Gå till innehållet

Studenter i grafisk bransch – så ser de på branschens framtid och att få jobb

Vi träffar grafiska studenter när de besöker en printmässa för första gången. Hur upplever de branschen? Hur ser de på dess framtid?

Framtidens yrkesverksamma i grafisk bransch var besökare på årets grafiska mässa i Kista.

Elin Skogsberg går första året på Brobygrafiskas tvååriga yrkeslinje Formgivare/tekniker.

Elin Skogsberg tycker det är häftigt att se designer omvandlas till tryckt form.

Varför valde du att utbilda dig i den här branschen?

– Jag är av naturen en väldigt kreativ person och kände att jag ville välja något där jag får vara kreativ men ändå kan ha en karriär inom det.

Vad får du får känsla när du går runt här på mässan?

– Det är väldigt häftigt att få se. Vi har lärt oss mycket om programmen, alla smådetaljer man ska lära sig när man ska göra designs. Att här få se dem i tryckt form, det är en häftig känsla.

Tycker du att det är en framtidsbransch?

– Ja, det tycker jag absolut. Sedan är det mycket att tänka på som händer, till exempel AI. Det kan ju hjälpa till, men det kan också vara ett hot mot branschen.

– Det digitala växer hela tiden, men man vill ju ha det även i fysisk form. Så jag tycker det definitivt känns som en bransch som växer fortfarande.

”En väldigt bred bransch” är Mohamad Hoseinis intryck av mässan i Kista.

Mohamad Hoseini pluggar till Grafisk formgivare/tekniker på Brobygrafiska. Han säger att han brunnit för formgivning sedan han var liten, men att det inte fanns möjlighet till det i sitt hemland.

– Jag läste till bilmekaniker först när jag kom till Sverige. Men sedan när jag fick veta att det finns en sådan här utbildning och möjlighet på Brobygrafiska så valde jag det.

Vad får du för intryck av branschen här på mässan?

– Hur stor branschen är och hur bred den är. Innan vi skulle gå hit trodde jag de skulle visa oss 2-3 maskiner och det är allt. Men nu när jag är här märker jag att det är en väldigt bred bransch och olika områden.

Hur ser du på möjligheten att få jobb i branschen?

– I dagsläget tycker jag faktiskt det är ganska stora möjligheter eftersom det finns så olika områden.

Tycker du att det är en framtidsbransch?

– Jag är student och har inte riktigt koll. Men jag tycker det finns en framtid eftersom man jobbar med kommunikation i branschen. Personligen tror jag inte att AI kommer att ta över helt. Människor behövs i en sådan här bransch, säger han och berättar om sin passion:

– Det är formgivningen, att kunna kommunicera och skicka vidare kommunikationen.

– Jag pratade med läraren igår faktiskt om att jag har en fördel eftersom jag pratar flera språk. I den här branschen, så är det nog en nyckel.

Astrid Waller, Emmy Magnusson och Cornelia Björk hade det roligt i mässgångarna.

Astrid Waller, Emmy Magnusson och Cornelia Björk läser andra året på Brobygrafiskas yrkesutbildning inom förpackningsdesign.

Varför väljer ni att utbilda er i den här branschen?

– Jag tycker att förpackningsdesign är väldigt varierande. Både det roliga med designbiten – grafiska färger och former – men också tryck och den biten. Det tycker jag man saknar i det digitala. Och att man får jobba med själva konstruktionen är också kul. Det är mycket variation i den, säger Emmy Magnusson.

– Det är kul att kunna få något fysiskt i handen sett till allt digitalt som finns. Så det lockar lite också, säger Astrid Waller.

Vad får ni för intryck när ni går runt här?

– Det är mycket maskiner som man inte kan. Men jätteroligt!, säger Cornelia Björk.

Hur ser ni på att kunna få jobb inom det ni utbildar er till?

– Lite svårt kanske. Man får försöka få in en fot nu när när vi har praktik någonstans, säger Cornelia Björk och fortsätter:

– Det känns verkligen som att man får stå upp för sig själv. Det är ingen som bara kommer att ge dig ett jobb. Svårt men kul.

De är alla tre överens om att tryckbranschen kommer att leva vidare, inte minst när det gäller förpackningar.

– Det kommer alltid finnas, man måste ha mat och man köper grejer och det ska paketeras. Det beror nog mer på hur man jobbar med det, säger Astrid Waller.

Hur ska ni innovera framtidens förpackningar?

– Jag tycker livsmedelsförpackningar i allmänhet känns spännande. Det går alltid att förbättra funktionen och kanske materialen för att minska svinn, säger Cornelia Björk.

Vad tar ni med er härifrån mässan?

– Det finns väldigt mycket maskiner för olika tryck. Nu har vi precis sett en som gör typ 3D-tryck. Den var cool, säger Emmy Magnusson.

Mer i ämnet: Etikett

Senaste från Branschkoll