Studie gjord av Polens branschföreningen visar att produktmedia främst används av medelstora företag

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Promotion eller Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Papperstillverkare investerar i digitaltryckeri och får ”oväntat lyft”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny kampanj: Inte konstigt du gillar papper

En ny kampanj som ska föra fram fördelarna med papper som kommunikationsbärare lanseras inom kort. Grafiska Företagens Förbund, Tidningsutgivarna och Sveriges Tidskrifter står bakom projektet och svenska kampanjsajten är redan live.

Budskapet handlar om att traditionellt tryck inte bara ger en mycket behaglig läsupplevelse, utan också är ett hållbart sätt att ta del av nyheter och annat innehåll.

Kampanjen är en del av det globala initiativet You love paper och drivs via projektet Two Sides från England.

Man har tagit fram och översatt ett antal tidningsannonser som ska gå i svenska tidningar under hela våren och driva trafik till kampanjsajten.

Det svenska projektet Power of Print som drivits av Grafiska Företagens Förbund håller på att fasas ut till förmån för de internationella projekten Print Power och Two Sides. Svenska versioner av webbplatserna kommer i sommar.

Redan nu finns en del bra information på svenska på youlovepaper.info/SE. Bland annat en broschyr med myter om tryck och papper. Det finns också en film med motsvarande innehåll.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Jämförelsen mellan musik- och bokbranschen haltar

”Jag tycker att det verkar som att läsarna bara väljer e-böcker om vi lockar dem med att det nästan är gratis” säger Susanne Trydal butikschef för en Akademibokhandel i en insändare. Bokbranschen är egentligen inte rädda för e-boken utanför Amazons intåg, med tillhörande prisdumpning, i Sverige.

redaktionen@branschkoll.se

Neopost säljer mjukvaror från VBS

Ämnen i artikeln: NeopostVBS

Det gäller mjukvaror som DirectSmile, iWay, Storefront, Taopix och lösningar från CGS.

Ämnen i artikeln: NeopostVBS
redaktionen@branschkoll.se

Readly anställer Aller Medias förre VD Stefan Ohlsson

Ämnen i artikeln: Readly

Pressmeddelande från Readly 2014-03-05

Readly International har värvat Stefan Ohlsson som affärsutvecklingschef för Europa, Afrika och Mellanöstern. I den nya rollen blir han strategiskt och kommersiellt ansvarig för Readlys kommande etableringar runt om i regionen.

Det är en av Mediasveriges tyngsta chefer som nu börjar på Readly International. Stefan Ohlsson var tidigare VD för Aller media, som är Sveriges största tidskriftsförlag. Under sin tid som VD på företaget var han med och vände resultatet från en förlust 2009 till en vinst på 130 Mkr 2012. Under Stefan Ohlssons ledning gjorde Aller Media sitt bästa resultat någonsin år 2011. Dessförinnan var Stefan Ohlsson vd för förlaget Hachette Sverige, som Aller media köpte år 2007.

– Det finns en insikt i branschen om att man måste hitta nya digitala affärsmodeller. Därför ska det bli otroligt spännande att få jobba med det företag som faktiskt skapat framtidens sätt att läsa tidningar och tidskrifter, säger Stefan Ohlsson.

– Vi är otroligt stolta över att en så tung medarbetare från tidskriftsbranschen väljer att börja på Readly International. Stefan Ohlssons hade med sin gedigna bakgrund kunnat få ett toppjobb på vilket svenskt mediaföretag som helst. Att han kommer hit ser jag som en bekräftelse på att det vi gör är rätt och att vi håller på att bygga något unikt, säger Readly Internationals VD Per Hellberg.

Readly lanserades på den svenska marknaden i mars 2013 och finns sedan en tid också i USA.  Inom kort kommer tjänsten att lanseras i Storbritannien. Planen är att lansera i ytterligare ett antal nya länder under det här året.

 

Ämnen i artikeln: Readly
redaktionen@branschkoll.se

Ineko visar upp trycksakens effektion

Ämnen i artikeln: Ineko

Under fem veckor, med start den 10 mars tar Ineko, tidigare Intellectas grafiska verksamhet, över delar av Antalis Showroom i centrala Stockholm. Man tänker visa hur trycksaken kan öka temperaturen i mötet med kunden och man gör det under temat Effektion 14.

– Vi kommer att berätta och visa hur effekter av olika slag ökar temperaturen i mötet med kunden. Tryckt media har ju en överlägsen fördel genom att man samtidigt kan känna, dofta och se – och det vill visa prov på, säger Björn Lindmark, marknadschef på Ineko i en kommentar till Branschkoll.

Lösningar där man använder Augmentet Reality (AR) för att koppla trycksaken till rörliga medier finns också med i utbudet.

En stor mängd frukostmöten kommer att hållas under de fem veckorna. I utställningen visar man upp 16 olika posters med divers tryckta effekter och besökarne får välja en av dem att ta med sig hem.

Effektion beskriver man i inbjudan som något där man med modern teknik och form förstärker det subjektiva värdet eller tillgivenheten och skapar en starkare positiv känslomässig bindning.

Antalis har vid flera tidigare tillfällen lånat ut delar av sitt showroom i centrala Stockholm till sina kunder. Screenbolaget och Modintryckoffset är två exempel.

