Logga in

Stora tryckerifusioner i Finland – köper Forssa Print och Erweko

04 oktober, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

En ny stor och bred grafisk koncern håller på att växa fram på den finska marknaden. På kort tid har man gjort hela tre förvärv.

Pohjois-Karjalan Kirjapaino (PKK), som bland annat äger tryckeriet Punamusta i Finland, har för 2 miljoner euro köpt rulltryckeriet Forssa Print och för 0,3 miljoner euro köpt arktryckeriet Erweko.

Redan 2017 breddade man sin tryckeriverksamhet genom att förvärva universitetstryckeriet Juvenes Print och nu har man på bara ett par veckor ökat kundbasen och produktutbudet rejält med två tryckeriförvärv.

Totalt får koncernens tryckeriverksamhet i de fyra tryckerierna en omsättning på 85 miljoner euro.

Fler produkter att erbjud för Forssa

Forssa Print har sin skandinaviska försäljningschef, Kimmo Pöntinen, baserad i Sverige.

– Förvärvet innebär för Forssa att utbudet av produkter utökas på ett bra sätt med både digitaltryck och storformat, säger han till Branschkoll.

Man förväntar sig betydande synergieffekter eftersom Forssa kommer in med ”ett stort antal nya kunder”. Forssa Print omsatte 22,6 miljoner euro under 2017 och hade 131 anställda, enligt ett pressmeddelande.

Forssa kommer att finnas kvar som ett eget varumärke mot marknaden.

Offset- och digitaltryck från Erweko

Med Erweko som omsätter runt 10 miljoner euro och med en stor bas av säljare i både södra och norra Finland kommer PKKs säljkår att nå nästan hela Finland, skriver man i ett meddelande. Under 2017 hade Erweko 73 anställda och en bred civilgrafisk produktion.

Förvärv av produktionsbyrå

I somras köpte koncernen dessutom Faktor – en tidningsproduktionsbyrå i Helsingfors med 19 anställda.

PKK-koncernen som också äger en mediaverksamhet med tidningsutgivning är noterad på Helsingforsbörsen. Aktiekursen, som har lyft något sedan förvärven, går att följa här.

Snabbväxande trycksaksbroker tar in kapital – bygger marknadsplats för tryckerier

Gogoprint – en snabbväxande trycksaksbroker online med bas i Singapore – tar in pengar och satsar på att snabbt växa till fler marknader.

Posterföretag entrar svenska marknaden med gerillakampanj

Bolaget sätter upp sina posters runt om i Stockholm och för den tursamme eller observanta är det fritt fram att ta med sig postern hem … nästan.

Exakta investerar i digital 50×70-press

Exakta utökar den digitala produktionskapaciteten med en HP Indigo 12000 som trycker i B2-format. (mer…)

18 oktober är Papperspåsens dag – ”det är framtidens förpackning”

Pappersproducenter och pappersbärkassetillverkare har gått samman och skapat det man kallar Paper Bag Day den 18 oktober. (mer…)

Elanders säljer tryckeri i Kina

Oliver Bruns, koncernchef på Edelmann, som förvärvar ett tryckeri av Elanders. (Bild: Edelmann)

Globala förpackningstillverkaren Edelmann har köpt Elanders förpackningstryckeri i Kina som man startade 2005.  (mer…)

Fotogigant bygger ”tech hub”

Photobox Group, som har flera olika tjänster inom tryckta personaliserade fotoprodukter, öppnar det man kallar en ”Tech hub”

Nytt namn och ny profil för skyltföretag

Skyltföretaget Focusneo, tidigare Focus Neon, tar ”ett kliv in i framtiden” med nytt namn, logotyp och grafisk profil. (mer…)

Hon vill göra produktmedia av böcker

Anna Benson vill introducera sina välgörenhets-böcker i produktmedia-landskapet. Böckerna handlar om allt från prostatacancer till jordgubbar.

Så här investerar svenska företag i marknadsföring – bransch för bransch