Storbildsfabriken i Linköping investerar i bredaste sublimeringsprintern

Pressmeddelande Storbildsfabriken 2011-10-18

Tryckeriet Storbildsfabriken i Linköping har hösten 2011 fått ett stort tillskott i sin produktionsanläggning, i form av en sublimeringsprinter som kan trycka på polyester och andra mjuka material med upp till 3,3 meters bredd.
– Vår nya sublimeringsprinter har den allra senaste tekniken och en storlek som gör oss unika på den svenska marknaden, berättar David Bergman, ägare av Storbildsfabriken.

Storbildsfabriken har producerat trycksaker med sublimeringsteknik sedan starten 2005, där textilier som tygvepor och beachflaggor hör till de allra populäraste produkterna. För att få ännu större möjligheter att trycka olika sorters textillösningar åt sina kunder har Storbildsfabriken investerat i en ny, enorm sublimeringsprinter. Printern är av modellen DFP-1320 från det italienska företaget ATP Color, en direct-to-fabric-lösning med inbyggt skärsystem.
– Även om det finansiella läget i Europa har blivit mer osäkert ser vi en fortsatt stor marknad för storformatsprint, säger Mikael Wrang, VD på Storbildsfabriken. För många av våra kunder är mässor och event oerhört viktiga marknadsförings- och försäljningsverktyg, och där är våra textilprodukter och montersystem givna val för att förmedla sitt budskap. Att kunna erbjuda fler produkter, större mått, bättre färger och snabbare leveranser är därför en värdefull investering för oss.

Nya lösningar med textilprint

En tydlig trend när det gäller tryck på mjuka material är att allt fler använder textilier som en snabb och smidig interiörslösning, som exempelvis att trycka tygväggar inför mässor som lätt sätts upp med kardborreband. Storbildsfabriken trycker främst på polyester av hög kvalitet, ett material som både är lätt att transportera och som håller sig skrynkelfritt.
– Polyester är ett betydligt mer miljövänligt material än till exempel PVC som används till banderoller, och stämmer därför bättre med många företags miljöprofil, säger David Bergman. Textil ger också en mer levande känsla än tryck på pappersmaterial, och med vår nya sublimeringsprinter får den tryckta bilden dessutom fantastisk färgåtergivning.

Moderna sittpuffar med eget motiv

En annan produktnyhet som Storbildsfabriken erbjuder är sköna sittpuffar med tryckta fodral som kunden själv kan välja motiv på, en bild eller logotyp till exempel.
– Sittpuffar har ökat i popularitet och görs idag i betydligt bättre material än 80-talets saccosäckar, säger David Bergman. En sittpuff med unikt tryck sticker ut rejält och är ett häftigt inslag på mässor och event, liksom inom butiks- eller kontorsinredning.

Hållbarhet topp-prioriterat hos europeiska marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Klimatkalkylator för trycksaker – Det här är nästa steg för Climate Calc

Ämnen i artikeln: Climate Calc

Klimatkalkylatorn Climate Calc, som används av nära tio svenska tryckerier och över hundra i Europa, ska nu ta nästa steg i utvecklingen.

Ämnen i artikeln: Climate Calc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vill att tidskrifter ska klimat-certifieras med Climate Calc

Ämnen i artikeln: Climate Calc
Ämnen i artikeln: Climate Calc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

3.600 kvm solceller installeras på Exaktas tak

Ämnen i artikeln: Exakta

Exakta installerar solceller på taket. Fastighetsbolaget Mileway och energiföretaget Luma Energy bygger nu en av Malmös största solcellsanläggningar på tak. Anläggningen får 3.586 kvadratmeter solceller på totalt 598 KW, skriver man i ett meddelande.

Arbetet ska vara klart i slutet av februari 2023. I samband med installationen får byggnaden också en Breeam Miljöcertifiering och man ser över energibesparande åtgärder i fastigheten.

– Att fylla våra tak med solceller är något vi arbetat mot en längre tid. Nu är vi otroligt glada för att inom kort kunna producera grön el till fastigheten, som kommer att användas i driften av vår dagliga verksamhet, ett stort steg åt rätt håll i Exakta Groups hållbarhetsstrategi, säger Håkan Larsson, vd på Exakta.

Ämnen i artikeln: Exakta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Trycker fotoprodukter för en miljard – här berättar grundaren om strategier och utmaningar

”Det är ett digitalt spel som man måste vara bra på att spela”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny tjänst ska öka återvinningen av grafiskt kampanjmaterial

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Viva Magenta är Pantone-färgen 2023

Viva Magneta är en lite mörkare version av Magneta som ”vibrerar av entusiasm och kroppslig styrka”, med rötter från naturen har Pantone 18-1750 sitt ursprung i den röda färgfamiljen.

Årets färg är kraftfull, det är en ny animerad röd färg som badar i ren glädje och uppmuntrar till experiment och till att uttrycka sig själv. Det är en elektrisk, gränslös nyans som står ut och välkomnar alla med en rebellisk själ, skriver Pantone i ett pressmeddelande.

Pantone menar att i den här teknologiska tiden vill vi bli inspirerade av naturen och det som är ”riktigt”, Viva Magneta har liknade röd ton som koschenill eller karmi, den färg som framställ från en vis typ av löss.

Som vanligt släpps årets färg tillsammans med en mugg – som snabbt sålde slut. Pris: 20 dollar.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Allmedia i Malmö köper en HP Indigo

Malmöbaserade Allmedia väljer att ta nästa steg för sitt tryck med en press från HP Indigo. Man investerar i en HP Indigo 7800 med sex färgverk och det är Visutech som levererar och installerar den nya pressen i januari 2023.

– Investeringen i en HP Indigo är ett bevis på att Allmedia satsar på kvalitet i första hand och med den nya tryckpressen kan vi bredda vårt utbud till våra kunder, säger Jonas Rydje vd för Allmedia.

Man skriver i ett meddelande att med den nya pressen kan Allmedia erbjuda ett större, mer mångsidigt och varierat utbud av tryckmaterial, med färgade papper, plast och transparenta material. Den nya tryckpressen klarar även av att trycka på tjockt material, upp till 400 micron, utan att gå ner i hastighet. Med funktionen EPM (Enhanced Productivity Mode), där man trycker med CMY istället för CMYK, ökar man hastigheten från 120 ppm till 160 ppm. Dessutom till en lägre körkostnad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny EU-lag skärper miljökraven på trycksaker som importeras

En politiskt överenskommelse som kan stärka den grafiska branschens rykte i Europa och synen på tryckta produkter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Umpac investerar i offsetpress

Förpackningsföretaget Umpac i Umeå invester i en ny tryckpress.

Det är en Komori i format 720 x 1030 cm med vattenlackverk. Det finns möjlighet att köra UV men den funktionen har man valt att inte aktivera. I ett inlägg på Linkedin berättar man om nyheten.

– För oss är pressen ny, men den kommer senast från Göteborgstryckeriet, berättar vd Torvald Östensson för Branschkoll.

Att inte aktivera UV-enheten är av miljöskäl.

– Jo, det är av miljöskäl. Umpac lade om sin strategi 2015 och har sedan dess jobbat målmedvetet med att bidra till mindre miljöpåverkan i vår produktion, detta har också bidragit till vår tillväxt.

Det har gått bra för Umpac senaste åren och Torvald Östensson berättar mer om behov av investeringar.

– Vi har fördubblat vår omsättning under de senaste fyra åren och detta gör att vi nu behöver investera i en snabbare och effektivare produktion. Och vi kommer att investera ytterligare ett par miljoner under 2023 för att kunna nå vårt mål om en omsättning på 40 miljoner under året. 2021 var omsättningen 28 miljoner.

Tillväxt är en kombination av nya kontrakt och ökning från befintliga kunder.

– Vi levererar idag exempelvis förutom förpackningar även bipacksedlar, etiketter och wellprodukter. Sedan lagerhåller vi även produkter till våra kunder. Framtiden ser vi an med tillförsikt, avslutar Torvald.

redaktionen@branschkoll.se
Annons