Succémässa för Master Design – ”Vi har ett härligt momentum i bolaget”

Master Designs monter där man genomgående utgått från prickarna som förklara processen bakom en lyckad kampanj.
Master Designs monter där man genomgående utgått från prickarna som förklara processen bakom en lyckad kampanj.

Master Design var en av utställarna på Profil och Promotion-mässan och med en väl genomtänkt monter där man fokuserade på hur processen bakom en lyckad produktmedia-kampanj ser ut hade man fullt upp med entusiastiska besökare under hela mässan.

– Istället för att visa upp många produkter gjorde vi det här, säger Peter Wärnfeldt som är försäljningschef på Master Design och pekar mot väggen i montern.

På väggen sitter en roadmap över hur det går till när Master Design hjälper kunderna att ta fram en kampanj. Peter berättar att Master Design har ett ”reklambyråtänk”, fast då såklart är specialiserade på produktmedia och jobbar mycket med cases, pitchar och kreativa lösningar.

– Först kommer analysfasen där vi tittar på vad det är företaget vill uppnå, ofta kommer de till oss och säger att de vill ha det här och det där och då gäller det att stanna upp och ställa tusen frågor för att förstå kundens faktiska behov, vad är det kunden vill uppnå, säger Wärnfeldt och fortsätter:

– När vi väl har förstått kundens behov kommer den kreativa fasen, där vi använder vår expertis för att hjälpa kunden uppnå kampanjens syfte, här händer det ofta att vi kommer med förslag som kunden inte alls förväntade sig men som blir en aha-upplevelse för kunden. Och när vi gemensamt kommit fram till den bästa lösningen så börjar vi ta fram det som ska bli slutresultatet.

Gör allt intellektuellt arbete

peter master
Försäljningschef Peter Wärnfeldt visar en läckert designad bricka som är pricken över i:et i den kampanj Master Design tog fram åt Karolinska Institutet.

Förutom att ta sig an uppdragen på samma sätt som en reklambyrå så har Master Design kompetensen att göra allt det intellektuella arbetet inhouse. Med egen ateljé, där man tar fram designs och helhetslösningar.

– Vi gör allt utom att producera och plocka, säger Wärnfeldt.

Annons

Och det är i Master Designs ateljé som man designat den egna monterlösningen på mässan, där man använt de färglada prickarna på montern som utgångspunkt för allt som pågår i montern.

– Prickarna på väggen går från väggen till våra kläder som går i samma färger, till tablettaskarna vi delar ut som är tryckta med samma budskap som väggen, till själva godiset i askarna som också har samma färg, ner till dojorna, säger Wärnfeldt och pekar på sina sneakers från Craft med sin prickiga logotyp.

”Vi har gjort en hel del förändringar i bolaget”

master design
Maria From och Roger Lobergh som tillsammans driver Master Design besöker mässan.

På vägen ut från mässan springer Branschkoll in i Maria From och Roger Lobergh som sedan ett tag tillbaks äger Master Design tillsammans.

– Vi har gjort en hel del förändringar det senaste året, framförallt har vi jobbat mycket med vårt varumärke internet, teambuildning, kompetensutveckling med mera, berättar Roger Lobergh, vd på Master Design.

Vidare berättar de att Master Design har flera nya medarbetare i personalen, flera av dem är lite yngre. I början av pandemin sa man upp åtta medarbetare, sedan dess har man anställt ny personal samt återanställt några av de som tvingades lämna under pandemin.

Man har också flyttat sitt lager och nyligen anordnat ett väldigt lyckat frukostevent som 80 kunder dök upp på där man först hade en föreläsning av Arvid Axland, följt av workshops.

– Vi har fått in yngre människor i företaget som inte är branschblinda utan kan se på uppdraget med nya ögon, det är en bra mix nu mellan juniora och seniora medarbetare. De som börjat hos oss i höstas har precis hunnit bli varma i kläderna och vi har ett härligt momentum i bolaget och har börjat 2023 med riktigt bra energi, avslutar Maria From.

Annons

Planerar stängning av förpackningsbruk

Ämnen i artikeln: Heinzel Group
Ämnen i artikeln: Heinzel Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Visa upp dina bästa förpackningar – Scanstar öppen för anmälan

Scanstar banner small 2048x1172 1

En vinst ger biljett att tävla i Worldstar.

