Storskogens tuffaste börsdag någonsin – backade 26 procent

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Promotion eller Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Brandfactory: ”Vi har bindande bud på delar av koncernen”

Brandfactory
Ämnen i artikeln: Brandfactory

I torsdags försattes Brandfactory-koncernen i konkurs och konkursförvaltaren är nu nära en affär för delar av verksamheten. Här är en av budgivarna.

Ämnen i artikeln: Brandfactory
redaktionen@branschkoll.se

Boxes & Labels Investerar i etikettpress från Bobst

1 boxes and labels

Visutech är leverantör av den nya pressen.

Boxes & Labels har genomfört en investering i en Bobst Master M5 flexopress med 10 färger, levererad av Visutech. Denna investering är en del av företagets strategi för att utöka sin produktionskapacitet och nå nya marknader.

LÄS OCKSÅ: Nya Boxes & Labels tar form – omsatte 150 miljoner 2022

Boxes & Labels har sedan tidigare investerat i HP Indigo från Visutech.

master m5

Den nya utrustningen, som innefattar avancerade funktioner för flerskiktsetiketter, laminering och kallfoliering, är avsedd att bredda Boxes & Labels förmåga att möta olika kundbehov inom förpackningsindustrin, skriver man i ett pressmeddelande.

– Denna toppmoderna tryckpress förbättrar inte bara vår produktionsförmåga utan ger oss även den flexibilitet som krävs för att ta tillvara på möjligheter på nya marknader, säger Dennis Artursson, vd för Boxes & Labels.

redaktionen@branschkoll.se

Arkitektkopia gör strategisk flytt – bygger ut tryckeriet i Göteborg

Gunnar och Robine 1800
Ämnen i artikeln: ABAArkitektkopia

För åtta år sedan flyttade man in i sina nuvarande lokaler i Bromma men när hyreskontraktet löper ut under nästa år så flyttas all ark- och ritningsproduktion till anläggningen i Göteborg.

I Göteborg finns sedan många år produktionen av storformat och i lokalerna finns plats för att rymma det som idag produceras i Stockholm.

Motiven bakom förändringen är ekonomiska berättar vd Gunnar Duintjer för Branschkoll.

– Efter noga övervägande har vi kommit fram till att det är en bättre lösning, främst ekonomiskt, att satsa i Göteborg där vi har en väl fungerande anläggning och plats att ta in det som finns i Stockholm.

Fortsatt stor representation i Stockholm

Det är viktigt för Arkitektkopia att fortsatt finnas nära kunderna i Stockholm och det kommer säkerställas även fortsättningsvis genom representation i Stockholm av cirka 50 medarbetare.

Höga hyresnivåer i Stockholm har gjort att många andra har flyttat ut från Stockholm och Arkitektkopia gör nu samma strategiska flytt.

– Vi har erfarenhet att göra stora förändringar och det fungerade bra när vi samlade storformat i Göteborg så det kommer att gå bra den här gången också, säger Gunnar Duintjer.

Det är tuffare tider med lägre efterfrågan och Gunnar Duintjer tror att vändningen nog inte kommer förrän 2025.

Flytten kommer succesivt ske under första halvåret 2024 och ännu finns inget slutdatum för när allt ska vara klart spikat.

– Tyvärr är det medarbetare i Stockholm som blir uppsagda, men alla blir erbjudna att flytta med till Göteborg även om det såklart är svårt för de flesta.

Flytten innebär också att man gör en kraftig effektivisering och man kommer också att uppgradera maskinparken i och med flytten.

– Göteborgsflytten representerar en betydande satsning från vår sida, och vi tror starkt på dess potential.

Logistiken kring leveranser ut i landet är redan väl uppbyggd så den delen skapar inga nya utmaningar. Leveranser enligt avtal blir inga problem alls, menar Gunnar som också betonar att man har franchisetagare i närheten av Stockholm (Nyköping och Eskilstuna) som kan lösa snabba leveranser i och runt huvudstaden.

– Vi har inte samma efterfrågan på leveranser samma dag från våra kunder, och om det uppstår så är det något vi kan hantera antingen genom franchisetagare eller med partners.

Stort behov av rekrytering

Processen att hitta ny produktionspersonal till Göteborg är redan inledd. Man ser ett behov av att anställda tio till tolv personer inom tryck och efterbehandling.

– Hela storformatsproduktionenn i Göteborg är idag runt 40 personer och nu blir vi ett tiotal till.

Att lyckas med att hitta rätt personer är något man har funderat igenom noga och man tror inte att det blir ett problem.

– Jag känner att vi har ett  bra rykte som arbetsgivare i Göteborg och vi har redan fått in många svar på våra första annonser. Vi strävar efter en mix av mer erfarna personer och de som är nya i branschen.

Strategi för 2030

När man blickar mot framtiden ser Arkitektkopia en ökande inriktning mot tjänsteerbjudanden med en förändrad efterfrågan på trycktjänster. Med en långsiktig strategi som sträcker sig till 2030 är flytten en del av planen för att minska de fasta kostnaderna, delvis för att kunna utveckla det som krävs på lång sikt.

