Storbildsfabriken i Linköping investerar i bredaste sublimeringsprintern

Pressmeddelande Storbildsfabriken 2011-10-18

Tryckeriet Storbildsfabriken i Linköping har hösten 2011 fått ett stort tillskott i sin produktionsanläggning, i form av en sublimeringsprinter som kan trycka på polyester och andra mjuka material med upp till 3,3 meters bredd.
– Vår nya sublimeringsprinter har den allra senaste tekniken och en storlek som gör oss unika på den svenska marknaden, berättar David Bergman, ägare av Storbildsfabriken.

Storbildsfabriken har producerat trycksaker med sublimeringsteknik sedan starten 2005, där textilier som tygvepor och beachflaggor hör till de allra populäraste produkterna. För att få ännu större möjligheter att trycka olika sorters textillösningar åt sina kunder har Storbildsfabriken investerat i en ny, enorm sublimeringsprinter. Printern är av modellen DFP-1320 från det italienska företaget ATP Color, en direct-to-fabric-lösning med inbyggt skärsystem.
– Även om det finansiella läget i Europa har blivit mer osäkert ser vi en fortsatt stor marknad för storformatsprint, säger Mikael Wrang, VD på Storbildsfabriken. För många av våra kunder är mässor och event oerhört viktiga marknadsförings- och försäljningsverktyg, och där är våra textilprodukter och montersystem givna val för att förmedla sitt budskap. Att kunna erbjuda fler produkter, större mått, bättre färger och snabbare leveranser är därför en värdefull investering för oss.

Nya lösningar med textilprint

En tydlig trend när det gäller tryck på mjuka material är att allt fler använder textilier som en snabb och smidig interiörslösning, som exempelvis att trycka tygväggar inför mässor som lätt sätts upp med kardborreband. Storbildsfabriken trycker främst på polyester av hög kvalitet, ett material som både är lätt att transportera och som håller sig skrynkelfritt.
– Polyester är ett betydligt mer miljövänligt material än till exempel PVC som används till banderoller, och stämmer därför bättre med många företags miljöprofil, säger David Bergman. Textil ger också en mer levande känsla än tryck på pappersmaterial, och med vår nya sublimeringsprinter får den tryckta bilden dessutom fantastisk färgåtergivning.

Moderna sittpuffar med eget motiv

En annan produktnyhet som Storbildsfabriken erbjuder är sköna sittpuffar med tryckta fodral som kunden själv kan välja motiv på, en bild eller logotyp till exempel.
– Sittpuffar har ökat i popularitet och görs idag i betydligt bättre material än 80-talets saccosäckar, säger David Bergman. En sittpuff med unikt tryck sticker ut rejält och är ett häftigt inslag på mässor och event, liksom inom butiks- eller kontorsinredning.

Åtta45 har ny platschef för tryckeriet i Falun

Marcus Wassborn har anställts som verksamhetsutvecklare och ny platschef på Åtta45 i Falun. Han kommer senast från rollen som försäljningschef på Strömberg där han jobbat på olika positioner sedan 2009.

– Det ska bli oerhört roligt och utmanande att få driva och utveckla enheten i Falun. För att få logistiken att fungera kommer jag bo och jobba varannan vecka i Falun och varannan veckan från Nyköping/Stockholm, säger Marcus Wassborn i en kommentar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Visutech tar Kyoceras inkjet till Finland

Ämnen i artikeln: KyoceraVisutech

Visutech är nu återförsäljare för Kyoceras inkjet-press – Taskalfa Pro 15000c – i Finland.

Ämnen i artikeln: KyoceraVisutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

En miljon hushåll har ljudboksabonnemang

Ämnen i artikeln: Ljudböcker

Antal hushåll med ljudboksabonnemang passerar för första gången en miljon, enligt en undersökning från Mediavision.

Ämnen i artikeln: Ljudböcker
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Båstadgruppens väg framåt – ska bli mer av en one-stop-shop

Branschkoll har haft ett långt samtal med Båstadgruppens vd Jonas Cedås om vad som står i fokus på bolaget just nu om deras väg framåt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

ÅF installerade två padelbanor på nya kontoret – nu flockas kunderna

Padel Rickard

En återförsäljare i Stockholm har installerat två padelbanor i anslutning till sitt kontor och därmed fått både nya och gamla kunders uppmärksamhet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte hos leverantör

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Först i världen med GOTS-certifierade knappar

buttons knappar
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Blir en norsk mässa i augusti också

Den norska branschförening för profilreklam NBR berättar i ett nyhetsmeddelande att deras branschmässa på Scandic Sjølyst ska hållas i augusti i år.

Mässan har inte ägt rum sedan pandemin bröt ut och kommer hålla på 23-24 augusti från 09 till 16, branschfesten/prisutdelningen Blekksprutens kommer även den genomföras, den firar dessutom 20 års jubileum, mer om festen här.

Ej öppet för slutkund vi förväntar oss att alla respekterar det

I den engelska versionen av nyhetsinlägget om mässan skriver man att:

Det här är en viktig och effektiv mötesplats för hela profilbranschen så skicka inbjudningar till era norska distributörer. Men kom ihåg att bara bjuda in distributörer det här är viktigt och vi förväntar oss att alla respekterar det.

Mer information om mässan samt anmälan hittar du här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Peter ”Foppa” Forsberg köper Rizzos skoverksamhet

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten forsätter satsa på pingisen – ska börja tillverka priser

glasblåsning

Svenska Bordtennisförbundet och New Wave Group utökar nu sitt samarbete och tecknar två nya avtal därDestination Kosta blir ”Official Championship Partner” och ”Official Trophy Partner”. Och NWG kommer stödjaSvenska Bordtennisförbundets landslagsverksamhet i form av lägerverksamhet samt priser till tävlingsverksamheten

– Det känns naturligtvis spännande att förstärka banden ytterligare med New Wave Group. Våra landslag har efter senaste tidens framgångar ett ökat exponeringsvärde och då ligger det rätt i tiden med den här typen av partnersamarbete där vi hjälper varandra utveckla våra respektive verksamheter. New Wave Group med bland annat varumärkena Kosta Boda och Destination Kosta känns mycket intressanta och med tanke på SBTF:s långsiktiga målsättning att nå nya målgrupper och växa bordtennisen ser jag stor potential och ett flertal lovande synergieffekter, säger Dennis Lindahl, Svenska Bordtennisförbundets ordförande.

LÄS OCKSÅ: Craft ska klä svenska bordtennis-landslaget

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]