Logga in

Strålfors lanserar 3d-printtjänst inom B2B

15 juni, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Postnord Strålfors nya 3D-printportal på 3d.postnordstralfors.com.

Postnord Strålfors tar nästa steg i sin satsning på 3d-print.

Tidigare i år gick Postnord in på 3D-printmarknaden genom köpet av en Stratasys J750 och ingick ett samarbetet med Sony Mobile och appen 3D Creator för print av 3D-figuriner.

Nästa steg är att lansera en 3D-portal som är tillgänglig för företagskunder och B2B-marknaden. I ett pressmeddelande skriver man att plattformen har utvecklats tillsammans med partnern 3yourmind och ”möjliggör sömlös produktion i en molnbaserad lösning”.

– Detta är nästa steg för att på ett enkelt sätt göra 3D-marknaden mer tillgänglig, säger Ylva Ekborn, ceo för Postnord Strålfors Group

3D-Portalen är ett projektverktyg där man kan arbeta med hela kedjan, från idé till 3D-produktion on-demand. Om det behövs har du även tillgång till 3D-experter för rådgivning eller skapande av CAD-ritningar.

– Postnord Strålfors strävar efter att vara våra kunders digitaliseringspartner, vilket innebär att vi måste ligga i framkant och utnyttja de möjligheter som den digitala utvecklingen skapar. Sedan vi lanserade vår 3D-investering i början av året har vi fått positivt gensvar och det är tydligt att fler och fler företag utforskar möjligheterna att använda 3D-lösningar i sin verksamhet, avslutar Ylva Ekborn.

3D-Portalen finns på 3d.postnordstralfors.com och här kan du läsa mer om lösningen.

Få konkurser i branschen men antalet varsel ökar – här är alla siffror

Konkurserna i näringslivet ökar – och så även i flera andra delar av kommunikationsbranschen. Men den grafiska branschen står som undantag. Här är alla aktuella siffror med diagram för grafiska branschen, byråer och förlag.

Göteborgare tar ”Sveriges kanske trevligaste tryckeri” till Stockholm

Göteborgstryckeri öppnar i Stockholm. (Bilder: Wikimedia Commons. Götaplatsen av Historiker och Sergels torg av de:Benutzer:Stern. Bilderna är beskurna)

Service och kundlösningar i fokus när Göteborgstryckeri, med stort utbud av trycksaker och produktmedia, öppnar i Stockholm.

Karlshamns kommun tvingas göra om tryckeriupphandling – strider mot transparensprincipen

Ljungbergs tryckeri överklagade Karlshamns kommuns tryckeriupphandling tidigare i år – nu tvingas man nu göra om den efter en dom i Förvaltningsrätten. (mer…)

Världens mest hållbara sugrör görs av trä – Stora Enso teamar upp med startup-bolag

”Tillsammans med Stora Enso har vi utvecklat världens mest hållbara sugrör för produktion i industriell skala. Varje vecka produceras och konsumeras miljarder plastsugrör och vårt sugrör har potentialen att bli en riktig ”game changer”.

Driver försäljning av tryckpressar med hjälp av utbildning

(Bild: Inkish)

För Visutech är utbildning ett sätt att addera värde – det är bland annat så man hjälper sina kunder att utvecklas. (mer…)

Samsung tar över tronen – lägger mest pengar på marknadsföring av alla

Den årliga rapporten med de företag som annonserar mest har kommit och Samsung tar över första platsen från Procter & Gamble.

Årets effektivaste kampanjer utsedda – här är alla vinnarna

Nyligen korades årets effektivaste kommunikationsinsatser när tävlingen 100-wattaren avgjordes. Mest prisade annonsören blev Klarna medan byrån med mest vinster blev Åkestam Holst Noa.

(mer…)

Nilssons Tryckeri växer kraftigt med förvärv

Dataform och Häftdesign är specialiserad på block, häftisar och blanketter – nu byter de ägare. (Bilder från haftdesign.se och dataform.se)

Dataform i Kumla byter ägare när Nilssons Tryckeri förvärvar det från Taberg Media Group – ”Vi breddar oss med trading”. (mer…)

Lanserar fiberbaserad RFID-tagg – för smarta lösningar inom logistik och kommunikation

Stora Enso har lanserat en helt ny rfid-tagg baserad på fibrer. Tekniken möjliggör pappersbaserade och återvinningsbara rfid-taggar för digital autentisering av förpackningar och andra fysiska produkter.