– Vi kommer fortsätta med tryck, men inriktningen ligger mer på att erbjuda tjänster och lösningar i samarbete med partners och underleverantörer. Den svenska marknaden för tryck visar en tydlig trend, och vi behöver anpassa oss därefter.

Man fortsätter att driva verksamheten i Arkitektkopia med ABA som ett eget separat varumärke. Idag är man 12 franchisetagare medan man finns i Stockholm, Göteborg och Malmö med egna bolag.

När det kommer till bolagets storlek är man nöjda för tillfället. Man är öppna för förvärv men inte nödvändigtvis rena tryckerier utan istället skulle det kunna vara bolag inom tjänster kopplat till tryck.

– Vi har inget tydligt mål att växa. För oss handlar det mycket mer om att skapa en sund lönsamhet som kan ligga till grund för framtida utveckling, avslutar Gunnar.

Ämnen i artikeln: ABAArkitektkopia
redaktionen@branschkoll.se

V-tab har lagt dagstidningstrycket bakom sig

Dan Eriksson V tab
Ämnen i artikeln: V-TAB

Efter den omvälvande omstruktureringen är man nu en mycket mindre aktör – men med en plan för framtiden. ”Vi har förändrat vår kostnadskostym brutalt.”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se

Muller Martini köper Hunkeler i grafisk storaffär

hunkeler muellermartini
Ämnen i artikeln: HunkelerMuller Martini

Muller Martini Holding AG har förvärvat samtliga aktier i Hunkeler Group, därmed slås två av de ledande företagen inom efterbehandling av tryckta produkter ihop.

Familjerna Hunkeler och Crédit Mutuel Equity har sålt sina andelar till Muller Martini, men köpesumman hålls hemlig.

Företagen har en lång historia av nära samarbete sedan andra världskriget. Detta strategiska beslut syftar till att stärka innovation och kundservice genom gemensamma försäljnings- och servicestrategier. Ledningen under Daniel Erni på Hunkeler AG fortsätter som vanligt, och varumärket Hunkeler behåller sina produkter och tjänster.

Fusionen ses som ett stort steg mot att bättre hantera den digitala transformationen på marknaden, särskilt inom korta bokproduktionsserier, enligt ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: HunkelerMuller Martini
redaktionen@branschkoll.se

Han tar över ledarskapet på Enfocus

En del av företagets strategiplan för framtiden.

Enfocus påbörjar ett nytt kapitel genom att utse Tim Bernaerdt till sin nya ledare. Bernaerdts började på företaget 2013 och skall sätta en ny riktning för framtiden, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Bernaerdts utnämning är ”mer än ett ledarskapsbyte”, skriver företaget. Den representerar ett strategiskt drag för Enfocus. Utnämningen sammanfaller med lanseringen av Enfocus Review, ett system för online-proofing, och Enfocus Cloud, en molnbaserad lösning för arbetsflöden.

– Jag känner mig hedrad över att få leda Enfocus verksamhet. Jag ser fram emot att fortsätta vår framgångssaga och föra Enfocus in i framtiden. Tillsammans med vårt globala nätverk av mycket skickliga Channel Partners har vi haft stora framgångar under de tio år jag har varit på företaget, säger Tim Bernaerdt.

Det befintliga ledningsteamet är oförändrat för att tillhandahålla stabilitet och stöd.

redaktionen@branschkoll.se

Ny kvalitets- och hållbarhetsansvarig till Plockmatic

Plockmatic Michael Nasstrom
Ämnen i artikeln: Plockmatic

Plockmatic Group har rekryterat en ny kvalitets- och hållbarhetschef. Det är Michael Näsström som har erhållit denna tjänst.

Michael kommer senast från Episurf Medical där han var ansvarig för kvalitets- och läkemedelsjuridska frågor.

Michael Näsström ska jobba med utvecklingen och implementeringen av kvalitetssäkringsstrategier för att säkerställa att företaget upprätthåller de högsta standarderna för produktleverans och även ansvara för hållbarhetsfrågor, skriver man i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Plockmatic
redaktionen@branschkoll.se

Grus i maskineriet för stor nordisk tryckeriaffär

contract 1800

”Måste utreda fusionens konkurrenseffekter”.

redaktionen@branschkoll.se

SBTi godkänner Canons mål för utsläppsminskning

Canon SBTi
Ämnen i artikeln: CanonSBTi

Har validerat och godkänt Canons mål för att minska företagets egna CO2-utsläpp.

Ämnen i artikeln: CanonSBTi
redaktionen@branschkoll.se

Bättre läge inför vintern – men viktigt att använda elen smart

el

Förra årets höga elpriser slog hårt mot svenska hushåll och företag. I år ser läget bättre ut inför den kalla årstiden.

redaktionen@branschkoll.se