Stort klädföretag kliver in i branschen – kapa grossister, transparent prissättning och fler plagg till kvinnor blir uspen

stefan palm e1528383160672

Det svenska modebolaget ska slå sig in som en aktör inom profilkläder, med hjälp av entreprenörstänk och tydliga affärsmodeller tycker de sig ha hittat områden inom branschen som kan förbättras. Ska kapa grossistledet.

Lager 157 är det som i dagarna gick ut med ett pressmeddelande där de berättar om hur de har tänkt att förändra branschen. Pressmeddelandet inleds så här:
Genom att kapa grossistledet, öka modegraden och bredda utbudet av arbetskläder för kvinnor kliver Lager 157 nu in på en ny marknad.

I samband med pressmeddelandet så lanserade företaget även sin B2B-webbplats 157 Work. Med taglinen ”Kläder för det nya arbetslivet” så visar de upp fyra segment för sina B2B-kunder, indoor, outdoor, training, och home.

– Lager 157 går in där vi kan förändra, där vi kan vända perspektiven och göra stor skillnad. På sådana arenor agerar vi och kläder för näringslivet är en sådan plats. Här kommer vårt sätt att driva business, våra affärsmodeller och våra värderingar i grunden att göra skillnad. Vi förenklar profilbranschen, säger bolagets vd Stefan Palm.

Ska kapa grossistledet och fokusera mer på plagg för kvinnor

I sin satsning på profilkläder så lyfter Lager 157 upp tre kärnpunkter.

För det första så vill de kapa grossistledet vilket enligt dem betyder färre mellanhänder och en tydlig prissättning som gör det enkelt för kunden att jämföra olika aktörer. Transparens blir viktigt i en bransch där priserna ofta är dolda för den som ska köpa, skriver de i pressmeddelandet.

Annons

Sen vill de också öka modegraden i profilbranschen.
– Detta gör vi för att vi kommer från modebranschen, vi har kunskapen och kompetensen att utveckla och vi har en affärsmodell som förenklar hela systemet för företag och organisationer som vill handla, berättar Stefan.

Sista kärnpunkten är att satsa mer på kläder som riktar sig till kvinnor, där Lager 157 menar att det finns mer att önska.
– Profil och yrkeskläder har präglats av modeller för män och utvecklats långsamt. Marknaden behöver helt enkelt vässa sig här, menar Stefan Palm.

Ny webbshop

Bolagets nya webbshop lanserades den 5 juni och där menar man på att ”enkelheten i kassan” är ett signum för webbplatsen, företagskunder checkar ut sina varor genom att ange sitt organisationsnummer. De flesta plaggen börjar från 10 enheter och uppåt, den exakta prissättningen för plagg och tryck hittar du här.

profil

Under segmentet Profilering på Lager 157s nya webbplats går det bland annat att läsa ”kläder för det nya näringslivet” och ”halva priset jämfört med andra”.

Använder de nuvarande butikerna som lager

Branschkoll Promotion har varit kontakt med Karin Norrlander som är Marknadschef på Lager 157. Vi frågade hur länge de haft ögonen på branschen innan de bestämde sig att det var dags att kliva in, och Karin svarade så här:
– Behovet av profilkläder och B2B kommer från våra kunder och har vuxit successivt under de senaste två åren.

Karin fick också frågan om Lager 157 kommer använda sina nuvarande butiker som en säljkanal för produktmedia och Karin svarade att:
– Vi har ett väldigt bra distributionsnät genom våra butiker och de fungerar i dagsläget fint som lagerhubbar. Under hösten kommer ett utökat sortiment och vi jobbar vidare med det befintliga sortimentet och adderar successivt kläder för olika yrkesgrupper.

Förutom satsningen på profilkläder så ska Lager 157 öppna sju nya butiker under året. Bolaget omsatte strax över 700 miljoner kronor år 2016.

Annons

Planerar stängning av förpackningsbruk

Ämnen i artikeln: Heinzel Group
Ämnen i artikeln: Heinzel Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Visa upp dina bästa förpackningar – Scanstar öppen för anmälan

Scanstar banner small 2048x1172 1

En vinst ger biljett att tävla i Worldstar.

Förpackningstävlingen Scanstar har öppnat upp för inlämning av bidrag. I år är det återigen Svenska Förpackningsgillet som är värd för tävlingen.

Scanstar är en gemensam nordisk förpackningstävling som arrangeras årligen sedan 1969 av SPA, Scandinavian Packaging Association. SPA är en sammanslutning av Svenska Förpackningsgillet och motsvarande organisationer i de övriga nordiska länderna.

Ger biljett till Worldstar

Företag som vinner en Scanstar får förutom diplom, rätten att delta i Worldstar Competition, en internationell förpackningstävling som arrangeras av World Packaging Organisation (WPO).

Scanstar är öppen för alla förpackningslösningar som designats, konstruerats eller tillverkats i ett av de nordiska länderna. Även förpackningslösningar som tillverkats i andra länder, men som säljs av ett nordiskt företag och/eller beställs av nordiska kunder, får delta.

Läs mer i inbjudan här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk plastjätte SBTi-verifierad

trioworld

Då ska utsläppen vara noll.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bobst och Miraclon utvidgar samarbetet

bobst miraclon
Ämnen i artikeln: BobstMiraclon
Ämnen i artikeln: BobstMiraclon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Glassbilskoncept ska bidra till enklare återvinning

Ny avfallstjanst med skon melodi 1800

I Stockholm kunde man i början av april höra en ny trudelutt ljuda över nejderna. Det var den nya hämttjänsten Returrundan som spelade sin melodi för att uppmärksamma invånarna på att nu kan man lämna sitt avfall till lastbilen som hade anlänt.

Returrundan är en ny kommunal service som ska underlätta för alla Stockholmare som vill bli av med ägodelar och skräp som de inte längre behöver.

– I Stockholm ska det vara lätt att återbruka. Med Returrundan tar staden ytterligare steg framåt mot mer återbruk och mindre slöseri med jordens resurser, säger Stockholms miljö- och klimatborgarråd Åsa Lindhagen (MP) i ett pressmeddelande.

Man emot saker du inte längre behöver men som kan göra stor nytta hos någon annan. Returrundan kommer även ta emot farligt avfall så som sprayburkar, nagellack och målarfärg, samt textilier, porslin och elektronik.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dåligt samvete ska öka återvinningen

Restavfall blir latavfall 1800

Bostadsföretaget Helsingborgshem vill få sina hyresgäster att öka återvinningen.

Det nya sopsorteringskonceptet, innebär att restavfall byter namn till latavfall, och kärlen för restavfall placeras längst in miljörummet medan övriga kärl placeras längre fram. När man når latavfallet ska det i stort sett inte finnas något kvar att sortera.

I samband med övergången fick det nya miljörummet också lock-i-lock på sorteringskärlen, vilket gör att till exempel pappkartonger behöver tryckas ihop innan de kan läggas i kärlet. Packade sopor gör att kärlen fylls bättre så att sopbilen inte behöver köra runt med luft.

Man inledde detta test för hyresgästerna på Ringstorpsvägen i Helsingborg, och på ett år har man tillsammans minskat restavfallet med 25 procent.

– Det är en mycket positiv utveckling som gör boende här till utmärkta miljöambassadörer. Samtidigt finns det utrymme för att sortera ännu mer, något det nya konceptet syftar till att uppmuntra, säger Göran Svensson, avfallsrådgivare, Nordvästra Skånes Renhållnings Aktiebolag (NSR) i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

International Paper vinner kampen om DS Smith

IP DS Smith

Kommer att omsätta 28 miljarder dollar och har tillsammans 70 000 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stort tryckeri växer med bokbinderiföretag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fujifilm och Konica Minolta ingår samarbete och startar gemensamt inköpsbolag

Fujifilm KM

Det finns långtgående planer för ett strategiskt partnerskap för säkrad leveranskedja av råvarumaterial, effektivare produktion och utveckling av toner.

Fujifilm business innovation och Konica Minolta meddelar att de planerar att samarbeta kring sina respektive printverksamheter. Parterna har skrivit ett avtal om ett så kallat joint venture, ett strategiskt partnerskap, som omfattar företagens affärssegment inom produktionsskrivare, multifunktionsskrivare (MFP) och kontorsskrivare. Det skriver båda företagen i ett gemensamt pressmeddelande.

Bildar gemensamt bolag

Samarbetet syftar till att etablera en solid leveranskedja för produkter. Dels för inköp av råmaterial och maskindelar, dels för utveckling och produktion av toner. Det planeras också att starta ett gemensamt bolag för inköp där Fujifilm ska stå som huvudägare. Tidsplanen är att joint venture-samarbetet träder i kraft i sommar.

Utöka affärer tillsammans

Fujifilm och Konica Minolta aviserar också att de kommer att ha fortsatta diskussioner framöver för att ytterligare utöka sina affärer tillsammans, enligt pressmeddelandet.

– De pågående diskussionerna om denna affärsallians är oerhört viktiga eftersom vi strävar efter att stärka vår konkurrenskraft och utöka vår globala närvaro för att ta ett stort steg framåt. Vi är övertygade om att detta partnerskap kommer att skapa ett nytt ramverk för att förbättra vår leveranskedja och bygga en robust affärsgrund, säger Naoki Hama, vd och koncernchef för Fujifilm business innovation, i ett pressuttalande.

Aviserade nyligen sparpaket

Nyheten om samarbetet kommer kort efter att Konica Minolta aviserat ett större sparpaket globalt med bland annat varsel av 2 400 anställda, något Branschkoll tidigare berättat om.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon byter bransch – blir ny tryckare i byn

Mia Vindelhed 1800

Mia Vindelhed gör en nystart i livet och satsar på tryckeri i nytt namn.

Mia Vindelhed gör en omstart i livet och ger sig in i tryckbranschen. Hon har köpt enmanstryckeriet Kaffe, Skog och Tryck i Västerbottniska Vindeln. I och med ägarbytet passar hon samtidigt på att byta namn på företaget till Mias tryck och konsulting AB. Det nya bolaget registrerades hos Bolagsverket 9 april.

– Jag köper hennes (förre ägaren) grejer så att jag kan trycka på kläder, göra skyltar och branda bilar, förklarar Mia Vindelhed.

En familjehistoria bakom

Både Mias morfar och pappa har huserat i lokalerna med sina respektive fotoverksamheter. Några ägarskiften senare på adressen i Vindeln flyttade tryckeriet och pappershandeln Kaffe, Skog och Tryck in.

Hur kommer det sig att du ger dig in i tryckbranschen?

– Jag hörde att hon skulle sälja och tänkte att någon i byn måste ju förvalta det här. Om någon inte gör det så får jag göra det. Jag hade en annan anställning och funderade ganska länge vad man skulle kunna göra och kom fram till att det passade ganska bra att ta över.

En blandad mix

Hon säger att det finns mycket företagare och industrier i Vindelns kommun:

Annons

– Jag skulle gärna vilja konsulta till mässor så att jag kan sälja mer till mässor och event. Men också göra mer branding så att man får ett helt paket. Det finns också massa småföretag som kanske vill ha dekaler till bilen, kepsar eller så. Och snart kommer studenten. Då kommer jag göra skyltar till privatpersoner. Så det kommer att var lite blandat.

Hur långt har du kommit i starten?

– Jag är snart igång. De beställningar jag får de gör jag. Men sedan har jag inte börjat marknadsföra mig än. Jag känner att jag måste lära mig mer och bli mer skillad, säger hon och tillägger att hon får hjälp i uppstarten av förre ägaren.

Ska flytta tryckeriet

Själv har Mia tidigare varit på Cranab och närmast kommer hon från en tjänst som verksamhetsledare på Tegnässkidan. I båda rollerna har hon jobbat en hel del med grafisk design och produktion.

– Det har alltid funnits ett intresse hos mig för form och färg.

Tryckeriet kommer dock inte fortsätta husera i hennes morfars och pappas gamla lokaler.

– Det var lite nostalgi att vara där, men vi har just byggt ett garage med en övervåning och då passar det ypperligt att kunna flytta det till Tvärålund, 1,5 mil utanför Vindeln.

redaktionen@branschkoll.se
Annons