Studie gjord av Polens branschföreningen visar att produktmedia främst används av medelstora företag

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Promotion eller Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Color-Print i Norge flyttar trycket till Danmark

Ämnen i artikeln: Color Print
Ämnen i artikeln: Color Print
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Besluten decentraliseras

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kuverttillverkaren Bong vände 2011 till knapp vinst

Ämnen i artikeln: Bong
Ämnen i artikeln: Bong
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Publit har sålt 100.000 digitaltryckta böcker

Ämnen i artikeln: Publit
Ämnen i artikeln: Publit
redaktionen@branschkoll.se
Annons

EO Grafiska värvar från Strålfors och Propan

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Byråaffären tynger Edita som inte lyfte 2011

Ämnen i artikeln: CitatEditaEdita Västra Aros
Ämnen i artikeln: CitatEditaEdita Västra Aros
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Allt fler unga upplever att de använder Internet för mycket

Ämnen i artikeln: InternetMedieutveckling
Ämnen i artikeln: InternetMedieutveckling
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Digital information skapar nya tryckta produkter

Det finns en otrolig mängd digital information som kan användas i skapandet av nya tryckta produkter. Det gäller bara att vara kreativ nog att komma på dem. Anonym kreditupplysning från Ratsit är ett exempel.

Kreditupplysningstjänsten Ratsit säljer bland annat information om privatpersoners inkomst till andra privatpersoner. Genom att trycka informationen i en ”katalog” slipper man skicka en omfrågekopia till den upplysningen gäller. Den som frågar förblir anonym.

Den digitala utvecklingen har gjort informationen tillgänglig och möjlig att bearbeta. Att den tryckta produkten i det här fallet gör det möjligt att utnyttja ett kryphål i lagen (så att den som begär uppgifterna kan vara anonym) behöver man ju nödvändigtvis inte tycka om. Men för tryckeriet som har tryckt de 25.000 katalogerna, som man enligt uppgift har sålt, kan det vara en bra affär.

De mellan 500 och 1000 namnen som man får i katalogen borde få plats på tio eller maximalt 20 sidor som Ratsit sedan tar 289 kronor för. I och för sig inklusive moms och porto men marginalen är med all säkerhet god för Ratsit och för ett modernt tryckeri är produktionen helt automatiserad. Förhoppningsvis tjänar även de en peng på detta.

Försäljningen är såklart till största delen, om inte till hundra procent, digital. Jag fick själv ett mail som såg ut så här:

Efter ett klick kommer man in på ratsit.se och där var det bara att trycka på beställ. En vecka senare kommer, för den som av någon anledning är intresserad av sina grannars inkomster, katalogen i brevlådan.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

SJ väljer Adobes publiceringssystem

Ämnen i artikeln: AdobeCQ5
Ämnen i artikeln: AdobeCQ5
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Två skånska förpackningsföretag i konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons