Strands Grafiska utökar marknaden med nytt förvärv

Mikael Strand Strands Grafiska

Mikael Strand Strands Grafiska

Strands Grafiska gör sitt tredje tryckeriförvärv i år när man köper Rolf Tryckeri i Skövde. Man närmar sig därmed 90 miljoner kronor i omsättning och växer till en betydande aktör på den svenska grafiska marknaden.

– Vi ser en stor potential  i att nu kunna erbjuda Rolfs kunder helt nya tjänster såsom digitala beställnings- och kommunikationsflöden, crossmedia, display, ledskärmar, tryck med hjälp av UV-teknik och personifierade profilprodukter, säger Mikael Strand (på bilden) i en kommentar.

Tidigare i år tog man också över två tryckerier i Västerås, dels konkursboet efter Aurells men också Affärstryckeriet som man köpte i maj.

Rolf lever kvar

De tre tidigare ägarna i Rolf kommer att driva anläggningen i Skövde, som flyttade in i nya lokaler för en månad sedan. Rolf som varumärke blir också kvar som en del av Strands Grafiska.

För ägarna i Stands är det viktigt att nå en ordentlig storlek för att klara av att investera i ny teknik som är ett måste för att kunna bli lönsam. Med en nyligen gjord stor investering i mjukvara från EFI tänker man bygga ett grafiskt nätverk med satelliter som effektivt kan erbjuda allt som kunderna behöver för sin marknadskommunikation.

– Är man för liten är det svårt att på egen hand utveckla nya delar som är ett måste för att kunna vara lönsam, säger Mikael Strand som äger Strands tillsammans med sin bror Thomas.

Växer med IT som bas

Med rätt infrastruktur är det enkelt att lägga till nya tjänster och produkter enligt Strands och det är precis den strukturen som man nu håller på att bygga upp. Investeringen från EFI, med affärssystem, produktionsflöden och crossmedia-lösningar är på väg in och beräknas vara i full drift under våren 2016.

– Vi får en väldig kostnadskontroll och kan producera många ordrar trots att vi är utspridda på flera enheter, säger Mikael Strand.

Annons

Förra året omsatte Strands drygt 50 miljoner kronor och tillsammans med de tre förvärven och en organisk tillväxt hamnar man bortåt 90 miljoner i omsättning enligt Mikael Strand.

– Det största hotet är att vi inte effektiviserar verksamheten tillräckligt fort på en allt mer global marknad.

Säljer efter 12 år

Jens Furhoff som tillsammans med Stefan Johansson och Peter Olsson tog över Rolf 2003 kommer alla tre att stanna kvar och driva Rolf vidare som ett varumärke inom Strands-koncernen.

– Rolf kommer att finnas kvar som vanligt, vilket har varit viktigt för både oss och för Strands, säger Jens Furhoff i en kommentar till Branschkoll.

Strands har enligt Jens Furhoff alla verktyg som behövs för att kunna utveckla företaget med nya tjänster och produkter.

Enligt Jens kommer det i framtiden att vara avgörande för ett grafiska företag att kunna erbjuda nya lösningar till kunderna som inte bara är tryckta produkter utan alla typer av kommunikationslösningar. Detta är något som man nu kommer att kunna utveckla på ett mycket bättre sätt tillsammans med Strands.

– Vi har själva startat med lösningar inom till exempel e-handel och crossmedia, men som vi nu blir starkare på med hjälp av Strands.

”Väldigt stimulerande”, säger Jens om att bli en del av ett större företag. Man har tittat ett tag på olika typer av samarbeten och har sedan tidigare i år jobbat med Strands och på det sättet utvidgat sin tjänsteportfölj.

– Vi har aldrig haft så stora möjligheter och det har aldrig varit så roligt som idag att vara verksam i den grafiska branschen, avslutar Mikael Strand.

Annons

Webbinarium: Största utställaren på Drupa – och andra saker att ha koll på inför årets stora mässa

drupa16 jv9230 1800
Ämnen i artikeln: Drupa

I fredags hade nätverket Grafkom ett webbinarium inför Drupa. Här kan du se det.

Om du vill få lite bättre koll på vad som händer på kommande Drupa så kan nu nu se en genomgång som Morten Reitoft från Inkish gjorde för Grafkoms medlemmar i förra veckan.

Se seminariet nedan – men först en lista som sammanfattar en del av det som sägs:

  • Morten ger en övergripande bild av mässan, vilka blir de stora utställarna och vilka kommer inte att ställa ut alls.
  • Även om allt fler leverantörer som ställer ut inte anpassar sina lanseringar lika mycket efter mässan längre så kommer det att vara en hel del stora nyheter som visas upp.
  • 30 procent av alla utställare är kinesiska bolag – vad detta betyder berättar Morten en del om.
  • Allt fler utställare visar upp kompletta produktionsflöden – snarare än fristående maskiner
  • Räkna med massor av robotar
  • Nyheter inom inkjet – bland annat kommer nya affärsmodeller kring färg
  • I vilka hallar finns de små och intressanta start-up-bolagen?
  • … och vem är största utställaren?

Se hela seminariet här:

Ämnen i artikeln: Drupa
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Textiltryckeri försatt i konkurs

Görs på egen begäran.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så mycket fakturerar profilföretagen kommuner och regioner

Kommuner och regioner 1800

Branschkoll har granskat fakturerade belopp till kommuner från drygt 200 profilåterförsäljare. Här är de som säljer mest till kommuner och regioner – och de som är mest beroende av denna försäljning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu står det klart – SBPR ska läggas ned

sbpr1
Ämnen i artikeln: SBPR

Nyligen höll SBPR ett möte där man beslutade sig för att branschföreningen ska läggas ned.

I ett uttalande till Branschkoll säger styrelsemedlem Cecilia Dellham på Exakt att:

Efter noggranna överväganden har vi kommit fram till beslutet att avveckla SBPR och arbeta med processen med att få över medlemmarna till PWA. På så sätt får vi en samlad förening som står stark och driver våra viktiga frågor vidare för hela branschen. Vi hoppas det arbetet ska vara klart till sommaren.

Nuvarande styrelse har valts om och ska arbeta med avvecklingen

Hon berättar också att SBPRs nuvarande styrelse valdes om i sin helhet och att de kommer arbeta med att avveckla föreningen.

– Vi är tacksamma för alla som har bidragit och deltagit i föreningens arbete genom åren och hoppas att en ny konstellation i PWA ska fortsätta det arbetet för att driva branschen framåt, säger Dellham avslutningsvis.

Ämnen i artikeln: SBPR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Unitedprofiles nya vd kommer från Ahlsell

alex goot
Ämnen i artikeln: Unitedprofile

Johan Goot med gedigen erfarenhet från workwear-sfären tar över vdposten på Unitedprofile.

Ämnen i artikeln: Unitedprofile
redaktionen@branschkoll.se
Annons

NWG-varumärke i samarbete med skidort

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Merchandise som kategori i Svenska Designpriset – bidragsluckan är öppen

jens design

Svenska Designpriset kör en merchandise-kategori även i år, där designtävlingen firar 20års jubileum. Anmälningsperioden är nu öppen mellan den 19 februari och 14 juni, därefter utses vinnaren av en kompetent jury.

Förra året vann Redgert Comms och Påhlsons Daylight var dubbelnominerade! Vem som vinner i år återstår att se, men det är ett ypperligt tillfälle för branschen att höja merchandise status ytterligare och visa up häftiga projekt.

Läs mer om tävlingen och lämna ditt bidrag på www.designpriset.se.

LÄS OCKSÅ: Vinnarna av Svenska Designpriset i merchandise med mera

redaktionen@branschkoll.se
Annons

PF Concept lanserar nytt varumärke för teknikprodukter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Olympus ISO-certifierade

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rosendahl Design Group får B Corp-certifiering

Det danska designhuset Rosendahl Design Group har nyligen uppnått B Corp-certifiering och därmed förbinder sig företaget till flera förpliktelser gällande transparens, ansvarstagande samt social och miljömässig prestation.

Certifieringen utfärdas av B Lab, en icke-vinstdrivande organisationen som vill främja mer hållbart företagande genom att sätta standarder och skapa en gemenskap av företag som adresserar dessa samhällsutmaningar.

– Vi vill gärna vara en inspiration för andra och se vår insats skapa ringar på vattnet, säger Henrik Rosendahl, ägare och vd för Rosendahl Design Group, i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons