Logga in

Storbildsbolaget startar express-avdelning

20 november, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Jonas Hellke är vd för  Storbildsbolaget och Rickard Dahlgren driver den nya express-avdelningen.

Storbildsbolaget i Helsingborg har förvärvat RCM Graphic och startar samtidigt en ny ”express-avdelning”.

Rickard Dahlgren som tidigare drivit RCM graphics, vilket gick i konkurs i somras, kommer att vara ansvarig för den nya avdelningen som ska kunna leverera flertalet av företagets produkter inom 24 timmar.

– Vi kommer att satsa på att kunna leverera produktioner när våra kunder vill ha dem och i många fall är korta ledtider avgörande för våra kunder, säger Jonas Hellke som är Storbildsbolagets vd, i en kommentar.

– Om vi ska vara en bra partner till branschen måste vi kunna ha en produktion som är både kostnadseffektiv och flexibel, detta styrker oss som bolag och särskiljer oss från kollegor både inom landets och utanför landets gränser.

Storbildsbolagets omsättningen ligger på 42 miljoner kronor och företaget har tillverkning i Helsingborg och sysselsätter man 29 medarbetare.

Växande Postemballage i Jönköping investerar i ökad kapacitet och fler tjänster

Postemballage i Jönköping hjälper tryckerier med både tryck på kuvert och med förpackningar för frakt. Men man gör också profilprodukter, kuvertering, printning, fals- och plock, inplastning och annat inom distribution. Under det gångna året har man växt ytterligare och nu investerar man i ökad kapacitet och fler tjänster. (mer…)

Danagårdlitho marknadsför sina miljösatsningar med ny film

Danagårdlitho berättar i en film om hur man jobbar med miljö- och klimatfrågor.

I en tre minuter lång film berättar Linn om hur tryckeriet Danagårdlitho tänker kring trycksaker och miljö. (mer…)

Debatt: Ta bort priskorgarna i offentliga upphandlingar av trycksaker

Grafiska företag fyller ofta i stora priskorgar i samband med anbud i offentliga upphandlingar. Priserna blir snabbt gamla och tar orimligt mycket tid att fylla i.

Offentliga upphandlingar inom grafisk bransch tar orimligt stora resurser för inblandade företag på grund av upphandlingsprocessen och att många tilldelningar överklagas till domstol. Här presenteras en idé på hur man skulle kunna utveckla och förenkla processen.

Tryckeriet Moo erbjuder sina kunder att investera i bolaget

Moo.com planerar att ta in kapital från sina kunder.

Online-tryckeriet Moo, med produktionsanläggningar i England och USA, undersöker intressent bland sina över en miljon kunder att bli gräsrots-finansiärer.

Smurfit Kappa lanserar leksaker i wellpapp

Smurfit Kappa har lanserat en kollektion med leksaker av papper

4evergreen – en ny allians för fiberbaserade förpackningar

4evergreen är en ny industriallians för aktörer inom fiberbaserade förpackningar. Bland medlemmarna finns flera tunga namn inom förpacknings- och pappersindustrin. (mer…)

Svenskproducerade trycksaker är bäst för miljön – ”blir standard för att beräkna CO2-avtryck för trycksaker”

Åtta.45 är det första svenskägda tryckeriet att certifieras för användning av Climate Calc – som beräknar en trycksaks CO2-avtryck. Nu ska många fler följa efter. (mer…)

Digaloos grundare går vidare – här berättar han varför

Efter försäljningen av Digaloo till Taberg Media Group i mars 2018 väljer nu vd:n Jannes Dahlgren att lämna företaget. (mer…)

Workflow Summit: Finns det för mycket mjukvara i grafisk bransch?

Den 12 november var det dags för den grafiska branschen att lära sig mer om automatisering och arbetsflöden när Grafkoms Workflow Summit 2019 hölls i Stockholm. (mer…)