Studie gjord av Polens branschföreningen visar att produktmedia främst används av medelstora företag


Vill du fortsätta läsa?
Den här artiklen är en del av Branschkoll Promotion eller Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.
Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll
Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.
(Inkl. Promotion)
Re: Lättare minnas text på papper

Den svenska studien om hur man tar till sig en text bättre när man läser på papper jämfört med på skärm har fått nytt liv efter publicering i tidskrifterna Scientific America och Holone.
Erik Wästlund, lektor i psykologi och forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, skrev för några år sedan en avhandling där resultatet visade på att läsförståelsen är högre vid läsning på papper jämfört med på skärm.
Man minns helt enkelt bättre efter att ha läst på papper. De huvudsakliga skälen är att
- Att hjärnan förstår var början och slut på texten finns minskar påfrestningen på hjärnans arbetsminne – papperstexten är genom sin fysiska närvaro överblickbar på ett helt annat sätt än vad en digital text ofta är.
- Långa sidor i digitala medier påfrestar arbetsminnet som har svårt att klara av momenten att både läsa, komma ihåg, scrolla sidan och ta in andra grafiska element så som annonser och puffar för annat material.
- Läsning på skärm går långsammare och det gör det svårare med koncentrationsförmågan – det blir en negativ spiral.
Nu får resultatet också spridning i media – bland annat på motivation.se där Anneli Godman har skrivit en bra sammanfattning med rubriken Hjärnan läser bäst på papper.
Citat förvärvar Norrköpingsbyrån Leon

Reklambyrån Citat, en del av koncernen Nordic Morning som också äger Edita Bobergs, förvärvar den Norrköpingsbaserade byrån Leon som nyligen försattes i konkurs. Genom affären stärker man sin position i den ”fjärde storstadsregionen”. Citat finns redan i Stockholm, Malmö och Göteborg, Helsingfors, Köpenhamn, Oslo och Kharkov i Ukraina.
Enligt ett pressmeddelande uppnås med omedelbar verkan stora samordningseffekter.
Citats nya kontor i Norrköping etableras den 18 februari med en bemanning på drygt 10 personer som blir en del av Citats organisation. Teamet kommer direkt att börja leverera till befintliga kunder i Citats namn.
– Den här affären ligger helt linje med vår strategi, säger Lars Lundström, vd på Citat. Vi var i kontakt med Leons ägare redan 2012 och när byrån nyligen försattes i konkurs agerade vi snabbt för att nå en givande lösning för alla parter. Norrköping ligger mitt i ett spännande industriellt kluster. Citat och Leon har redan innan gemensamma kunder och vi ser stora samordningsfördelar som skapar mervärden både för oss och våra kunder.Dessutom räddas ett antal arbetstillfällen samtidigt som vi säkerställer leveransen till de kunder som förlorat sin reklambyrå, avslutar Lars Lundström.
Registreringen för Svenska Publishing-Priset 2014 har öppnat

Pressmeddelande från Populär Kommunikation 2014-02-14
Sveriges bredaste publishingtävling arrangeras i år för tjugoandra gången.
Nyheter i 2014 års tävling
Tävlingen, som under åren 2011-2013 var uppdelad i avdelningarna digitalt och print, är från 2014 en sammanhållen tävling. I år slopas möjligheten till publik röstning på de digitala bidragen, dels för att utgången ska bli mer rättvis, dels för att även vinnarna i de digitala kategorierna ska få en vinstmotivering. Ytterligare en nyhet, som de tävlande säkert kommer att uppskatta, är att man från 2014 initialt bara behöver skicka in ett exemplar av tävlande trycksaker.
Syftet med Svenska Publishing-Priset är att synliggöra välgjorda produkter och att sporra alla som lägger ner sin själ i att skapa god kommunikation.
Aktörer av alla slag gör upp om vem som har gjort årets bästa publiceringar – både digitalt och i print – i sammanlagt 27 kategorier. Såväl produkter gjorda inhouse som av byråer kan tävla.
”Tanken med tävlingen är, och har alltid varit, att lyfta fram goda exempel. Juryn bedömer inte bara design, utan också textinnehåll, visuellt innehåll och – beroende på typ av tävlingsbidrag – användbarhet eller fysiskt utförande.” Orden är Björn Karlssons, VD för Populär Kommunikation, tillika instiftare av tävlingen.
Anmälningstiden börjar nu och pågår till 8 maj.
Nya juryledamöter 2014
- Göran Svensson, ledamot av Grafiska kammaren, VD-erfarenhet från Arne Löfgren Offset AB och Jernström Offset AB
- Jonas Söderström, författare, informationsarkitekt på InUse
Om arrangören
Svenska Publishing-Priset instiftades 1990 av Populär Kommunikation, som är ett familjeägt kunskaps- och informationsföretag grundat 1966. Populär Kommunikation erbjuder sedan 1978 korta utbildningar inom publishingområdet och ger även ut magasinet Kommunicera.
Xerox smyger in på Ipex

Xerox är en av många stora leverantörer som valt att inte ställa ut på Ipexmässan i slutet av mars. Men mässan får allt mer vind i seglen och det märks att flera av de som tidigare ”hoppat av” nu väljer att på kreativa sätt vara en del av mässan.
Heidelberg har ett eget event under samma period som mässan och en ”intagstävling” arrangeras på en Speedmaster, Xeikon meddelade i december att man ställer ut i egen monter, Komori sa föst nej men återvände som huvudsponsor av Eco Zone, en helt ny avdelning på Ipex som ska visa upp den gröna sidan av grafiska branschen.
Nu är det Xerox tur att göra ”comeback” och man gör det genom Xeretec som är den största återförsäljaren av Xerox grafiska maskinerna i England.
I montern på 110 kvadratmeter kommer det bland annat att stå en iGen 150 – ”flaggskeppet” bland Xerox produktionsmaskiner. Enligt Print Week har Xeretec stöd av den allra högsta ledningen hos Xeorx som ställer upp med både logistik och service enligt artikeln i Print Week.
– Vi har all support vi behöver från Xerox, från styrelsenivå och nedåt, säger Warren Beard till Print Week.
Xeretec omsätter 35 miljoner pund och har 135 anställda.
”Elanders storförvärv strategisk fullträff”

”Kompletteringsförvärvet” av Mentor Media har många positiva effekter för Elanders och aktiens kraftiga ökning är ”ingen överreaktion” skriver Aktiespararna i en analys.
Nordic Morning växte och förbättrade resultatet

Svenska Publishing-Priset öppet för anmälningar

Svenska Publishing-Priset, som troligtvis är den allra bredaste kommunikationstävlingen i Sverige, har startat sin anmälningsperiod. Från och med idag och fram till den 8 maj kan alla som vill vara med och tävla anmäla sina digitala och tryckta bidrag.
Bland flera specialpriser utser man också bästa tryck, repro, efterbehandling och pappersval. Förra året vann Ineko detta pris.
En nyhet för året är att de tidigare två prisutdelningarna för digitala och tryckta bidrag slås samman till en prisutdelning. Det blir en samlad prisutdelning för alla de olika kommunikationskanalerna – både digitala och tryckta.
– Kommunikationstävlingen Svenska Publishing-Priset är unik inte minst genom att bidragen bedöms utifrån så många noggrant specificerade kriterier. En trycksak eller en webbplats skall kommunicera ett budskap till en målgrupp. Svenska Publishing-Prisets jury bedömer hur väl detta görs, säger tävlingens projektledare Anna Axelson i en kommentar.
Tävlingen har flera nya partners och sponsorer i år där Trydells tryckeri, Zetatrade, Arctic Paper, Profilskaparen och Typoprint har starkast koppling till den grafiska branschen.
Svenska Publishing-Priset är ett mycket bra tillfälle för alla som är delaktiga i produktionen av olika kommunikationsinsatser att synas mot en stor målgrupp inom kommunikationsbranschen och dess kunder.
Tävlingens olika kategorier är uppdelade i digitalt och print:
Digitala kategorier
- B2B-sajter
- Kommunsajter
- Konsumentsajter
- Massmediesajter/webbtidningar
- Offentlig sektor-sajter
- Organisationssajter
- Utbildningssajter
- Wikipediaartiklar företag
- Besöksguider
- Fackböcker
- Facktidningar/specialtidningar
- Handböcker/läromedel
- Informationstrycksaker
- Kundtidningar B2B
- Kundtidningar konsument
- Medborgartidningar
- Medlemstidningar
- Personaltidningar företag/näringsliv
- Personaltidningar offentlig sektor
- Praktverk
- Rapporter
- Utbildningsprogram
- Verksamhetstidningar
- Årsredovisningar börsbolag
- Årsredovisningar företag
- Årsredovisningar kommuner
- Årsredovisningar/verksamhetsberättelser organisationer
Mer information och anmälan görs på tävlingens webbplats på www.popkom.se/pp
Scandbook mindre och lönsammare