Seminarier under perioden:

  • Tryckeffekter som ger effekt (11 och 27 mars)
  • Systemlösningar för att få allt att hänga ihop (13 mars och 1 april)
  • Trycket möter mobil kommunikation (18 mars och 3 april)
  • Kreativa lösningar för butikskommunikation (20 mars och 8 april)
  • Point of Sales – allt viktigare (25 mars och 10 april)

Läs mer på Antalis webb.

Ämnen i artikeln: Ineko
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Momsspecial: Nästa dom alla väntar på, Vad är ”orimligt”, Stöd i EU-rätten, Momsen inte största problemet

Hej,
Reaktionerna har varit minst sagt kraftiga efter förra veckans momsdom. Mycket är sagt och många frågetecken har väckts.

Detta kan hända nu
I en sammanfattning ges en del svar – och många frågor väcks:
  • Aller kommer i första hand att titta på ”andra juridiska möjligheter” och i andra hand kräva pengar av tryckeriet.
  • Vad händer med de mål som redan avgjorts i Kammarrätten? Får de prövningstillstånd eller står de fast? I så fall kommer orättvisefrågan blossa upp rejält.
  • Vad krävs för att det ska uppfattas som ”orimligt svårt eller omöjligt” att få pengarna från tryckeriet? Fallet i Svea Hovrätt lär påverka detta.
  • Är utgången verkligen är förenlig med EU-rätten?
  • Här är byrån som fått klartecken från sina tryckerier att de kommer att få pengarna
Läs hela sammanfattningen här

Nästa momsdom alla väntar på
Det finns ett mål där en tryckerikund kräver tryckeriet på momspengarna – det ligger för avgörande i Svea Hovrätt – och utgången kommer att påverka alla inblandade. Detta är domen alla nu väntar på.

Strukturomvandlingen – inte momsdomen – är fortsatt branschens största utmaning
I ett öppet inlägg har undertecknad försökt skapa en mer nyanserad bild av frågan än den som getts av andra i kommunikationsbranschen. Det är inte momsen som är orsaken till branschens problem och de allra flesta lär komma att lösa momsfrågan på ett okej sätt.

Momsstatistik: 3.650 följdändringsbeslut är tagna
Här är ackumulerade uppgifter från SKV fram till december 2013.

Till sist: De två domarna från HFD finns här.

Maila eller ring om du undrar något.

/Ola
070-566 09 52

 

redaktionen@branschkoll.se

Nästa momsdom alla väntar på

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sammanfattning: Detta har hänt, och kan hända i momsfrågan

Ämnen i artikeln: Graphic Procédé

Det har publicerats massor av åsikter om förra veckan momsdom. Fram kommer en bild av stor osäkerhet – och att utgången inte alls är klar. Här får du en sammanfattning av det som hänt och vad som komma ska.

Ämnen i artikeln: Graphic Procédé
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Readly gör internationellt utbud tillgängligt för alla

Ämnen i artikeln: Readly

Pressmeddelande från Readly 2014-03-04

Den digitala tidningstjänsten Readly blir nu dubbelt så bra när det internationella utbudet blir tillgängligt för alla användare. De internationella titlarna kommer automatiskt att dyka upp i appen hos de befintliga kunderna och priset förblir 99 kronor per månad.

Från och med 4 mars kommer Readlys användare att ha tillgång till ett internationellt utbud av tidskrifter. För svenska kunder betyder det att man förutom de 159 svenska titlarna kommer att kunna läsa 143 amerikanska tidskrifter. Under våren kommer bland annat brittiska tidningar att adderas till utbudet. Läsaren får tillgång till hela utbudet, inklusive tidigare utgåvor för ett fast pris på 99 kronor per månad.

– Vi vet att det finns ett stort intresse att läsa internationella tidningar i Sverige. Men långt ifrån alla bor så att de enkelt kan köpa dem i en kiosk. Nu gör vi titlar som Fast Company, Popular Science och Yoga Journal tillgängliga i datorn, plattan eller telefonen. Och den som redan är Readly-abonnent får detta helt utan extra kostnad”, säger Per Hellberg, vd för Readly International.

I takt med den internationella expansionen kommer nya titlar från andra länder kontinuerligt att adderas till utbudet. Närmast till hands under våren ligger brittiska tidskrifter och under året kommer Readly att etableras på ett flertal andra marknader. Nya och befintliga kunder får automatisk tillgång till både det svenska och internationella utbudet. De nya titlarna kommer från och med i dag att automatiskt dyka upp i Readly-appen.

Även om det bredare utbudet betyder att intäkterna ska fördelas på fler titlar räknar Readly med att förändringen kommer att leda till högre intäkter för de svenska förlagen.

– Readly blir nu en ännu mer attraktiv tjänst. Vi vet från erfarenheterna med musik i Spotify och filmer i Netflix att kunderna vill ha ett internationellt utbud. Därmed räknar vi med att få in fler läsare i systemet. Samtidigt vet vi att de allra flesta i första hand kommer att läsa svenska tidningar, så merparten av intäkterna stannar hos de svenska förlagen, säger Per Hellberg.

För att Readly ska fungera optimalt med det internationella utbudet bör appen uppgraderas till den senaste versionen. I vissa fall måste man också logga ut och logga in igen för att det nya innehållet ska dyka upp.

 

Ämnen i artikeln: Readly
redaktionen@branschkoll.se