Stort klädföretag kliver in i branschen – kapa grossister, transparent prissättning och fler plagg till kvinnor blir uspen
Det svenska modebolaget ska slå sig in som en aktör inom profilkläder, med hjälp av entreprenörstänk och tydliga affärsmodeller tycker de sig ha hittat områden inom branschen som kan förbättras. Ska kapa grossistledet.
Lager 157 är det som i dagarna gick ut med ett pressmeddelande där de berättar om hur de har tänkt att förändra branschen. Pressmeddelandet inleds så här:
Genom att kapa grossistledet, öka modegraden och bredda utbudet av arbetskläder för kvinnor kliver Lager 157 nu in på en ny marknad.
I samband med pressmeddelandet så lanserade företaget även sin B2B-webbplats 157 Work. Med taglinen ”Kläder för det nya arbetslivet” så visar de upp fyra segment för sina B2B-kunder, indoor, outdoor, training, och home.
– Lager 157 går in där vi kan förändra, där vi kan vända perspektiven och göra stor skillnad. På sådana arenor agerar vi och kläder för näringslivet är en sådan plats. Här kommer vårt sätt att driva business, våra affärsmodeller och våra värderingar i grunden att göra skillnad. Vi förenklar profilbranschen, säger bolagets vd Stefan Palm.
Ska kapa grossistledet och fokusera mer på plagg för kvinnor
I sin satsning på profilkläder så lyfter Lager 157 upp tre kärnpunkter.
För det första så vill de kapa grossistledet vilket enligt dem betyder färre mellanhänder och en tydlig prissättning som gör det enkelt för kunden att jämföra olika aktörer. Transparens blir viktigt i en bransch där priserna ofta är dolda för den som ska köpa, skriver de i pressmeddelandet.
Sen vill de också öka modegraden i profilbranschen.
– Detta gör vi för att vi kommer från modebranschen, vi har kunskapen och kompetensen att utveckla och vi har en affärsmodell som förenklar hela systemet för företag och organisationer som vill handla, berättar Stefan.
Sista kärnpunkten är att satsa mer på kläder som riktar sig till kvinnor, där Lager 157 menar att det finns mer att önska.
– Profil och yrkeskläder har präglats av modeller för män och utvecklats långsamt. Marknaden behöver helt enkelt vässa sig här, menar Stefan Palm.
Ny webbshop
Bolagets nya webbshop lanserades den 5 juni och där menar man på att ”enkelheten i kassan” är ett signum för webbplatsen, företagskunder checkar ut sina varor genom att ange sitt organisationsnummer. De flesta plaggen börjar från 10 enheter och uppåt, den exakta prissättningen för plagg och tryck hittar du här.
Använder de nuvarande butikerna som lager
Branschkoll Promotion har varit kontakt med Karin Norrlander som är Marknadschef på Lager 157. Vi frågade hur länge de haft ögonen på branschen innan de bestämde sig att det var dags att kliva in, och Karin svarade så här:
– Behovet av profilkläder och B2B kommer från våra kunder och har vuxit successivt under de senaste två åren.
Karin fick också frågan om Lager 157 kommer använda sina nuvarande butiker som en säljkanal för produktmedia och Karin svarade att:
– Vi har ett väldigt bra distributionsnät genom våra butiker och de fungerar i dagsläget fint som lagerhubbar. Under hösten kommer ett utökat sortiment och vi jobbar vidare med det befintliga sortimentet och adderar successivt kläder för olika yrkesgrupper.
Förutom satsningen på profilkläder så ska Lager 157 öppna sju nya butiker under året. Bolaget omsatte strax över 700 miljoner kronor år 2016.