkesgrupper, skriver de i ett pressmeddelande.

– Unitedprofile gör att våra produkter bli mer lättillgängliga till fler återförsäljare på marknaden vilket är ett viktigt steg för tillväxten inom Top Swede. Fördelen att vi centralt kan styra vårt sortiment gör det tidsbesparande både för oss men inte minst för återförsäljarna, säger Jonas Sjölander på Top Swede.

Sundqvist levererar köksredskap inom premiumsegementet

Artikeln om Top Swede hann knappt bli klar innan nästa leverantör var ansluten till Unitedprofile, nämligen Sundqvist som är en leverantör av köksredskap inom premiumsegmentet.

Och bland deras varumärken återfinns Global, ScanPan och Pulltex med allt från knivar och skärbrädor till stekpannor och grytor, samt andra tillbehör för köket.

– Unitedprofile är nästa steg i vår resa att digitalisera vår verksamhet. Med en bra teknisk plattform och ett brett nätverk av seriösa företag inom profil-branschen hoppas vi att kunna nå ut bredare och göra affärer på ett enklare sätt. Våra välkända varumärken och fina produkter kommer definitivt att bidra till ett stärkt kunderbjudande, säger Mike Öberg , ansvarig för Profilering på Sundqvist, i ett pressmeddelande.

Annons

De erbjuder fyra kronor i pant för dina takeaway-förpackningar

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lanserar hållbarhetstest för etiketter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

E-handlare fyrdubblar packningskapaciteten – ”oacceptabelt med så stor mängd luft i paketen”

Både luft och fyllnadsmaterial i paketen minskas med upp till 30 procent.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Spendrups investerar 200 miljoner i förpackningslinje – och plastbantar med 100 ton

Under hösten installerar Spendrups en ny förpackningslinje för burkar på bryggeriet i Grängesberg, en investering på mer än 200 miljoner kronor. Samtidigt görs en satsning på en ny förpackningslösning för burk i flerpack – så kallad Keel Clip – som ersätter plastmaterial med papper, något som sägs innebära en besparing på 100 ton plast per år.

Den nya burklinjen är tänkt att tas i drift under andra kvartalet 2022.

– Vi strävar efter en så hållbar och cirkulär förpackningsflora som möjligt. Vårt mål är att alla Spendrups förpackningar ska vara helt materialåtervinningsbara till 2025 och detta är en del av detta, säger Anna Lidström som är hållbarhetschef på Spendrups.

Samtliga av Spendrups varumärken ska byta till den nya förpackningen under 2023

Från och med andra kvartalet 2023 går alla Spendrups varumärken över till den nya pappersbaserade förpackningen för burk i flerpack.

– Det innovativa med den här förpackningslösningen är att burkarna hålls ihop på ovansidan, vilket ger en materialeffektiv förpackning, och det kommer också bli ett snyggt intryck i hyllan i butik. Vi ser verkligen fram emot lanseringen runt påsk nästa år, säger Magnus Willén som är ansvarig för förpackningsutveckling på Spendrups.

Redan 2020 tog Spendrups ett steg mot ökad cirkularitet i förpackningarna genom att byta till 100 procent återvunnen plast i alla plastsvep för flerpack som säljs på den svenska marknaden berättas i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Emballator ställer ut på Pharmapack i Paris

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Paketmarknaden växte med 14 procent

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Prishöjning på tryckplåtar

För tredje gången på mindre än tio månader höjer Agfa priset på offsettryckplåt och kemikalier.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersbristen: Tryckerier hamstrar papper – ”100 miljoner kataloger kommer inte att tryckas”

”Största krisen på minst 30-40 år”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Elpriset stänger pappersmaskin – ”extraordinär ökning”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Apaks vd Evelina Lindgren är Årets Företagare i Sverige

Evelina Lindgren aPak

Mölndalsföretagaren Evelina Lindgren, tredje generationens vd på familjeföretaget Apak, blev i lördags utsedd till Årets Företagare i Sverige 2021.

Hon kvalificerade sig till finalen genom att vinna de regionala delfinalerna vilket vi skrivit om här och här.

– Det känns helt overkligt måste jag säga. Jag vill förstås tacka min familj, vi är ett familjeföretag, och utan dem så hade jag aldrig stått här idag, säger en glad och överraskad Evelina Lindgren när hon blir intervjuad av Företagarna.

Utmärkelsen delades ut under en galakväll i Stockholms Stadshus den 16:e oktober.

Det som bland annat imponerade på juryn och fick dem att utse Evelina Lindgren var hennes förmåga att driva bolaget att bli mer hållbart både vad gäller miljö och inte minst i personalfrågor.

Apak har bland annat investerat i en fullskalig solcellsanläggning som minskat elinköpen med 80 procent och rörelseresultatet har förbättrats kraftigt de senaste åren.

Juryns motivering

”Med en stor dos innovationskraft sätter Årets Företagare ribban för hållbarhet högt och är en sann inspiration och förebild. Vår vinnare går i bräschen och driver utvecklingen för en hållbar omställning framåt. 

Årets Företagare har på kort tid fördubblat omsättningen och skapat en framgångssaga där utvecklingsmöjligheterna är oändliga. Med ett modigt ledarskap och en utgångspunkt i att medarbetarna är bolagets hjärta och viktigaste resurs, har vår vinnare tagit hela bolaget mot deras gemensamma mål.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons