Studie gjord av Polens branschföreningen visar att produktmedia främst används av medelstora företag


Vill du fortsätta läsa?
Den här artiklen är en del av Branschkoll Promotion eller Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.
Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll
Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.
(Inkl. Promotion)
StroedeRalton skickade 20.000 tändsticksaskar

Heidelberg vill förenkla tryckbeställningar

Effektivisera gränssnittet mot kunden

Hur ska trycksaker kunna köpas effektivare? Det måste bli enklare, snabbare och billigare för att tillmötesgå kundernas allt mer slimmade organisationer och budgeter. Men också för att konkurrera med digitala alternativ.
Branschkoll skrev nyligen om detta i AGI (nr 473) och sammanfattningsvis kan man säga att den som kan skapa ett digitalt gränssnitt mot kunden (många kallar det web-to-print) som är lika enkelt att jobba i som internetbanken, Facebook och Google, kommer att ha stora fördelar.
Gränserna mellan arbetsliv och privatliv suddas också ut och massor av människor jobbar hemma vid köksbordet på kvällar och helger för att kunna göra familjesaker på vardagar när det behövs.
Den som köper trycksaker vill göra detta alla tider på dygnet och då kommer de digitala tjänsterna vara av högsta vikt. Även när det inte är något som gått fel så är det alltid saker som beställaren vill ändra på och då vill denne veta direkt om det är möjligt och vad det kostar.
Ända sedan leverantörerna till tryckeribranschen lanserade sina mjukvaror för arbetsflöden har man pratat om att släppa in kunden i processen. Men ingen har gjort det på riktigt. Ingen låter kunden se exakt var jobbet är i processen – denna information silas alltid genom projektledaren som kan välja att vinkla informationen om det skulle behövas.
Det samma gäller för offerter. Det finns massor av system som gör att tryckeriernas kunder skulle kunna räkna ut sina egna priser – men svaret från kunderna blir att de tycker att det är enklare att ”bara maila”. Problemet är att då måste en säljare hantera förfrågan manuellt och det snabbaste svaret kan komma efter en kvart. Vad händer om man sitter i möte eller är på lunch. Vad händer om klockan är elva på kvällen? Svaret dröjer till nästa dag och då är det redan för sent. Pengarna går i värsta fall till en Google Adwords-kampanj istället.
Anledningen till att kunderna väljer att skicka mail istället för att räkna fram priset själva i en webbtjänst är för att det är för krångligt. Det går inte att bara göra tryckeriets kalkylprogram tillgängligt för kunderna – det är som om bankerna skulle låta sina kunder göra sina bankärenden i de interna banksystemen istället för i dagens internetbanker. Klart att det inte skulle fungera.
Många har kommit en bit på väg och en mängd trycksaker beställs redan på nätet. Men trycksaksköpare måste nu få full insyn i tryckeriernas informationsflöden. Man riskerar att annars tappa kunder till andra tryckerier eller till andra medier. Behovet finns att snabbt kunna ta beslut och då behöver man rätt information. Mognaden hos beställaren finns redan, och det kan vi tacka bankerna, Facebook och Google för.
Några som är på rätt väg är de tryckerier som gör appar där man kan beräkna priser direkt. Till exempel Sollefteå tryckeri och Mittmedia Print. Det är fortfarande begränsade funktioner (det var så bankerna började) men så här enkelt måste det vara. Titta också på Optimalprint.se och Mimeo.com för att få inspiration.
Ny konsulttjänst inom digitalt förpackningstryck

ODR har ”enorm räckvidd till ett lågt pris”

Reklamen billigare än för tio år sedan


Att köpa reklam har blivit billigare under den senaste tioårsperioden. TV reklamen kostar exempelvis bara hälften så mycket som den gjorde för tio år sedan när vi rensar för inflationen. I snitt har det blivit 10 procent billigare att köpa reklamutrymme under denna period, 20 procent om vi rensar för inflationen. Institutet för Reklam- och…
Att köpa reklam har blivit billigare under den senaste tioårsperioden. TV reklamen kostar exempelvis bara hälften så mycket som den gjorde för tio år sedan när vi rensar för inflationen. I snitt har det blivit 10 procent billigare att köpa reklamutrymme under denna period, 20 procent om vi rensar för inflationen.
Institutet för Reklam- och Mediestatistik har sammanställt prisutvecklingen för de nio största mediekategorierna och ser att priserna inte har kommit tillbaka till de nivåer som fanns innan lågkonjunkturen i 2009.
Den oadresserade direktreklamen är en av de få kategorier som faktiskt har ett högre pris nu än för tio år sedan. Förutom ODR är det bara radio som har tagit igen de ökade rabatter som gavs i samband med lågkonjunkturen.
– I snitt ligger priserna fortfarande nära 20 procent lägre än vad de gjorde innan lågkonjunkturen 2008 – 2009, säger IRM:s chefsanalytiker Tobias Hedström.
– Under 2010 ökade snittpriserna mest för Kvällspress, TV och dispalyannonseringen på Internet. Alla tre ligger dock lägre i pris än innan den senaste lågkonjunkturen.
Marknadschefsindex: Tillväxten avtar men medieinvesteringarna ökar

7 svenska CTP-installationer i år från Heidelberg

DR prioriteras på minskande reklammarknad 2012

Det råder finansiell oro i världen och många marknadschefer är mitt uppe i budgetarbetet inför nästa år. En färsk undersökning från Sveriges Annonsörer visar att sju av tio tror att det egna företagets marknadsbudget kommer att ligga på samma nivå under nästa år som innevarande år.
Men när annonsörerna istället får svara på hur de tror att reklaminvesteringarna kommer att utvecklas totalt i Sverige blir svaret ett annat. Endast en tredjedel tror att reklaminvesteringarna förblir oförändrade under nästa år, medan hela 64 procent tror att de minskar.
– Det är tydligt att många marknadschefer tror att de sitter i en säkrare sits än sina kollegor. Vårt råd till alla annonsörer är att inte dra ner på marknadskommunikationen oavsett konjunktur, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.
De som eventuellt tvingas att skära ner svarar att de i första hand skulle göra det på sponsring och event samt bio- och utomhusreklam. Prioriterade kanaler i mediemixen är däremot internet, pr och direktreklam.
Resultatet bygger på svaren från 120 marknadschefer.
Kreativ DR för Volvo i Portugal
