Strömberg: Print en av de viktigaste hörnstenarna i företaget

Företaget Strömberg, med huvudkontor i Huddinge söder om Stockholm, har sedan starten 1982 jobbat med att effektivisera sina kunders logistik- och kommunikationslösningar. 1997 startade man sin satsning på digitaltryck och idag, 17 år senare, har print vuxit till en av de viktigaste hörnstenarna i företaget. Affärsområdet växer nu kraftigt och bara de två senaste åren har man investerat över 20 miljoner kronor i print-enheten.

Denna artikel är skriven av Primotek och publiceras som en del av projektet ”Öppet innehåll”.

Rob Peart är inköpschef och har totalansvaret för Strömbergs alla inköp. De viktigaste leverantörerna ser han som samarbetspartners och av de över 200 företag som levererar tjänster till Strömberg är det fyra eller fem som hamnar i denna grupp varav Primotek är en av dessa.

– Våra leverantörer måste också lyckas, för det är först då som de gör allt för oss. Vi erbjuder vår tid, tillgänglighet och lyhördhet till dem och våra bästa partners gör samma sak för oss. Hur framgångsrika vi blir beror på vad vi kan åstadkomma tillsammans, menar Rob.

Stora förändringar

Senaste åren har Strömberg genomfört en stor satsning på konsolidering av koncernens bolag samtidigt som fastigheterna har uppgraderats. Man har också gjort stora investeringar i hård och mjukvara i den växande printverksamheten där man senaste åren har investerat över 20 miljoner kronor i digitala tryckpressar, tillhörande efterbehandlingsutrustning och mjukvara.

Tryck är ett tillväxtområde

Hur kommer det sig då att man väljer att satsa stort inom tryckt kommunikation samtidigt som det finns så stora problem i den grafiska branschen?

– Det är vissa segment inom tryckbranschen som har problem. Det handlar till stor del om strukturella förändringar som är svåra att påverka. Det är traditionellt tryck som lider och inte digitaltryck, som vi anser är ett starkt tillväxtområde. Volymerna har växt för oss hela tiden sedan vi gick in 1997, berättar Rob.

Det egna tryckeriet var först ett komplement men nu har det alltså blivit en hörnsten i Strömbergs verksamhet. Tillsammans med it-lösningar för distribution, manuell kampanjhantering och lager bygger man upp automatiserade flöden för kundernas kommunikation och logistik. Detta innebär bland annat att hyllorna på Strömbergs lager innehåller färre trycksaker som istället trycks digitalt i samband med distributionen. Det handlar om upplagor ända upp till 15 till 20 tusen exemplar som aldrig hamnar på en hylla utan trycks digitalt, ofta helt individanpassade, för att gå direkt till distribution.

Automatisering ersätter gamla flöden

Rob berättar entusiastiskt om hur man hela tiden funderar på hur man kan ersätta det man gör idag med något annat.

– Alla flöden ersätts av något annat. För oss handlar det om att automatisera våra kunders flöden så långt som möjligt och där passar det digitala trycket in väldigt bra för att ersätta det traditionella med stora upplagor och lagerhållning.

Men det krävs en stor del IT för att uppnå detta och Strömberg har 15 personer som på heltid jobbar med systemering och programmering. Allt hänger ihop och print är en del av kedjan med IT-lösningar, lager och distribution.

– Det finns en röd tråd genom hela verksamheten och där print finns med i kedjan.

Nu gör man också oftare hela produktionen vilket säkrar både kvalitet och prisbild säger Rob. Det blir färre transporter och kunden känner sig bekväm och trygg med att ha allt på ett ställe.

Utvecklingspartnern Primotek

Strömberg har under hela resan sedan 1997, mer eller mindre, jobbat med Xerox som leverantör av tryckpressar. När Xerox för ett år sedan valda att avveckla sin direktförsäljning mot den grafiska branschen bildades återförsäljaren Primotek av några tidigare Xerox-anställda. För Strömbergs del hamnade man i ett läge där man skulle välja en ny partner.

– För oss var valet egentligen väldigt enkelt. Det var människorna på Xerox som vi jobbade med som vi hade hundra procent tillit till. Att de nu fanns i ett annat bolag hade inte så stor betydelse.

Att Strömbergs partner inom print nu är ett privatägt företag gör egentligen bara saken bättre enligt Rob. Han anser att kontinuitet är bland det viktigaste i en affärsrelation och den tror han är bättre i ett mindre och ägardrivet bolag.

– När man byter ut folk får man börja om från början och det tror jag inträffar mer sällan i ett privatföretag där ägarna är aktiva i verksamheten.

När Rob på Strömbergs väljer att gå in i ett djupare samarbete med en leverantör så ställer han sig alltid frågorna: Vill jag jobba med de här människorna? Kommer det att bli något bra av samarbetet?

– För mig är de här frågor hårda värden och inte, som för många andra, mjuka värden.

För Strömberg är det också viktigt att ha en bra kanal in hos hårdvaruleverantören och det anser man att Primotek har hos i det här fallet Xerox.

– De representerar de här maskinerna bättre än någon annan, menar Rob.

Koll på utvecklingen

PrimoTek hjälper Strömberg att hela tiden ha koll på utvecklingen inom printområdet.

– De kommer med massor av förslag på saker vi inte tänker på. Vi kan inte lägga samma fokus på alla detaljer inom utvecklingen eftersom vi också har andra verksamhetsområden. Vad händer i andra branscher? Hur utvecklas marknaden i Europa  och världen? Vi får hjälp av Primotek att omsätta detta till nya idéer i vår verksamhet.

Framtiden

Print ingår ofta som en viktig komponent i ett kommunikationsflöde och Strömbergs bedömning är att vi inte är närmare ett papperslöst samhälle idag än vi var för 20 år sedan. Man tror till exempel väldigt mycket på DR som en del av de automatiserade flödena. Förpacknings- och bilagetryck vid packning av produkter för e-handelskunder finns också i huvudet på affärsutvecklarna hos Strömberg. Print finns med nästan över allt.

Och det är bland annat med hjälp av sina samarbetspartner som man hela tiden utvecklar sin verksamhet.

– Det finns ingen gräns för vad vi kan komma att producera i tryckeriet fram över. Kanske står det till och med 3d-skrivare ute i produktionen om några år. Vi säger inte nej till något, avslutar Rob.

Fakta: Strömberg Distribution

Tjänster: Lager & distribution, IT-lösningar, Kampanjhantering och Print.

Omsättning 2013: 270 mkr

Antal anställda: 190

Orter: Stockholm, Trosa, Sandviken, Oslo, Köpenhamn och Helsingfors

Tryckpressar: 2 st iGen150, 2 st Nuvera 157, 1 st Nuvera 314 och 1 st Nuvera 144

Fakta: Primotek

PrimoTek erbjuder maskiner, mjukvaror och tjänster till den grafiska branschen och affärsidén är att utveckla kundernas affärsverksamhet genom innovativa lösningar och kompetens.

PrimoTek startades i oktober 2012 i samband med att Xerox valde att lägga ut sin försäljning av grafiska tjänster. I och med denna förändring valde flera av de tidigare Xeroxanställda säljarna att gå över till PrimoTek. Vi är idag verksamma över hela landet med huvudkontor i Stockholm och med säljkontor i Göteborg och Malmö.

Denna artikel är skriven av Primotek och publiceras som en del av projektet ”Öppet innehåll”.

Annons

Ska sälja tryckeriet efter bara några år i branschen

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Namn- och ägarbyte på mindre tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lanserar taktila skyltar

Ämnen i artikeln: Skyltmax

Skyltmax berättar att man nu har lanserat taktila skyltar i sitt sortiment. Detta gör man för att det är ”en efterfrågad produkt som kompletterar företagets tidigare sortiment”.

– För oss är det viktigt att göra skyltar som är tillgängliga för alla. Det är dessutom en mycket efterfrågad produkt bland våra kunder säger produktionschef Andreas NeanderSkyltmax.

En taktil skylt är att hjälpmedel som möjliggör information via både syn och känsel. Allmänna platser och publika lokaler ska enligt lag vara tillgängliga för alla. Informationen skrivs ut i punktskrift, även kallat braille och det finns speciella standarder man följer vid tillverkning.

Läs också: TMG lanserar nischad e-handel för skyltar

– Våra taktila skyltar består av ett akrylmaterial som är reptåligt och har en fin yta. Detta är extra viktigt då skyltarna läses av via både känsel och syn, berättar Andreas vidare.

Skyltarna tillverkas enligt riktlinjer i Svensk standard SS 30600:2015 och följer punktskriftsnämndens skrivregler för punktskrift.

Signmax, bolaget bakom Skyltmax, har idag 69 anställda och omsatte 122 miljoner kronor under helåret som slutade sista april 2021. Bolagets huvudkontor och produktion ligger i Landvetter utanför Göteborg.

Ämnen i artikeln: Skyltmax
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Se ”pilotavsnittet” av Branschkollen här – ny videopodd från Branschkoll

BLOGG: Här kommer en sommarhälsning från Branschkolls redaktion med en nyhet inför hösten.

Vi har under en tid diskuterat hur vi kan dela innehållet på Branschkoll i fler kanaler och landat i att en videopodd är ett kul och bra alternativ.

Tanken är att Branschkolls redaktörer ska diskutera aktuella händelser inom print, promotion och pack en gång varje månad.

”Tanken var aldrig att publicera”

I veckan gjorde vi ett test – ett Pilotavsnitt – och tanken var inte att publicera det. Det är en hel del jobb kvar med innehållet, strukturen, grafiken och övergångar. Men vi tycker att vi kom rätt så nära känslan som vi tänkt oss – och därför kan du nu se det allra första avsnittet nedan.

Som du ser presenterar vi också några av våra partners – de som har våra större annonsformat på branschkoll.se – och tanken är också att skapa nya möjligheter för företag att synas även i det här nya formatet.

Som sagt – ett första pilotavsnitt för att testa konceptet. I höst drar vi igång på riktigt med ett slipat upplägg, bättre grafik och schyssta övergångar :-). Hör gärna av dig med feedback – så kan vi göra detta så bra som möjligt!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Xerox vd John Visentin har gått bort

Ämnen i artikeln: Xerox

Xerox vd John Visentin har oväntat gått bort på grund av komplikationer från en pågående sjukdom.

Steve Bandrowczak, Xerox operativa chef, tar över som CEO tills vidare.

John Visentin kom till Xerox 2018 och tillsattes då av storägaren Carl Icahn.

Xerox skriver i ett pressmeddelande att man ”är djupt ledsna över denna alltför tidiga händelse och uttrycker sina innerliga kondoleanser till Johns fru, hans fem döttrar och hans familj.”

Ämnen i artikeln: Xerox
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fem nyrekryteringar till Storbildsbolaget

Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget

Storbildsbolaget i Helsingborg förbereder sig för fullt för en flytt. Man har på kort tid anställt fem nya medarbetare.

Alla kommer från nedlagda Holmbergs i Malmö.

– För att rusta oss för framtiden har vi under våren passat på att stärka upp vårt team med fem nyrekryteringar. Det innebär att personalstyrkan vuxit med 25 procent, säger vd Jonas Hellke i en kommentar. De nya ansiktena är säkert bekanta för en del, då alla varit länge i branschen och närmast kommer från Holmbergs i Malmö.

De nya är Jonna Olsen, projektledare (ej med på bilden), Anita Szabo, frakt/distribution och efterarbete, Fredrik Johansson, produktionsansvarig, Jörgen Pelle Nilsson, produktion/tryck och Kari Lehto, prepress.

Läs också: Storbildsbolaget flyttar – ”Tiden för traditionella kontor och industrier är förbi”

– I takt med att orderinflödet ökar är det en balansgång att se till så att vår produktionstakt och service fortsätter hålla den höga nivå som våra kunder är vana vid, säger vd Jonas Hellke.

I slutet av året flyttar man in i helt nybyggda lokaler där man kommer att dubbla sin yta till 3.500 kvadratmeter jämfört med idag. Bygget pågår och enligt uppgift ska golvet nu vara gjutet.

