Logga in

Stora tryckerifusioner i Finland – köper Forssa Print och Erweko

04 oktober, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

En ny stor och bred grafisk koncern håller på att växa fram på den finska marknaden. På kort tid har man gjort hela tre förvärv.

Pohjois-Karjalan Kirjapaino (PKK), som bland annat äger tryckeriet Punamusta i Finland, har för 2 miljoner euro köpt rulltryckeriet Forssa Print och för 0,3 miljoner euro köpt arktryckeriet Erweko.

Redan 2017 breddade man sin tryckeriverksamhet genom att förvärva universitetstryckeriet Juvenes Print och nu har man på bara ett par veckor ökat kundbasen och produktutbudet rejält med två tryckeriförvärv.

Totalt får koncernens tryckeriverksamhet i de fyra tryckerierna en omsättning på 85 miljoner euro.

Fler produkter att erbjud för Forssa

Forssa Print har sin skandinaviska försäljningschef, Kimmo Pöntinen, baserad i Sverige.

– Förvärvet innebär för Forssa att utbudet av produkter utökas på ett bra sätt med både digitaltryck och storformat, säger han till Branschkoll.

Man förväntar sig betydande synergieffekter eftersom Forssa kommer in med ”ett stort antal nya kunder”. Forssa Print omsatte 22,6 miljoner euro under 2017 och hade 131 anställda, enligt ett pressmeddelande.

Forssa kommer att finnas kvar som ett eget varumärke mot marknaden.

Offset- och digitaltryck från Erweko

Med Erweko som omsätter runt 10 miljoner euro och med en stor bas av säljare i både södra och norra Finland kommer PKKs säljkår att nå nästan hela Finland, skriver man i ett meddelande. Under 2017 hade Erweko 73 anställda och en bred civilgrafisk produktion.

Förvärv av produktionsbyrå

I somras köpte koncernen dessutom Faktor – en tidningsproduktionsbyrå i Helsingfors med 19 anställda.

PKK-koncernen som också äger en mediaverksamhet med tidningsutgivning är noterad på Helsingforsbörsen. Aktiekursen, som har lyft något sedan förvärven, går att följa här.

Skaffa koll på profilbranschen – här är tre stora kedjor och ”tio i topp”

Branschkoll Promotion har tagit fart ordentligt sedan starten i januari. Under året har vi bland mycket annat tittat på tre av de stora kedjorna i branschen och för att hjälpa dig hitta till dessa kommer här en kort sammanfattning och länkar till artiklarna.

Årets färg 2019 från Pantone är Living Coral – lanseras med produktmedia

Färgen som Pantone valt som 2019 års färg blir ”Living Coral” även känd som Pantone 16-1546. Färgen ligger i gränslandet mellan rosa och orange och sägs vara pulserande men ändå mogen och mjuk. (mer…)

Inleder nordiskt samarbete kring 3D-print

Nordic AM Group är ett nytt intiativ vars målsättning är att skapa en nordisk marknad och mötesplats för 3D-printing, eller som de själva kallar det, additiv tillverkning. (mer…)

Få konkurser i branschen men antalet varsel ökar – här är alla siffror

Konkurserna i näringslivet ökar – och så även i flera andra delar av kommunikationsbranschen. Men den grafiska branschen står som undantag. Här är alla aktuella siffror med diagram för grafiska branschen, byråer och förlag.

Göteborgare tar ”Sveriges kanske trevligaste tryckeri” till Stockholm

Göteborgstryckeri öppnar i Stockholm. (Bilder: Wikimedia Commons. Götaplatsen av Historiker och Sergels torg av de:Benutzer:Stern. Bilderna är beskurna)

Service och kundlösningar i fokus när Göteborgstryckeri, med stort utbud av trycksaker och produktmedia, öppnar i Stockholm.

Karlshamns kommun tvingas göra om tryckeriupphandling – strider mot transparensprincipen

Ljungbergs tryckeri överklagade Karlshamns kommuns tryckeriupphandling tidigare i år – nu tvingas man nu göra om den efter en dom i Förvaltningsrätten. (mer…)

Världens mest hållbara sugrör görs av trä – Stora Enso teamar upp med startup-bolag

”Tillsammans med Stora Enso har vi utvecklat världens mest hållbara sugrör för produktion i industriell skala. Varje vecka produceras och konsumeras miljarder plastsugrör och vårt sugrör har potentialen att bli en riktig ”game changer”.

Driver försäljning av tryckpressar med hjälp av utbildning

(Bild: Inkish)

För Visutech är utbildning ett sätt att addera värde – det är bland annat så man hjälper sina kunder att utvecklas. (mer…)

Samsung tar över tronen – lägger mest pengar på marknadsföring av alla

Den årliga rapporten med de företag som annonserar mest har kommit och Samsung tar över första platsen från Procter & Gamble.