Strömberg ökade försäljningen

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Reklammarknaden växte med 8,6 procent under 2010

Efter att omsättningen på reklammarknaden minskade med drygt 4 miljarder kronor under 2009 var återhämtningen mycket kraftfull i fjol. Reklamintäkterna ökade med drygt 2,4 miljarder kronor eller 8,6 procent jämfört med 2009.

– Den svenska reklammarknaden gjorde, i likhet med Sveriges ekonomi, en comeback under 2010 som saknar motstycke. Att reklammarknaden växte med nära 9 procent redan året efter Finanskrisen visar att den underliggande tillväxten är mycket stark, säger IRM:s VD Magnus Anshelm.

Han betonar vidare att TV-reklamen når All Time High trots ökad konkurrens från Internetreklam och sökordmarknadsföringen som växer kraftfullt.

Den svenska ekonomins snabba vändning har utan tvekan varit motorn i reklammarknadens uppgång. Internet- och TV-reklamen har varit marknadens verkliga draglok. Båda dessa reklammedier nådde All Time High 2010. Man kan verkligen tala om ett fullständigt unikt år för TV-reklamen. Företagens efterfrågan på TV-reklam har aldrig varit större och kanalerna har varit utsålda stora delar av året. TV-bolagens reklamintäkter har sammantaget ökat med 18,3 procent jämfört med 2009. När det gäller Internetreklamen har omsättning, trots stor prispress, ökat med 14,5 procent jämfört med 2009. Det är emellertid främst sökordsmarknadsföringen som drivit på intäktsökningarna för Internetreklamen.

Även morgonpressen och kvällspressen, som tappade närmare 20 procent av sina annonsintäkter under 2009, visade styrka under 2010. Morgonpressens intäkter ökade med nära 10 procent och kvällspressen ökade med drygt 17 procent. Utöver dessa medier visade dessutom bland annat utomhusreklamen, gratistidningarna, populärpressen, fackpressen, radion, butiksmedierna och mobilmarknadsföringen stor tillväxt under 2010. Det är enbart de tryckta katalogerna och text-TV som visar en tydlig nedgång.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konkursstatistik uppdaterad – nu också med reklambyråer och förlag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Böcker och tidningar för 3.800 kronor om året

Totalt spenderar svenska hushåll 60 miljarder på olika typer av medier. Det är ungefär lika mycket som företag investerar i reklam och marknadsföring varje år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellectas prislapp för Ekotryck Redners osäker

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta får tillbaka 51 miljoner från skatteverket

Intellecta får tillbaka nästan 51 miljoner i inbetald moms för åren 2004 till 2006.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattsajten Newsmill kommer ut som tryckt tidning

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tidigare Elanderschefer startar nytt tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arkitektkopia i Uppsala förvärvar Mäss & Utställningsservice

Arkitektkopia i Uppsala har förvärvat Mäss & Utställningsservice AB. I ett pressmeddelande skriver man att ”sammanslagningen innebär att Arkitektkopia i Uppsala blir en helhetsleverantör för kunder med behov av så väl grafiskt produktionsmaterial som hjälp med mässmontrar och utställningar.”

– Sammanslagningen stärker båda parter, produktutbudet ökar och framför allt att design och produktion kan samordnas i gemensamma lokaler med gemensamma krafter, säger Erik Koppe som genomfört förvärvet.

Enligt senaste boksluten från 2009 omsätter bolagen tillsammans ca 10 miljoner kronor och har 10 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bokbranschen förändras radikalt med inkjet

I USA pågår livliga diskussioner mellan förläggare och andra intressenter i bokindustrin. Det handlar mycket om e-böcker i kontrast till pappersböcker. Men också hur ny tryckteknik kommer att påverka hur förlagens affärsmodeller kraftigt kommer att förändras.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

HPs inkjet-satsning skriver bokslut för 2010

HPs nya höghastighetspressar inom inkjet har rönt stor uppmärksamhet senaste året. Det är speciellt inom förlagsvärlden som den nya tekniken först gör sitt intåg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons