StroedeRalton över 100 miljoner årliga postförsändelser

Pressmeddelande från StroedeRalton 2011-11-02

StroedeRalton på första plats

Med över 100 miljoner årliga försändelser toppar StroedeRalton ligan av postproducerande anläggningar i Norden. Enligt Bring Citymails kvalitetskontroller under 2011 ligger StroedeRalton dessutom på första plats vad gäller pålitliga och korrekta leveranser.

StroedeRalton hjälper företag att skapa relevant och individuell kommunikation. Då är det självklart att även det sista ledet av dialogen ska fundera, nämligen leveransen till mottagaren.

Både Posten och Bring Citymail ställer krav på att brev och ADR (Adresserad Direktreklam) som ska distribueras av dem är sorterade och packade enligt olika regler. Rätt sortering direkt från produktionen innebär att Posten och Citymail kan ha färre anställda och erbjuda bättre avtal till sina kunder. Alla distributör har egna rutiner, vilket ställer krav på StroedeRaltons IT-avdelning, packningspersonal och lagerpersonal.

Bring Citymail genomför löpande kvalitetskontroller av post från kunderna. StroedeRalton visar topplaceringar i alla mätkategorier: Bokning i tid, Följesedel i tid. Följesedel fullständig, Leverans i tid, Sortering, Buntning, Destinationsbuntning och Märkning av pallar.

Utan anmärkning

Under 2011 har StroedeRalton inte haft avvikelser på vare sig leveranstid, sortering eller uppmärkning. Inlämningskvalitén är hela 98,23%, vilket är bäst i Sverige!

– Vårt mål är givetvis 100 % säger Ray Andersson, VD på StroedeRalton. Vi uppdaterar alltid våra rutiner så att våra kunder får bästa möjliga pris.

Ibland uppstår det också saker under resan gång, som att kunderna vill ändra utskicksdatum för att bättre nå mottagaren vid rätt tillfälle, att en lastbil med trycksaker går sönder på väg till produktionsanläggningen eller att det uppstår tekniska problem.

– Vi flexibla och inser att kunderna lever i ett högt tempo och en föränderlig omvärld där mycket kan hända. Då kan vi snabbt ändra datum och lagerhålla alla brev tills det att vi får klarsignal, förklarar Ray Andersson. Förseningar i andra led löser vi med extra skift i vår produktion. Fördelen är att vi har en stor produktionsanläggning i Sverige (Helsingborg) och ytterligare en hos vårt systerbolag Lettershop Mailservice A/S i Köpenhamn, som gör att vi alltid har backup.

Posterföretag i konkurs

Andra aktörer ser fortsatt positiv utveckling i nischen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Naturvårdsverkets fakta om plast – och hur den kan hanteras bättre

Ämnen i artikeln: ÅtervinningPlast

IVL har på uppdrag av Naturvårdsverket tagit fram en checklista på hur företag jobba smartare med plast.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningPlast
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt samarbete ska få fler att panta sina förpackningar

Ämnen i artikeln: ÅtervinningBower

Förpackningsinsamlingen, FTI, har inlett ett samarbete med återvinningsappen Bower med målet att ännu fler förpackningar ska lämnas till återvinning.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningBower
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ketchup i pappersflaska

Kraft Heinz Company har aviserat att de startar ett samarbete med förpackningsutvecklaren Pulpex för att tillsammans ta fram en träfiberbaserad flaska för Heinz ketchup.

Denna flaska är en del i arbetet för företaget att uppnå målet att alla förpackningar ska vara helt återvinningsbara, återanvändbara eller komposterbara senast 2025. Förutom detta så har företaget målet att vara nettonollutsläppare av växthusgaser senast 2050, säger man i ett pressmeddelande.

– Förpackningsavfall är en utmaning som vi alla måste göra vårt bästa för att ta itu med. Det är därför vi är fast beslutna att vidta åtgärder för att ta fram hållbara förpackningslösningar för våra varumärken. Den nya flaskan är ett exempel på hur vi tillämpar kreativitet och innovation för att utforska nya metoder för att förse konsumenterna med hållbara förpackningar, säger Kraft Heinz vd Miguel Patricio.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sex hållbarhetsrapporter från förpackningsbranschen

Hållbarhetsrapporten, där man öppet delar med sig av framsteg (och motgångar) i sitt hållbarhetsarbete, håller på att bli standard för alla företag. För att du ska kunna inspireras och lära av kollegor i branschen har vi här samlat sex förpackningsföretags rapporter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De får stöd för att utveckla PFAS- och plastfria livsmedelsförpackningar

Vinnova går in med pengar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Framtidens förpackning ska utnyttja naturens uppfinningsrikedom

Ämnen i artikeln: Pida

It’s a Wild Life! Det är dags för Pida och i år ska deltagarna hämta inspiration från naturen.

It’s a Wild Life! är temat för Billerudkorsnäs designtävling Pida 2022, där 350 designelever från sju länder gör sitt bästa för att inspirera och imponera med egna tolkningar av vad förpackningsdesign kan lära av naturen.

Pidas idé är att lyfta fram unga, nytänkande talanger för att främja hela förpackningsindustrins utveckling.

It’s a Wild Life är ett tema som uppmuntrar deltagarna att utforska naturens egen uppfinningsrikedom, säger Anders Gathu, Marketing Manager Cartonboard på Billerudkorsnäs som arrangerar Pida. De får hitta egna sätt att använda sig av de vackra och sinnrika lösningar som finns överallt i naturen när det gäller former, mönster, funktioner och hållbarhet.

Packaging Impact Design Award (PIDA) har sedan starten 2005 engagerat tusentals designelever över hela världen. Lokala event kommer att ske under maj och juni och en internationell vinnare kommer att krönas vid den förpackningsmässan Luxe Pack Monaco den 3 oktober 2022.

Mer information om Pida 2022 finns här.

– Vi skapade PIDA för att röra om i grytan och utmana inom förpackningsbranschen, säger Lena Dahlberg, Manager Application Development Paperboard på BillerudKorsnäs. Och det tycker vi att vi lyckats med. PIDA är en frisk fläkt för hela branschen, och eleverna överträffar sig själva år efter år, säger hon i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Pida
redaktionen@branschkoll.se

Pacson rekryterar nyckelpersoner inom hållbarhet

Ämnen i artikeln: Pacson

Sedan några veckor tillbaka är Henric Wahlgren och Henri Waher på plats hos på Pacson.

Henric kommer senast från en tjänst som projektledare hållbar utveckling på Södra Munksjön Utveckling och blir ny hållbarhetsstrateg hos Pacson.

Henri rekryterades från AW technologies där han varit projektledare kvalitetsutveckling och går in i en roll som kvalitetsansvarig på Pacson, enligt ett linkedininlägg.

Ämnen i artikeln: Pacson
redaktionen@branschkoll.se

Finsk förpackningstryckare investerar i tiofärgare

Ämnen i artikeln: Walki

En tiofärgs flexopress med 1.600 mm bredd.

Ämnen i artikeln: Walki
redaktionen@branschkoll.se

E-handlare i försök att skippa kartongförpackningen

Målet med projektet är en förpackningslös leverans.

redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]