Nybygget ska stå klart i slutet av året. (Bilder: Storbildsbolaget)
Ämnen i artikeln: Storbildsbolaget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri lanserar galleri och print-portal för konstnärer

Ett galleri på nätet där konstnärer kan sälja sin konst i tryckt form. Den här mixen av konst ”finns sannolikt inte någon annanstans”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Permanent vd-byte på Scandbook

Ämnen i artikeln: Scandbook

Paulius Juska har sedan 1 januari 2022 varit tillförordnad vd för koncernen och Scandbook AB. Han fortsätter nu permanent som koncern-vd samt vd för Scandbook AB och kvarstår även som vd för Scandbook UAB i Litauen.

Tidigare i år tog Håvard Grjotheim en paus för en planerad operation och lämnade över till Paulius Juska. Ett byte som nu blir permanent.

Sedan årsstämman den 7 juni är Håvard Grjotheim arbetande styrelseordförande i bolaget och kommer främst att arbeta med strategiska frågor, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Scandbook
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten Jansson köper in sig i Åhléns

Igår skedde en stor affär i svenskt näringsliv, Axel Johnson avyttrade Åhléns till Ayad Al-Saffar som bland annat är huvudägare i Ur & Penn och som nu även blir majoritetsägare av Åhléns.

Bland de andra köparna återfinns Torsten Jansson och Göran Härstedt som genom Härstedt & Jansson Invest AB gått in som ”passiva finansiella minoritetsinvesterare”.

Affären väntas vara klar i augusti och då kommer Ayad Al-Saffar att ta över vd-posten efter Åhléns nuvarande vd Annica Hagen.

– Jag är mycket glad och stolt över att få chansen att driva Åhléns fortsatta utveckling framåt. Det är ett av Sveriges äldsta och finaste varumärken som alltjämt har nästintill 100-procentig varumärkeskännedom och en unik relation till lojala kunder runtom i Sverige. Detaljhandel i butik kommer även fortsättningsvis ha en given position i sällanköpshandeln, och Åhléns kommer att ha en viktig plats i den marknaden, säger Ayad Al-Saffar, i ett pressmeddelande, och fortsätter:

– Som engagerad ägare och ledare vill jag göra Åhléns varuhus till en plats dit kunder kommer inte bara för att handla, utan också för en upplevelse och mötesplats utöver det vanliga. Vi ser stor potential i att fortsätta satsa på Åhlénsvaruhusen och att samtidigt utveckla Åhléns närvaro på nätet. Jag vill rikta ett speciellt tack till Axel Johnson för det förtroende de visat mig genom att låta mig ta över stafettpinnen och ta Åhléns in i framtiden.

Åhléns AB omsatte 4,3 miljarder kronor vid senaste bokslutet (2020-12). Rörelseresultatet skrevs till -270 miljoner kronor. Bolaget har gjort minusresultat flera år i rad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Canon möjliggör fotoutställning för en mer inkluderande och kreativ värld

Ämnen i artikeln: CanonPod Sthlm

Kreativitet är lösningen på många utmaningar. Utställningsbilderna printas i samarbete med tryckeriet Pod Sthlm.

Canon bidrar till första fotoutställningen av Rise and Shoots studenter, den kreativa plattformen som verkar för att underlätta för unga fotografer från ytterstaden. Samarbetet är ett första steg för att tillsammans synliggöra ungas röster och bidra till en positiv samhällsförändring. Utställningen är printad på Canons skrivare och visas hos Changers Hub i Kista under sommaren.

Det är hos tryckeriet Pod Sthlm, med utrustning från Canon, som bilderna är printade.

Bilderna trycktes hos Pod Sthlm och de unga fotograferna var med på plats.

– Vi på Pod Sthlm tycker att Projektet Rise and Shoot är ett fantastiskt initiativ för våra ungdomar. Vi applicerar dagligen olika typer av kreativitet i alla våra projekt, och menar att kreativitet ofta är lösningen på utmaningen. Som samarbetspartner i projektet var det både roligt och givande att få träffa ungdomarna, höra hur dom arbetat med sina verk och samtidigt få visa hur det går till i produktionen. Att få ta del av produktionen tror vi uppmanar till ännu större kunskap och intresse för eleverna som vi tror och hoppas leder till fler framtida verk, säger Niklas Hultberg som är vd på Pod Sthlm.

Rise & Shoot arbetar med att förverkliga kreativa idéer hos ungdomar med passion för fotografering. Plattformens syfte är att möjliggöra vägar in i branschen och främja mångfald i de kreativa rummen. Rise & Shoot är det första i sitt slag som har fäste i Järvaområdet. I år blev 12 ungdomar, av 50 ansökningar antagna till Rise and shoots årslånga fotoutbildning. Från 23 juni och under sommaren visas studenternas första utställning i Kista vilket gläder grundarna Yusuf Hussein, Amina Mohamed och Fatuma Yussuf som leder fotoutbildningen.

– Jag brukar säga att alla människor är kreativa, men det som skiljer oss åt, är att de som tituleras kreatör faktiskt gör något utav de kreativa idéerna som de besitter, säger Yusuf Hussein, medgrundare och Executive Director på Rise & Shoot.

Yusuf Hussein är en prisbelönt poet, manusförfattare och filmregissör från ett av Stockholms ytterstadsområden. Ofta har han varit den enda ”kreativa” i sitt kompisumgänge. Drivkraften att få utbyte för sin kreativitet med likasinnade, är en anledning till att Rise & Shoot grundas 2022. En annan är att motverka den existerande likformigheten som råder i branschen.

– Det har brustit i verksamheter som främjar kreativitet i min hemort, Rinkeby. Tyvärr är många initiativ projektbaserade. Framgång finns i det kontinuerliga är min mening. Av den anledningen kände jag att det var en självklarhet att grunda Rise and Shoot. Och skapa möjligheter för andra som har passion för specifikt fotografering men varken har en förälder eller kontakt in i de rummen, fortsätter Yusuf Hussein.

Kyosei för allas bästa

Canon beskriver att man jobbar efter den den japanska företagsfilosofin Kyosei, som betyder ”att leva och arbeta för allas bästa”. Redan 1988 infördes filosofin globalt och följs idag av alla Canons 184.000 medarbetare världen över.

– Ihop med tryckeriet Pod Sthlm har vi skapat utställningen på 20 foton. Två plexiglasutskrifter kommer även permanent vara en del av Changers Hubs lokaler i Kista där utställningen visas. Som ledande bildföretag vill vi bidra till en positiv samhällsförändring genom att möjliggöra för fler kreatörer att ta plats, säger Matteus Celinski, Country Director Professional Printing Products Region Sverige.

– Jag vill innerligt tacka Changers Hub för att de öppnar upp ännu en hub, den här gången i Stockholms techcentrum i syfte med att främja entreprenörskap, media och tech. Tillsammans med Canon som i sin tur har hjälpt oss med framtagning av alla utskrifter till utställningen skapar de skillnad på riktigt och verkligen jobbar mot en mer inkluderande kreativ värld, tillägger Yusuf.

Fotografer som medverkar i utställningen: Benjamin Samsudin, Betelihm Abraha, Fardowsa Abdi, Hanan Adan, Idris Osman, Kamal Abdi, Li Danielsson, Merjem Olevic, Samer Tlili och Samrawit Issak.

Fakta Rise & Shoot

Rise & Shoot grundas 2022 av Yusuf Hussein, Amina Mohamed och Fatuma Yussuf. De arbetar för att förverkliga ungdomars kreativa idéer genom en ettårig fotoutbildning. I urvalsprocessen är talang och driv de enda avgörande faktorerna tillsammans med bilder som ska skickas in i samband med ansökan.

Instagram: www.instagram.com/riseandshoot_

Linkedin: www.linkedin.com/company/rise-and-shoot/

Fakta Changers Hub

Changers Hub är ett innovationshus i Alby, Botkyrka, Kista samt Hjällbo i Göteborg. Inom vår plattform och på våra hubbar erbjuds bl.a. Coworking spaces, program och kurser, inspirationsföreläsningar, idécoachning och events. Visionen är att demokratisera framgång så att alla unga får samma möjlighet att förverkliga sina idéer och påverka sin framtid oavsett startsträcka. 

Läs mer på changershub.se.

Amina Mohamed, Fatuma Yussuf och Yusuf Hussein är grundarna av fotoutbildningen Rise & Shoot.
Ämnen i artikeln: CanonPod Sthlm
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]