Förpackningstävlingen Scanstar har öppnat upp för inlämning av bidrag. I år är det återigen Svenska Förpackningsgillet som är värd för tävlingen.

Scanstar är en gemensam nordisk förpackningstävling som arrangeras årligen sedan 1969 av SPA, Scandinavian Packaging Association. SPA är en sammanslutning av Svenska Förpackningsgillet och motsvarande organisationer i de övriga nordiska länderna.

Ger biljett till Worldstar

Företag som vinner en Scanstar får förutom diplom, rätten att delta i Worldstar Competition, en internationell förpackningstävling som arrangeras av World Packaging Organisation (WPO).

Scanstar är öppen för alla förpackningslösningar som designats, konstruerats eller tillverkats i ett av de nordiska länderna. Även förpackningslösningar som tillverkats i andra länder, men som säljs av ett nordiskt företag och/eller beställs av nordiska kunder, får delta.

Läs mer i inbjudan här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk plastjätte SBTi-verifierad

trioworld

Då ska utsläppen vara noll.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bobst och Miraclon utvidgar samarbetet

bobst miraclon
Ämnen i artikeln: BobstMiraclon
Ämnen i artikeln: BobstMiraclon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Glassbilskoncept ska bidra till enklare återvinning

Ny avfallstjanst med skon melodi 1800

I Stockholm kunde man i början av april höra en ny trudelutt ljuda över nejderna. Det var den nya hämttjänsten Returrundan som spelade sin melodi för att uppmärksamma invånarna på att nu kan man lämna sitt avfall till lastbilen som hade anlänt.

Returrundan är en ny kommunal service som ska underlätta för alla Stockholmare som vill bli av med ägodelar och skräp som de inte längre behöver.

– I Stockholm ska det vara lätt att återbruka. Med Returrundan tar staden ytterligare steg framåt mot mer återbruk och mindre slöseri med jordens resurser, säger Stockholms miljö- och klimatborgarråd Åsa Lindhagen (MP) i ett pressmeddelande.

Man emot saker du inte längre behöver men som kan göra stor nytta hos någon annan. Returrundan kommer även ta emot farligt avfall så som sprayburkar, nagellack och målarfärg, samt textilier, porslin och elektronik.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dåligt samvete ska öka återvinningen

Restavfall blir latavfall 1800

Bostadsföretaget Helsingborgshem vill få sina hyresgäster att öka återvinningen.

Det nya sopsorteringskonceptet, innebär att restavfall byter namn till latavfall, och kärlen för restavfall placeras längst in miljörummet medan övriga kärl placeras längre fram. När man når latavfallet ska det i stort sett inte finnas något kvar att sortera.

I samband med övergången fick det nya miljörummet också lock-i-lock på sorteringskärlen, vilket gör att till exempel pappkartonger behöver tryckas ihop innan de kan läggas i kärlet. Packade sopor gör att kärlen fylls bättre så att sopbilen inte behöver köra runt med luft.

Man inledde detta test för hyresgästerna på Ringstorpsvägen i Helsingborg, och på ett år har man tillsammans minskat restavfallet med 25 procent.

– Det är en mycket positiv utveckling som gör boende här till utmärkta miljöambassadörer. Samtidigt finns det utrymme för att sortera ännu mer, något det nya konceptet syftar till att uppmuntra, säger Göran Svensson, avfallsrådgivare, Nordvästra Skånes Renhållnings Aktiebolag (NSR) i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

International Paper vinner kampen om DS Smith

IP DS Smith

Kommer att omsätta 28 miljarder dollar och har tillsammans 70 000 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stort tryckeri växer med bokbinderiföretag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fujifilm och Konica Minolta ingår samarbete och startar gemensamt inköpsbolag

Fujifilm KM

Det finns långtgående planer för ett strategiskt partnerskap för säkrad leveranskedja av råvarumaterial, effektivare produktion och utveckling av toner.

