Succémässa för Master Design – ”Vi har ett härligt momentum i bolaget”
Master Design var en av utställarna på Profil och Promotion-mässan och med en väl genomtänkt monter där man fokuserade på hur processen bakom en lyckad produktmedia-kampanj ser ut hade man fullt upp med entusiastiska besökare under hela mässan.
– Istället för att visa upp många produkter gjorde vi det här, säger Peter Wärnfeldt som är försäljningschef på Master Design och pekar mot väggen i montern.
På väggen sitter en roadmap över hur det går till när Master Design hjälper kunderna att ta fram en kampanj. Peter berättar att Master Design har ett ”reklambyråtänk”, fast då såklart är specialiserade på produktmedia och jobbar mycket med cases, pitchar och kreativa lösningar.
– Först kommer analysfasen där vi tittar på vad det är företaget vill uppnå, ofta kommer de till oss och säger att de vill ha det här och det där och då gäller det att stanna upp och ställa tusen frågor för att förstå kundens faktiska behov, vad är det kunden vill uppnå, säger Wärnfeldt och fortsätter:
– När vi väl har förstått kundens behov kommer den kreativa fasen, där vi använder vår expertis för att hjälpa kunden uppnå kampanjens syfte, här händer det ofta att vi kommer med förslag som kunden inte alls förväntade sig men som blir en aha-upplevelse för kunden. Och när vi gemensamt kommit fram till den bästa lösningen så börjar vi ta fram det som ska bli slutresultatet.
Gör allt intellektuellt arbete
Förutom att ta sig an uppdragen på samma sätt som en reklambyrå så har Master Design kompetensen att göra allt det intellektuella arbetet inhouse. Med egen ateljé, där man tar fram designs och helhetslösningar.
– Vi gör allt utom att producera och plocka, säger Wärnfeldt.
Och det är i Master Designs ateljé som man designat den egna monterlösningen på mässan, där man använt de färglada prickarna på montern som utgångspunkt för allt som pågår i montern.
– Prickarna på väggen går från väggen till våra kläder som går i samma färger, till tablettaskarna vi delar ut som är tryckta med samma budskap som väggen, till själva godiset i askarna som också har samma färg, ner till dojorna, säger Wärnfeldt och pekar på sina sneakers från Craft med sin prickiga logotyp.
”Vi har gjort en hel del förändringar i bolaget”
På vägen ut från mässan springer Branschkoll in i Maria From och Roger Lobergh som sedan ett tag tillbaks äger Master Design tillsammans.
– Vi har gjort en hel del förändringar det senaste året, framförallt har vi jobbat mycket med vårt varumärke internet, teambuildning, kompetensutveckling med mera, berättar Roger Lobergh, vd på Master Design.
Vidare berättar de att Master Design har flera nya medarbetare i personalen, flera av dem är lite yngre. I början av pandemin sa man upp åtta medarbetare, sedan dess har man anställt ny personal samt återanställt några av de som tvingades lämna under pandemin.
Man har också flyttat sitt lager och nyligen anordnat ett väldigt lyckat frukostevent som 80 kunder dök upp på där man först hade en föreläsning av Arvid Axland, följt av workshops.
– Vi har fått in yngre människor i företaget som inte är branschblinda utan kan se på uppdraget med nya ögon, det är en bra mix nu mellan juniora och seniora medarbetare. De som börjat hos oss i höstas har precis hunnit bli varma i kläderna och vi har ett härligt momentum i bolaget och har börjat 2023 med riktigt bra energi, avslutar Maria From.