Stort klädföretag kliver in i branschen – kapa grossister, transparent prissättning och fler plagg till kvinnor blir uspen

stefan palm e1528383160672

Det svenska modebolaget ska slå sig in som en aktör inom profilkläder, med hjälp av entreprenörstänk och tydliga affärsmodeller tycker de sig ha hittat områden inom branschen som kan förbättras. Ska kapa grossistledet.

Lager 157 är det som i dagarna gick ut med ett pressmeddelande där de berättar om hur de har tänkt att förändra branschen. Pressmeddelandet inleds så här:
Genom att kapa grossistledet, öka modegraden och bredda utbudet av arbetskläder för kvinnor kliver Lager 157 nu in på en ny marknad.

I samband med pressmeddelandet så lanserade företaget även sin B2B-webbplats 157 Work. Med taglinen ”Kläder för det nya arbetslivet” så visar de upp fyra segment för sina B2B-kunder, indoor, outdoor, training, och home.

– Lager 157 går in där vi kan förändra, där vi kan vända perspektiven och göra stor skillnad. På sådana arenor agerar vi och kläder för näringslivet är en sådan plats. Här kommer vårt sätt att driva business, våra affärsmodeller och våra värderingar i grunden att göra skillnad. Vi förenklar profilbranschen, säger bolagets vd Stefan Palm.

Ska kapa grossistledet och fokusera mer på plagg för kvinnor

I sin satsning på profilkläder så lyfter Lager 157 upp tre kärnpunkter.

För det första så vill de kapa grossistledet vilket enligt dem betyder färre mellanhänder och en tydlig prissättning som gör det enkelt för kunden att jämföra olika aktörer. Transparens blir viktigt i en bransch där priserna ofta är dolda för den som ska köpa, skriver de i pressmeddelandet.

Annons

Sen vill de också öka modegraden i profilbranschen.
– Detta gör vi för att vi kommer från modebranschen, vi har kunskapen och kompetensen att utveckla och vi har en affärsmodell som förenklar hela systemet för företag och organisationer som vill handla, berättar Stefan.

Sista kärnpunkten är att satsa mer på kläder som riktar sig till kvinnor, där Lager 157 menar att det finns mer att önska.
– Profil och yrkeskläder har präglats av modeller för män och utvecklats långsamt. Marknaden behöver helt enkelt vässa sig här, menar Stefan Palm.

Ny webbshop

Bolagets nya webbshop lanserades den 5 juni och där menar man på att ”enkelheten i kassan” är ett signum för webbplatsen, företagskunder checkar ut sina varor genom att ange sitt organisationsnummer. De flesta plaggen börjar från 10 enheter och uppåt, den exakta prissättningen för plagg och tryck hittar du här.

profil

Under segmentet Profilering på Lager 157s nya webbplats går det bland annat att läsa ”kläder för det nya näringslivet” och ”halva priset jämfört med andra”.

Använder de nuvarande butikerna som lager

Branschkoll Promotion har varit kontakt med Karin Norrlander som är Marknadschef på Lager 157. Vi frågade hur länge de haft ögonen på branschen innan de bestämde sig att det var dags att kliva in, och Karin svarade så här:
– Behovet av profilkläder och B2B kommer från våra kunder och har vuxit successivt under de senaste två åren.

Karin fick också frågan om Lager 157 kommer använda sina nuvarande butiker som en säljkanal för produktmedia och Karin svarade att:
– Vi har ett väldigt bra distributionsnät genom våra butiker och de fungerar i dagsläget fint som lagerhubbar. Under hösten kommer ett utökat sortiment och vi jobbar vidare med det befintliga sortimentet och adderar successivt kläder för olika yrkesgrupper.

Förutom satsningen på profilkläder så ska Lager 157 öppna sju nya butiker under året. Bolaget omsatte strax över 700 miljoner kronor år 2016.

Annons

Hon tar över vd-rollen på Ettiketto i Sverige

Rikard Johanna Ettiketto 1800
Ämnen i artikeln: Ettiketto

Rikard Ahlin ska fokusera på etikettkoncernens tillväxt i norra Europa.

Johanna Herstedt efterträder Rikard Ahlin som vd för Ettiketto AB. Hon börjar sin nya tjänst 24 februari, meddelar företaget på Linkedin.

Johanna Herstedt har närmast avslutat Volati management program, ett ledarskapsprogram för framtida chefer inom Volati-koncernen. I tidigare roller har hon arbetat som konsultchef inom IT samt marknadsansvarig på ett e-handelsföretag.

Fokus på tillväxt i norra Europa

Rikard Ahlin meddelar att han framöver kommer lägga fokus på vd-rollen för koncernen, Ettiketto Group, där Ettikettos svenska och norska verksamhet samt Beneli ingår. Branschkoll rapporterade i slutet av 2024 om Ettikettos tillväxtplaner och omsättningsmål i en längre intervju.

Annons

– Vi har de senaste åren byggt ett större och starkare Ettiketto AB både genom organisk tillväxt men framför allt genom att integrera de fyra bolag vi förvärvat i Sverige sedan 2020. Under integrationsfasen har jag varit vd i samtliga Svenska bolag och nu när vi är genom den fasen är det dags att lämna över stafettpinnen till Johanna så att jag fullt ut kan fokusera på min roll som vd för Ettiketto Group och vår fortsatta tillväxt där målet är att bli en av de ledande aktörerna i norra Europa, säger han i ett uttalande.

”Hon är rätt person”

Han kommenterar även rekryteringen av Johanna Herstedt som ny vd för det svenska bolaget:

– Ettiketto AB är idag ett välfungerande och starkt bolag med gott renommé på den svenska marknaden och jag är både glad och stolt över att kunna presentera Johanna som ny vd för bolaget. Jag är övertygad om att hon är rätt person att leda bolaget framåt genom att bibehålla vår fina företagskultur och fortsätta utveckla vår verksamhet till långsiktig framgång.

Vill bygga vidare på stark grund

Johanna Herstedt säger att hon är stolt och glad för förtroendet att ta över som vd för Ettiketto AB och att det ska bli spännande att tillsammans med alla nya kollegor bygga vidare på den starka grund Ettiketto etablerat idag.

– Genom marknadens bästa service, bredaste produktutbud, och ett stort engagemang för våra kunder ska vi vara den självklara helhetsleverantören av etiketter och etiketteringsutrustning. Jag ser särskilt fram emot att vara del av den fantastiska företagskultur som är en av framgångsfaktorerna till att Ettiketto är Sveriges ledande etikettbolag.

Ämnen i artikeln: Ettiketto
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Börsnoterad posteraktör i knipa – genomgår massiv utspädning av aktier

Desinio Fredrik Palm

Nu tar långivarna över kontrollen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Postnord tar bort 150 tjänster i Sverige

Letter bag 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fler tryckerier lyfter fördelarna med svensk produktion

SE tryck

Ytterligare två tryckerier har paketerat koncept med svenskmärkt produktion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Addbrand investerar i digitalpress

Patrik S Addbrand 2 scaled 1800

Ser ökad efterfrågan och satsar på befintlig maskinmodell: ”mycket nöjda med både kvaliteten och flexibiliteten den ger oss”.

Addbrand har beslutat att installera en ny HP Indigo 7900 i sin maskinpark. Investeringen ska stärka företagets produktionskapacitet och möta ökad efterfrågan, meddelar leverantören Visutech.

Den nya digitala tryckpressen ska placeras bredvid företagets befintliga maskin av samma modell. Maskinen väntas vara i drift i januari.

Patrik Sjölin, vd på Addbrand, säger i ett uttalande:

– Att investera i ytterligare en HP Indigo 7900 är ett naturligt steg för oss. Vi har använt HP Indigo-teknologin i många år och är mycket nöjda med både kvaliteten och flexibiliteten den ger oss med att kunna trycka med upp till sju färger i pressen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri överklagade i domstol – fick rätt och kammar hem upphandling

LINKOPINGS DOMSTOL 0333 1800

Uppskjuten skatt inte grund att förkasta ett anbud.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon blir vd för Spoon i Sverige

Spoon highres 44 1800

”2025 kommer bli ett viktigt år”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norskt bokbinderi: ”Kapaciteten i Sverige är begränsad”

Johnsen 1800 1

Bokbinderiet Johnsen, en del av Merkur-gruppen, ser möjligheter att ta större marknad i Sverige.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Boktryckeri startar med produktion av interaktiva böcker

readioo livonia 480x480 1800

Inleder samarbete med svenskt techbolag för att göra den tryckta boken till en interaktiv läsupplevelse.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska foliera tåg och byggnader till ett värde av 100 miljoner

88aa8a781fe17b30 800x800ar 1800

Tre skylt- och dekorföretag får dela på kakan.

redaktionen@branschkoll.se
Annons