Fujifilm business innovation och Konica Minolta meddelar att de planerar att samarbeta kring sina respektive printverksamheter. Parterna har skrivit ett avtal om ett så kallat joint venture, ett strategiskt partnerskap, som omfattar företagens affärssegment inom produktionsskrivare, multifunktionsskrivare (MFP) och kontorsskrivare. Det skriver båda företagen i ett gemensamt pressmeddelande.

Bildar gemensamt bolag

Samarbetet syftar till att etablera en solid leveranskedja för produkter. Dels för inköp av råmaterial och maskindelar, dels för utveckling och produktion av toner. Det planeras också att starta ett gemensamt bolag för inköp där Fujifilm ska stå som huvudägare. Tidsplanen är att joint venture-samarbetet träder i kraft i sommar.

Utöka affärer tillsammans

Fujifilm och Konica Minolta aviserar också att de kommer att ha fortsatta diskussioner framöver för att ytterligare utöka sina affärer tillsammans, enligt pressmeddelandet.

– De pågående diskussionerna om denna affärsallians är oerhört viktiga eftersom vi strävar efter att stärka vår konkurrenskraft och utöka vår globala närvaro för att ta ett stort steg framåt. Vi är övertygade om att detta partnerskap kommer att skapa ett nytt ramverk för att förbättra vår leveranskedja och bygga en robust affärsgrund, säger Naoki Hama, vd och koncernchef för Fujifilm business innovation, i ett pressuttalande.

Aviserade nyligen sparpaket

Nyheten om samarbetet kommer kort efter att Konica Minolta aviserat ett större sparpaket globalt med bland annat varsel av 2 400 anställda, något Branschkoll tidigare berättat om.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon byter bransch – blir ny tryckare i byn

Mia Vindelhed 1800

Mia Vindelhed gör en nystart i livet och satsar på tryckeri i nytt namn.

Mia Vindelhed gör en omstart i livet och ger sig in i tryckbranschen. Hon har köpt enmanstryckeriet Kaffe, Skog och Tryck i Västerbottniska Vindeln. I och med ägarbytet passar hon samtidigt på att byta namn på företaget till Mias tryck och konsulting AB. Det nya bolaget registrerades hos Bolagsverket 9 april.

– Jag köper hennes (förre ägaren) grejer så att jag kan trycka på kläder, göra skyltar och branda bilar, förklarar Mia Vindelhed.

En familjehistoria bakom

Både Mias morfar och pappa har huserat i lokalerna med sina respektive fotoverksamheter. Några ägarskiften senare på adressen i Vindeln flyttade tryckeriet och pappershandeln Kaffe, Skog och Tryck in.

Hur kommer det sig att du ger dig in i tryckbranschen?

– Jag hörde att hon skulle sälja och tänkte att någon i byn måste ju förvalta det här. Om någon inte gör det så får jag göra det. Jag hade en annan anställning och funderade ganska länge vad man skulle kunna göra och kom fram till att det passade ganska bra att ta över.

En blandad mix

Hon säger att det finns mycket företagare och industrier i Vindelns kommun:

Annons

– Jag skulle gärna vilja konsulta till mässor så att jag kan sälja mer till mässor och event. Men också göra mer branding så att man får ett helt paket. Det finns också massa småföretag som kanske vill ha dekaler till bilen, kepsar eller så. Och snart kommer studenten. Då kommer jag göra skyltar till privatpersoner. Så det kommer att var lite blandat.

Hur långt har du kommit i starten?

– Jag är snart igång. De beställningar jag får de gör jag. Men sedan har jag inte börjat marknadsföra mig än. Jag känner att jag måste lära mig mer och bli mer skillad, säger hon och tillägger att hon får hjälp i uppstarten av förre ägaren.

Ska flytta tryckeriet

Själv har Mia tidigare varit på Cranab och närmast kommer hon från en tjänst som verksamhetsledare på Tegnässkidan. I båda rollerna har hon jobbat en hel del med grafisk design och produktion.

– Det har alltid funnits ett intresse hos mig för form och färg.

Tryckeriet kommer dock inte fortsätta husera i hennes morfars och pappas gamla lokaler.

– Det var lite nostalgi att vara där, men vi har just byggt ett garage med en övervåning och då passar det ypperligt att kunna flytta det till Tvärålund, 1,5 mil utanför Vindeln.

redaktionen@branschkoll.se
Annons